Gå til innhold
Hundesonen.no

Får hunden din matrester?


Huldra

Recommended Posts

Jeg lurer på om hunden din får matrester? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvis du tar en yoghurt; får den slikke ut av boksen? Hvis det er igjen en halv potet og litt ertestuing etter middagen; får den dette sammen med kveldsmaten? Får den slikke tallerkner og gryter? Når påleggsboksen med rekesalat/leverpostei/osv er tom, får den slikke i seg restene? Skreller du av de siste kjøttflisene av kyllinglåret for at hunden skal få "kose seg" med noe godt? Får den den tørre skalken som har ligget på kjøkkenbenken i tre dager?

Dette er bare eksempler på hvordan en hund kan få menneskemat; skriv gjerne hvordan det foregår hjemme hos deg. Skriv gjerne hvorfor den får/ikke får slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Her får bikkja noe restemat, men jeg prøver å begrense det til rene matvarer uten for mye sukker/salt/krydder osv.

Om det er igjen f.eks. ris og grønnsaker, spares dette til neste Walter-måltid. Yoghurt får han innimellom, og det er livrett nr. to etter vaniljeis. :blink: Jeg prøver å slenge noe "nytt" i maten hans støtt og stadig, ofte grønt, loff, egg, yoghurt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får alt du ramser opp, og litt til. Skjærer f.eks alltid av kotelettben før jeg steker koteletten til meg selv. Den eventuelt svidde lasagnen skraper jeg til dem, og kyllingskinn blir alltid skrellet av og brukes som godbiter (tørker det i ovnen på svak varme og det lille krydderet som er tåler de fint, det er ikke snakk om hverdagskost). Brødskalker er en fin snack, de blir nesten fornærma om jeg gir det til smådyra istedenfor dem. De får også bena fra fenalår og tørka reinkjøtt, men her vanner jeg ut bena et døgn først for å få vekk mesteparten av saltet. Fett fra røyka kjøtt er skikkelig god snack, de ligger og sutter røyksmaken av før de tygger i seg fettet. Men de får ikke slikke av tallerkner, de er allerede renskrapet av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ertestuing, nei.. Eller Kålstuing..

Men ja til alt annet - oppå maten passer ALT for skrubbsultne beardiser.

I går var middagen til hver av dem: litt ris, kokt potet, kjøttgryte, noe kyllingrester, vom & hundemat og noen få tørrfôrkuler på toppen. Og jommen fikk de ikke hver sin tørket brødskalk litt senere på kvelden også..

Ingen tvil om at de setter stor pris på å få litt variert mat, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere ikke gir ertestuing; hvorfor ikke det? Det er, merkelig nok, Tullas favorittmat - og til og med Aynï elsker det! Jeg aner ikke hvorfor, men Tulla er villig til å dø for litt ertestuing. Hun eier ikke matforsvar ovenfor meg, men en gang hun stod og spiste ertestuing kom jeg til å dulte borti henne mens jeg svinset rundt på kjøkkenet, og da kom det et knurr.. :) Måtte jo forsikre meg om at det ikke hadde "klikket" for hunden, så jeg gjorde henne oppmerksom på at det var jeg (og ikke Aynï) som hadde vært borti henne, og strøk henne over rumpa, da var det helt stille. Men det sier litt om hvor sykelig glad hun er i nettopp ertestuing!

Har forresten aldri merket noe til at de blir dårlige i magen av det, og de får vel nesten alle de tingene jeg ramset opp i startinnlegget, pluss litt til.. :blink: Jeg gir de det fordi jeg tror det er bra for de å spise litt variert, at magene deres får prøvd seg på litt forskjellige mattyper - tror de blir generelt mer motstandsdyktig mot løs mage av det. Og det er overhodet ikke noe unntak nå som jeg har drektig tispe; tvert imot er jeg bevist på å gi henne mer enn vanlig hundemat nå, siden studier har bevist at valper etter tisper som har fått mer enn vanlig tørrfôr/hundekost, har generelt mindre allergi enn andre.

Å slikke gryter og tallerkner får de sjelden, men Tulla tar seg friheten med å ordne opp i oppvaskmaskinen, så hun får jo i seg litt av hvert der da.. :lol: Aynï er bare veloppdragen på dèt punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boris får smake på så si alt, men i begrensede mengder. Brødskalker, potet, kjøtt, litt saus fra maten, grønnsaker, skive med pålegg.. mjo så si alt.

Legger man til en lyyyyyyyyyys stemme og "girer" litt oppunder kan så si alt untatt agurk brukes som belønning på han, selvom kan kan lage litt tryner av f.eks tomat. Hvitløk er NOMS syns Boris, men det er ikke akkuart helt bra for han. Så når vi en skjelden gang i blandt har det i hus må vi vokte det *flirer*

Boris får det ikke iblandet tørrforet sitt da.. noe jeg tror jeg er ganske dum som ikke gjør :blink:

Btw! Noisetter fra dagen før er KNALL på utstilling, også havrekjeks! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund får smake på alt av matrester. Ingen ting er for sterkt krydret eller gir ham dårlig mage. Taco, fenalårrester, pinnekjøtt, chiligryter, lutefisk, you name it. I tillegg er vi ikke så flink til å følge boken og ikke gi ham varmebehandlede ben. Alt går ned.

Jeg har en hund som ikke legger på seg så lett så han får spise så mye han vil(eller så mye som vi har). Han tigger ikke i ett sett, og spiser alt uten å få mageproblemer, så vi har planer om å fortsette å gi ham matrester. Jeg er enig med Huldra i at det nok bare er lurt å gi hunden variert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om hunden din får matrester? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvis du tar en yoghurt; får den slikke ut av boksen? Hvis det er igjen en halv potet og litt ertestuing etter middagen; får den dette sammen med kveldsmaten? Får den slikke tallerkner og gryter? Når påleggsboksen med rekesalat/leverpostei/osv er tom, får den slikke i seg restene? Skreller du av de siste kjøttflisene av kyllinglåret for at hunden skal få "kose seg" med noe godt? Får den den tørre skalken som har ligget på kjøkkenbenken i tre dager?

Dette er bare eksempler på hvordan en hund kan få menneskemat; skriv gjerne hvordan det foregår hjemme hos deg. Skriv gjerne hvorfor den får/ikke får slikt.

Ja til det meste egentlig, men jeg orke ikke skrelle kjøtt av ben. Da blir det jo jobb for meg.

For det meste så bryr jeg meg lite om krydder o.l. da bare gir jeg litt mindre. Men syns jeg det er veldig sterkt så får de selvsagt ikke.

Men ellers får de det meste av rester om jeg har tid til det. Jeg kan ikke gi de beholdere/bokser for de er troende til å spise det også, så har jeg ikke tid til å stå å holde så var de ikke.

Eneste jeg har oppdaget som negativt er faktisk potet. Hundene mine har en tendens til å kaste opp potetbiter. T.o.m opplevd at det har gjort det noen dager etter at de fikk det. Mulig de har problemer med å fordøye det? For mye stivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, sånt driver vi da ikke med..

Hun får ikke så mye, siden jeg har blitt oppdratt av hundekjørere som sier at menneskemat er fyfy. Meen, selv om hun ikke får noe særlig i foret sitt sparer jeg på mye forskjellig til vi skal trene. Kan jo ikke drive å gi sånt til henne uten at hun har jobbet litt for det.. :blink: Eneste hun får i foret sitt er til tider ris, i tillegg til VH og tørrfor. Men på trening får hun smakt på det meste, så lenge det ikke er forferdelig grisete. Der blir alt unntatt ben(det tåler hun ikke), grønnsaker(så matvrak er hun ikke) og sauser(ekkelt å ha i lomma) brukt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke noe særlig matrester fordi pappa ikke vil ha en hund som tigger, takket være meg var det ikke helt vellyket. :blink:

Men yoghurtbeger får hun alltid slikke ut av, og jeg pleier å gi henne den "gamle" leverposteien, den er ikke gammel, men jeg liker den bare fersk. Mamma er lei av at det ligger 50 leverpostei bokser i kjøleskapet, så nå gir jeg alltid den gamle til Luna før jeg åpner ny. :lol: Funker fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får slikke yoghurtbeget, får rester etter grønnsaksmiddager, fks. brokkoli, potet, tullerøgter (det ville stavekontrollen kalle det, men jeg mente altså gullerøtter), ris osv. Har aldri erstattet et måltid med menneskemat, men hender en sjelden gang at det er så mye igjen at jeg tar bort litt av tørrfôret og bytter ut med rester. Hiver også brødskalker og osteskiver til ham :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, han får om det er noe som passer for han å spise (ikke for mye salt, krydder, sukker f.eks), men det er ikke egentlig så ofte han får middagsrester. Som oftest spiser vi opp alt selv, eller sparer rester til kvelds/lunsj/middag neste dag. Vi spiser mye sterkt krydret mat, så da kan han jo heller ikke få rester. Men kutter av kotelettben, gir han fett og avskjær før jeg steker maten og piller gjerne av kjøtt og fisk til han om det er noe igjen, samt han får grønnsaker som er igjen. Pleier ikke gi han ris, og det er han heller ikke særlig begeistrert for, eller for mye poteter. Gir heller ikke noe særlig pasta, nudler osv.

Vi pleier å skjære opp brødet i butikken og legge det i frysen, og han får gjerne en frossen liten skalk i blant.

Han har litt ressursforsvar, så gir han ikke bokser hvis ikke jeg gidd å sitte og holde den for han. Han får som oftest slikke yoghurtbegre, det eeelsker han. Han får ikke slikke tallerkener eller gryter, må si jeg synes tanken på det er litt ekkel, selv om det selvfølgelig blir rent i vask da..

Ellers får han jo smake små biter av litt forskjellig i blant; chips, kjeks, pålegg osv. Gøy å se reaksjonene hans når han får smake noe nytt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får Chicka det som er igjen hvis jeg ikke skal ha det til restemat senere.

Youghurt boksen og andre pålegg bokser slikkes rene (ikke hermetikkbokser pga skarpe kanter.

Hun spiser frukt og grønnsaker + andre stuinger.

Det eneste hun ikke får er agurk og squash, det havner i akvariet til fiskene :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ingen av hundene matrester... Egentlig har det bare blitt sånn, og kommer mok til å fortsette sånn... Vil ikke ha bikjer som tigger, eller bikjer som blir kresne fordi de er vandt med det ene og det andre...

De får leverpostei eller pølse som gobiter når vi trener. That's it!:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Chica får i seg tørrfor med de næringsstoffene hundene skal ha, ser jeg ikke noe galt i å gi henne litt menneskemat innimellom for å variere kostholdet:) Hun får ikke bein og kydret mat, men hun pleier å få litt rester hvis vi har kylling, rent kjøtt, fisk, spaghetti eller grøt. Brødskive med leverpostei og slikke ispinnen er vel noen av favorittene :blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...