Gå til innhold
Hundesonen.no

HD og AD bilder


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

På 4.1.2016, 03.36.15, Kristiin skrev:

Tenkt å prøve litt utviddet slektsforskning på min. Bare kjent status på mor, far og fars søsken- så kom ikke så langt. De aller fleste hundene er ingenting kjent, står ikke engang fødselsdato eller farge. Er dette fordi de er importhunder? Mor er fransk, far er svensk, men farmor/farfar til far er igjen fransk import. 

Det er nok fordi de er importer ja, da blir det gjerne begrenset med info med i dogweb. Har du sjekket working-dog.eu? Der er det ganske stor database, kanskje ikke så mye treff på pyrre som på schæfer og malle, men verdt å sjekke, er en del forskjellige raser reg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja! Det ble fritt, HD: B! 

HD A  Da venter jeg bare på AD resultatet.

A på begge sider Tesh er dermed fri foran og bak :D :D

Posted Images

23 minutter siden, mushi skrev:

Jeg røntget rett før jul. Kommer fakturaen for avlesningen i posten? Eller..?

Jeg rekvirerte skjemaer og betalte via Dogweb mens jeg hadde henne fra NKK på tråden. Det ble noe kluss med papirene mine så måtte ringe og sjekke, og da ordnet jeg alt samtidig så de kan lese av idag. Plutselig gikk alt veldig raskt!

Kanskje du kan ringe Helseavdelingen og høre om det er mulig å betale idag for å få avlest i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Helianthus skrev:

Jeg rekvirerte skjemaer og betalte via Dogweb mens jeg hadde henne fra NKK på tråden. Det ble noe kluss med papirene mine så måtte ringe og sjekke, og da ordnet jeg alt samtidig så de kan lese av idag. Plutselig gikk alt veldig raskt!

Kanskje du kan ringe Helseavdelingen og høre om det er mulig å betale idag for å få avlest i dag?

Takk :) Ringte de nå. Hun ble avlest i dag og fakturaen ble sendt i formiddag så jeg har den i morgen eller mandag. Bare å vente i spenning!

Hundene blir avlest så fort bildene kommer inn, men man får ikke vite resultatet før fakturaen er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Takk :) Ringte de nå. Hun ble avlest i dag og fakturaen ble sendt i formiddag så jeg har den i morgen eller mandag. Bare å vente i spenning!

Hundene blir avlest så fort bildene kommer inn, men man får ikke vite resultatet før fakturaen er betalt.

Kanskje fakturaen ligger på Dogweb :ahappy: 
Jeg var sikkert litt heldig med at jeg ringte og ikke hadde bestilt skjemaene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/22/2015, 12:33:21, Helianthus skrev:

Har noen lyst til å tippe? 

12422262_10153695672645781_490130451_o.jpg

Det ble E på begge.  Markerte forkalkninger i venstre ledd. Små forkalkninger i høyre ledd. Ikke overraskende, men veldig trist :(

Ved to anledninger har hun tydelig virket stiv når hun reiser seg etter å ha sovet etter lek eller tur, så det er kanskje ikke så lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Helianthus skrev:

Det ble E på begge.  Markerte forkalkninger i venstre ledd. Små forkalkninger i høyre ledd. Ikke overraskende, men veldig trist :(

Ved to anledninger har hun tydelig virket stiv når hun reiser seg etter å ha sovet etter lek eller tur, så det er kanskje ikke så lovende.

Så trist å lese :( Håper dere kan få endel gode år allikevel!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Helianthus skrev:

Det ble E på begge.  Markerte forkalkninger i venstre ledd. Små forkalkninger i høyre ledd. Ikke overraskende, men veldig trist :(

Ved to anledninger har hun tydelig virket stiv når hun reiser seg etter å ha sovet etter lek eller tur, så det er kanskje ikke så lovende.

:hug:Det var leit å høre. :no: Håper hun likevel har mange gode år framfor seg. <3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tuvane skrev:

:hug:Det var leit å høre. :no: Håper hun likevel har mange gode år framfor seg. <3

 

21 timer siden, soelvd skrev:

Så trist å lese :( Håper dere kan få endel gode år allikevel!

Tusen takk, begge :) 

Har dere noen tips til hva jeg gjør nå for å forebygge best mulig? Burde jeg få henne sjekket utover røntgen? Hun har ikke akkurat symptomer, men jeg har lagt merke til at hun har vært stiv noen ganger etter at hun har ligget rolig lenge (etter moderate turer i ulendt terreng/strand). Konkrete tips til veterinærer? jo nærmere Sande, Vestfold, jo bedre! Fysio?

Uff, jeg klarer ikke å se lyst på dette. Jeg hører mange si at de kjenner hunder som har levd godt og lenge, men tenker at de sier det bare for å trøste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heliantus:

Huff så dumt at hoftene ikke var fine, stor klem til deg. Jeg tenker du må prøve å la henne leve så vanlig som mulig men kanskje noe kosttilskudd kan hjelpe til med å holde henne myk? Jeg aner ikke jeg altså men ville bare si at jeg skjønner godt at du er lei deg men at jeg håper virkelig hun ikke kommer til å få store plager og at hun får et langt og lykkelig liv :) hun vet jo heldigvis ikke at hun har HD E :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: skjønner ikke hva som skjer med quotene [emoji31]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Helianthus skrev:

 

Tusen takk, begge :) 

Har dere noen tips til hva jeg gjør nå for å forebygge best mulig? Burde jeg få henne sjekket utover røntgen? Hun har ikke akkurat symptomer, men jeg har lagt merke til at hun har vært stiv noen ganger etter at hun har ligget rolig lenge (etter moderate turer i ulendt terreng/strand). Konkrete tips til veterinærer? jo nærmere Sande, Vestfold, jo bedre! Fysio?

Uff, jeg klarer ikke å se lyst på dette. Jeg hører mange si at de kjenner hunder som har levd godt og lenge, men tenker at de sier det bare for å trøste. 

 

Det der var da veldig veldig kjipt :(  Jeg må innrømme at når det allerede er forkalkninger og at hun "stivner", så er ikke det så positivt akkurat. Men hva om du tok henne til en kiropraktor-dyrlege (synes det er greit at de er begge deler jeg) som kunne gi råd? Jeg har hatt fryktelig mye hjelp av det for Shy og hennes skjeve ryggvirvel. Vi fikk beskjed om å mosjonere i ulendt/variert terreng (hvilket er lett å få til her vi bor i litt ulendt skog), og å skritte henne ofte 5 min i myr (mykt underlag, også lett å få til her i skogen unntatt om vinteren.. ) samt noen massasjer for å forhindre at hun låser det ene benet sitt. Resultatet er at Shy har utviklet en slags "muskelpute" rundt hoftene (man kan ikke kjenne oppå hoftene hennes om hun er tjukk eller ei, ligger et lag av muskulatur over) som stabiliserer og forhindrer forkalkning. Og så får hun behandlinger innimellom og sjekk.  Nå er ikke rygg og hofteledd det samme overhodet, men kanskje det finnes noen "kiropraktor"triks som kan bidra til hjelpemuskulatur sånn at det ikke gnisser så fryktelig på de stakkars knoklene der..

Uansett, hun må jo få lov å være lykkelig glad WK så lenge hun kan!

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, maysofie skrev:

Hørt mye positivt om Thomas Sissener ved Din Dyreklinikk i Sandefjord hva angår ortopedi :) 

 

21 timer siden, TonjeM skrev:

 

Det der var da veldig veldig kjipt :(  Jeg må innrømme at når det allerede er forkalkninger og at hun "stivner", så er ikke det så positivt akkurat. Men hva om du tok henne til en kiropraktor-dyrlege (synes det er greit at de er begge deler jeg) som kunne gi råd? Jeg har hatt fryktelig mye hjelp av det for Shy og hennes skjeve ryggvirvel. Vi fikk beskjed om å mosjonere i ulendt/variert terreng (hvilket er lett å få til her vi bor i litt ulendt skog), og å skritte henne ofte 5 min i myr (mykt underlag, også lett å få til her i skogen unntatt om vinteren.. ) samt noen massasjer for å forhindre at hun låser det ene benet sitt. Resultatet er at Shy har utviklet en slags "muskelpute" rundt hoftene (man kan ikke kjenne oppå hoftene hennes om hun er tjukk eller ei, ligger et lag av muskulatur over) som stabiliserer og forhindrer forkalkning. Og så får hun behandlinger innimellom og sjekk.  Nå er ikke rygg og hofteledd det samme overhodet, men kanskje det finnes noen "kiropraktor"triks som kan bidra til hjelpemuskulatur sånn at det ikke gnisser så fryktelig på de stakkars knoklene der..

Uansett, hun må jo få lov å være lykkelig glad WK så lenge hun kan!

Takk for tipsene! :) Hun skal absolutt få lov til å være lykkelig kelpie så lenge hun kan! Og i dag har vi lekt i snøen :D Det var ganske slitsom lek med unger og ski og snøhauger på åkeren og sånn, så det blir som en liten test på hvor mye hun tåler. I kveld får jeg se om hun blir stiv av aktivitet (normale hunder skal ikke det?). 

Skal undersøke hva som finnes av kiropraktorlignende veterinærer her i nærheten, hvis ikke er jo forslaget til @maysofie absolutt aktuelt! Takk for det :D Jeg prøvde å quote deg, men det forsvant, visst. 

 

22 timer siden, roxie88 skrev:

Heliantus:

Huff så dumt at hoftene ikke var fine, stor klem til deg. Jeg tenker du må prøve å la henne leve så vanlig som mulig men kanskje noe kosttilskudd kan hjelpe til med å holde henne myk? Jeg aner ikke jeg altså men ville bare si at jeg skjønner godt at du er lei deg men at jeg håper virkelig hun ikke kommer til å få store plager og at hun får et langt og lykkelig liv :) hun vet jo heldigvis ikke at hun har HD E :)

Edit: skjønner ikke hva som skjer med quotene emoji31.png

Takk, ja, det er mange tanker når man får en sånn beskjed. Det verste er at hun er 100% perfekt for oss bortsett fra hoftene. Jeg får aldri en sånn hund igjen. Da er det fortvilende om livet hennes skal bestå av behandlinger og smertehåndtering. Men, vi må bare ta en dag av gangen og glede oss så lenge vi kan.. elns :ahappy:  Og ja, det er veldig sant, hun vet absolutt ikke at hun har hd! Skal høre med veterinær om tilskudd :thumbs: (altfor glad smiley, men eneste jeg fant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en drittbeskjed å få :hug: Men broren til Tuva har E med forkalkninger og han fyller 6 år idag og har ikke såvidt jeg veit noen store problemer med hoftene, han er ganske stor og tung også. Ikke det at det er noen fasit, men det finnes de som lever et fint liv med det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2016, 11.46.56, Helianthus skrev:

 

Tusen takk, begge :) 

Har dere noen tips til hva jeg gjør nå for å forebygge best mulig? Burde jeg få henne sjekket utover røntgen? Hun har ikke akkurat symptomer, men jeg har lagt merke til at hun har vært stiv noen ganger etter at hun har ligget rolig lenge (etter moderate turer i ulendt terreng/strand). Konkrete tips til veterinærer? jo nærmere Sande, Vestfold, jo bedre! Fysio?

Uff, jeg klarer ikke å se lyst på dette. Jeg hører mange si at de kjenner hunder som har levd godt og lenge, men tenker at de sier det bare for å trøste. 

Jeg ville tatt med hunden til en kiropraktor eller fysioterapeut som kan gå over hunden å se hvordan ståa er i praksis, det som nesten kan bli et like stort problem som primærproblemet i seg selv er jo om de går å avlaster noe/beveger seg litt anstrengt å pådrar seg problemer andre plasser. Også ville jeg tatt en slik gjenomgang i ny å ne for å holde litt øye med hvordan hunden har det og for å få tatt evt problemer tidlig, før det setter seg skikkelig. Deretter ville jeg ha investert i et back on track dekken, om du ikke har det og brukt det mest mulig og absolutt begynt på et kosttilskudd med grønnleppemusling. Hører mange som har prøvd det på dårlige hunder som sier de har fått en helt annen hund etterpå, og vil tro at jo tidligere man starter, jo bedre. Vet mange er fornøyd med denne . Og utover det så er det jo bare å følge med. Selv om hunden etterhvert skulle få smerter så kan jo ofte smertestillende virke bra lenge det også :)  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/11/2016, 11:20:34, Malamuten skrev:

Jeg ville tatt med hunden til en kiropraktor eller fysioterapeut som kan gå over hunden å se hvordan ståa er i praksis, det som nesten kan bli et like stort problem som primærproblemet i seg selv er jo om de går å avlaster noe/beveger seg litt anstrengt å pådrar seg problemer andre plasser. Også ville jeg tatt en slik gjenomgang i ny å ne for å holde litt øye med hvordan hunden har det og for å få tatt evt problemer tidlig, før det setter seg skikkelig. Deretter ville jeg ha investert i et back on track dekken, om du ikke har det og brukt det mest mulig og absolutt begynt på et kosttilskudd med grønnleppemusling. Hører mange som har prøvd det på dårlige hunder som sier de har fått en helt annen hund etterpå, og vil tro at jo tidligere man starter, jo bedre. Vet mange er fornøyd med denne . Og utover det så er det jo bare å følge med. Selv om hunden etterhvert skulle få smerter så kan jo ofte smertestillende virke bra lenge det også :)  

Takk for tipsene! Nå har jeg bestilt time hos veterinæren vår (dvs dyreklinikken, som har en veterinær som også driver med kiropraktikk), og etablert kontakt med fysioterapeut. Jeg har også bestilt BOT nettingdekken, og så spør jeg veterinær om kosttilskudd som grønnleppemusling. Jeg tror BOT-dekkenet blir bra. Egentlig burde hun ha en god og varm seng også :ahappy: men hun trives best på toppen av ryggen på sofaen så vi avventer det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Helianthus skrev:

Hva sa veterinæren, @maysofie? Jeg er veldig dårlig på å se på hofter, så tør ikke uttale med, men albuene må da være veldig fine. De ser jo ut til å passe som hånd i hanske :D 
 

Jeg var ikke med på timen selv, men mener at vet hadde kommentert at det så bra ut, uten at veterinærene liker å si så mye før NKK har sagt sitt. Albuene er jeg ikke redde for, det er jo ikke så utbredt på rasen. Hoftene derimot er jo alltid en sjansespill med disse dyra. Høyre tror jeg er fri, venstre er jeg pittelitt mer skeptisk på..

Det er litt ekstra nervepirrende, for det er en herlig tispe. Status bestemmer om det blir en #2 nå eller om et år eller to :frantics:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, maysofie skrev:

Jeg var ikke med på timen selv, men mener at vet hadde kommentert at det så bra ut, uten at veterinærene liker å si så mye før NKK har sagt sitt. Albuene er jeg ikke redde for, det er jo ikke så utbredt på rasen. Hoftene derimot er jo alltid en sjansespill med disse dyra. Høyre tror jeg er fri, venstre er jeg pittelitt mer skeptisk på..

Det er litt ekstra nervepirrende, for det er en herlig tispe. Status bestemmer om det blir en #2 nå eller om et år eller to :frantics:

Da krysser vi fingrene, både for resultatet og for at NKK er raske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@maysofie, jeg synes hoftene ser fine ut, de ligger langt inne i skåla, men jeg synes ikke skåla omslutter skikkelig, hvis du skjønner hva jeg mener? Uten at det nødvendigvis betyr noe, altså. :) Krysser fingra for bra resultater, nok gjeterhunder med dårlige hofter her nå. :hmm: 

Når er det ting blir avlest, egentlig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...