Gå til innhold
Hundesonen.no

Kronprinsparet har kjøpt labradoodle fra D H


KristinR

Recommended Posts

"Bikkja til kronprinsparet får det sikkert bra den.Bikkja til kronprinsparet får det sikkert bra den." - hvordan vet man DET?

Om to av ungene liker å plage dyr, et eller begge foreldrene synes at en ridepisk er et strålende dressurredskap og at INGEN i hele verden kan gå inn i det hjemmet og si at den hunden har det aldeles fryktelig... Hvordan vet DU at det ikke er slik??

Og nei - veldig få seriøse hundeoppdrettere tror at man kan "smekke sammen" den perfekte hunden ved å parre en hann med en tispe.. De fleste skjønnet også at resultatet ikke engang blir perfekt etter en, to eller tre generasjoner...

Men "!heldigvis" greier NOEN det, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Er saken dekket av flere medier enn se & hør ?

Kan hende pressen hadde vært interessert i å høre motargumentene, og skrive om de ?

Om det hadde hjulpet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen link til saken da det står i papirutgaven av dagens Se & Hør. Kronprinsparet har selv ikke kommentert det. Saken er utelukkende basert på intervju med oppdretteren.

Det er ingen her som har noe imot labradoodlen som hund. Årsaken til at vi ikke liker planlagt blandingsavl er blant annet at det allerede florerer av blandingshunder. Alt for mange av de. Mange ender opp på Finn fordi de var et impulskjøp. Billig hund, enkel å skaffe uten ha tenkt mye på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at jeg er tilhenger av salg på falske premisser, eller direkte rovdrift og valpeproduksjon i fabrikk-skala. Jeg håper også at de som skaffer seg en hund - uansett renraset eller blandingshund - tenker igjennom hva de gjør. Og har de allergiske barn, eller er allergiske selv, - at de enda mer sjekker ut hva som funker. Kanskje får en hund hjem til låns for å se om det utløser en reaksjon.

Det er mange sider ved denne saken som kan debatteres. Jeg har hengt meg opp i den voldsomme uviljen mot det å bevisst blande to raser for å få en ny med ønskede blandingsegenskaper. Så blir det en helt annen diskusjon hvordan avl på populære hunder bør og ikke bør foregå. Det er ikke bare disse labradoodlene som er populære og som det kan stilles kritiske spørsmål til angående avl og manglende registreringer, rovdrift mmm. Hva med alle de små motehundene?? Uregistrerte chihuahuaer, stjålne eksemplarer. Ulovlig import. Etc etc.

Vis meg hvor jeg har skrevet at du er tilhenger av det da er du snill :-)

Uviljen min mot denne blandingen er fordi de ikke ønsker å etablere en ny registrert FCI godkjent rase men kun ønsker å tjene penger.

Avl på alle uregistrerte hunder er jeg i mot, men nå var temaet dog blandinger av Labrador og Puddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange raser som oppstrår på denne måten. Jeg er egentlig verken imponert eller irritert over saken. Jeg syns mange blandingshunder er flotte dyr, hadde det ikke vært for mitt bruk så hadde jeg sikkert skaffet med en sunn blandingshund. Men når helsen blir satt på spill er det nok ikke så kjekt lengre, men slikt kan skje med en godkjent rase også.

Hvordan ville du vite at det var en sunn blandingshund da? Du vet vel at myten om at blandingshunder er sunnere enn renrasede for lengst er motbevist?

Og ja, mange blandingshunder er flotte dyr, men hvorfor bevisst blande to raser når man har over 400 raser her i landet hvor en av dem vil dekke det behovet man søker. En blanding av Labrador og Puddel er ikke noe eksepsjonelt. Man kan jo stille seg spørsmålet om hvis denne blandingen er så fantastisk, hvorfor brukes den ikke da i Norge som førerhund? Hvorfor velger de førerhundskolene vi har i landet å bruke hunder de enten avler opp selv eller kjøper inn og de i hovedsak er renrasede registrerte dyr? Dersom denne blandingen er så fantastisk er det jo snodig at de ikke bruker den mer. Ville jo også vært billigere for førerhundskolene å avle opp fremfor å avle opp registrerte hunder.

Susanne: Ingen vet om bikkja til kronprinsparet får det bra, men jeg ser ingen grunn til å betvile dette. Jeg går ikke automatisk ut fra at den vil få det vondt og at kronprinsparet er dårlige hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et snodig argument. Om det blir brukt til førerhund eller ikke,

er da ikke avgjørende for hvordan en rase/blanding er?

I tilfelle, hva med mange av de andre rasene som heller ikke blir brukt til det? Er de da heller ikke flotte raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et snodig argument. Om det blir brukt til førerhund eller ikke,

er da ikke avgjørende for hvordan en rase/blandingen er?

I tilfelle, hva med mange av de andre rasene som ikke blir brukt til det? Er de da heller ikke flotte raser?

Dersom du leser litt om blandingen så vil du se at meningen var å bruke den som førerhund. Og hadde det vært så ypperlige hunder som oppdretteren vil ha det til, så hadde de vært aktuelle å bruke som førerhunder pga at de da er (påstått røytefri og allergivennlige og så lette å trene) for det er blinde og svaksynte som er allergiske bl.annet og som ikke kan få hund som hjelpemiddel pga. dette. Og lese du _alt_ jeg skriver vil du se at jeg stiller meg undrende til det faktum at man avler frem blandingshunder på denne måten når vi har over 400 raser i landet og en elelr flere av dem vil dekke samme behov som denne blandingen. Det gjelder å se litt mer enn svart/hvitt og legge meninger i folks ord som de selv ikke har.

Jeg vil også gjerne at du viser hvor jeg har skrevet at det ikke er flotte hunder. Forstår rett og slett ikke dere forkjempere for blandingshunder og avl på disse som må komme med påstander som vi som er mot bevisst avl på blandingshunder aldri har uttalt. Det blir så "barnehagestadie" og ender opp med så mange tåpligheter fra "dere". Snart kommer vel noen av "dere" med at motstandere av bevvist blandingshundavl ønsker alle blandingshunder døde osv. Vi har jo alt hatt: En gang i tidden - argumentet.

Så i steden for å gidde forklare det som er skrevet så mange ganger, går jeg helelr og spikrer gele på veggen. Det er enklere det enn å få folk til å gidde _lese_ det man skriver i steden for å henge seg opp i enkelte ord og så legge ord i munnen på en. :-)

Ha en god lørdag og en strålende 17 Mai i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip langt og bra innlegg*

Vil bare gi en applaus til dette jeg!

Er dette bekreftet, eller er det noe "bare" Se og Hør har skrevet?

Finner ikke noe om det når jeg googler, blir glad hvis noen kan gi en link.. :ahappy:

Hørte det for noen uker siden av bekjente av "oppdretter", så joda.. det stemmer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leser litt om blandingen så vil du se at meningen var å bruke den som førerhund. Og hadde det vært så ypperlige hunder som oppdretteren vil ha det til, så hadde de vært aktuelle å bruke som førerhunder pga at de da er (påstått røytefri og allergivennlige og så lette å trene) for det er blinde og svaksynte som er allergiske bl.annet og som ikke kan få hund som hjelpemiddel pga. dette.

Jeg var ikke klar over dette, og forstår argumentet ditt mye bedre :ahappy:

Jeg vil også gjerne at du viser hvor jeg har skrevet at det ikke er flotte hunder.

Jeg har på ingen måte påstått at du har skrevet det, det var et spørsmål fra min side.

Det var nok sitering. Jeg forstår godt motviljen mot denne spesielle oppdretteren.

Men ikke de av dere som eventuellt er voldsomt imot alt av blandingsavl, uavhengig om det avles hensynsfullt og målrettet med å få registrert blandingen som egen rase eller ikke.

Argumentet at alle raser er resultatet av blandingsavl blir aldri gammelt etter min mening.

At det finns 400 raser, og en av de bør dekke behovet man er ute etter er jo greit nok.

Men om det drives planlagt avl på grand danois blandinger med rød ull og gjeterinstinkter, og mange nok vil ha en slik hund, vil jeg påstå at behovet er tilstede. Det er jo "markedet" som bestemmer behovet egentlig.

Og hva med alle de rasene som stort sett aldri blir brukt til det de opprinnelig var ment for. Kanskje man bare skulle stoppet all avl på de rasene, så det blir plass til nye?

Og om det ikke kommer klart nok fram; jeg er ingen forkjemper for blandingsavl, men har heller ingenting imot planlagte blandinger. Jeg er bare oppriktig nysgjerrig på hvordan dere som er veldig imot dette syns ting skal være..

Så hovedspørsmålet mitt er: Skal alle rasene vi har idag bestå, men det skal ikke opprettes nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg absolutt ikke uenig i.

Skulle tro at såpass offentlige personer ville tenke seg litt bedre om før de går til innkjøp av hund.

Det skal godt gjøres å ikke finne ut at denne oppdretteren er ganske omstridt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er her naturlig at "nye" raser oppdtår også i det 20 århundre.

Nye raser har oppstått hele tiden. Hunder og hunderaser er IKKE en statisk ting.

Irsk Ulvehund og papillon er faktisk samme art og kan gi levedyktige iavkom sammen ("Gud forby den kombinasjonen)

Det betyr ikke at man skal forsøke å blande alle tenkelige og utenkelige raser.

Shebrador, Dobberwailer, Cokerpoo, Rottmaraner, Samospetz osv osv (mange har GOD fantasi gitt og fine navn på )

Mange flotte trekkhunder er også blandinger. Fordi at det viser seg at de er best. Mange nåverende raser må jo sies å være en ganske stor miss??!

Kombinasjonen av labrador og puddel tror jeg kan bli en fin og funksjonell rase. Det vil nok ta tid å foredle en rase slik rase.

Jeg synes faktisk at argumentet om at "labradoodel" er en utmerket fører/servicehund har mye i seg.

Å få fram en rase som røyter minimalt men med labradorens stabile vesen vil være ett stort plus for de som bruker slike hunder. Man vil skape en svært god brukshund.

Jeg håper FCI tar dette på alvor.. og ikke minst de som driver målrettet avel på slikt.

At krompen m familie velger en blandingsrase er vel helt OK selv om han er besyttr av NKK. Så vidt jeg vet kan man også registrere blandingsraser i NKK.

Ps jeg er for god og målrettet avls arbeid innen for eksisterende raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg gjøre klart hva jeg mener:

Avl av rasehunder er ikke i seg selv problematisk, men kan være det.

Avl av blandingshunder er ikke i seg selv problematisk, men kan være det.

Framelsking av nye raser på bakgrunn av blandinger er ikke i seg selv problematisk, men kan være det.

Jeg synes avl av labradoodles er problematisk, ja, fordi:

1. En hel del oppdrettere markedsfører blandingene/rasen på en måte som er noe ubalansert og urealistisk (for å si det mildt)

2. Dess flere raser folk får å velge mellom, dess færre individer blir det plass til av den enkelte rase, og dess vanskeligere blir det å opprettholde en sunn avlsbase i de rasene vi allerede har.

3. Målet med å skape en ny rase svinner lenger og lenger vekk i horisonten etter hvert som nye oppdrettere kommer til som i første rekke er interessert i å selge blandingshunder i bøtter og spann.

4. Også innen den enkelte rase er det store individuelle forskjeller på både gemytt, eksteriør og pelskvaliteter. Om man skulle bruke blandingsavl for å skape den perfekte førerhund, hvorfor ikke velge avlsmaterialet ut fra individ i stedet for rase? Jeg har selvsagt ingen statistikk å vise til, men jeg vil tro mannen i gata antar at en hvilken som helst labrador krysset med en hvilken som helst puddel vil gi en labradoodle tilsvarende den som er resultatet av en helt annen kombinasjon. Sånn er det selvsagt ikke.

5. Dersom det likevel krever "foredling" og generasjoner med selektiv avl å produsere den perfekte førerhund ut fra denne blandingen - hvorfor ikke foredle puddelen som den er i den retningen? Eller er sannheten at den faktisk ikke trenger å foredles ytterligere for å ha akkurat de egenskapene man angivelig søker i labradoodle?

6. Jeg vokste opp med en blanding av puddel og en hund med tilsvarende pels som labradoren. Hun var en fantastisk hund, men jeg hadde mye heller hatt en hund med pels som en renraset puddel. En god puddelpels er ganske hard og tover egentlig ganske lite om den holdes rimelig kortklippet. Søk litt på amerikanske "groomer"-fora og se hva de synes om labradoodle-pels... Noen av dem tar ikke imot labradoodles en gang, det er så mye jobb med mange dem at det lønner seg ikke å ha dem som klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som har vært målsettingen med å blande raser varierer naturlig nok. I "mitt" tilfelle, altså rasen whippet, så er den fremkommet ved å blande raser, for å få fram "the poor mans race dog":

Opprinnelsen er ikke helt fastslått, men den antas å ha blitt krysset frem med bruk av småvokste greyhounder og 2-3 forskjellige langbente terrierraser. Senere fattet også den engelske overklassen interesse for denne lille hunden og krysset inn italiensk mynde, noe som ga den dagens form og fasong.

Tror kanskje det er litt naivt å tro at det ikke har forekommet bevisste raseblandinger opp igjennom tidene for å få fram nye hunderaser med spesielle egenskaper.

Øhhh... Jeg synes du skal lære deg litt mer om rasehistorikk, og kanskje starte med opprinnelsen til din egen, før du kaster deg inn i diskusjoner av denne sorten på nettet.

Det store spørsmålet er HVORFOR whippeten oppsto... du vet, working mans greyhound...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh... Jeg synes du skal lære deg litt mer om rasehistorikk, og kanskje starte med opprinnelsen til din egen, før du kaster deg inn i diskusjoner av denne sorten på nettet.

Det store spørsmålet er HVORFOR whippeten oppsto... du vet, working mans greyhound...

Trodde ikke det nødvendig å skulle ha hovedfag i et emne før man har rett til å ha meninger her inne... :lol: Både hvorfor og hvordan whippeten oppsto var tross alt ikke tema her. Poenget er at bevisste raseblandinger er gjort opp igjennom historien for å få fram hundetyper med egenskaper man ønsker seg. Whippeten var bare et eksempel. Det er en lang rekke interessante nettsteder, både på norsk og engelsk som tar for seg utvikling og opprinnelse til rasen whippet, om du er interessert.... Forøvrig kan du kanskje holde deg til saken, og ikke prøve å skulle bestemme hvem som har rett til å mene noe eller uttale seg i disse foraene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Ikke ved å blande to etablerte raser i håp om å få fram den "perfekte" familiehund iallefall :).

:D

Ellers er jeg enig med de fleste andre her. At planlagt blandingsavl er noe tøv..

Står forresten feil i overskriften.. er ikke noe som heter labradoodle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at å framelske bevisst blanding av to raser, synes jeg ikke noe om. Jeg har selv hatt en mix av rottweiler/doberman, forsåvidt en fin blanding, men totalt unødvendig, har jeg innsett. I tillegg vet man jo ikke helt hva man får, om man får mest av den enes utseende og den andres gemytt e.l. Det er jo ikke automatisk slik at en blanding mellom to raser, får akkurat halvparten av alt fra den ene rasen og halvparten av alt fra den andre rasen.

I tillegg, skal man avle fram en ny rase på grunnlag av gamle, så må man bestemme seg for en rasestandard først, hvilke typer(av de to rasene) man avler på, hvilke helsekrav man har(ifht HD/AA og andre ting), og hva man jobber mot.

Hvis man, som i disse tilfellene, avler på en hvilken som helst puddel, sammen med en hvilken som helst golden eller labrador, og ikke registrerer avkommet på noen måte, og velger videre avlshunder ut i fra den standarden man har satt, så kommer man absolutt ikke en millimeter nærmere å få det registrert som rase.

Bare se på den Hollandske Smoushonden, her har de brukt år med nøye planlagt avlsarbeid, krysset diverse raser for å få fram Smoushonden igjen, da den var utdødd. De har nå 1000 individer av rasen, og selger fortsatt ikke utenfor landet, og kun til personer som godtar vilkårene, at hundene blir nøye fulgt opp til de er så gamle at man vet om man vil bruke dem i avl eller ikke, og forsåvidt også etter det. DET er godt planlagt avsarbeid, de har faktisk klart å få "mixen" sin FCI-godkjent nå, for de har fått den tilbake til den opprinnelige standarden, så og si, selv om det fortsatt er store variasjoner innen rasen. De avler fortsatt ut med andre raser, men alt er 100% planlagt.

Om man da ser på "goldendoodle", "labradoodle", "boxerdoodle", "boxerweiler", "rottmann/doberweiler", "chi-tzu"(chihuahua/shih-tzu mix), "boomer" og alle de andre blandingene(som liksom skal bli registrert i NKK som egen rase hvilken dag som helst), så ser man at dette er et "avlsarbeid" uten mål og mening, annet enn å produsere valper man får solgt til en god penge.

Hadde man virkelig villet gjennomføre dette skikkelig, så hadde man gjort som dem med Smoushonden, eller, tilnærmet likt(her har man jo ikke en rasestandard å gå ut ifra), man måtte satt en rasestandard, og bestemt seg for hvilke egenskaper hundenen skulle ha FØR man begynte å avle i hytt og pine. Tilogmed på rasehunder, så er det jo ikke hva som helst som er godkjent i avl, og vil man ikke ha syke blandingshunder, kan man ikke avle på blandinger mellom to raser uten å ta hensyn til hvilke sykdommer rasene f.eks har felles. (som f.eks. HD/AA på labrador og puddel)

Nå har jeg sagt mye mer enn jeg tenkte jeg skulle si, men det jeg ville fram til, er iallefall at planløs masseproduksjon av en blanding mellom to raser, fører ikke til noen registrering av ny rase, ei heller til friske og sunne, mentalt stabile hunder. Jeg er skuffet over kronprinsparet som støtter slik avl, og må si at jeg er rimelig overrasket i tillegg.

Jeg håper det blir mye tilbakemeldinger i media fra NKK og andre som kan ha noe konstruktivt å si i en "avls-debatt"(om man kan kalle det det), og jeg håper selvsagt også at valpen får et flott liv og holder seg sunn og frisk, og at kronprinsfamilien ikke blir skuffet over den eventuelle mangelen på allergivennlighet og røytefrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse for en annen doodle-variant i dag: 12.000 kroner!

Og da får du i følge annonsetektsten samme hunderase som kronprinsen og president Obama. De røyter heller aldri.

:icon_cry:

Ikke bare "kromprinsen", men Obama også ja. Selges som en rasehund den her, helt villt. Blandingshund med underbitt, kun 10.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en annonse for en annen doodle-variant i dag: 12.000 kroner!

Og da får du i følge annonsetektsten samme hunderase som kronprinsen og president Obama. De røyter heller aldri.

:icon_cry:

Ja, jeg så også denne. Denne gangen var jo til og med "rasen" godkjent i mange land.

Jeg har spurt flere eiere og oppdrettere om hvilke land som har godkjent denne "rasen", men det er det ingen som kan svare på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...