Gå til innhold
Hundesonen.no

Kronprinsparet har kjøpt labradoodle fra D H


KristinR

Recommended Posts

Leser Se & Hør og ser at kronprinsparet har kjøpt seg labradoodle. Jeg syns det er synd at de er med på å støtte opp om slik planlagt blandingsavl.

Var ikke Kronprins Haakon Magnus tidligere NKKs høye beskytter? Eller var det hans far og farfar?

Se der, halve oppgaven er allerede gjort!

Her i nissehuset er vi i konstant krangel om hva vi skal kalle de nyfødte reinsdyrene våre.... Derfor kan vi kjenne oss igjen det familien til denne valpen har gått gjennom:

Hva ville matmor kalle denne hunden og hva endte det opp med? Og hvem er matmor?

Riktig svar sendes på PM til julenissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Kronprins Haakon Magnus var NKKs høye beskytter inntil 2005, så han er ikke det nå lengre. Likevel hadde jeg håpet at de ikke støttet slik avl.

Innehaveren av nevnte sted fikk jo veldig mye gratis reklame i reportasjen. Hun uttaler at labradoodelen har røytefri pels, at den er en logisk blanding av labrador og puddel, den optimale familiehunden og at den er leken , lett å trene og god til det meste. Ikke ett ord om at det er en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. Labradoodler har vært populære hunder i USA i årevis, pga av egenskapene som familiehund og som allergivennlig. Hvorfor er det så krise at dette ikke er en renraset hund? At dette er en hundetype som er oppstått som blanding av to raser?

Jeg bare spør: Hvordan har dagens hunderaser oppstått??

Må si at jeg synes det er litt ovenfra og ned holdning som rår, når labradoodler og dess like blir slaktet og dømt nord og ned bare fordi det er en blanding av 2 eksisterende raser. Dersom dette er en krigføring mot én bestemt oppdretter, så får man heller være ærlige nok til å si det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. Labradoodler har vært populære hunder i USA i årevis, pga av egenskapene som familiehund og som allergivennlig. Hvorfor er det så krise at dette ikke er en renraset hund? At dette er en hundetype som er oppstått som blanding av to raser?

Jeg bare spør: Hvordan har dagens hunderaser oppstått??

Må si at jeg synes det er litt ovenfra og ned holdning som rår, når labradoodler og dess like blir slaktet og dømt nord og ned bare fordi det er en blanding av 2 eksisterende raser. Dersom dette er en krigføring mot én bestemt oppdretter, så får man heller være ærlige nok til å si det!

Jeg skal ikke begi meg inn på diskusjonen om hvorfor de kjøpte en slik blanding. Men om du søker opp emnet om denne rasen i dette forumet, så ser du at de faktisk ikke er så allergivennlige som "oppdretteren" vil ha de til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de heter kronprins eller Anton, spiller da ingen rolle!

De har funnet en hund de liker og vil gi ett godt hjem!

Hadde ikke de kjøpt valpen, så hadde noen andre gjort det.

Det er vel ingenting som er i veien for at ikke man kan velge blandinghund, selv om man er kongelig!

Nei, dette ser jeg på som tøv. De har funnet en hund de liker, ferdig med det. Og hunden får det sikkert som plommen i egget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En side av saken er jo blandingsavl og usikre momenter om pels, andre siden er jo at D H virker veldig aktive i sin avl. Kull hele tiden, lite helseinfo, lite kontroll og lite substans i valpekullene. Det er mer produksjon enn kjærlighet, og da har avlen gått i feil retning.

Om det er krompen eller uteliggeren, forskjellen ligger i mediadekningen. Dermed kan folk som ikke kjenner til virkelighetens harde fakta bli oppmuntret og blendet - og øke produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke begi meg inn på diskusjonen om hvorfor de kjøpte en slik blanding. Men om du søker opp emnet om denne rasen i dette forumet, så ser du at de faktisk ikke er så allergivennlige som "oppdretteren" vil ha de til.

Og det er sikket sjekket opp og i mente av disse som kjøper seg en slik hund. Vi vet jo ikke om det er den ene eller den andre egenskapen som har avgjort at valget falt på denne typen hund. Det jeg reagerer på er den massive fordømmelsen av det valget. Ja, jeg har lest diskusjonen og hærsjingen med henne som bestemte seg for en goldendoodle. Utrolig sterke følelser som vekkes når folk velger utradisjonelt! Det er da ikke én oppdretter i Norge som har skapt denne nye hundetypen. Igjen... hva er egentlig problemet??? At det utvikles nye hundetyper/raser? Måten det gjøres på? At det finnes folk som ønsker seg egenskaper i en hund som de mener best finnes i en blanding, enn i de eksisterende rasene? Eller at det finnes valpefabrikker der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Og det er sikket sjekket opp og i mente av disse som kjøper seg en slik hund. Vi vet jo ikke om det er den ene eller den andre egenskapen som har avgjort at valget falt på denne typen hund. Det jeg reagerer på er den massive fordømmelsen av det valget. Ja, jeg har lest diskusjonen og hærsjingen med henne som bestemte seg for en goldendoodle. Utrolig sterke følelser som vekkes når folk velger utradisjonelt! Det er da ikke én oppdretter i Norge som har skapt denne nye hundetypen. Igjen... hva er egentlig problemet??? At det utvikles nye hundetyper/raser? Måten det gjøres på? At det finnes folk som ønsker seg egenskaper i en hund som de mener best finnes i en blanding, enn i de eksisterende rasene? Eller at det finnes valpefabrikker der ute?

Hør her! Jeg har ikke sakt at det er hverken det ene eller det andre, hverken i forhold til blandingsavl, valget som kronprinsen m/fam har gjort eller den du omtaler i ditt innlegg. Jeg skrev bare at de er ikke så allergivennlige som enkelte vil ha de til å være, det er vel det som er "problemet"... Og dine "argumenter" er ikke noe som jeg kommenterte, kun den påståtte allergivennligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jepp :whistle: ... men det var jo ingen ARGUMENTER du kom med :rolleyes2: Come on.... skal det krangles så må det serveres argumenter...

Orker ikke argumentere på det der "det var en gang da alle var osv." Tidene forandrer seg, og man kan ikke trekke frem slikt. Det blir bare dumt i mine øyne når folk skriver som forsvar for at de støtter blandingshundavl at en gang var alle hunder blandingshunder. Kom heller med noe nytt og friskt og gi et godt argument for at man skal støtte bevvist avl på blandingshunder som ikke har standard, som selges under falske premisser som at de er røytefrie og allergivennlige, at de har så topp gemytt og at "rasen" snart blir godkjent av NKK. Og kom med gode argumenter for å støtte oppdrettere som har kull på kull på kull og lager nye blandinger for å selge mer og som neppe ville fortsatt i like stort mon dersom det hadde blitt en godkjent rase i NKK, for da ville man måtte betale registreringer og kanskje det hadde blitt noen krav også, i tillegg ville det jo også blitt en standard, og det er det et fåtall av de som har disse blandingene som ønsker å ha.

Bikkja til kronprinsparet får det sikkert bra den. Men får håpe den ikke får det som plommen i egget, for den ender gjerne opp og blir spist - enten som stekt, kokt eller rørt egg, eller som kylling...

Og om kronprinsparet er fornøyde og har funnet hunden de liker osv, så kjempe fint, men nå får oppdretteren enorm mediadekning på dette og bestanden av disse blandingshundene vil øke enda mer og som med alle hunder - enten det er renraset eller blandinger, så fører økt bestand sjelden noe bra med seg, folk vil benytte anledningen til å parre i vilden skyl for å selge "kronprinshundene" og hvor mange vil ta seg bryet med å sjekke for HD, AA, PRA og andre arvlige defekter som både Puddel og Retrievere sliter med? I tillegg vil de gå ut med at det er allergivennlige hunder, og det finnes ikke noe som heter det, da alle hunder har allergener og man ikke har noen garanti for at man som allergiker vil tåle disse hundene. Allergikere eller foreldre med allergiske barn vil kjøpe seg en slik valp, så havner den til omplassering fordi de selv eller ungen reagerte allikevel. Hvor lang tid tar det før vi ender opp med en boom slik som man har på Border Collie-blandinger? Man kan ikke lese en eneste annonseside omtrent uten at det er BC-blandinger for salg eller omplassering, og hvor mange av disse avlives ikke hvert år?

En annen ting er holdningen til disse oppdretterene her. Det er penger som gjelder. Penger penger og intet mer enn penger. De selger tisper med avlsrett og bare se på variasjonene på omplasseringshundene deres. En uregistrert DP skal de ha 5000 kroner i omplasseringsgeby for mens andre hunder skal de ha 3500 eller mindre. De vet hva som er poppis og oppdretterene har selv sagt at de skrur opp prisen på de omplasseringshunder de kan få mer penger på, slik som DP, Chi og andre populære hunder.

Hadde kronprinsparet kjøpt seg en blandingshund fra noen som hadde hatt et uhell, så hadde jeg ikke brydd meg filla. Gjør det egentlig ikke nå heller, men synes det er trist at oppdretteren skal få så mye blest og mediedekning nå og blandingen skal bli enda mer poppis og flere bare vil parre i vei fordi valpene vil selge. I mine øyne er ikke oppdretterene her noe spesielt bedre enn en viss medieomtalt kvinne som hadde mange hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ved å blande to etablerte raser i håp om å få fram den "perfekte" familiehund iallefall :rolleyes2:.

Hva som har vært målsettingen med å blande raser varierer naturlig nok. I "mitt" tilfelle, altså rasen whippet, så er den fremkommet ved å blande raser, for å få fram "the poor mans race dog":

Opprinnelsen er ikke helt fastslått, men den antas å ha blitt krysset frem med bruk av småvokste greyhounder og 2-3 forskjellige langbente terrierraser. Senere fattet også den engelske overklassen interesse for denne lille hunden og krysset inn italiensk mynde, noe som ga den dagens form og fasong.

Tror kanskje det er litt naivt å tro at det ikke har forekommet bevisste raseblandinger opp igjennom tidene for å få fram nye hunderaser med spesielle egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke argumentere på det der "det var en gang da alle var osv." Tidene forandrer seg, og man kan ikke trekke frem slikt. Det blir bare dumt i mine øyne når folk skriver som forsvar for at de støtter blandingshundavl at en gang var alle hunder blandingshunder. Kom heller med noe nytt og friskt og gi et godt argument for at man skal støtte bevvist avl på blandingshunder som ikke har standard, som selges under falske premisser som at de er røytefrie og allergivennlige, at de har så topp gemytt og at "rasen" snart blir godkjent av NKK. Og kom med gode argumenter for å støtte oppdrettere som har kull på kull på kull og lager nye blandinger for å selge mer og som neppe ville fortsatt i like stort mon dersom det hadde blitt en godkjent rase i NKK, for da ville man måtte betale registreringer og kanskje det hadde blitt noen krav også, i tillegg ville det jo også blitt en standard, og det er det et fåtall av de som har disse blandingene som ønsker å ha.

Bikkja til kronprinsparet får det sikkert bra den. Men får håpe den ikke får det som plommen i egget, for den ender gjerne opp og blir spist - enten som stekt, kokt eller rørt egg, eller som kylling...

Og om kronprinsparet er fornøyde og har funnet hunden de liker osv, så kjempe fint, men nå får oppdretteren enorm mediadekning på dette og bestanden av disse blandingshundene vil øke enda mer og som med alle hunder - enten det er renraset eller blandinger, så fører økt bestand sjelden noe bra med seg, folk vil benytte anledningen til å parre i vilden skyl for å selge "kronprinshundene" og hvor mange vil ta seg bryet med å sjekke for HD, AA, PRA og andre arvlige defekter som både Puddel og Retrievere sliter med? I tillegg vil de gå ut med at det er allergivennlige hunder, og det finnes ikke noe som heter det, da alle hunder har allergener og man ikke har noen garanti for at man som allergiker vil tåle disse hundene. Allergikere eller foreldre med allergiske barn vil kjøpe seg en slik valp, så havner den til omplassering fordi de selv eller ungen reagerte allikevel. Hvor lang tid tar det før vi ender opp med en boom slik som man har på Border Collie-blandinger? Man kan ikke lese en eneste annonseside omtrent uten at det er BC-blandinger for salg eller omplassering, og hvor mange av disse avlives ikke hvert år?

En annen ting er holdningen til disse oppdretterene her. Det er penger som gjelder. Penger penger og intet mer enn penger. De selger tisper med avlsrett og bare se på variasjonene på omplasseringshundene deres. En uregistrert DP skal de ha 5000 kroner i omplasseringsgeby for mens andre hunder skal de ha 3500 eller mindre. De vet hva som er poppis og oppdretterene har selv sagt at de skrur opp prisen på de omplasseringshunder de kan få mer penger på, slik som DP, Chi og andre populære hunder.

Hadde kronprinsparet kjøpt seg en blandingshund fra noen som hadde hatt et uhell, så hadde jeg ikke brydd meg filla. Gjør det egentlig ikke nå heller, men synes det er trist at oppdretteren skal få så mye blest og mediedekning nå og blandingen skal bli enda mer poppis og flere bare vil parre i vei fordi valpene vil selge. I mine øyne er ikke oppdretterene her noe spesielt bedre enn en viss medieomtalt kvinne som hadde mange hunder.

Jeg har da aldri sagt at jeg er tilhenger av salg på falske premisser, eller direkte rovdrift og valpeproduksjon i fabrikk-skala. Jeg håper også at de som skaffer seg en hund - uansett renraset eller blandingshund - tenker igjennom hva de gjør. Og har de allergiske barn, eller er allergiske selv, - at de enda mer sjekker ut hva som funker. Kanskje får en hund hjem til låns for å se om det utløser en reaksjon.

Det er mange sider ved denne saken som kan debatteres. Jeg har hengt meg opp i den voldsomme uviljen mot det å bevisst blande to raser for å få en ny med ønskede blandingsegenskaper. Så blir det en helt annen diskusjon hvordan avl på populære hunder bør og ikke bør foregå. Det er ikke bare disse labradoodlene som er populære og som det kan stilles kritiske spørsmål til angående avl og manglende registreringer, rovdrift mmm. Hva med alle de små motehundene?? Uregistrerte chihuahuaer, stjålne eksemplarer. Ulovlig import. Etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange raser som oppstrår på denne måten. Jeg er egentlig verken imponert eller irritert over saken. Jeg syns mange blandingshunder er flotte dyr, hadde det ikke vært for mitt bruk så hadde jeg sikkert skaffet med en sunn blandingshund. Men når helsen blir satt på spill er det nok ikke så kjekt lengre, men slikt kan skje med en godkjent rase også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...