Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke type hunde utseende liker du best?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ser at folk oftes foretrekker en viss type hundeutseende. Noen liker best de store, muskuløse rasene, andre de med masse fluffy pels, andre de små søte rasene. Noen igjen liker mange ulike utseender, både slanke og atletiske og svære "slappe". ;)

Så, hvilke type utseende på hunder foretrekker du? variabelt, eller en spesiell gruppe/type som går igjen? Og gjerne fortell hvorfor!

Jeg svarer med at jeg liker aller best hunder som er store og slanke, høye og atletiske i bygningen og har glatt pels. Som feks dobermann, greyhound ol. Dette er fordi jeg syns det er så flott med hunder som man ser musklene på, er i god, fin form uten å bli for massiv, er elegant i bygningen og bevegelsene, utstråler spenstighet, letthet og kraft.

De fleste rasene jeg liker, er slik, men noen unntak av polarhundene som har mer pels samt schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker også korthårete muskuløse hunder som utståler styrke og eleganse. F.eks så synes jeg maller er noe av det vakreste jeg ser. Samtidig med mange av myndene,dobermann og de korthårede fuglehundrasene.

Men så liker jeg også langhårede hunder sålenge det ikke er er for mye pels. Terv,gronnis,Sheltie og collie( ikke de med enorm pels) og enkelte bordere. Liker at de ikke er så pelset nedover beina som resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker flere typer utseender på hunder egentlig, men det aller flotteste er nok slanke, men alikevel litt kraftige og muskuløse hunder med glatt pels, samt med litt kraftige hoder, som f.eks dobermann og dalmatiner. ;) greyhound blir akkurat litt for spinkelt igjen for å komme i den kategorien, om du skjønner. ;)

er veldig glad i svæære bamse-hunder også, som nuffer og berner sennen. og polare raser, spesiellt alaskan malamute, er utrolig flotte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske store hunder, en del pels (skal tåle ei vinternatt ute, men også en sommerdag) og viktigst av alt; de skal være funksjonelt byggd og ha en fornuftig, sunn kropp!

Agreed, sett bort fra "en del pels" - jeg liker typen vallhund / labradorpels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i Alaska Husky og Mynde utseende, men aller best så liker jeg faktisk hvordan blandingen min er (flat/husky/bc) hun er helt perfekt størrelse og fasong, kommer til å kikke etter valper som kommer til å bli nesten samme som hun neste gang (selvom jeg kunne tenke meg litt bedre vinkler og litt lettere kroppsbygning på neste hund).

Er VELDIG svak for sorte og hvite hunder, helst ikke lenger pels en ala Labrador ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker store, korthårede raser.

Jeg er dypt forelsket i bla. boerboel og cane corso, men også lettere store hunder som grand danois. Dalmatineren oppfyller iallefall alle mine utseende-krav (og alle de andre) men det gjør også en boerboel. De skal ha litt tynde om du skjønner. Salukier fks. og greyhounder er veldig vakre, men jeg må ha noe litt mer massivt, store hoder og litt bredere brystkasse.

Små fluffy hunder, eller store hårete raser er ikke helt meg altså, jeg liker å se muskler og fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spisshunder i alle fasonger og former egentlig. Men jeg elsker også store bamser med masse pels og bedrøvelige øyne (les: Berner Sennen) Liker også Salukiens vanvittige eleganse. Også liker jeg små fluffy ting.

Hmm egentlig liker jeg veldig mange type hunder av utseende ;) Men den vakreste er jo mine egen rase såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker nok spisshund utseende generelt. Og hunder med et ulveliknende utseende. Og jeg vil helst at de skal ha et godt kroppsspråk og en slank kropp. At noe av det opprinnelige er tatt vare på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker nok mye forskjellig, det er alt fra små loddne, til gigantiske korthårshunder på min toppliste..

De 5 på toppen(I tilfeldig rekkefølge):

GD(Gjerne av kraftig type, men uten for mye hengelepper etc)

Greyhound

Whippet

Malamute(Av kraftig type, godt pelset)

Sheltie(Jeg bør nesten si sheltiehanner, for jeg liker de godt pelset, og de fleste tisper har alt for lite pels etter min smak)

Lykke til med å finne noen spesiell fellesnevner på disse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også flere typer.

Jeg liker de litt stor og noe kraftig bygning, men likevel slanke og vakre, som denne rasen.

Men samtidig liker jeg den slanke, men pels som heller ikke er for pinglete som denne.

Men herregud disse muskelbuntene er jo bare helt vakre da, som denne, men jeg tror aldri jeg kommer til og skaffe meg noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller flotteste synes jeg er en korthåret, muskuløs hund - uten at den ser 'bolete' ut. Willis som jeg hadde er selve bildet på en pen hund for meg.

070911-19.jpg

Æsj, nå fikk jeg klump i halsen. ;) *savner*

Må bare spørre, siden det er en relativt stor forskjell mellom pointer(?) og groendael.

Det virker som Poniteren er er drømmerasen din, hvorfor kjøpe du den da en groendael som neste hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Må bare spørre, siden det er en relativt stor forskjell mellom pointer(?) og groendael.

Det virker som Poniteren er er drømmerasen din, hvorfor kjøpe du den da en groendael som neste hund?

Man velger jo ikke rase etter utseende akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, siden det er en relativt stor forskjell mellom pointer(?) og groendael.

Det virker som Poniteren er er drømmerasen din, hvorfor kjøpe du den da en groendael som neste hund?

Nå er jo dette bare en utseende-tråd. Jeg har ikke bruk for en pointer, da bruken ikke passer meg. Jeg går ikke på jakt, og pointeren er ikke noe særlig til allroundhund synes jeg. Hadde jo pointer, han på bildet, men den ble igjen hos eksen som bruker han på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utseende er jeg ganske altetende når det gjelder hund. Selv "ubrukelige" raser som pekingeser og engelsk bulldog må jeg innrømme har en viss appell - men da helst på bilde. Det er ikke alltid like enkelt å forklare hva som gjør at en rase appellerer mens en annen - ganske lik - ikke gjør det. Jeg synes f.eks. akita inu er veldig mye finere enn den amerikanske varianten, en fin lhasa kan være et imponerende syn, mens shih-tzus er litt triste, dunker er den absolutt fineste støveren, og en fin malinois er finere en hele resten av gruppa til sammen.

Når det gjelder hunder jeg skal leve med selv, heller jeg nok mot mer moderate typer som ikke krever mye pussing for å se ut som de "skal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det atletiske uttrykket og skarpe blikket til terven. Elegansen til en afganer, og det søte, litt "forvirrede" uttrykket til en pyrre :P

Hmmm... mener du å antyde at Birkebomsen ser forvirret ut?! *ler*

Du er nok isåfall inne på noe der ;)

Jeg liker nok mye forskjellig, det er alt fra små loddne, til gigantiske korthårshunder på min toppliste..

De 5 på toppen(I tilfeldig rekkefølge):

GD(Gjerne av kraftig type, men uten for mye hengelepper etc)

Greyhound

Whippet

Malamute(Av kraftig type, godt pelset)

Sheltie(Jeg bør nesten si sheltiehanner, for jeg liker de godt pelset, og de fleste tisper har alt for lite pels etter min smak)

Lykke til med å finne noen spesiell fellesnevner på disse :P

Haha, litt sånn med meg og gitt! ;)

Dobermann og Briard tror jeg topper min "vakreste rase liste".

Ellers liker jeg godt en rød terv med god maske og svarte tupper (*husker ikke hva det het igjen*) ;)

Pyrren er søt og sjarmerende men ikke slående vakker likssom.

Strihåret voehrster er også nydelige hunder, atletisk og flotte.

En slank, svart labbis er jo også flott, omtrent som Merethe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...