Gå til innhold
Hundesonen.no

Strider og Shy


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeeei for svømme Strider :D Strider er ca 47 cm.

(Vet ikke hvorfor han dro frem fargen da.. ja, hun er svart liksom..?)

Pga at hun ER svart :P Veldig mange sorte hunder har brunt i pelsen eller skjær av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og her kommer Shy - Maiskis Obsidia! Da er Shy på norsk jord, trygt forvart i Casa DeepEyes og jeg aner en medeier som kommer å ha tungt for å gi slipp.. Hun virker vanvittig fin - uredd,nysgjerrig,

Begynner å bli stor gutt Strider nå, muligens verste fjortis-alder. Han har markert inne en gang (fikk øyeblikkelig veldig negativ respons på det, og så langt, har det ikke gjentatt seg). Og så har vi

Idag har vi hatt med kamera på tur, så da må det jo inn i tråden her! Men starter med litt utenomsnakk. Vi har begynt å kalle Strider for Psykopaten (!) Han savner visst ikke Tomsingen i det hele t

Posted Images

Guest janson

Og så har Merete Greaker tatt noen knallbilder i dag (og Janson har holdt i båndet på det nederste bildet! Sonen at work altså!)

:lol: :lol: Nå føler jeg meg sååå viktig!

Og gratulerer til deg også! Både med cert på søtsaken Shy og flink svømme-Strider!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det skal hun Schlush! Kommer dere også? Får vi hilse på lille (store) Vegas?

Men SHy er sååå søt utenpå altså.. og har en bortskjemthet som er helt på samme nivå som søtheten! Men hun gjør en del ugagn fremdeles.. her for et par uker siden, hadde jeg hjemmekontor. Satt og jobbet mens biskene gikk inn og ut fra terassen. Så kjenner jeg noe som krabber liksom over foten min, noe ubestemmelig.. og det viste seg å være en DIGER frosk - med maltraktert bakbein. Den hadde tydeligvis Shy funnet på terassen og tatt med inn (Strider liker ikke frosker men Shy vil fryktelig gjerne spise dem..). Da skvatt jeg altså! Og avlivet stakkars froskekrypet, det var et sørgelig endelikt for den.

Og så har hun hatt en senebetennelse pga strekk/skade i skulderen. Tok lang tid å få diagnostisert av ymse grunner - første sjekk viste en forstuet tå(!), så trodde vi det var det som ga halthet etter hun hadde sovet. Men behandlingen hjalp ikke og hun haltet fremdeles. Så var det røntgen, men så snart jeg hadde bestilt røntgen så begynte hun å bli bra (beste behandlingen ever..) Og da hun endelig ble røntgnet var det jo ikke noe galt å finne (deilig å vite at bein,skulder rygg var helt superfine) annet enn et svakt spor etter betennelse i det ene senefestet i skulderen der.

Det har vært slitsomme uker med å holde henne i ro, hun er tross alt en liten energibunt og helt helt crazy fysisk, det går virkelig hardt for seg. Dyrlegen foreslo så konstruktivt godbitsøk og spor.. men SHy har ikke tålmodighet til den slags hvis hun ikke har fått løpt litt først. Men nå er hun ihvertfall friskmeldt, skal bare det litt forsiktig en stund til sånn at hun ikke overbelaster senen igjen - kan fort komme tilbake den betennelsen da.

Men nå røyter hun som en gud.. Jeanette har visst badet og fønet henne idag og fått av masse pels (etter bildene ovenfor ble tatt), så jeg er spent på hva slags vesen jeg får hjem imorgen! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine Shy! Jeg gleder meg til å se henne i morgen. Vi kommer nemlig og heier! :D
Heldigvis har jeg ikke opplevd en halvdød frosk eller andre ting ennå, og håper jeg slipper det kjenner jeg.
Masse lykke til i morgen (selv om det er J som tiller :P) , blir spennende å høre kritikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til Lillestrøm ja :-D Etter min plan hvertfall! Blir vell første juniorutstillinga til Vegas ;) Lille store som du sier. Jeg har ingen å sammenligne han med og hos meg er han å regne som bitteliten.

Lykke til i morgen :) Bare elsker historiene dine!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Gleder meg til Lillestrøm allerede! Skal ikke stille Strider tror jeg, men Shy skal jo ilden (er maaaaange fordeler å ha deleie med Jeanette altså - ikke minst proff handling i ringen!)

Og jeg er spent hvordan det går med little black devil (jepp.. kjært barn mange navn) imorgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Gleder meg til Lillestrøm allerede! Skal ikke stille Strider tror jeg, men Shy skal jo ilden (er maaaaange fordeler å ha deleie med Jeanette altså - ikke minst proff handling i ringen!)

Og jeg er spent hvordan det går med little black devil (jepp.. kjært barn mange navn) imorgen..

Min mor nektet meg å dra på utstilling,for hun vil gå på opertaket imorgen :rolleyes2: Men på norsk vinner da skal man kose på shy da :wub: også håper jeg at Jeanette tar hun med på sonenmesterskapet om MH osv passer :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vurdert kelpie som et alternativ, aldri egentlig tenkt over rasen. Men når jeg ser disse bildene - for noen fantastisk vakre hunder! Shy minner meg om en lettbent, sunnere utgave av en svart schäfer. Og den brunfargen til Strider er jo aldeles nydelig!!!

Sukk... altfor mange nydelige raser der ute...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vurdert kelpie som et alternativ, aldri egentlig tenkt over rasen. Men når jeg ser disse bildene - for noen fantastisk vakre hunder! Shy minner meg om en lettbent, sunnere utgave av en svart schäfer. Og den brunfargen til Strider er jo aldeles nydelig!!

Sukk... altfor mange nydelige raser der ute...

Sant de er vanvittig vakre? Og like kule som de er vakre *overhører gubbens banning ute på kjøkkenet - Strider befridde brødskivene hans for servelat mens han hadde ryggen til, at han fremdeles fikk beholde agurken og brødskivene var visst bare mager trøst*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant de er vanvittig vakre? Og like kule som de er vakre *overhører gubbens banning ute på kjøkkenet - Strider befridde brødskivene hans for servelat mens han hadde ryggen til, at han fremdeles fikk beholde agurken og brødskivene var visst bare mager trøst*

Hehe, kjenner til det! Her forsvinner middagen temmelig kjapt om man går fra tallerken. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er Shy hele 1 år!!! Helt ubegripelig.. hun er jo bare lille valpen jo :| For 1 år siden visste verken Jeanette eller jeg, at den lille tispen som skulle ende opp her faktisk var født. Jeanette fikk beskjed at det ikke var nok tisper i kullet, så det blidde ingenting på oss. Først 4-5 uker senere kom det bråmelding om at det var en tispevalp ledig allikevel.. Da var Jeanette igang med plan G.. Shy var plan D eller E tror jeg! Men så ble det SHy :wub:

Hennes søthet er gubben og min sin undergang tror jeg.. hun har alltid vært vanvittig søt, vokser det visst ikke av seg heller - vi smelter bare helt, gubben og jeg. Så hun er bortskjemt den lille, veldig bortskjemt - og vi lar oss styre, nesten uten å skjønne det selv :P Og oppi all søtheten så er hun frekk som slakterhund, som min danske mor sier, Jeanette kaller Shy for "little black devil" og det er veldig mye i det tilnavnet. For Shy er rampete hun, smart rampete - Strider gjorde også en masse ugagn, men han gjorde det på en uskyldig måte på en måte, ting bare skjedde med Strider mens Shy får ting til å skje hun. Og er du ikke der til å passe på får du skylde deg selv! Strider sluttet å åpne dører etter vi passet på å holde dørene låst en stund, Shy åpner fortsatt dører oppdaget jeg her om dagen - vi har låst alle dører i minst 6 måneder (og det er slitsomt det!) - så begynte vi å slakke litt på det, 6 måneder er jo lenge - men ikke lenge nok! Shy stjeler sokker. Shy spiser gjerne alt som kan svelges. Shy kjefter på Strider hvis han blir vilter. Shy tar alle leker fra Strider. Shy synes lydighet er kjedelig hvis du forsøker å drøye belønningen for lenge - da går hun sin vei og du kan spise den forb*** pølsebiten sjæl :lol: Shy liker spor hun, og hun liker feltsøk og hun ELSKER å leke.. men dekk og bli og fvf og sånn.. da blir hun blond da! Hun er min lille fotvarmer, litt mammadalt, følger etter meg, legger seg inntil meg men er ikke så fryktelig kjælen, hun skal bare ha en pote eller en snute bortpå en, ikke mer.. Nei, hun er en fantastisk liten apekatt, gratulerer med dagen lille Shy - måtte du aldri bli helt voksen!

Idag har vi vært på tur (skjønner ikke at jeg sier sånt - vi er på tur hver eneste dag året rundt vi..) og måtte ta litt bilder av bursdagshunden:

Hun er så vakker rett og slett, klarte ikke velge hva som var finest jeg - så 2 head shots:

princess1_zps5bec3069.jpg

princess2_zpsb9f1d14a.jpg

Ut i lyngen for å se etter bær:

intheberries_zps98753757.jpg

I det hele tatt, begge bisker er fryktelig glade i å plukke bær.. dette bildet er litt kult synes jeg - rene meerkattene jo - sjekk halene! :lol:

tails_zps5ae938df.jpg

Og må jo ha et bilde av Strider-gutt også, der han går og plukker bær og minner om grizzly-bjørn fra Alaska som beiter bær (for oss som har sett sånne dokumentarer!)

bears_zpsb58e9500.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert sagt det før, men jeg må si det igjen. Shy har så nydelig ansikt! :wub: Det pene blikket! Jeg kan ihvertfall ikke tro at dere kaller henne lille djevel osv. Hun ser ut som en engel! :wub:

Gratulerer med overstått! :D

Shy takker og bukker.. men du vet at de som ser ut som engler egentlig er små djevler? Det er nemlig den aller beste djevle-forkledningen :lol: Men Shy er veldig ulik Strider, hun vil veldig gjerne bestemme hun, mens Strider aldri har noe ønske om å bestemme noe som helst, bare han får være med så er han fornøyd. Shy derimot, hun vil alltid være med - og ha moro i tillegg! Og så er hun fantastisk søt når hun kikker på en med rampeblikket sitt og fyker avgårde i vill galopp når man sier "sitt" :lol: Man blir bare stående igjen og flire.. jepp, hun har taket på oss!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt oppdateringer igjen ja..

Nå blir det mye Shy her men.

Shy ble fikk tatt HD/AD røntgen 10. oktober. Først sjekket de henne for patella og det var helt fint. Og hun har A-hofter har vi fått vite fra NKK etterpå. Da jeg skulle hente Shy ville dyrlegen vise meg bildene fordi han hadde sett at Shy har 1 stk skjev ryggvirvel - og det har hun :( Dyrlegen hadde tatt masse bilder, både av hofter og rygg - og også ryggen fra siden (det fikk hun også tatt da hun var til røntgen for sitte halte forbein..) og "sideveis bildene" viste en hel fin rygg, så skjevheten "syns" ikke fra siden. Men det er en skjev virvel som er en defekt som oppstår i fosterstadiet. Det regnes som en forløper til sammenvokste ryggvirvler. Skjevheten hos Shy er liten og dyrlegen visste ikke om hun noensinne kom til å bli plaget av det. Problemet er at det kanskje kan være arvelig, det finnes tilløp til arvelighet av slikt hos andre hunderaser - men det er et tåkeområde dette. Uansett, Jeanette og jeg ble dødsenige om at Shy ikke skal avles på - hun skal få dø som en gammel jomfru! Men hun skal få fortsette sin utstillingskarriære allikevel.

Litt muntrere: jeg hadde lovet Jeanette bilder av røntgen-bildene når Shy ble røntgnet.. Jeg er ikke akkurat noen killer med iphone, men hadde litt "iphone-kamera-testing" på morgenen sånn at jeg var beredt! Dyrlegen var litt stresset da jeg hentet Shy, for han hadde en annen hund til behandling samtidig som han skulle vise meg alt om den skjeve ryggvirvelen. Så da ryggvirvel-studiene var over, så ba jeg han ta opp HD- og AD-bildene så jeg kunne ta bilde av dem (jepp, jeg ignorerte alle stress-signalene hans!). Han tok opp bildene, jeg tok opp iphonen, stod der og myste på iphonen (mørkt rom og jeg hadde ikke på meg briller..), fiklet litt og holdt så opp iphonen mot lys-skjermen med røntgenbildene på, trykket på knappen - avknappen - ikke kameraknappen. Iphonen slo seg av. Jeg kunne nesten føle hvordan dyrlegen kvalte et irritert sukk.. så var det å slå på iphonen igjen (i slike situasjoner synes man at det tar en hel evighet), ny fikling - og sjekk hvor kameraknappen var - og så nytt forsøk. Og da var det jo en sabla blitz som ødela hele bildet! Så var det å myse på iphonen igjen, hvordan slå av den helsikes blitzen? Men nå hadde dyrlegen fått nok - han nappet til seg iphonen, par kjappe klikk var bilde uten blitz tatt og jeg fikk tilbake iphonen.. jeg skulle egentlig hatt flere bilder jeg, men fyren var nærmest vill av stress, så det ble med det ene bildet - surt ervervet bilde! :lol:

Igår var det MH - men det tar jeg i neste innlegg!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå hadde dyrlegen fått nok - han nappet til seg iphonen, par kjappe klikk var bilde uten blitz tatt og jeg fikk tilbake iphonen.. jeg skulle egentlig hatt flere bilder jeg, men fyren var nærmest vill av stress, så det ble med det ene bildet - surt ervervet bilde! :lol:

Jeg ser det for meg, den dyrlegen kune vært meg :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi i på MH i Trøgstad igår (samme sted som Maria og Leja var idag tenker jeg)! Det var superspennende og jeg gruet meg en del for Shy er en infam liten sak som av og til ikke gjør livet så enkelt for en.. De siste ukene har vi trent innkalling i massevis, og hun lyder alltid - hvilket gjorde meg mistenksom - for jeg behøvde noen situasjoner å få trent "hva-skjer-når-man-ikke-lyder-innkalling", men de oppstod aldri - ikke hjemme og ikke på trening. Så jeg hadde bange anelser kan man si.
Møtte opp igår ca 9:30. Der var JeanetteH og Toril som skulle teste Jäger og sammen med Toril var Argyr og Istra. Lille søte Istra som man har sett det ene bedårende bilde av etter det andre - jeg så henne bare i bilbur ved siden av Jäger - men den lille søte pelsdotten var altså større enn Jäger (tror jeg..)! Men akk så nydelig,bare noen nummer større enn forventet kan man si.. Og Jäger satt i buret ved siden av, strunk og flott som om han visste at han måtte ta seg ut når han nå satt ved siden av den dama! :lol:
Vi skulle gå kl 10, men det ble litt venting.. og selskapet var så hyggelig og morsomt at jeg helt glemte at vi skulle gå MH.. inntil noen påpekte at det kanskje var på tide å hente Shy?
Jeanette har filmet MH-en og det ligger i bloggen på deepeyes.net. Ser man litt på filmen så ser man en livat liten logresak - Shy var livat liten logresak gjennom hele greia hun! (Bevares så søt hun er altså.. smelter helt når jeg ser den der lille logrefnutten på filmen..) Men alt dette av og på med bånd - mine bange anelser slo gjennom ja - hun kom gjerne når jeg ropte men det å skulle ta på båndet hele tiden, syntes hun var veldig unødvendig og kjørte den der "skal du holde i halsbåndet, hopper jeg unna"-leken sin.. (den har jeg ikke sett siden hun var liten egentlig, men kom på den da jeg forberedte meg mentalt til MH-skrekk-scenarier). Det er overhodet ikke noe jeg ser noe til til hverdags men det slo ut igår.. men pragmatisk og fleksibel som man er, utviklet jeg etterhvert en slags diskret "grabbe-teknikk" så det gikk bedre etterhvert :lol:
Så MH-en:
1a. KONTAKT Hälsning. Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad
Kommentar: Shy er glad i å hilse på folk hun. De får være verdens midtpunkt et stakket sekund - men deretter er de gjerne uinteressante. Så denne hadde jeg forventet.
1b. KONTAKT Samarbete Följer med villigt. Engagerar sig.
Jepp, helt som forventet det også. Hun ble gladeligen med testleder - var utrolig mange spennende lukter i den skauen!
1c. KONTAKT Hantering Undviker, drar sig undan, söker stöd hos föraren.
Den synes jeg var litt overraskende, Syntes ikke hun var så unnvikende heller unntatt når testleder satt på huk og strakte seg frem for å se på tenner, da bøyde Shy hodet bort. Men shit au, sånn er testen!
2a. LEK 1 Leklust Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt.
Som forventet! Kjempegøy lek syntes Shy!
2b. LEK 1 Gripande Griper försiktigt eller nyper i föremålet.
Også som forventet. For Shy er greia mer å løpe etter enn noe annet!
2c. LEK 1 Dragkamp Biter ej.
Også som forventet egentlig.. men her synes jeg MH-en i Norge skilte seg fra MH-en vi gikk med Strider i Sverige. I Sverige var det en mye mer inviterende tilbud om drakamp enn her hvor det var fryktelig stilisert eller unaturlig synes jeg. Ikke for det, Strider hadde gladeligen tatt imot drakamp-tilbudet igår, Shy syntes ikke det var så spennende.
3a. JAKT Förföljande Startar ej.
Den var uventet, jeg hadde trodd hun ville løpt etter haren som en gærning.. men det gjorde hun ikke. Jeg tror egentlig hun var forsiktig pga fremmed sted, men det betyr jo bare at hun har ikke sååå mye jaktlyst at den overvinner forsiktigheten.
3b. JAKT Gripande Nonchalerar bytet/springer ej fram.
Og det samme gjentok seg på runde 2.
4. AKTIVITET Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter.
Å himmel, kunne det bli noe mere kjedelig????? Og så lenge da!!! Hilsen Shy :P
5a. AVST.LEK Intresse Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
Ja, den gærningen borti skogkanten måtte man jo titte på!
5b. AVST.LEK Hot/agg. Inga skall eller morrningar.
Nei, ingen lyd der og da, bare interessant å kikke på!
5c. AVST.LEK Nyfikenhet Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad
Hun var nå litt morsom lille Shy. Da hun ble sluppet løs, så styrtet hun frem til ca 4-5 m unna figuranten. Så stod hun der og kikket litt, så bråsnudde hun og beinet tilbake, forbi og bak meg - da bråsnudde hun - og i tryggheten bak 1. linje (meg&testleder) og med tilskuerne bak seg - og først da gikk busten opp og Fluffy the Dragon voffet som en gal til den fæle mistenkelige personen borti skauen! :lol: Man kan da tøffe seg når man er i trygghet! Synes hun er smart jeg..
5d. AVST.LEK Leklust Visar inget intresse.
5e. AVST.LEK Samarbete Visar inget intresse.
Nope, vi leker ikke og bryr oss ikke om sånne suspekte individer altså!
6a. ÖVERASKN. Rädsla Gör undanmanöver utan att vända bort blcken.
Dette var øvelsen jeg var mest spent på, hvor redd ville hun bli? Og litt skummelt var det ja.. men ikke sååå skummelt.
6b. ÖVERASKN. Hot/agg. Visar enstaka hotbeteenden.
Ser på filmen at hun står borti noen busker og snøfter i barten ja..
6c. ÖVERASKN. Nyfikenhet Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen – lockar på hunden.
Ja, hun kom og sjekket når jeg satt på huk og fikk beskjed om å kalle til meg hunden. (Deilig at hun lød litt innkalling da.. :P )
Når det gjelder resten av overallsen vedr avreagering, så avreagerte hun øyeblikkelig - absolutt nada reaksjon på å gå forbi overallen.
7a. LJUDKÄNSL. Rädsla Flyr mer än 5 meter.
Dæven som hun skvatt! Nå kom skrammelet akkurat i det hun hadde passert den så lyden kom bak henne - og hun føk avgårde forover et stykke, før hun snudde og kom tilbake og sjekket.
7b. LJUDKÄNSL. Nyfikenhet Går fram till skramlet utan hjälp.
7c. LJUDKÄNSL. Kvarstående rädsla Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
7d. LJUDKÄNSL. Kvarstående intresse Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle.
Denne er egentlig helt feil, det var ikke skrammelet hun sjekket men 3 joggere som kunne skimtes gjennom skogen bak skrammelet.
8a. SPÖKEN Hot/agg.Visar inga hotbeteenden.
8b. SPÖKEN Kontroll Kontrollerar/ handlar mot båda spökena under hela momentet.
8c. SPÖKEN Rädsla Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.
8d. SPÖKEN Nyfikenhet Går fram till spöket utan hjälp.
8e. SPÖKEN Kontakt Accepterar kontakt – helt oengagerad, men drar sig inte undan.
Når det gjelder spøkelsene så oppdaget hun etter en liten stund at det er mennesker her også, man så det himla tydelig for hun begynte å logre, og logrer og logrer - og etterhvert litt voffing (mest pga frustrasjon tror jeg, hun voffer slik når folk går forbi henne uten å hilse..). Når det gjelder at hun tar kontakt med spøkelsene selv, er jeg absolutt ikke enig. Når båndet ble sluppet så fyker hun mot det ene spøkelset og bøyer av i siste liten for å gå rundt det og sjekke ut noe buskas bak spøkelset. Jeg tolker det egentlig som et forsøk å få spøkelset til å flytte seg, og når det ikke skjer så går hun bak spøkelset og driver med iherdig ignorerings-snusing. Ignorering er også en måte å håndtere uønskede elementer i tilværelsen!
Men en episode som desverre ikke kom med på film (Shy visste å vente til Jeanette akkurat hadde slått av kameraet..). Ene spøkelset stod og tok av seg drakta - intetanende om et lite kelpiekrek som kom i femhundreoghelvete bak henne - og i den vanvittige farten bumpet stakkars spøkelset rett i rompa med stive forbein! Alle lo og det ble påpekt at det var bra at det ikke var en rottis som hadde gjort slikt for da hadde figuranten gått rett i bakken. Som Jeanette sa "og der kom kelpien frem"! :lol:
Deretter var det lek en gang til, med akkurat samme resultat som første lekerunde. Og så var det skudd. Da tok jeg frem Shys elskede kong wubba og så lekte vi og hadde drakamp på måten Shy liker - og skudd brydde hun seg overhodet ikke om. Det ble 1 på den!
Og det var den MH-en, moro!!! Og interessant! Jeg hadde kanskje regnet med hun ville ha kjeftet mer enn det hun gjorde, og jeg ble gledelig overrasket over hvor fort hun faktisk avreagerte, for det var enormt. Og så ble jeg dypt takknemlig over at hun var så glad for å leke med wubbaen der på slutten.. og at hun var så sinnsykt kvikk og morsom gjennom hele testen. Lille bortskjemte rotta våres! :wub:
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må huske å få med litt fb-observasjoner en gang i blant:

Å det er så vanvittig deilig å ha hjemmekontor sammen med 2 bisker altså.. beste kollegaene ever de! Den ene er fotvarmer og den andre er moralsk support. Det eneste jeg kan klage på er deres oppførsel når jeg har formelle telefon-møter (da skal man jo virke proff og saklig og formell), og nabokatten kommer og vasker skrittet sitt foran stue-vinduet.. da blir mine 4-beinte kollegaer noget opprørte - og da må jeg brøle HOLD KJEFT - og det får det til å bli virkelig stille i tlf-møtet.. trøsten er at jeg virker som en som har hundekustus, for en HOLD KJEFT og begge bisker blir stille som mus

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...