Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste råd?


Enits

Recommended Posts

Pysekatt:

Mor er blanding av elghund og shæfer

Far er blanding av siberian husky og alaskan malamute.

Som alle over sier så er dette krevende hunder, jeg har hatt elghund i ganske mange år, faktisk så lenge jeg kan huske så har det bodd 1-3 elghunder i hus, i tillegg har jeg en liten shit tzu, som jeg pågrunn av BOSITUASJONEN har måtte omplassert til foreldrene mine... og det er ikke fordi jeg ikke er INNSTILLT på hvor mye en hund krever, det er rett og slett fordi jeg ikke har muligheten til og ha henne der jeg bo nå, selvfølgelig vill jeg heller ha henne med meg... Så den kommentaren om at pysekatt måtte omplassere hunden etter under 1 år er ikke relevant til om hun er innstillt på å ha hund eller ikke.

Men som det blir sagt så er det krevende hunder, og du må absolutt være innstillt på å være streng fra hunden er liten, nå kommer det jo ann på blandingen og om hunden blir stor eller liten er veldig vanskelig og så, du sier at hun som valp har mye elghund i seg? da er det ikke nødvendigvis at hun blir så stor, men du kan også risikere at hun blir kjempe stor.

Vær forberett, still spørsmål til eierne, og be gjerne om og få se både moren og faren, se etter nervøse tegn med foreldrene til hundene, aggrisivitet er en ting du skal være forsiktig med.

Jeg tror dette kan gå kjempe bra!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Fordi noen kanskje kommer med noe en ikke har tenkt på selv, eller noen har funnet et lurt triks eller en lur måte å gjøre ting på. ;)

Litt peiling har jeg jo, har hatt interesse for hund så lenge jeg kan huske.

Men når det kommer til utstilling, konkurranser, sertifikater og sånt så har jeg ikke peiling. Og jeg har heller ikke sånne lure triks som å bruke halsbånd når den skal gå fint, og sele når den kan trekke litt osv. Er sånt man lærer av å lese seg til det på forhånd, så man har noen ideer når hunden kommer. :P

Jeg vil ikke ha en enkel hund, jeg har lyst å jobbe med den, og tror ikke de er så utrolig umulige som dere kanskje vil ha det til.

Og uansett vil jeg jo forhøre meg og sjekke hvordan foreldrene er, både mor og far. og se på dem, for å ha en viss peiling på hva en kan forvente av valpen.

Dette vil bli din første "ekte" egne hund, forstår jeg riktig? Da burde du ikke velge en SÅ krevende blanding, uansett. Det finnes mange flere raser/blandinger som ikke er enkle, men her tror jeg det blir for mye(Nå kjenner jeg ikke til deg, men utifra det du skriver).Polarrasene er hunder det er uhyre vanskelig å ha løs pga. sterke jaktinstinkt. Vil du ha en hund du kanskje aldri kan ha løs? Og om du vil prøve det, sier du at du aldri har trent innkalling før^ noe som bare vil være hundre ganger værre å trene inn på en sånn blanding.

Jeg syntes som alle andre her at du burde tenke skikkelig gjennom dette, slik at du ikke ender med noe du ikke takler! :P Hvis jeg var deg ville jeg valgt en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke min første ekte hund.

Jeg hadde Kitah, blanding av shæfer og labrador. Verdens nydeligste hund! JEg hadde god erfaring med henne, og hun var en god dressert og veloppdradd hund.

Riktignok brukte jeg ikke henne til agility eller noe slikt, og trengte dermed aldri innkalling da jeg ikke hadde henne løs.

En gang må være den første. Jeg har stort pågangsmot, mye tid til overs, og mye hjelp å hente fra familie og venner som er godt hundevante. Så jeg tror virkelig ikke at denne blandingen skal bli et så stort problem som mange av dere skal ha det til.

Jeg har presentert hunden for de, og ingen av de har noe problem med det fordi de tror jeg faktisk vil klare det.

Jeg startet heller ikke denne tråden for å finne ut om hunden var riktig for meg eller ikke, bare om enkle tips og råd som man vil dele med andre, som type bruke bånd til å gå pent, og sele som de kan trekke litt i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du velger en så krevende blanding håper jeg du er forberedt på å mosjonere ekstra ved å sykle, gå fjelltur, trekke etc.

Du burde lese tråden til Litz om destruktiv hund hvor hun måtte omplassere sin husky pga hun ikke klarte å mosjonere å gi den alt rasen krevde. Tenk deg litt om før du hiver på deg en rase som krever MASSE mosjon og egentlig ikke er så intresert i å lære hverken AG eller LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha en enkel hund, jeg har lyst å jobbe med den, og tror ikke de er så utrolig umulige som dere kanskje vil ha det til.

Jeg gjorde meg ferdig med studiene og tok laaang pause fra jobb før jeg fikk meg en av de såkalt enkleste hunderasene. Og valpen min er og var utrolig mye enklere enn det som kanskje er normalt. Likevel er og var den utrolig mye jobb. Du bør virkelig lytte til de mer erfarne bidragsyterne i tråden din. Jeg ville også ha en hund jeg kunne jobbe med og det har jeg heldigvis fått. Men hadde jeg fått mer hund enn en snill golden-valp, hadde hverdagen blitt enda mer hyper. Og den er ganske hyper. Jeg var to år i militæret og har en bachelor i idrett, men de to første ukene med en valp var tyngre enn alt det der til sammen. Uten tvil.

MEN for positivitetens del: Jeg ble frarådet å skaffe meg hund, men gjorde det uansett. Er du sta nok og glad nok i hund, fikser du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke min første ekte hund.

Jeg hadde Kitah, blanding av shæfer og labrador. Verdens nydeligste hund! JEg hadde god erfaring med henne, og hun var en god dressert og veloppdradd hund.

Riktignok brukte jeg ikke henne til agility eller noe slikt, og trengte dermed aldri innkalling da jeg ikke hadde henne løs.

En gang må være den første. Jeg har stort pågangsmot, mye tid til overs, og mye hjelp å hente fra familie og venner som er godt hundevante. Så jeg tror virkelig ikke at denne blandingen skal bli et så stort problem som mange av dere skal ha det til.

Jeg har presentert hunden for de, og ingen av de har noe problem med det fordi de tror jeg faktisk vil klare det.

Jeg startet heller ikke denne tråden for å finne ut om hunden var riktig for meg eller ikke, bare om enkle tips og råd som man vil dele med andre, som type bruke bånd til å gå pent, og sele som de kan trekke litt i osv.

Jeg tror ikke du skjønner hvor krevende en polarhund kan være^ :P (Gikk hundekjøring ifjor, da hadde vi 60-70 alaskan huskies som vi tok vare på, så kjenner til de!).

Jeg ser på meg selv som en ganske oppegående person når det gjelder hund. Har selv fem jakthunder^ men jeg tror ikke jeg hadde skaffet meg en polarhund. For det første så er jeg ikke interresert i å løpe/sykle fem timer for dagen^ og for det andre så er det ikke en hund som passer til et "normalt" hundehold. Det er ikke en hund du kan ha løs like enkelt som andre hunder^. Den vil være "værre" å trene, og ja, nei, ikke en hund som jeg ville konkurrert i LP med :P

Men om du velger denne valpen, lykke til ;) Den var jo søt! hehe

Edit; Ble feil å si at den ikke passer i et "normalt" hundehold, men for meg hadde det vært unormalt å aldri kunne ha den løs osv.^ Ikke noe jeg kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal ikke konkurrere. Alt skal være for gøy og trening. Tenkte prøve meg på spor også. Men må jo selvfølgelig se an hunden, hva den liker og vil trives med.

Jeg ser ikke noe problem i en polarhund, selv om jeg ikke har eid en selv så har jeg en malamute på nært hold. Og jeg ser veldig godt utfordringene med det. Men jeg vil klare det, jeg er sta nok, og har tid nok.

Kanskje jeg klarer å lære den å trekke og kan bruke den på skiturer på vinteren, og sykkel på sommeren.

Jeg er åpen for det meste og er villig til å gi hunden det den trenger for et godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal ikke konkurrere. Alt skal være for gøy og trening. Tenkte prøve meg på spor også. Men må jo selvfølgelig se an hunden, hva den liker og vil trives med.

Jeg ser ikke noe problem i en polarhund, selv om jeg ikke har eid en selv så har jeg en malamute på nært hold. Og jeg ser veldig godt utfordringene med det. Men jeg vil klare det, jeg er sta nok, og har tid nok.

Kanskje jeg klarer å lære den å trekke og kan bruke den på skiturer på vinteren, og sykkel på sommeren.

Jeg er åpen for det meste og er villig til å gi hunden det den trenger for et godt liv.

Som det ble skrevet i ett annet innlegg forrige uke; Det er bedre DU finner ut hva du vil, og deretter finne en hund som passer til det, enn at du føyer deg etter hva hunden vil^ ;)

Hva vil du bruke hunden til utenom litt "gøytrening" av AG. og LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå lange turer, gjerne skog og mark, være mye sammen med en venninne som har 3 hunder, så den får bryne seg på andre hunder av forskjellige str og dominans.

Ag og lydighet, spor, trekk, og som familiehund attpåtil.

I tillegg skal den være med meg i stallen og slikt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan malamute:

Malamuten er av temperament hengiven, blid mot alle, og ikke en enmannshund. Den kan briske seg når den møter andre hunder, spesielt av samme kjønn, men ikke verre enn andre raser. Denne hundetypen kan passe til mange. Malamuten kan bli en flott familiehund, hvis man integrerer den som et fullverdig familiemedlem. Ellers er det en seig og sterk trekkhund, og glad i å bli utfordret, både med lydighet og fysiske aktiviteter.

Alaskan malamute er en intelligent hund, som kan brukes til det meste. Allsidig familiehund.

Siberian husky:

Aggresjon er i det hele tatt en uønsket og utypisk egenskap hos en SH. De fleste SH`er imøtekommende og kjælne overfor mennesker enten de vokser opp som kennelhunder eller familiehunder. Siberian husky er den ideelle hund for den tur og friluftsglade familie. Trives like godt ute som inne og er en uhyre tillpassningsdyktig og flott hund.

Shæfer:

For en iakttager skal førsteinntrykket vise et bilde av stor styrke, intelligens, utholdenhet og den skal være velproposjonert og balansert i hvert henseende. Det skal tydelig bevises på den måten den beveger seg at dette er en sunn sjel som lever i en sunn kropp. Hunden skal være lett og hanskes med og skal kunne tilpasse seg. Den må vise mot og temperament, og når det er nødvendig kunne forsvare eier og dens eiendeler med "nebb (tenner) og klør". Den må være villig til å angripe hvis det blir beordret, men den skal forøvrig også være et trivelig og pålitelig familiemedlem. Spesielt skal den være vennlig mot barn og andre dyr. Den ideelle hunden har et preg av kvalitet, verdighet og respekt, noe som krever selvsikkerhet.

Elghund:

Dagens elghunder har et meget godt gemytt, er hengiven overfor sin eier, og er en meget trivelig familiehund. Den setter stor pris på mye mosjon

Jeg kan virkelig ikke se problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw du ber om vårt beste råd, mitt beste råd er å velge en rase som passer mer til hva du kan gi den og ønsker å drive med, enn en blanding av masse raser som utifra hva jeg forstår kommer til å ha mye mer energi og trenge mye mer jogging,sykling og fysisk mosjon enn hva du sier du tenker.

Hvorfor kan du ikke tenke deg en renraset hund? Er det virkelig så ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå lange turer, gjerne skog og mark, være mye sammen med en venninne som har 3 hunder, så den får bryne seg på andre hunder av forskjellige str og dominans.

Ag og lydighet, spor, trekk, og som familiehund attpåtil.

I tillegg skal den være med meg i stallen og slikt også.

Jeg ville ikke hatt med en polarhundblanding i stallen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke se problemet.

Slike korte rasebeskrivelser er ofte vanskelig å forholde seg til da de gjerne bare presenterer glanssiden av rasen og kanskje hvordan man ønsker at rasen skal være. De er ikke beskrivende nok. De tar ikke med seg alle de negative sidene ved rasen og hva noen av egenskapene faktisk kan bety i hverdagen.

At en malamute er "glad i å bli ufordret, både med lydighet og fysiske oppgaver" er en stor underdrivelse. Det er som å si at det kan regne i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan malamute er ganske selvstendig og trenger en meget tydelig leder og mye mosjon for å bli en god familiehund. Dressuren må være bestemt og komme tidlig. Rasen er rolig og uredd og normalt aldri aggressiv mot mennesker, men den kan være litt dominant overfor andre hunder. Den er imidlertid et typisk flokkdyr, så normalt vil ikke dette by på alt for store problemer. Som familiehund regnes den som lojal, leken og varsom omkring barn.

Dette er ikke en hund som passer i en leilighet i byen. Den trenger å være mye ute og bør helst ha en stor hundegård der den kan tilbringe «fritiden». Den kan utmerket godt sove ute hele vinteren igjennom, forutsatt at den har et skydd for vær og vind vinterstid, og skygge sommerstid. Innendørs trives den gjerne svært dårlig alene.

Sibirsk husky er et typisk flokkdyr som trives best sammen med andre hunder eller en meget aktiv familie. Den er gjerne meget selvstendig og hårdfør og har utrolig stamina. Som selskapshund er den snill og sosial, og bryr seg sjelden om fremmede. Den er også svært sjelden aggressiv overfor andre hunder. Den har imidlertid gjerne et god porsjon jaktinstinkt, noe som kan føre til at den stikker etter både dyr og mennesker om den kommer løs. Jaktinstinktet blir gjerne forsterket i flokk med andre hunder.

Rasen trenger en tydelig leder og store mengder mosjon for å trives maksimalt. Den kan overvintre utendørs, men bør ha en stor og god hundegård og et lunt og tørt sted å ligge. Hunder som tilbringer mye tid ute steller pelsen sin selv og trenger normalt lite hjelp til dette fra mennesker, selv om det varierer. Hunder som fungerer mest som familiehunder vil normalt ha et større behov for menneskelig hjelp med pelsstellet, spesielt under røyteperiodene vår og høst.

Nå er det desse to rasene jeg ser på som mest krevende i denne blandingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte bare skrive inn for si jeg vet av en tipse med som er samma blaning.Ligner på hun du skal ha i fargene og hu er ganske så stor.Var krevende som unghund men,det er jo de fleste.Har aldri møtt en hund som er så glad i folk og alt av hunder.En veldig grei hund.

Virker som du vet dette er en krevende blanding så vil bare ønske deg lykke til jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Om den er vant til det fra den er liten, så burde det ikke være et problem?

Fordi de har et veldig sterkt jaktinstinkt og vil sikkert jakte på hestene, eller andre dyr i stallen! :P

Dessuten, du sier i første innlegg at du ikke kan så mye om hunder, og er nybegynner.. Mens du sier i andre senere innlegg at du har god erfaringer osv. Hva er du egentlig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan malamute er ganske selvstendig og trenger en meget tydelig leder og mye mosjon for å bli en god familiehund. Dressuren må være bestemt og komme tidlig. Rasen er rolig og uredd og normalt aldri aggressiv mot mennesker, men den kan være litt dominant overfor andre hunder. Den er imidlertid et typisk flokkdyr, så normalt vil ikke dette by på alt for store problemer. Som familiehund regnes den som lojal, leken og varsom omkring barn.

Dette er ikke en hund som passer i en leilighet i byen. Den trenger å være mye ute og bør helst ha en stor hundegård der den kan tilbringe «fritiden». Den kan utmerket godt sove ute hele vinteren igjennom, forutsatt at den har et skydd for vær og vind vinterstid, og skygge sommerstid. Innendørs trives den gjerne svært dårlig alene.

Sibirsk husky er et typisk flokkdyr som trives best sammen med andre hunder eller en meget aktiv familie. Den er gjerne meget selvstendig og hårdfør og har utrolig stamina. Som selskapshund er den snill og sosial, og bryr seg sjelden om fremmede. Den er også svært sjelden aggressiv overfor andre hunder. Den har imidlertid gjerne et god porsjon jaktinstinkt, noe som kan føre til at den stikker etter både dyr og mennesker om den kommer løs. Jaktinstinktet blir gjerne forsterket i flokk med andre hunder.

Rasen trenger en tydelig leder og store mengder mosjon for å trives maksimalt. Den kan overvintre utendørs, men bør ha en stor og god hundegård og et lunt og tørt sted å ligge. Hunder som tilbringer mye tid ute steller pelsen sin selv og trenger normalt lite hjelp til dette fra mennesker, selv om det varierer. Hunder som fungerer mest som familiehunder vil normalt ha et større behov for menneskelig hjelp med pelsstellet, spesielt under røyteperiodene vår og høst.

Nå er det desse to rasene jeg ser på som mest krevende i denne blandingen ;)

Hei og takk for svar. Jeg ser ikke at noe av det du skriver her skal bli noe problem. Jeg er disiplinert og starter med klare regler å disiplin så snart hunden kommer.

Jeg bor heller ikke i en leilighet, har hus i landlige omgivelser.

Blir spennende å møte foreldrene til valpen, da de vil sette et forbilde for hva jeg kan vente meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har et veldig sterkt jaktinstinkt og vil sikkert jakte på hestene, eller andre dyr i stallen! :P

Dessuten, du sier i første innlegg at du ikke kan så mye om hunder, og er nybegynner.. Mens du sier i andre senere innlegg at du har god erfaringer osv. Hva er du egentlig? ;)

Jeg er god erfaren på noen områder, og mindre erfaren på andre :P

Og tenkte det er greit å få alle mulige tips, så kan jeg tilpasse selv etter hva jeg kan og ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tenkte bare skrive inn for si jeg vet av en tipse med som er samma blaning.Ligner på hun du skal ha i fargene og hu er ganske så stor.Var krevende som unghund men,det er jo de fleste.Har aldri møtt en hund som er så glad i folk og alt av hunder.En veldig grei hund.

Virker som du vet dette er en krevende blanding så vil bare ønske deg lykke til jeg ;)

Tør jeg spørre hva du legger i ganske stor? på str med husky, shæfer eller malamute? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...