Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke type hunde utseende liker du best?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Ser at folk oftes foretrekker en viss type hundeutseende. Noen liker best de store, muskuløse rasene, andre de med masse fluffy pels, andre de små søte rasene. Noen igjen liker mange ulike utseender, både slanke og atletiske og svære "slappe". ;)

Så, hvilke type utseende på hunder foretrekker du? variabelt, eller en spesiell gruppe/type som går igjen? Og gjerne fortell hvorfor!

Jeg svarer med at jeg liker aller best hunder som er store og slanke, høye og atletiske i bygningen og har glatt pels. Som feks dobermann, greyhound ol. Dette er fordi jeg syns det er så flott med hunder som man ser musklene på, er i god, fin form uten å bli for massiv, er elegant i bygningen og bevegelsene, utstråler spenstighet, letthet og kraft.

De fleste rasene jeg liker, er slik, men noen unntak av polarhundene som har mer pels samt schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker også korthårete muskuløse hunder som utståler styrke og eleganse. F.eks så synes jeg maller er noe av det vakreste jeg ser. Samtidig med mange av myndene,dobermann og de korthårede fuglehundrasene.

Men så liker jeg også langhårede hunder sålenge det ikke er er for mye pels. Terv,gronnis,Sheltie og collie( ikke de med enorm pels) og enkelte bordere. Liker at de ikke er så pelset nedover beina som resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker flere typer utseender på hunder egentlig, men det aller flotteste er nok slanke, men alikevel litt kraftige og muskuløse hunder med glatt pels, samt med litt kraftige hoder, som f.eks dobermann og dalmatiner. ;) greyhound blir akkurat litt for spinkelt igjen for å komme i den kategorien, om du skjønner. ;)

er veldig glad i svæære bamse-hunder også, som nuffer og berner sennen. og polare raser, spesiellt alaskan malamute, er utrolig flotte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske store hunder, en del pels (skal tåle ei vinternatt ute, men også en sommerdag) og viktigst av alt; de skal være funksjonelt byggd og ha en fornuftig, sunn kropp!

Agreed, sett bort fra "en del pels" - jeg liker typen vallhund / labradorpels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i Alaska Husky og Mynde utseende, men aller best så liker jeg faktisk hvordan blandingen min er (flat/husky/bc) hun er helt perfekt størrelse og fasong, kommer til å kikke etter valper som kommer til å bli nesten samme som hun neste gang (selvom jeg kunne tenke meg litt bedre vinkler og litt lettere kroppsbygning på neste hund).

Er VELDIG svak for sorte og hvite hunder, helst ikke lenger pels en ala Labrador ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker store, korthårede raser.

Jeg er dypt forelsket i bla. boerboel og cane corso, men også lettere store hunder som grand danois. Dalmatineren oppfyller iallefall alle mine utseende-krav (og alle de andre) men det gjør også en boerboel. De skal ha litt tynde om du skjønner. Salukier fks. og greyhounder er veldig vakre, men jeg må ha noe litt mer massivt, store hoder og litt bredere brystkasse.

Små fluffy hunder, eller store hårete raser er ikke helt meg altså, jeg liker å se muskler og fasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spisshunder i alle fasonger og former egentlig. Men jeg elsker også store bamser med masse pels og bedrøvelige øyne (les: Berner Sennen) Liker også Salukiens vanvittige eleganse. Også liker jeg små fluffy ting.

Hmm egentlig liker jeg veldig mange type hunder av utseende ;) Men den vakreste er jo mine egen rase såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker nok spisshund utseende generelt. Og hunder med et ulveliknende utseende. Og jeg vil helst at de skal ha et godt kroppsspråk og en slank kropp. At noe av det opprinnelige er tatt vare på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker nok mye forskjellig, det er alt fra små loddne, til gigantiske korthårshunder på min toppliste..

De 5 på toppen(I tilfeldig rekkefølge):

GD(Gjerne av kraftig type, men uten for mye hengelepper etc)

Greyhound

Whippet

Malamute(Av kraftig type, godt pelset)

Sheltie(Jeg bør nesten si sheltiehanner, for jeg liker de godt pelset, og de fleste tisper har alt for lite pels etter min smak)

Lykke til med å finne noen spesiell fellesnevner på disse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også flere typer.

Jeg liker de litt stor og noe kraftig bygning, men likevel slanke og vakre, som denne rasen.

Men samtidig liker jeg den slanke, men pels som heller ikke er for pinglete som denne.

Men herregud disse muskelbuntene er jo bare helt vakre da, som denne, men jeg tror aldri jeg kommer til og skaffe meg noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller flotteste synes jeg er en korthåret, muskuløs hund - uten at den ser 'bolete' ut. Willis som jeg hadde er selve bildet på en pen hund for meg.

070911-19.jpg

Æsj, nå fikk jeg klump i halsen. ;) *savner*

Må bare spørre, siden det er en relativt stor forskjell mellom pointer(?) og groendael.

Det virker som Poniteren er er drømmerasen din, hvorfor kjøpe du den da en groendael som neste hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Må bare spørre, siden det er en relativt stor forskjell mellom pointer(?) og groendael.

Det virker som Poniteren er er drømmerasen din, hvorfor kjøpe du den da en groendael som neste hund?

Man velger jo ikke rase etter utseende akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette bare en utseende-tråd. Jeg har ikke bruk for en pointer, da bruken ikke passer meg. Jeg går ikke på jakt, og pointeren er ikke noe særlig til allroundhund synes jeg. Hadde jo pointer, han på bildet, men den ble igjen hos eksen som bruker han på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utseende er jeg ganske altetende når det gjelder hund. Selv "ubrukelige" raser som pekingeser og engelsk bulldog må jeg innrømme har en viss appell - men da helst på bilde. Det er ikke alltid like enkelt å forklare hva som gjør at en rase appellerer mens en annen - ganske lik - ikke gjør det. Jeg synes f.eks. akita inu er veldig mye finere enn den amerikanske varianten, en fin lhasa kan være et imponerende syn, mens shih-tzus er litt triste, dunker er den absolutt fineste støveren, og en fin malinois er finere en hele resten av gruppa til sammen.

Når det gjelder hunder jeg skal leve med selv, heller jeg nok mot mer moderate typer som ikke krever mye pussing for å se ut som de "skal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det atletiske uttrykket og skarpe blikket til terven. Elegansen til en afganer, og det søte, litt "forvirrede" uttrykket til en pyrre :P

Hmmm... mener du å antyde at Birkebomsen ser forvirret ut?! *ler*

Du er nok isåfall inne på noe der ;)

Jeg liker nok mye forskjellig, det er alt fra små loddne, til gigantiske korthårshunder på min toppliste..

De 5 på toppen(I tilfeldig rekkefølge):

GD(Gjerne av kraftig type, men uten for mye hengelepper etc)

Greyhound

Whippet

Malamute(Av kraftig type, godt pelset)

Sheltie(Jeg bør nesten si sheltiehanner, for jeg liker de godt pelset, og de fleste tisper har alt for lite pels etter min smak)

Lykke til med å finne noen spesiell fellesnevner på disse :P

Haha, litt sånn med meg og gitt! ;)

Dobermann og Briard tror jeg topper min "vakreste rase liste".

Ellers liker jeg godt en rød terv med god maske og svarte tupper (*husker ikke hva det het igjen*) ;)

Pyrren er søt og sjarmerende men ikke slående vakker likssom.

Strihåret voehrster er også nydelige hunder, atletisk og flotte.

En slank, svart labbis er jo også flott, omtrent som Merethe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...