Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
26 minutter siden, Nathalie98 skrev:

Det står på nett at de aksepterer flykasse med målene til vari xl :) bortsett fra Bergen, Bodø og Tromsø ved jul, påske og sommer.

Såspesialbagasjen kommer ut i samme  rom som kofferten kommer? Må ha det inn med teskje :P er det bbagasjetraller tilgjengelig der, jeg klarer ikke få med meg alt uten tralle...

Det var påska fra Tromsø som skapte trøbbel med XL bur og Widerøe for meg. Men jeg har ikke tenkt å prøve det igjen uansett, for pga mangel på informasjon og tull fra SAS sin side, så var det like før jeg ikke fikk dratt :(

Ja, de gjorde ihvertfall det for ett år siden da jeg fløy med hund sist. Og har gjort det i alle år tidligere. Det er ikke vanskelig å finne i det hele tatt (om de ikke har endra det siste året). Helt til høyre i samme rom som alle bagasjebåndene. Der triller de inn ei tralle med hunder og annen spesialbagasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

10 minutter siden, Anilex skrev:

Samme rommet. i kroken ved siden av spesialbaggasjebåndet. Litt bortenfor tax-free kassene. Traller står under trappen ikke så langt unna. du ser de med en gang.

(en dør, hvor det står oppslag om at hunder fra utlandet ikke må tas ut av kassen før tollen)

Aha, da tror jeg at vi skal overleve! Er blitt så vandt til å fly til torp, og der er det så lett å finne frem... År og dag siden jeg var på gardermoen sist. Men på torp når man lander innenlands så kan man jo møte folk med en gang, hvordan er det på gardermoen? Der må man vel ut av bagasjeplassen før man kan treffe familie osv? 

Håper jeg treffer snille folk som vil hjelpe meg å løfte flykasse på tralle, og at jeg klarer å finne tralle før flykassen kommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tmp skrev:

Ja og jeg er kjempebekymra allerede for den lange flyturen, enten det blir i trang bag i kabinen eller som baggasje :hmm: Vet ikke hvor stor ho blir, da ho er bare valpen enda (2,5 kg som 4 mnd), men mistenker at ho blir for stor til at det blir komfortabelt.. Er redd for at det skal bli traumatiserende med en så lang tur :hmm: men samtidig er det jo mange som reiser slik, så vet ikke hva erfaringene er.  Hvor stor/tung var din når den reiste i cabinen?

 

Det var en basenjivalp, så den var vel sånn ca 6-7 kg. Det var helt i grenseland, men tidenes kuleste og herligste valp gjorde det enkelt. Glemmer endog aldri når flyvertinna fra Oslo til Munchen spurte om jeg hadde en ape nedi baggen :lol:  (Han var ganske høylytt i starten, ha ha ha). Jeg tenker som så at på lengre turer så vil hunden alltid ha det best i et bur i cargo, fordi den har bedre plass å bevege seg på, hvis den tisser eller bæsjer så kan den "flytte seg vekk fra det" (i baggen er det jo knapt plass til å flytte seg vekk fra ett hjørne) og det er jo ikke noe i veien for at du kjører på med et medium-bur til en liten hund. Så har den masse plass. Og tilgang på vann. Det er samme forhold som i kabinen der nede, bare mørkt, og omtrent like mye bråk. På lengre turer på over 10 timer hadde jeg every day of the week sendt hunden i cargo i stedet for i en bagg. Med mindre det var noe helt spesielt.

 

1 time siden, Nathalie98 skrev:

Aha, da tror jeg at vi skal overleve! Er blitt så vandt til å fly til torp, og der er det så lett å finne frem... År og dag siden jeg var på gardermoen sist. Men på torp når man lander innenlands så kan man jo møte folk med en gang, hvordan er det på gardermoen? Der må man vel ut av bagasjeplassen før man kan treffe familie osv? 

Håper jeg treffer snille folk som vil hjelpe meg å løfte flykasse på tralle, og at jeg klarer å finne tralle før flykassen kommer :) 

Ja du må nok "ut" av baggasjeområdet før du kan møte folk, men det er alltid trivelige folk som vil hjelpe så det tror jeg går bra. Alltid en hundegæærn person som blir glad for å kunne hjelpe en annen hundegæærn person, been there done that :lol:  :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Det var en basenjivalp, så den var vel sånn ca 6-7 kg. Det var helt i grenseland, men tidenes kuleste og herligste valp gjorde det enkelt. Glemmer endog aldri når flyvertinna fra Oslo til Munchen spurte om jeg hadde en ape nedi baggen :lol:  (Han var ganske høylytt i starten, ha ha ha). Jeg tenker som så at på lengre turer så vil hunden alltid ha det best i et bur i cargo, fordi den har bedre plass å bevege seg på, hvis den tisser eller bæsjer så kan den "flytte seg vekk fra det" (i baggen er det jo knapt plass til å flytte seg vekk fra ett hjørne) og det er jo ikke noe i veien for at du kjører på med et medium-bur til en liten hund. Så har den masse plass. Og tilgang på vann. Det er samme forhold som i kabinen der nede, bare mørkt, og omtrent like mye bråk. Så det er jo litt hipp som happ, men på lengre turer på over 10 timer hadde jeg every day of the week sendt hunden i cargo i stedet for i en bagg. Med mindre det var noe helt spesielt.

 

Ja du må nok "ut" av baggasjeområdet før du kan møte folk, men det er alltid trivelige folk som vil hjelpe så det tror jeg går bra. Alltid en hundegæærn person som blir glad for å kunne hjelpe en annen hundegæærn person, been there done that :lol:  :D 

 

Hehe, det er fint! Når jeg fløy med Widerøe sist var det mangel på personer som ville hjelpe nemlig, ut av buret sette det på trallen, inn med hund og så bevege seg :P 

Men på norwegian hvis det er flere hunder ombord, vet du om de blir lastet ansikt mot ansikt eller ved siden av hverandre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Hehe, det er fint! Når jeg fløy med Widerøe sist var det mangel på personer som ville hjelpe nemlig, ut av buret sette det på trallen, inn med hund og så bevege seg :P 

Men på norwegian hvis det er flere hunder ombord, vet du om de blir lastet ansikt mot ansikt eller ved siden av hverandre? 

Du det er et godt spørsmål, men jeg vet iallefall at hos Widerøe og bilder jeg har fått fra mine stuervenner i SAS så lastes de vanligvis side om side fordi det er slik tetrisklossene passer best sammen, samt slik man fester burene best til lasteromsgulvet. Så jeg tipper det er likt hos alle, egentlig, men det kan jo alltids være en "rouge" stuer som får en god idé om det er dårlig plass i lasterommet. Endog tviler jeg på at man går så veldig utenfor reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Du det er et godt spørsmål, men jeg vet iallefall at hos Widerøe og bilder jeg har fått fra mine stuervenner i SAS så lastes de vanligvis side om side fordi det er slik tetrisklossene passer best sammen, samt slik man fester burene best til lasteromsgulvet. Så jeg tipper det er likt hos alle, egentlig, men det kan jo alltids være en "rouge" stuer som får en god idé om det er dårlig plass i lasterommet. Endog tviler jeg på at man går så veldig utenfor reglementet.

Ser nemlig for meg to hunder lastet ansikt til ansikt hvor den ene finner ut at den vil ha den andre til middag :| satser på at det bare er et bilde i hodet mitt... Håper på at det finnes et regelverk som sier at de ikke skal lastes ansikt mot ansikt! Også håper jeg på at de vet at man ikke bærer bur i døra, sett en hund som ble båret etter døra en gang nemlig...

Alle ting man plutselig tenker på :P glemte å tenke før vi fløy forrige gang, så alle spørsmål kommer nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Ser nemlig for meg to hunder lastet ansikt til ansikt hvor den ene finner ut at den vil ha den andre til middag :| satser på at det bare er et bilde i hodet mitt... Håper på at det finnes et regelverk som sier at de ikke skal lastes ansikt mot ansikt! Også håper jeg på at de vet at man ikke bærer bur i døra, sett en hund som ble båret etter døra en gang nemlig...

Alle ting man plutselig tenker på :P glemte å tenke før vi fløy forrige gang, så alle spørsmål kommer nå...

En kompis av meg elsker dyr og behandler de ekstra pent, og selv om han tilhører Tromsø så tipper jeg han ikke er den eneste stueren i Norges land som er litt ekstra geeky og dermed behandler dyr litt ekstra pent når han er på jobb. Du får tenke litt sånn og :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HeleneFS skrev:

Bare av nysgerrighet, når der flyr med hund over lange strekker (feks den som skrev her om 13 timer i kabinen) hvordan går den på do da???

På danskebåten (Bergen-Hirtshals) har jeg sett de har do-kasser på dekk. Det er jo genialt :D!

Partyblære :P 

Eller så får de gå på do i buret vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har flydd med hunden min i julen. Vi mellomlandet på Værnes, og der klarte bakkemannskapet å rote han bort. Jeg spurte heldigvis da jeg kom ombord på det neste flyet, og de satte i gang en leteaksjon. De fant ham etter 30 min og fikk kjørt han til flyet. Heldigvis.

Da vi fløy hjemover i dag stoppet flyet i Bodø før det skulle videre til Tromsø. Da fikk jeg hjelp av flyverten til å passe på at hunden min ble lastet av flyet før det flydde videre. Viste seg at de hadde glemt ham (igjen) og hadde jeg ikke spurt hadde han vært  Tromsø nå.

Jeg skriver ikke dette innlegget for å svartmale det å fly, men for å tipse andre om hvor viktig det er å passe ekstra på når man flyr med hund i lasterommet. Spør alltid om hunden er med før du setter deg på plassen din, og be dem dobbeltsjekke at hunden kommer av flyet om flyet skal kjøre videre uten å laste av all bagasjen. Det er tipset jeg fikk av flyvertinnen som nektet å fly fra Værnes før de hadde funnet hunden min.

Jeg fløy Wderøe/SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Guest lijenta

Jeg håper på at vi skal ut og fly til høsten derfor så jakter jeg fly bur. Derfor er det noen spørsmål her. Størrelsen på buret må det være så han kan stå med hodet oppreist eller holder det at han står i det. Og hvilke bur er godkjente til å fly i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lijenta skrev:

Jeg håper på at vi skal ut og fly til høsten derfor så jakter jeg fly bur. Derfor er det noen spørsmål her. Størrelsen på buret må det være så han kan stå med hodet oppreist eller holder det at han står i det. Og hvilke bur er godkjente til å fly i ?

SAS krever at dyret skal kunne stå oppreist, ligge og snu seg. Widerøe har de samme kravene om jeg husker riktig, Norwegian tilsvarende. Jeg har alltid gått utifra hodet oppreist. 

Atlas sine flybur, vari kennel og gulliver flybur er ihvertfall godkjent, mer spesifike krav står hos reiseselskapene, de må vel ihvertfall være iata - godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

SAS krever at dyret skal kunne stå oppreist, ligge og snu seg. Widerøe har de samme kravene om jeg husker riktig, Norwegian tilsvarende. Jeg har alltid gått utifra hodet oppreist. 

Atlas sine flybur, vari kennel og gulliver flybur er ihvertfall godkjent, mer spesifike krav står hos reiseselskapene, de må vel ihvertfall være iata - godkjent :)

å da tror jeg buret som jeg kan kjøpe blir litt lite fillern må måle da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det mulig å gi beskjed til sas om at det skal være med hund, på andre måter enn å ringe? Jeg har nå brukt 400,- på å stå i telefonkø, og jeg har ikke engang fått snakket med en eneste person enda. Så jeg begynner å bli rimelig irritert. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
51 minutter siden, Annik skrev:

Er det mulig å gi beskjed til sas om at det skal være med hund, på andre måter enn å ringe? Jeg har nå brukt 400,- på å stå i telefonkø, og jeg har ikke engang fått snakket med en eneste person enda. Så jeg begynner å bli rimelig irritert. :ermm:

Nei. Det er grunnen til at jeg har slutta å fly med SAS og hund. Norwegian kan du bestille plass til hund samtidig som din egen billett på nettet. Men det hjelper litt å ringe SAS akkurat i det minuttet de åpner for dagen. Kl 9 er det vel hvis jeg husker riktig. Da er det litt kortere telefonkø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
51 minutter siden, Annik skrev:

Er det mulig å gi beskjed til sas om at det skal være med hund, på andre måter enn å ringe? Jeg har nå brukt 400,- på å stå i telefonkø, og jeg har ikke engang fått snakket med en eneste person enda. Så jeg begynner å bli rimelig irritert. :ermm:

Nei. Det er grunnen til at jeg har slutta å fly med SAS og hund. Norwegian kan du bestille plass til hund samtidig som din egen billett på nettet. Men det hjelper litt å ringe SAS akkurat i det minuttet de åpner for dagen. Kl 9 er det vel hvis jeg husker riktig. Da er det litt kortere telefonkø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp igjennom til de og fikk ordnet det nå, så da ser det ut til at det skal være i orden :) Men utrolig frustrerende er det... Det gjør det kanskje ikke noe bedre at det er streik i Sverige, som forlenger køa enda lengre, så jeg skjønner jo at ting kan ta litt tid :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
51 minutter siden, Annik skrev:

Er det mulig å gi beskjed til sas om at det skal være med hund, på andre måter enn å ringe? Jeg har nå brukt 400,- på å stå i telefonkø, og jeg har ikke engang fått snakket med en eneste person enda. Så jeg begynner å bli rimelig irritert. :ermm:

Nei. Det er grunnen til at jeg har slutta å fly med SAS og hund. Norwegian kan du bestille plass til hund samtidig som din egen billett på nettet. Men det hjelper litt å ringe SAS akkurat i det minuttet de åpner for dagen. Kl 9 er det vel hvis jeg husker riktig. Da er det litt kortere telefonkø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp igjennom til de og fikk ordnet det nå, så da ser det ut til at det skal være i orden :) Men utrolig frustrerende er det... Det gjør det kanskje ikke noe bedre at det er streik i Sverige, som forlenger køa enda lengre, så jeg skjønner jo at ting kan ta litt tid :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Annik skrev:

Jeg kom nettopp igjennom til de og fikk ordnet det nå, så da ser det ut til at det skal være i orden :) Men utrolig frustrerende er det... Det gjør det kanskje ikke noe bedre at det er streik i Sverige, som forlenger køa enda lengre, så jeg skjønner jo at ting kan ta litt tid :P 

Helt sinnsvak baluba her i Sverige, folk er omtrent på drapstrusler mot pilotene i SAS. Ikke rart det er krig i verden når man kan være så respektløse mot hverandre.... :rolleyes: Brotip er å booke SAS-billetten hos wideroe.no, da kan du legge inn at du ønsker å ha hund under bestillingen og vips unngår du telefoneringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Har aldri hatt noe problem med å komme gjennom til SAS, men aldri booket hund under streik heller. :P

De gangene jeg har ringt de siste mnd, for å avbestille billetter (har måttet booke en del PLUS-billetter gjennom jobben) har jeg gjennomsnittlig ventet 3-4 minutter hver gang. Så jeg er enig, utenom streik er det virkelig ikke noe hassle å ta den telefonen. Da får man også bekreftet umiddelbart at du får ha hund med deg, mens du hos Norwegian må vente på bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...