Gå til innhold
Hundesonen.no

Får hunden din matrester?


Huldra

Recommended Posts

Her får hunden alt av mat, både middagsrester, brød, frukt osv. Som oftest når jeg spiser noe blir det en bit til meg og en bit til hunden gjennom hele måltidet :blink: (brekker av maten da, hun får ikke forsyne seg selv) . Ellers får hun middagsrester osv i matskålen og litt mat fra bordet. Men hun får ikke lov til å slikke tallerkene osv der går grensen. :lol: Fordelen med at hun har fått alt av mat siden hun var valp er at hun tåler det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Man trenger da ikke matavfallsdunk når man har hund!

Her får de vel alt tror jeg. Så sant det ikke er veldig sterkt krydret.

Skalkene til brød får de ikke da, for de vil Lars ha :lol: Men er det matrester igjen, så får de det. Og store mengder løk får de heller ikke. Ellers tror jeg de får alt som er her.

Og får de det ikke, så hender det det er noen som bare tar....

Schnappi i sin tid som ble tatt på fersken i å rane creme fraiche boksen.... :blink:

DSC00837.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kan ligne på mat går ned på høykant, er ikke så glad i sterk mat, så hun får det jeg spiser i maten sin. Hun har fått alt mellom himmel og jord, og det eneste hun har blitt dårlig av var når hun kun fikk ørret med smør og den jula hun fikk ribbe og medister med saus :blink: Hun blir litt dårlig av mye fett har jeg funnet ut hehe. Er ikke så ofte hun får sånne herremåltider da :)

Her i huset blir er grillt kylling ribbet for alt den kan ribbes for siden det som regel sitter to bikkjer og fem katter som tigger rundt meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har oppdaget som negativt er faktisk potet. Hundene mine har en tendens til å kaste opp potetbiter. T.o.m opplevd at det har gjort det noen dager etter at de fikk det. Mulig de har problemer med å fordøye det? For mye stivelse?

Jepp. Har bilsyk hund som spyr om han har noe i magen, og enkelte ganger har det kommet opp potetbiter etter at resten av mageinnholdet er fordøyd.

Jeg gir fortsatt poteter i maten da, fordi de synes det er godt. Såvidt jeg vet er det ikke noe farlig ved det?

Her får de det meste av rester, skraper restene av tallerknene før de går i maskinen. Unntaket er sterkt krydret mat og varmebehandlede ben. De tåler nok det meste, men vil ikke risikere noe, dårlig mage er jo ikke noe gøy for dem heller.

Mat med mye løk eller hvitløk får de ikke, spaghettisaus med litt løk i får de.

Spaghetti/pasta, ris, poteter, gryter, sauser (peppersaus uten hel pepper i veldig små mengder) kjøtt uten bein, kylling, diverse ting som er utgått på dato osv. Jeg gidder ikke styre med tomme bokser, det blir to slikk liksom. Hadde jeg hatt små hunder hadde det vært annerledes tenker jeg. Grønnsaker er ingen stor hit, men hvis det er blandet godt inn går det ned det og, men det hiver jeg heller ut til hønsene, greit at de som faktisk kan nyttegjøre seg det får det.

De får ikke mat ved bordet, det skuffes ned i skålene når det er fôringstid og så kutter jeg på mengden V&H hvis det er mye.

Tørt brød går til geitene, ferskere brød til hønsene. Litt snurt blir bamsen da, han synes tørt brød er knaskens. Han synes nok også det er litt urettferdig at det har blitt mindre rester på ham etter at hønsene kom. :whistle:

Garm spiser det meste som vi spiser, bare på viljen. Vi har en greie på at når vi spiser frukt, så får han en bit, fordi vi vet at han bare spiser det på ren vilje. :ahappy: Studerer, smaker på, bruker lang tid, men det er så gjevt å få smake på vår mat at ned skal det.

De får rester fordi jeg tror at de også setter pris på variasjon, samt at jeg tror det er sunt for magene deres å være vant til forskjellige ting. Jeg synes også det blir feil å kaste mat når man har dyr som kan nyttegjøre seg av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fortsatt poteter i maten da, fordi de synes det er godt. Såvidt jeg vet er det ikke noe farlig ved det?

Jeg har hørt at endel hunder kan bli veldig dårlige i magen av rå poteter, da det er så mye ufordøyelig stivelse i de, men farlig er det neppe. Gubben elsker rå potet, så han får små biter av de i iq-leken sin. Valpis foretrekker kokt/stekt potet.

De får ikke mat ved bordet, det skuffes ned i skålene når det er fôringstid og så kutter jeg på mengden V&H hvis det er mye.

Samme her. De får aldri noe mens jeg spiser selv, og ikke tigger de heller, selv om de ligger ved siden av meg (de gangene jeg spiser ved stuebordet).

De får rester fordi jeg tror at de også setter pris på variasjon, samt at jeg tror det er sunt for magene deres å være vant til forskjellige ting. Jeg synes også det blir feil å kaste mat når man har dyr som kan nyttegjøre seg av den.

Helt enig! Det eneste begge reagerer på er mye rå kylling/kalkunskinn, det er noe med fettet som gjør at de får mykere bais, ev diare. Kokt/stekt/grillet går helt fint, men jeg bruker det heller som treningsgodis enn mat. Og Gubben tåler ikke fisk da, mens Valpis elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at endel hunder kan bli veldig dårlige i magen av rå poteter, da det er så mye ufordøyelig stivelse i de, men farlig er det neppe. Gubben elsker rå potet, så han får små biter av de i iq-leken sin. Valpis foretrekker kokt/stekt potet.

Rå potet gir jeg aldri, men kokt potet får de. Litt skeptisk til rå poteter, men husker ikke hvorfor lenger. :whistle:

Samme her. De får aldri noe mens jeg spiser selv, og ikke tigger de heller, selv om de ligger ved siden av meg (de gangene jeg spiser ved stuebordet).

Her er det heller ingen som tigger til vanlig (hos svigermor er det en annen sak), og de får lov å ligge i sofaen mens vi spiser ved stuebordet. De vet at de ikke får noe mat der og da, og at tigging betyr rett ned, så de bryr seg som regel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får middagsrester ja

Amigo får mindre enn Toya siden han er sensitiv i magen ( håper magen blir bedre etterhvert ). Toya tåler alt så det meste går ned der.

De får ikke slikke tallerken, men yoghurtbeger er greit.

De får i grunn alt bortsett fra veldig sterk mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fikk hund så prøvde jeg å lage noen grunnregler. En av disse var at hun ikke skulle få "menneskemat"

Etter at vi hadde fått valpen i hus og det hadde gått et par uker viste det seg at det kun var jeg som var enig om disse reglene og at min samboer hadde mer oppfattet det som forslag. Valpen hadde derfor fått både hamburgerrygg og leverpostei.

Etter dette har det sklidd litt ut.

Min teori var at hun ikke ville tigge hvis hun aldri var vant til å få noe, men det sier vel mer om min mangel på hundekunnskap enn om hunden. Hun sitter og følger med hver gang det lages mat og hver gang vi spiser. Vet ikke om jeg vil kalle det tigging, for det er ingen piping eller lignende, hun bare er der og er nysgjerrig.

Jeg prøver å kun gi henne mat etter at vi er ferdig spist og i egen skål. Drikker jeg et glass drikkeyoghurt så får hun slikke glasset rent, men hun får ikke slikke tallerkner. Hun fikk potetmos på mandag og var veldig fornøyd.

Brokkoli var derimot ingen slager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får middagsrester innimellom, men ikke hver dag. Det er fordi at det er ikke alltid det blir rester og fordi at det ikke trenger og bli en vane, men en godbit innimellom er nok bare positivt :whistle: De får stort sett det meste,med unntak av bein, og de har aldrig reagert negativt på noe, men nå er det sjeldent noen voldsomme porsjoner heller da. Vis det er noe jeg aldrig ville gitt dem så må det være noe fra mc donalds og lignende plasser.

Hvordan de får det varierer, men oftest deler jeg restene på to talerkener når alle er ferdig og spise også setter jeg de på gulvet.

Et spm: Har hørt av mange at hunder ikke skal ha melkeprodukter? Ivertfall ikke mye/ofte, noen som vet om det stemmer eller er det tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demi får middagsrester nesten hver dag. Hun får alt mulig og siden jeg har tre barn som spiser youghurt her har hun slikket ut av uante mengder youghurtbegre.

Dessuten renkser hun gulvet under matbordet for smuler og bøss (og jeg skal love dere det detter mye ned der).

Alle hundene som har vært i det huset her skjønner fort at det lønner seg å ligge under middagsbordet :whistle:

Kattene tar seg av restene oppå bordet og tallerknene etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ingen av hundene matrester... Egentlig har det bare blitt sånn, og kommer mok til å fortsette sånn... Vil ikke ha bikjer som tigger, eller bikjer som blir kresne fordi de er vandt med det ene og det andre...

De får leverpostei eller pølse som gobiter når vi trener. That's it!:whistle:

Vel, min hund blir ikke kresen værtfal, hun eter alt, uansett om det er kyllingfilé eller tørrforet sitt :ahappy: Hun tigger ikke nevneverdig heller, bare når jeg kosesnakker til henne når jeg eter (som jeg kanskje ikke burde gjøre :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fär hundene alt mulig innen "menneskemat", og de elsker det begge to!

Bla supper, kjött, grönnsaker, frukt, bröd, yoghurt, ost, fisk osv osv osv, lista tar aldri slutt.

Og spesielt begeistret for det vanlige töfforet er dem jaggu ikke etter et sikkelig "menneskematmältid" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea får ofte matrester, men selvsagt ikke etter indiske/asiatiske måltider med masse krydder og hvitløk og tilsvarende krydrede retter. Men pølser, karbonader, fiskeboller osv. elsker hun. dessuten får hun alltid en kladd kjøttdeig dersom vi har det til middag, da altså rå. Det samme gjelder kjøtt. Hun elsker kjøttavskjæringer fra både kylling og annet kjøtt. Favoritten ser ut til å være blod og fett fra kyllingfilet... :whistle:

Hun får vel i det store og hele mer utilberedt menneskemat enn middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor innført noen regler på at Akita ikke skulle få noe rundt middagsbordet. Yessda, gjett hvem som er værst med å gi nå. :whistle:

Ho får det meste. Vi er forsiktig med salta og sterkt kryddra mat

Potet skrell er en stor favoritt og er blitt en del av middags kosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får matrester om det er noen, synd å kaste mat når hundene fint kan få den. Det hender titt og ofte at matskålene bugner over av diverse "godsaker". Og innimellom så får de delt et youghurtbeger også, som jeg heller over maten. Det er få ting (av det som vi vanligvis har av mat) som jeg ikke gir dem, istedet for å kaste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får middagsrester innimellom, men ikke hver dag. Det er fordi at det er ikke alltid det blir rester og fordi at det ikke trenger og bli en vane, men en godbit innimellom er nok bare positivt :) De får stort sett det meste,med unntak av bein, og de har aldrig reagert negativt på noe, men nå er det sjeldent noen voldsomme porsjoner heller da. Vis det er noe jeg aldrig ville gitt dem så må det være noe fra mc donalds og lignende plasser.

Hvordan de får det varierer, men oftest deler jeg restene på to talerkener når alle er ferdig og spise også setter jeg de på gulvet.

Et spm: Har hørt av mange at hunder ikke skal ha melkeprodukter? Ivertfall ikke mye/ofte, noen som vet om det stemmer eller er det tull?

Noen hunder har melkeintoleranse (i likhet med kinesere); de tåler morsmelk, men når de vokser opp, tåler de ikke melk. Noen hunder kan likevel tåle melk hvis de får melkeproteiner jevnlig, men de skal ikke ha store mengder daglig likevel (naturlig nok kanskje?). Mange hunder (og alle kinesere) har rett og slett ikke enzymene som trengs for å fordøye melk. Men direkte farlig er det vel ikke akkurat; det verste som skjer er at de blir dårlig i magen (og sånt stabiliserer seg jo etterhvert). Hunder som jevnlig har fått/får melk, vil stort sett tåle melk. Forrige hunden min likte feks grøt, og lepjet i seg det han kunne hvis han fikk sjans.. :) Han ble ikke dårlig i magen, så han må ha tålt det bra. Summa sumarium: hvis hunden ikke blir dårlig i magen, tar den ikke skade av å få litt melk/melkeprodukter i ny og ne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alt som ikke er veldig fett, salt eller krydret. De tre siste dagene har maten til hundene bestått av tørrfòr med iblandet fiskegrateng, tørrfòr med iblandet ris og kylling og i går tørrfòr med torsk og rogn.

Stort sett blander jeg våre matrester med tørrfòret.For da spiser de iallefall litt av tørrfòret. Gir jeg middagsrester for seg så blir gjerne tørrfòret stående igjen.

Sånn bortsett fra middagsrester blir det noen brødblingser i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.. Ikke matrester her i huset nei. Hun har sin egen mat og det holder lenge. Hun har fått to-tre pølsebiter å ble dårlig imagen av det så da gadd vi ikke prøve mer engang. :) Hun får heller hundegodt og kose seg med. Tigging er heller ikke lov. Hun legger seg ute av syne og kommer når vi er ferdig. Flinke jenta.. Sikkert mange som synes det er strengt men det er greit med rutiner! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...