Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste råd?


Enits

Recommended Posts

Har ikke så mye å tilføye bortsett fra at jeg ville hørt på rådene du får her ;) Skjønner at du har vent deg til tanken på at det er akkurat den valpen som skal bli din, men ta til deg rådene du får her. De sier det ikke for å ødelegge eller være slemme, men for å hjelpe deg slik at du kan få det hundeholdet du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Ja, du sier vel noe der.

Uansett skal jeg hilse på valpen, og foreldrene. og finne ut hvordan de fungerer i hverdagen. De vil jo sette "standarden" for hva en kan forvente av valpen.

Joda, man får et visst inntrykk når man hilser på foreldrene, men det kan dukke opp en del som man ikke hadde forventet seg eller ser hos foreldrene. Sånn er det med alle raser.

Vel, uansett, vi sier jo ikke dette for å være vrien med deg, men fordi vi ser det kan bli for mye. Folk her inne ønsker hverandre et godt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan alltid dukke opp uforutsette ting, uansett hva. Man kan få en mannevond chiuaha, eller golden for den saks skyld. Og man kan få verdens beste og søteste polarhund.

Man kan aldri vite, og man tar jo en risk uansett hvordan rase man velger, fordi man aldri kan være sikker.

Og jeg skjønner forsåvidt at det ikke er vondt ment, men er ingen som vet hvilke forutsetninger jeg har for hundeholdet annet enn en liten del som kommer frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har et veldig sterkt jaktinstinkt og vil sikkert jakte på hestene, eller andre dyr i stallen! ;)

Er hunden vant med og være i stallen som valp, og opp så skal ikke det med jaktinnstinktet være noe problem, jeg har snakket litt med pysekatt uten om gruppen, og h*n er utrolig klar i hva h*n vil gjøre med hunden og ikke, h*n vet at det er en krevende hund, og har til og med snakket med en slekning som vil hjelpe h*n og ta med hunden på jakt, så det med jakt innstinktet vil da ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden vant med og være i stallen som valp, og opp så skal ikke det med jaktinnstinktet være noe problem, jeg har snakket litt med pysekatt uten om gruppen, og h*n er utrolig klar i hva h*n vil gjøre med hunden og ikke, h*n vet at det er en krevende hund, og har til og med snakket med en slekning som vil hjelpe h*n og ta med hunden på jakt, så det med jakt innstinktet vil da ikke bli noe problem.

Jeg har ingen meninger om alt det andre i tråden, men reagerte litt på dette innlegget.

Det kan godt hende at hund med mye jaktinstinkt går fint i stall, men jeg tror jaktinstiktet er lite å gjøre med. Man kan gjøre hunden vant til store og små dyr fra den er liten, men instiktet vil ikke forsvinne av den grunn. Stall eller ikke, dette gjelder uansett. En hund kan være godt vant med katter, men har den jaktinstikt nok vil den ikke tenke seg om overhodet før den setter etter en løpende katt for å ta den.

Og å ta med hunden på jakt, hva skal det hjelpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All informasjonen er hentet fra Canis. Mener dere at det er feil?

Disse beskrivelsene er ØNSKEPROFILER for hvordan rasene helst skal være. Hadde alle hunder levd opp til rasestandarden ville vi ikke hatt problemhunder i dagens samfunn.

Om den er vant til det fra den er liten, så burde det ikke være et problem?

Har du hørt om instinkter ? Vet du hvor sterke slike instinkter kan være ? Det hjelper lite at en valp er vant til ditt eller datt - når instinktet tar over kan man stå der og rope og hoie så mye man vil, hunder gjør uansett hva den vil...

Er hunden vant med og være i stallen som valp, og opp så skal ikke det med jaktinnstinktet være noe problem, jeg har snakket litt med pysekatt uten om gruppen, og h*n er utrolig klar i hva h*n vil gjøre med hunden og ikke, h*n vet at det er en krevende hund, og har til og med snakket med en slekning som vil hjelpe h*n og ta med hunden på jakt, så det med jakt innstinktet vil da ikke bli noe problem.

Hva i all verden skal den hunden gjøre på jakt ?

Jeg ville forøvrig ikke vært spesielt bekymret for polarhundene i denne blandingen, men jeg ser for meg et digert, utagerende beist med nok mot (fra elghunden) til å agere slik at det kan bli småuggent å ha den med seg rundt omkring. Blir nok en fin blanding, det der... *urk*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Så, man kan ikke dressere en hund til å kontrollere sitt eget instinkt når det kommer til jakt, men man kan det i forhold til gjeterhunder?

Har sett en god del på cesar milan, og som følge av det ser jeg ikke at ting skal være umulig. Selvfølgelig må det jobbes med, men det skal da gå fint!

Og om det mot formodning ikke går så fint som man håper, så tilpasser man seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal ikke konkurrere. Alt skal være for gøy og trening. Tenkte prøve meg på spor også. Men må jo selvfølgelig se an hunden, hva den liker og vil trives med.

Jeg ser ikke noe problem i en polarhund, selv om jeg ikke har eid en selv så har jeg en malamute på nært hold. Og jeg ser veldig godt utfordringene med det. Men jeg vil klare det, jeg er sta nok, og har tid nok.

Kanskje jeg klarer å lære den å trekke og kan bruke den på skiturer på vinteren, og sykkel på sommeren.

Jeg er åpen for det meste og er villig til å gi hunden det den trenger for et godt liv.

All informasjonen er hentet fra Canis. Mener dere at det er feil?

Hvorfor ikke?

Om den er vant til det fra den er liten, så burde det ikke være et problem?

Idag har jeg vært på langtur med en alaskahusky tispe. Hun er bra trent i lydighet og agility og hun trekker på ski hver eneste vinter så fort det blir snø til det.Hun blir jogget med nesten hver dag og lever på mange måter et drømmeliv for en hund.Eieren er ung og har vokst opp med trekkhunder,hun visste godt hva hun gikk til og har fått til masse som ingen trodde var mulig.

Hunden er nå tre år,full av muskler,fart og spenning.... Og fikk idag antagelig gå sin siste tur løs...det hun elsker mest av alt.

Fordi hun angrep en dachs idag...det gikk bra takket være raske reaksjoner fra oss rundt.Hun biter først og spør muligens etterpå,valper eller voksne er skitt det samme.Mine hunder er de eneste hun kan omgås,de er store voksne hanner og har hatt henne rundt seg fra hun var valp.

Trenger jeg si at eier ikke kommer til å skaffe seg en til av samme type? Munnkurv ble bestilt i dag,ingen flere muligheter skal hun få.Skjer det noe en gang til blir det avliving...

Eier rir også,men som voksen kan hunden IKKE være med i stallen...hun har en solid jaktlyst,like gjerne hest som sau ;)

Sist må jeg si at dette er en trygg hund,når hun bestemmer seg for å angripe noe så er hun på jakt...hun finnes ikke redd,ikke sint heller hun bare koser seg.

Sikkert OT dette,men sånn kan det altså eller også gå...uansett hva rasebeskrivelsene sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke min første ekte hund.

Jeg hadde Kitah, blanding av shæfer og labrador. Verdens nydeligste hund! JEg hadde god erfaring med henne, og hun var en god dressert og veloppdradd hund.

Riktignok brukte jeg ikke henne til agility eller noe slikt, og trengte dermed aldri innkalling da jeg ikke hadde henne løs.

I alle dager, så om man ikke bruker hund til ag eller noe slikt, så skal ikke hunden få være løs? Jeg bruker ikke min til ag, men han krever da sannelig sine dagelige frislipp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, så om man ikke bruker hund til ag eller noe slikt, så skal ikke hunden få være løs? Jeg bruker ikke min til ag, men han krever da sannelig sine dagelige frislipp ;)

Signerer den, mine hunder hadde blitt destruktive og masette om de ikke fikk en daglig strekk. En hund trenger liksom å få strekke på seg, å gå i bånd, å gå løs er så forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden skal den hunden gjøre på jakt ?

Jeg ville forøvrig ikke vært spesielt bekymret for polarhundene i denne blandingen, men jeg ser for meg et digert, utagerende beist med nok mot (fra elghunden) til å agere slik at det kan bli småuggent å ha den med seg rundt omkring. Blir nok en fin blanding, det der... *urk*.

Etter som i allefall to av hundene den er blandet med har jakt innstingt så kan faktisk hunden ha godt av og være på jakt, og jeg har hatt elghund i såpass mange år at jeg tror nok ikke den delen av hunden skal være noe problem.

Å Elghund er ett av de mest familiekjære dyrene jeg har møtt, og da kommer jeg fra en familie som hvor alle har hund, tanter, onkler, besteforeldre, og da er det alle hunder i forskjellige størrelser og fassonger, trur denne blandingen kan utgjøre en ganske skjønn hund!

Trur du fint kan klare dette pysekatt. Selv om det er ENKELTE (Nå er det langt i fra alle jeg mener, for enkelte er veldig proffesjonelle) Som mener at du ikke kan klare det. Nå vet jeg litt mer om deg som person, å da er det lettere og se at du klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du skal få deg valp!

Selv om rasene i blandingen er krevende så synes jeg det høres ut som om du vethva du går til. Alt er individuelt og polarhunder er ikke bare fyfy.. Blir jo nesten som Aussiene dette, de er jo helt umulige å ha.. ;)

Ingen vet hvordan hun blir eller hvilke raser hun arver mest fra.

Så lenge du vet hva de forskjellge rasene krever og hva som må til fra tidlig i valpestadiget tror jeg nok dette skal gå bra. Bare vær klar og streng på disiplinen og vær link med sosoalisering! :P men ha rådene her i bakhodet :P

Lykke til! Du gleder deg nok tenker jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du går mye turer og planen er at hunden skal være med mye rundt,også i stall. Hvorfor vil du ikke heller ha en rase som enkelt kan gå løs og som er enkel og lettvindt å ha med seg? Hva om denne hunden har såpass sterkt jaktinstinkt at den ikke kan gå løs og ikke være med i stallen? Hvorfor gjøre det så vanskelig for en selv? Mye mulig du ser for deg at du ønsker en hund du kan jobbe masse med,men hadde det ikke da vært mer moro med en rase som faktisk ønsker å jobbe med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å forberede deg så godt som mulig, og forberede deg på det værste, så kan det hende det går bare bra. Jeg hadde nok helt sikkert fått slike innlegg som her, da jeg som nybegynner skulle få meg dobermann. Men jeg stod for valget mitt, og var forberedt på jobb, og jobb det ble det. Mer enn jeg kunne forutse, men overkommelig. Alt kommer an på deg selv. Du selv vet hva du klarer og vil bruke tid på.

At en slik blanding kan være en utfordring kan godt hende, men det kan også gå bare fint. Ei jeg kjenner var helt fersk i hundeverdenen og selv med mine advarsler om å få en, skaffet hun seg en blanding mellom flatcoat og border collie.. Jeg så for meg det værste, men den hunden har vært kjempefin fra starten, og er blitt en kjempefin hund. Selv med eiere som ikke har hatt hund før.

Svigersøstera mi har 2 alskan huskies, kjemperolige, fine hunder er de. Ikke noe stress, hyper monster som det kan virke som rasen er på enkelte. hehe. Men disse blir brukt aktivt på fjellturer mange ganger i uken, og noen ganger på ukeslange turer.

Jeg ville itillegg satset på en tispe, for man trenger ikke gape over mer enn man kan svelge når en absolutt skal ta en bit av kaka. ;)

Det er mye fornuftig sagt i tråden, bare vær realistisk over det du kan gi en hund i hverdagen, og tenk på bruksområdene til de ulike rasene. At hunden vil bli aktiv er vel ganske garantert.

Så sosialiserin, sosialisering, sosialisering, helt ifra starten. Viktig! Ulike miljøer, hunder og folk. OG ikke minst, ikke overdriv aktivitetene, men balanser dette riktig og ha litt rolige dager innimellom og variasjon. Noen tror slike aktive raser MÅ ha masse masse aktivitet hele tiden, og da får du en hund som krever dette, ja kanskje stresser etter dette. Så vær litt variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du skal få deg valp!

Selv om rasene i blandingen er krevende så synes jeg det høres ut som om du vethva du går til. Alt er individuelt og polarhunder er ikke bare fyfy.. Blir jo nesten som Aussiene dette, de er jo helt umulige å ha.. ;)

Ingen vet hvordan hun blir eller hvilke raser hun arver mest fra.

Så lenge du vet hva de forskjellge rasene krever og hva som må til fra tidlig i valpestadiget tror jeg nok dette skal gå bra. Bare vær klar og streng på disiplinen og vær link med sosoalisering! :P men ha rådene her i bakhodet :P

Lykke til! Du gleder deg nok tenker jeg! :P

Takk for hyggelig svar.

Jeg skal ha alle svarene med meg i bakhodet når jeg er å møter valpen og foreldrene. Og skal spørre og grave masse til eierne av de, for å få best mulig innsikt i gemytt og lynne, og også hva de mener om denne blandingen og mine ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen meninger om alt det andre i tråden, men reagerte litt på dette innlegget.

Det kan godt hende at hund med mye jaktinstinkt går fint i stall, men jeg tror jaktinstiktet er lite å gjøre med. Man kan gjøre hunden vant til store og små dyr fra den er liten, men instiktet vil ikke forsvinne av den grunn. Stall eller ikke, dette gjelder uansett. En hund kan være godt vant med katter, men har den jaktinstikt nok vil den ikke tenke seg om overhodet før den setter etter en løpende katt for å ta den.

Og å ta med hunden på jakt, hva skal det hjelpe på?

Der er jeg veldig enig, men har selv erfaring med en elghund og stall, og da begge veier, ene hunden var ikke med i stallen som valp, men tok den med dit når den var blitt godt voksen, da sprang den alle veier, og var UMULIG og ha med og gjøre, men neste hunden vi hadde var med i stallen fra den var ganske så liten, og ble vant til dyrene, hun brydde seg ikke med dem rett og slett, fordi hun var vant med dem.

Det med jakten var ment på at hunden får utagere, og ikke bare blir brukt til tur gåing, og får brukt innstinktet sitt, noe jeg som hundeeier til elghunden har sett er veldig viktig. Dette var også med på at hunden var en del roligere ;)

Men dette er da MIN mening, og MIN erfaring, kan hende du har en annen erfaring? :P Det vet jo ikke jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å forberede deg så godt som mulig, og forberede deg på det værste, så kan det hende det går bare bra. Jeg hadde nok helt sikkert fått slike innlegg som her, da jeg som nybegynner skulle få meg dobermann. Men jeg stod for valget mitt, og var forberedt på jobb, og jobb det ble det. Mer enn jeg kunne forutse, men overkommelig. Alt kommer an på deg selv. Du selv vet hva du klarer og vil bruke tid på.

At en slik blanding kan være en utfordring kan godt hende, men det kan også gå bare fint. Ei jeg kjenner var helt fersk i hundeverdenen og selv med mine advarsler om å få en, skaffet hun seg en blanding mellom flatcoat og border collie.. Jeg så for meg det værste, men den hunden har vært kjempefin fra starten, og er blitt en kjempefin hund. Selv med eiere som ikke har hatt hund før.

Svigersøstera mi har 2 alskan huskies, kjemperolige, fine hunder er de. Ikke noe stress, hyper monster som det kan virke som rasen er på enkelte. hehe. Men disse blir brukt aktivt på fjellturer mange ganger i uken, og noen ganger på ukeslange turer.

Jeg ville itillegg satset på en tispe, for man trenger ikke gape over mer enn man kan svelge når en absolutt skal ta en bit av kaka. ;)

Det er mye fornuftig sagt i tråden, bare vær realistisk over det du kan gi en hund i hverdagen, og tenk på bruksområdene til de ulike rasene. At hunden vil bli aktiv er vel ganske garantert.

Så sosialiserin, sosialisering, sosialisering, helt ifra starten. Viktig! Ulike miljøer, hunder og folk. OG ikke minst, ikke overdriv aktivitetene, men balanser dette riktig og ha litt rolige dager innimellom og variasjon. Noen tror slike aktive raser MÅ ha masse masse aktivitet hele tiden, og da får du en hund som krever dette, ja kanskje stresser etter dette. Så vær litt variabel.

Ja, det har jeg glemt å si. Er selvfølgelig en tispe :P

Ja, jeg er forberedt, og mer forberedt vil jeg bli. Og skal ta med meg alt jeg kan av bagasje på veien, så jeg stiller mest mulig forberedt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som i allefall to av hundene den er blandet med har jakt innstingt så kan faktisk hunden ha godt av og være på jakt, og jeg har hatt elghund i såpass mange år at jeg tror nok ikke den delen av hunden skal være noe problem.

Å Elghund er ett av de mest familiekjære dyrene jeg har møtt, og da kommer jeg fra en familie som hvor alle har hund, tanter, onkler, besteforeldre, og da er det alle hunder i forskjellige størrelser og fassonger, trur denne blandingen kan utgjøre en ganske skjønn hund!

Jeg tviler ikke på at TS kan takle en slik hund (selv om andre raser hadde vært enklere valg), men det med jaktbiten reagerer jeg på. En hund som får lov til å jakte vil få trigget jaktinstiktet sitt enda mer, og det vil mest sannsynlig være enda vanskeligere å kontrollere i hverdagen. Hadde jeg hatt en slik rase og ønsket å ha den med til stallen, så hadde jeg ALDRI tatt den med på jakt og latt den få "smaken" av det.

TS: Instikter er instikter. Mange med gjeterhund og jakthund bruker hundene sine til nettopp gjeting og jakt, og arbeider dermed MED hundens instikter, og ikke mot de. Hunden får lov til å få utløp for sine instikter, og har lært at det da lønner seg å spille på lag med føreren i tillegg. Skal man arbeide mot hundens instikter og forvente å trene den opp til å ikke få utøvet disse overhodet når du er i stallen, så kan det blir vanskeligere, og det kan bli et problem. Jeg har selv en hund med masse jakt, og hun er en godt lydig hund som er vant til det meste av små dyr. Men kommer det noe lite og raskt løpende forbi, så rekker ikke jeg å tenke engang, og jeg tror ikke hunden tenker så mye heller. Da kan jeg glemme alt som heter tidligere tilvenning til små dyr og lydighet...

Edit: Angående instinktene, så tror jeg det i noen tilfeller vil være enklere å håndtere disse i hverdagen dersom hunden iblant får utløp for de. Men når det kommer til slike raser med såpass jaktinstinkt på å løpe etter og drepe, så tror jeg det bare trigges. Skal man ha noe utbytte av å la hunden "få utløp for sine instikter", så må det jobbes aktivt med og man må få driftene under kontroll. Og DET er en utfordring selv demest drevne sliter med. Venninnen min prøvde forresten sin parson som hi-hund. Han hadde aldri tidligere fått utløp for instiktene sine, før da, og han var og er fortsatt en mye vanskeligere hund å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager, så om man ikke bruker hund til ag eller noe slikt, så skal ikke hunden få være løs? Jeg bruker ikke min til ag, men han krever da sannelig sine dagelige frislipp ;)

Enig med dig här Lola, jag tycker det är synd om hundar inte får springa fritt någon gång. Men det är kanske OT. Sorry.

Annars vill jag bara önska TS lycka till och hoppas det går som du tänkt dig trots allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den, mine hunder hadde blitt destruktive og masette om de ikke fikk en daglig strekk. En hund trenger liksom å få strekke på seg, å gå i bånd, å gå løs er så forskjellig...

Her er jeg veldig enig med dere begge ;)

Foreldrene mine gjorde det veldig greit, de går en laaang tur med hundene vær kveld, mens de om dagen kan springe løs i en stor utegård, hvor de har tilgang til alt de trenger, dette har virkelig gjort underverket for hundene våre. :P Så det og ha hunden løs på ett eller annet vis, er veldig viktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg veldig enig, men har selv erfaring med en elghund og stall, og da begge veier, ene hunden var ikke med i stallen som valp, men tok den med dit når den var blitt godt voksen, da sprang den alle veier, og var UMULIG og ha med og gjøre, men neste hunden vi hadde var med i stallen fra den var ganske så liten, og ble vant til dyrene, hun brydde seg ikke med dem rett og slett, fordi hun var vant med dem.

Det med jakten var ment på at hunden får utagere, og ikke bare blir brukt til tur gåing, og får brukt innstinktet sitt, noe jeg som hundeeier til elghunden har sett er veldig viktig. Dette var også med på at hunden var en del roligere ;)

Men dette er da MIN mening, og MIN erfaring, kan hende du har en annen erfaring? :P Det vet jo ikke jeg :P

Men hvordan kan dere være så sikker på at denne blandingen vil fungere på elgjakt? Det er jo ikke en elghund,det er kun 1/4 av den det og hvordan det vil slå ut er jo umulig å si. siden 2/4 er polarblanding ville jeg ikke satset på at den fungerer på elgjakt liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at TS kan takle en slik hund (selv om andre raser hadde vært enklere valg), men det med jaktbiten reagerer jeg på. En hund som får lov til å jakte vil få trigget jaktinstiktet sitt enda mer, og det vil mest sannsynlig være enda vanskeligere å kontrollere i hverdagen. Hadde jeg hatt en slik rase og ønsket å ha den med til stallen, så hadde jeg ALDRI tatt den med på jakt og latt den få "smaken" av det.

Som jeg skrev i ett innlegg lenger oppe så har jeg prøvd dette, men det kommer jo selvfølgelig ann fra hund til hund, vi hadde ingen problemer med dette med den gamle hunden vår, den var på jakt sammen med faren og broren min, og med meg i stallen, den ga virkelig blaffen i hestene, og andre dyr som gikk på gården, og alt sammen. Men det kommer som sagt ann på hund til hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan dere være så sikker på at denne blandingen vil fungere på elgjakt? Det er jo ikke en elghund,det er kun 1/4 av den det og hvordan det vil slå ut er jo umulig å si. siden 2/4 er polarblanding ville jeg ikke satset på at den fungerer på elgjakt liksom...

VI bruker elghundene våre på all slaks jakt, ikke bare elgjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...