Gå til innhold
Hundesonen.no

Kronprinsparet har kjøpt labradoodle fra D H


KristinR

Recommended Posts

VI FIKK OGSÅ VÅR FRA DH OG DE VET HVA DE DRIVER MED.HAR TENKT Å SKAFFE OSS EN TIL.EN HUND SOM HAR ALT,OG DET ER FORSKJELL PÅ ALLERGIVENNLIG OG ALLERGIFRI.INGEN HUNDER ER ALLERGIFRIE.FRA LANGT TILBAKE ER DE FLESTE HUNDERASER BLANDING OG ENESTE FORSKJELLEN ER AT DE "RENRASEDE" ER GODKJENT SOM EGEN RASE I NKK.DE SOM ER BLANDING ER SOM REGEL OGSÅ MINDRE SYKE OG LEVER LENGER P.G.A DE HAR FORSKJELLIGE GENER.DOODLEN BLE I UTGANGSPUNKTET AVLET FRAM FOR BLINDE SOM ER ALLERGISKE.DE HAR VÆRT AVLET PÅ I BL.A AUSTRALIA I 3 TIÅR MED STORT HELL.MIN ER NÅ 2 ÅR OG HAR ALDRI VÆRT SYK,HUN SKAL HA VALPER PÅ SENHØSTEN NOE VI GLEDER OSS MASSE TIL.

SÅ DET ER VELDIG BRA AT DEN HAR BLITT EN KONGELIG HUND OG DE KOMMER IKKE TIL Å ANGRE!

DET ER DEN ULTIMATE FAMILIEHUND!

NEIVEL? HVA KALLES DE DA? SORRY AT JEG GLEMTE Å SKRIVE DET I ANFØRSELSTEGN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar
DE SOM ER BLANDING ER SOM REGEL OGSÅ MINDRE SYKE OG LEVER LENGER P.G.A DE HAR FORSKJELLIGE GENER.

Gi oss gjerne harde fakta på dette. Det hadde ikke vært meg imot om du sluttet å skrike heller, altså, det hadde vært fint om du kunne skrevet med små bokstaver, det er lettere å lese innleggene dine, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA JEG RÅDER FOLK TIL Å UNDERSØKE LITT OM "RASEN" FØR DE DØMMER DEN OPP OG NED.

DET ER LITT IRRITERENDE AT FOLK ER SÅ DØMMENDE OVERFOR TING DE KANSKJE IKKE HAR PEILING PÅ.

MEN MAN MÅ FÅ MENE HVA MAN VIL,MEN Å DØMME BÅDE OPPDRETTEREN OG EIERE SÅNN,ER HELT BAK MÅL.

DET ER MANGE BLANDINGER I VERDEN SÅ HVORFOR SKAL DENNE VÆRE NOE DÅRLIGERE?

VIKTIGESTE ER AT MAN TRIVES MED HUNDEN OG AT DEN HAR DET BRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI FIKK OGSÅ VÅR FRA DH OG DE VET HVA DE DRIVER MED.HAR TENKT Å SKAFFE OSS EN TIL.EN HUND SOM HAR ALT,OG DET ER FORSKJELL PÅ ALLERGIVENNLIG OG ALLERGIFRI.INGEN HUNDER ER ALLERGIFRIE.FRA LANGT TILBAKE ER DE FLESTE HUNDERASER BLANDING OG ENESTE FORSKJELLEN ER AT DE "RENRASEDE" ER GODKJENT SOM EGEN RASE I NKK.DE SOM ER BLANDING ER SOM REGEL OGSÅ MINDRE SYKE OG LEVER LENGER P.G.A DE HAR FORSKJELLIGE GENER.DOODLEN BLE I UTGANGSPUNKTET AVLET FRAM FOR BLINDE SOM ER ALLERGISKE.DE HAR VÆRT AVLET PÅ I BL.A AUSTRALIA I 3 TIÅR MED STORT HELL.MIN ER NÅ 2 ÅR OG HAR ALDRI VÆRT SYK,HUN SKAL HA VALPER PÅ SENHØSTEN NOE VI GLEDER OSS MASSE TIL.

SÅ DET ER VELDIG BRA AT DEN HAR BLITT EN KONGELIG HUND OG DE KOMMER IKKE TIL Å ANGRE!

DET ER DEN ULTIMATE FAMILIEHUND!

En gang var alle mennesker amøber også. Noen har blitt igjen på det stadiet da. Samme som med en gang var vi aper. Noen er der også..... En gang var verden perfekt også..... Vi lever i NÅTIDEN, ikke i "en gang var". Blanding av Puddel og Labrador vil alri bli en godkjent rase og de som avler på den og håver inn like mye penger som oppdrettere av registrerte rasehunder gjør vil aldri ha blandingen godkjent. For da må de virkelig begynne jobbe for tingene. Det nytter ikke bare parre to individer da. Da må følge en standard og det vil koste penger å regge valpene. Det er dem ikke interessert i.

Jeg vil at du som påstår at blandingshunder er friskere enn renrasede viser meg en statestikk over antall røntgede blandingshunder pr år. Antall øyenlyste blandinger pr år. Antall plux sjekkede blandingshunder pr år. Og dette er bare starten av det jeg ber deg komm emed som kan gi noe som helst hosl i din påstand. For, jeg tør påstå at du ikke vil klare å komme med dette. For du vet vel at en hund som ikke er røntget ikke automatisk ikke har hd? Eller lever flere i troen på at en hunderase, en blanding eller en hund ikke har hd fordi den ikke er røntget? Ser frem til dine dokumentasjoner som gir hold i din påstand om at blandingshunder er friskere enn renrasede. Og den kommer vel snart, for du skriver vel ikke at de er det uten at du vet det?

Jeg har hatt renraset hund i en del år, uten at den noen gang har vært syk. Min var røntget for hd og aa, den var yenlyst og den var testet for diverse. Er DIN hund det? Det må den jo være, siden den ikke er syk :whistle:

Jeg kjenner til DH og deres politikk rundt avlen og jeg kjenner mange hunder som er komet derfra, kjenner flere eiere til hunder fra DH og kjenner også til mørketallene derfra, som er større enn hos til og med "dama fra åsnes". Og bare det burde jo si noe da.

Jeg håper ikke kronprinsparet vil angre på sitt kjøp heller. For det vil være synd for barna.

Og det er ingen rase. Det er en BLANDINGSHUND!

Ps. jeg tror caps locken din har hengt seg opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da burde du vite at de fleste sier at blandingshunder er mindre syke.Hvem er det som har statestikk på det?Har du ?

Ja min hund har gått igjennom alle testene på Jeløya i Moss og det samme har hennes foreldre.Alle hunder som selges på DH blir grundig testet på Jeløya og samtidig chippet og vaksinert før de selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner at det er første gangen du er her pga av måten du skriver på og argumenterer. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men hadde du lest de andre trådene her inne som omhandler samme sak, ser du at argumentasjonen 'mot' labradoodel ikke går på at man ikke liker blandingshunder eller at de er noe dårligere enn andre hunder, men at det er vanskeligere å vite noe om helse på uregistrerte individer og at det kanskje er feil av nevnte oppdretter og si til valpekjøperne sine at dette kommer til å bli en registrert rase snart, når dette faktisk ikke stemmer - + endel andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med at kronprinsparet har valgt seg blandingshund, er jo at de er såppass profilerte. Etterspørselen etter denne "rasen" kommer til å eksplodere, og resultere i enda flere useriøse "oppdrettere" som ser muligheten til å blande hva-det-nå-skulle-være-som-likner-litt for å tjene en slant :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da burde du vite at de fleste sier at blandingshunder er mindre syke.Hvem er det som har statestikk på det?Har du ?

Det er gjerne de som har blandingshund selv, eller ikke har spesielt god greie på hund, som påstår at blandingshunder er sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner at det er første gangen du er her pga av måten du skriver på og argumenterer. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men hadde du lest de andre trådene her inne som omhandler samme sak, ser du at argumentasjonen 'mot' labradoodel ikke går på at man ikke liker blandingshunder eller at de er noe dårligere enn andre hunder, men at det er vanskeligere å vite noe om helse på uregistrerte individer og at det kanskje er feil av nevnte oppdretter og si til valpekjøperne sine at dette kommer til å bli en registrert rase snart, når dette faktisk ikke stemmer - + endel andre ting.

Takk, men dette er noe man aldri vil få stopp på. For er man mot avl på blandingshunder så er man i enkeltes øye motblandingshudner og mener de skulle vært avlivet osv. Og man tror de bare er dritt. Og man liker dem ikke. Og man er slemme og ja gudene vet. De som har blandingehunder (mange av dem) klarer ikke å se lengre enn at man "ikke liker". De dropper å få med seg planlagt avl på blandingshunde rog spekulasjoner på enkelte blandinger. De blokkerer totalt så lenge de ser noe med "ikke liker". Det er veldig synd, for de ville hatt mye å lære.

Men det sier seg jo egentlig selv at de har lite kunnskaper når de kommer med at blandingshunder er friskere enn renrasede, også har de null å vise til. Det er ret og slett totalt angrepsposisjon for å forsvare noe. Og agressive eiere vil vi jo gjerne ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min hund har gått igjennom alle testene på Jeløya i Moss og det samme har hennes foreldre.Alle hunder som selges på DH blir grundig testet på Jeløya og samtidig chippet og vaksinert før de selges.

At din hund og foreldredyrene er friske sier ingenting om hvorvidt blandingshunder er friskere enn rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn er det med alt. Skjønner at folk er skeptiske men å antyde at den type hund har dårligere gener enn renrasede er jo også tegn på at ikke alle har satt seg inn i hvordan den er og jeg er iallefall veldig fornøyd med min.Jeg kan jo få uttale meg om denne "rasen" når jeg har den selv.Derfor blir jeg litt provosert av folk som kritiserer denne type hund og som kanskje ikke vet 100% hvordan den er til daglig.Sier heller ikke at den er bedre enn andre hunder men heller ikke noe dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da burde du vite at de fleste sier at blandingshunder er mindre syke.Hvem er det som har statestikk på det?Har du ?

Ja min hund har gått igjennom alle testene på Jeløya i Moss og det samme har hennes foreldre.Alle hunder som selges på DH blir grundig testet på Jeløya og samtidig chippet og vaksinert før de selges.

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Nå har man statestikke rpå antall hunder med HD og AA blandt diverse renrasede hunder, hvor mange blandingshunder blir testet? Man kan enkelt hente frem info fra oppdrettere og diverse på renrasede hunder er det like enkelt hos de med blandingshunder? Veterinæren som frst ble brukt av en "viss oppdretter" sa nettopp dette til oppdretter og valpekjøpere at det ikke er noe som skulle tilsi at blandingshunder er friskere og det så de også påklinikken". Oppdretteren skiftet da veterinær. Noe rart det.

Og "de fleste" sier ikke at blandinger er friskere enn renrasede. De fleste sier faktisk at det ikke går å sammenligne når det ikke finnes noe statestikker eller register på blandingshunder og deres arvelige defekter.

DH blåser i det meste så lenge dem kan tjene penger. Dem vet at dem kan ta høye priser for omplasseringshunder med bestemte blandinger i, mens andre ikke og det gjør dem også til gangs. Bare å se på annonsene det så varierer omplasserigshundene realt i pris. En renraset hund med papirer går til samme pris som en miniatyrhundblanding, mens en blanding av strre rase går for nesten ingen ting.

Og jeg vet det er en sannhet med modifikasjoner, for jeg har jobbet der noen år nå. Og jeg har vært en "heldig eier" av en blanding derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tinki; Det er foretatt en undersøkelse ved NVH (Norges Veterinærhøgskole) for noen år tilbake, der det fastslåes at det foreligger ikke noe statistisk grunnlag for å hevde at blandingshunder er friskere en renrasede hunder, det var faktisk heller litt større overvekt av genetiske sykdommer på blandingshunder, om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt renrasede hunder bl.a newfoundlandshunder så jeg er nok ikke en førstegangseier.

Men skjønner vel at det ikke nytter å si noe her.

Man blir dømt allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man dømmer om man er uenig? :whistle:

På dette forumet er det ikke bare kos, klapp og klem nei, men det er saklige argumenter (for det meste). Drøbak Hundehotell har vel også kommet med endel utsagn selv som tilsier at de ikke er seriøse oppdrettere, men avler på denne blandingen fordi den er poppis og de kan tjene godt på den. De fleste som er her er over middels interessert i hund, og det ligger mye kunnskap bak uttalelsene til mange debattanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§1.4

Bruk av store bokstaver, tegnsetting, smilefjes og lignende skal være innenfor rimelighetens grenser. Overdreven bruk kan føre til sletting av posten. Bruk ellers vanlig nettikette.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du gidder å jobbe der da om det er så ille...

Da kjenner du jo både Erlend og Nathalie?

Ja ja kos dere videre.. Hyggelig å "snakke" med dere.

Kan du ikke svare oss på en saklig måte istedenfor å ta deg nær av alt? Når du kommer med påstander som at blandingshunder er sunnere enn renrasede, så må vel vi få lov til å protestere? Kanskje du skal lese litt mer om argumentene som blir brukt mot denne blandingsavlen før du kommer med påstander som "Men skjønner vel at det ikke nytter å si noe her.

Man blir dømt allikevel."

Vi diskuterer her på en saklig måte, med fakta som vi kan vise til.

Jeg er ihvertfall interessert i å vite mer om blandingen, men da vil jeg ha fakta, og ikke løgner som "den er godkjent i mange land", "Obama har den", "blandinger er sunnere enn renrasede". Disse løgnene som ofte blir brukt om denne blandingen gjør jo at vi oppfatter hele opplegget som useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt inne en god del labradoodler på jobben, men begynner å gå vekk fra de, da renrasede pudler og renrasede labradorer er mye sikrere å avle på. Kjøper vi pudler eller avler labradorer, så vet vi hvertfall hva vi får.

Doodlene er alle forskjellige, noen røyter som en labrador, noen gjør ikke det, noen har matlyst som en labrador og kjønnsdriftene til en labrador, noen er skeptiske og ikke fullt så glad i mat og har det fra puddelen, noen er kortere og rundere som en labrador, noen er høye og spinkle som en puddel.

HVA tilsier at dette bør bli en egen rase, når individene er så himla forskjellige?? Man vet jo aldri hva må får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hundeeiere har null peiling på arv, genetikk, hvorfor de skal syns at renrasete (og det siste nå: Norske raser) hunder er så himla mye viktigere å skaffe seg, enn en blandingshund. De færreste vet det døyt om at det er moralsk betenkelig å støtte blandingsavl. Hvorfor skulle kronprinsparet være noe anderledes? Burde de kanskje hatt hundekyndige rådgivere, slik at de slapp pepper for enda en ting som andre strengt tatt ikke har noe med. Det kan det jo hende de har hatt. Kanskje Slottet ringte Trude M. før de bestemte seg. Som vi alle vet er jo hennes kunnskap om hunder og hundehold en smule begrenset. Hun har jo forresten fått Gry L. til å skrive i spalten sin når det er snakk om problematferd og takk og pris for det. Men altså, senk skuldrene folkens. Dette er ikke verdens undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...