Gå til innhold
Hundesonen.no

Strider og Shy


TonjeM
 Share

Recommended Posts

Guest janson

:lol: Men lille Shy er da ikke creepy! Ler godt av at hun ligger der så optimistisk og venter på å bumpe oss i rompa!

Nei, altså.. :icon_redface::icon_redface: Gneis driver jo og gjemmer seg på tur og spretter frem når jeg og Mikke nærmer oss så det er jo ikke helt ukjent. Men det var et eller annet med den lille sorte figuren der som glor og jeg kan se for meg hvor intenst det blikket er. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og her kommer Shy - Maiskis Obsidia! Da er Shy på norsk jord, trygt forvart i Casa DeepEyes og jeg aner en medeier som kommer å ha tungt for å gi slipp.. Hun virker vanvittig fin - uredd,nysgjerrig,

Begynner å bli stor gutt Strider nå, muligens verste fjortis-alder. Han har markert inne en gang (fikk øyeblikkelig veldig negativ respons på det, og så langt, har det ikke gjentatt seg). Og så har vi

Idag har vi hatt med kamera på tur, så da må det jo inn i tråden her! Men starter med litt utenomsnakk. Vi har begynt å kalle Strider for Psykopaten (!) Han savner visst ikke Tomsingen i det hele t

Posted Images

Strider har litt gjeting i seg. Stortsett forsøker jeg å holde det unna, men jeg lar han få lov som belønning. Er så kult når han driver med "gjeterlusking" så idag forsøkte vi å få tatt bilde av det (gubben som fotograf). Nedenfor er innledingen til at han gjeter sin yndlingsleke (en, nå temmelig lurvete, leke fra Hundegodt), fikk tatt noen bilder - men så stjal Shy leken der den lå lengre bort og gjetingen ble omgjort til "nå slår jeg deg ihjel bare jeg får tak i deg din lille tølper".. I alle fall 2 bilder fra innledningssekvens til full snikemodus. Og gubben har klart å få med hele bikkja, fra siden, inkludert både føtter og ører!

gj2_zps9108566e.jpg

gj3_zps1e4eb2a0.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Om lørdagen var vi på rasespesialen, Shy og jeg. Strider skulle ha vært med også, men han fikk øreverk. Og spesialen var, akkurat som ifjor, fantastisk. Deilig vær, deilig sted, deilige hunder, deilige folk! Tidspunktet var muligens litt feil med tanke på pels-tilstand, for Shy egnet seg nok best for australsk nakenkelpie, men på den annen side, det var hun ikke alene om.

@JeanetteH viste Shy i ringen, og jeg fikk trusselen om at gikk hun videre måtte jeg vise henne selv for Jeanette kunne ikke av en eller annen mystisk grunn vise flere hunder på en gang (tror hun bare var vrang jeg.. :P ). Så det var jo med blandede følelser jeg så på, håpet litt på blått faktisk.. ønsket ble nesten imøtekommet - hun fikk excellent og så ble det med det .. puuuh.

Kritikken (for en gangs skyld en nydelig skrevet lettlest kritikk, Merete var jo skriver!):

44,5 cm (! Man målte høyden på alle kelpier, hvilket er et suverent tiltak, men jeg ble litt usikker på målingene.. Lykke til Mokken ble målt til 44 cm, og hun er noe høyere enn Shy, så jeg tenkte bevares, hun blir vel målt til 39 cm eller noe annet håpløst lavt noe.. men det var nok Lykkes måling som var litt feil tenker jeg..), mgt. fem., g str., litt lang i kroppen (man er jo ikke mark for ingenting tross alt), brystk. ennå u. utvikling, velvinklet, kunne hatt en aning bredere ans. ører, nydelige øyne, korr. benst. i forhold til str., korr.hale og ans., bev. sunt fra alle kanter, trenger bare tid, utm. temp.

Fine kritikken :ahappy:

Sofia som har kelpiegallery.com, var på utstillingen og tok oppstillingsbilder av som ville ha kelpien sin med i galleriet,. og det vil man jo. Det er et fantastisk verk, kelpiegallery. Jeg hadde litt bange anelser, alle fortalte at man fikk ikke ha hunden i bånd under fotograferingen, men at den skulle stå helt løs og fri på parkeringsplassen rett ved siden av der de sparket fotball og skjøt ballen ut på parkeringsplassen med jevne mellomrom.. Shy er nemlig like ball- og action-interessert som hun er lydighets-uinteressert.. Men det gikk over all forventing, Shy stod hun og kom til meg uten æresrunder,eller forsøk på å blande seg i fotballtreningen,eller slikke over tilskuere eller noe. Så da Sofia spurte om kunne få ta bilde av Shy sammen med Mikke og Gneis (biskene til @janson) for å vise bilde av de 3 grunnfargene (rød-sjokolade-sort), svarte jeg, full av selvtillit og optimisme, ja selvfølgelig. :P

Men Adam var som kjent ikke lenge i paradis.. Shy hadde vært lydig nok for den dagen syntes hun, så hun hadde ikke lyst å sitte pent, og ihvertfall ikke klint inntil Mikke og Gneis (enda så snille og rolige de var). Det kom fryktelig tydelig frem hvem som hadde lydige hunder av janson og meg. Det var ikke meg for å si det slik :P . Shy satt i ca 3 sek og så gikk hun.. det gjentok seg en del ganger men Sofia klarte ikke bare å ta bilder av det, men syntes også det kunne være kult å ha de 3 hundene ved siden av hverandre oppå en fjellkant (tålmodig sjel altså..). Så da prøvde vi litt det og - men da hadde Shy definitivt fått nok, bilder fikk være bilder - kommandoen "Stå" var totalt utslettet fra minnebrikken.. Mikke&Gneis fikk avslutte photoshooten uten Shy. Nedenfor er sitte bildet - nydelige bildet! Se den skjønne gjengen da! Og Shy ser nesten litt lydig ut der.. bildet av de 3 stående på fjellkanten har jeg sett, men ikke funnet igjen så det får bare være!

Shy_mikke_gneis_zpsb78e1768.jpg

Photo: Sofia, kelpiegallery.com

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Og i likemåte! Striders øre virker helt fint nå, bare 2 ganger igjen så er han ferdig med kuren.. og gubben og Strider og jeg har fått rutine på å dryppe det også! Strider var helt bananas og crazy og fullstendig vanvittig av skrekk da han fikk rensket ører hos dyrlegen. Første gangen gubben og jeg dryppet dem, prøvde han seg litt men ikke mye. Deretter har han sittet som en liten gnom men ikke gjort noe sprell.. hadde munnkurv på han fordi jeg tenkte han kanskje ville prøve å bite men det har han overhodet ikke gjort det minste forsøk på. Nå kunne vi sikkert droppe munnkurven, men jeg har en dælp leverpostei i den, så sitter han der og slikker leverpostei mens han blir dryppet, og ser ut å synes det er hyggelig - og han er veldig glad i munnkurven (!), så da fortsetter man jo med den - for kosens skyld! (Absurde verden.. kos med munnkurv liksom)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook :-) ligger noen flere der også.

Hahaha, jeg visste det! :P

Hundegreier er faktisk eneste grunnen til at jeg savner facebook. Mange oppdateringer innen hundeverden kommer jo kun der! Godt det ikke er mange dagene igjen til Mai måned er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det andre trio-bildet! :) Lå i Facebookalbumet fra utstillinga. Foto: Sofia, kelpiegallery.com

10416584_691384684265629_151201999499581

Der var det ja! Tusen takk Ingvild! (Og det var inni der jeg så det ja.. men husker spesielt et bilde fra ringen av Uno pent løpende i forgrunnen og en viss apekatt i fritt svev i bakgrunnen! Er fint med sånne bilder, at man får sett "ekte" kelpie!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jaja, hadde håpet at Shy ikke skulle merke noe til den skjeve ryggvirvelen sin på mange år, men sånn er det ikke blitt desverre. De siste par ukene synes jeg at Shy har hatt en tendens til å sette seg ned mye.. tenkte at jeg kanskje var hypokondrisk, hunder må jo få lov å sitte liksom og det var ingenting galt å se på tur - hun var sitt vanlige, spinnville, hoppete, klatrete, atletiske jeg. Men da gubben kommenterte at det var da merkelig så mye hun satt, da ringte varsel-klokkene. Når gubben legger merke til noe med biskene så står ikke verden til påske!

Så idag har vi vært hos dyrlege-kiropraktor. Og det er bare å fastslå: den skjeve ryggvirvelen merkes. Shy var helt låst og stiv i lenden (der virvelen sitter) og ned i høyre bakbein, veldig låst. Hun må ha flere behandlinger for å få myket opp igjen. De dårlige nyhetene er at hun er ikke 2 år engang og merker allerede skjevbelastningen. Jeg kan ikke regne med at hun kommer å bli en gammel hund. Lille søte frekke nurket vårt :( De gode nyhetene - enn så lenge virker dette å være hovedsaklig muskulært, og selv om forkalkninger og slitasje vil måtte komme i fremtiden, så kan kiropraktikken hjelpe på men hun må ha behandling ganske ofte. Videre er hun i ekstremt god form, har vanvittig mye muskler som kan støtte opp og skåne om rygg/lend, og så er vi så heldige å bo i tungt skogsterreng som er ideellt for å gi henne muskulatur jevnt over og den mosjonen hun behøver. Og så er det bra at hun ikke er agility hund!

Stakkars Shy, behandlingen idag var veldig vond - men vi skal gå oftere så hun skal slippe å bli i så hard knute som idag. At det var vondt var ille nok, men så må hun gå i bånd og være i ro 2-3 dager etter behandling sånn at ting ikke låser seg igjen - det er kjipt for en liten energibunt som ikke synes at energi kan overføres til søksøvelser og tankevirksomhet - her er det primært løping og herjing og leking som rår, så får man ta tankene etterpå når man har ro i sjelen. I tillegg går hun på metacam og det gjør jo ikke bevegelsesbehovet akkurat mindre å være smertefri. I ettermiddag har jeg ikke sett henne sitte en eneste gang!

Neste fredag skal hun få en runde til siden det ikke var mulig å fikse alt på en gang. Så satser jeg på at vi holder ting i sjakk noen år, jeg vil ihvertfall ikke bekymre meg før jeg må!

Veide Shy idag, hun er nå 13,9 kg, tyngre enn noensinne - men litt for tynn faktisk (hvilket ikke er så dumt gitt at hun har den ryggen hun har), lurer på om hun har vokst?

Alt i alt er dette allikevel kjipt, og dette er resultatet av at medfødte ting ikke automatisk føres opp i de ulike hundebasene. Det er bare resultatene av standard tester som føres, ikke mer. Shys skjeve ryggvirvel ser ut å være genetisk og arvelig og det ville man kunne ha sett, hadde det vært krav om at alle medfødte skavanker ble notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars lille Shy! :hug:
Vi krysser fingre, tær og poter for at hun er symptomfri/smertefri i maaaaange år fremover etter kiropraktorbehandlingen. :ahappy:

Minion har stor medfølelse for Shy som må holdes i ro! Hun sier at det hjelper å løpe fort fort fort selv i kort bånd, man løper bare rundt eier eller seg selv. Man har også møbler som man kan løpe i! Man må bare bli kreativ!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er Strider-gutt 4 år!!! Det er moro å gå tilbake i tid her i tråden og se hvordan det var i begynnelsen og hvordan ting har endret seg. Lille rampe-Strider er blitt en voksen og egentlig ganske alvorlig kar - men han leker fortsatt helikopter! Shy har overtatt ramperiet liksom, men Strider er fortsatt min eventyr-hund, fortsatt den desidert heftigste hunden jeg har vært borti, fortsatt er han drømmehunden - før var jeg spent på hvordan han ville bli, nå vet jeg det - og han er fantastisk :wub:

Idag har vi gått en lang, varm og klam skogstur, ilagt feltsøk (toppers synes både Strider og Shy), så har det vært husarbeid (Strider er med på alt han..), og masse ute i hagen (også meget populært - da leker man da!)

Så tenkte jeg å ta et bursdagsbilde av Strider, men vi hadde jo ingen artig bursdagskrone eller sløyfer eller noe, så jeg tenkte jaja, da får han holde et flagg til egen ære. Oppdaget jo at jeg kanskje burde forsøkt å lære han en spesifikk hold fast kommando.. (han har lært apport uten den kommandeoen..)

Så her sitter burdagsgutten, våken og spent på hva han skal gjøre!

flagg1_zpse2d872fa.jpg

Og her er flagget på plass - gratulerer med dagen Strider!

flagg2_zps88180a4d.jpg

Og så var Strider ferdig med feiringen :P

fl3_zpsa3b529de.jpg

Og klar for godbit/neste kommando allerede før flagget har tatt bakken! :lol:

fl4_zpsc3a73411.jpg

Gratulerer med dagen Strider, Harly, Balrog, Emmet og Bob!

Og velkommen til verden små Bjørkiser!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Idag er Shy 2 år :wub: For det første holdt jeg på å glemme det, for det andre har jeg ingen nye bilder av lille rotta. Sviktet helt m.a.o. Men tror ikke Shy bryr seg om det! Disse 2 årene har gått som en vind, helt ufattelig at hun er 2 år! Fremdeles grusomt barnslig (eller det er kanskje noe vi gjør henne til..), fortsatt råfrekk og fortsatt så søt at man kan stryke med av cuteness overload til tider.Idag hat vi vært på skogsfugljakt (høres så flott ut når man sier det slik, men det betyr igrunn bare en helt vanlig tur bare at gubben drasser på hagla..), så har vi ryddet og puslet litt rundt så det har vært en god dag for en liten kelpie-frøken!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...