Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussieprat

PsychoLynx

Recommended Posts

My er koko etter badings hun og, men det er Emma også for den saks skyld. :wub:

Vi fikk masse skryt hos redningshundfolka idag på trening og jeg er så fornøyd med lille klumpen selv om hun lekte operasangerinne idag når hun måtte vente på sin tur til å trene. :sint_01: De syntes hun var så rask, søt, morsom og at hun hadde en så god lek som jeg måtte huske å ta vare på! Sånt er koooselig å høre og da vokser man 3-4 hakk nesten. :brr: Det var ingenting å si på innsatsviljen og motivasjonen hennes iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Ser man det! Dette har jeg ikke fått med meg. Jeg brukte jo skolenettet i hele fjor, og de hadde sperret hjemmesiden din (haha).

IMGP3011.jpg

Det var pent! Teite dommeren som sa Tia hadde feil ørestilling!!!

PsychoLynx: Hva med Kongsvinger? Tia er påmeldt (uten sjanser i havet siden jeg hører rykter om at Thornapple kommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

labbis: FEIL ørestilling?? Tia har jo såå fine ører jo?

Jeg blir liksom ikke overrasket over dommerne lenger! På NKK Kongsvinger hadde hun for lyse øyne, så var det for mye hvitt på neste utstilling (NKK Bergen), og så var det feil ørestilling (NKK Bø)..... *sukk* Hun har allikevel aldri fått blåsløyfe. Dommeren som trakk på feil ørestilling fortalte at hun var for søt til at hun kunne gi henne det :sint_01:

Tia har helt korrekte ører, jeg har massert de for at de skal bli slik - litt dumt om jeg har massert de FEIL liksom. Men ser man på mestvinnende aussier rundt om i Norden, så ligger også ørene dems akkurat slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er koko etter badings hun og, men det er Emma også for den saks skyld. :)

Vi fikk masse skryt hos redningshundfolka idag på trening og jeg er så fornøyd med lille klumpen selv om hun lekte operasangerinne idag når hun måtte vente på sin tur til å trene. ;) De syntes hun var så rask, søt, morsom og at hun hadde en så god lek som jeg måtte huske å ta vare på! Sånt er koooselig å høre og da vokser man 3-4 hakk nesten. :brr: Det var ingenting å si på innsatsviljen og motivasjonen hennes iallefall!

Gjør seg med skryt på trening! Trivelig du får det. Jeg ser levende for meg hvordan My synger opera og hvordan hun er på midtlinjen når hun så gjeeeerne vil ut til figuranten :) Jeg liker forøvrig ikke den måten å lære inn rundering på, får bare mye galskap og lite nese og hode på det viset. Men, men. Bra du er fornøyd! Ingenting er bedre enn det: skryt og at man er fornøyd :sint_01:

Arn er faktisk ikke så gal etter bading/dusj. Han rister seg og løper litt lett rundt, mens de to andre karene vi har hatt har vært gaaale :wub: Coyote elsket å gnukke seg inntil veggen, så da vi flyttet fra forrige leilighet, måtte vi gni og skrubbe veggen i Coyotehøyde *ler* Brimi på sin side syntes det var best å tørke seg på siden av sengen, sofaen eller oppi senga. Spøle rundt på dyna...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer du det inn? Jeg er veldig åpen for alternative metoder, men da må jeg ha det inn med t-skjei så jeg kan fortelle figurantene hva jeg vil at de skal gjøre på trening. De var flinke til å høre på meg og hvordan jeg ville at de skulle gjøre med My. :sint_01:

De kalte det et slags "viftesystem" hvor den andre figuranten løp ut på motsatt side av midtlinja enn den vi var på når jeg var gått ut etter My når hun fikk belønning hos figuranten. De kjørte noen repetisjoner hvor vi blokkerte for synet til My med kroppene våre slik at hun ikke så hvor figuranten ble av.

Uansett: Moro moro moro :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer du det inn? Jeg er veldig åpen for alternative metoder, men da må jeg ha det inn med t-skjei så jeg kan fortelle figurantene hva jeg vil at de skal gjøre på trening. De var flinke til å høre på meg og hvordan jeg ville at de skulle gjøre med My. :wub:

De kalte det et slags "viftesystem" hvor den andre figuranten løp ut på motsatt side av midtlinja enn den vi var på når jeg var gått ut etter My når hun fikk belønning hos figuranten. De kjørte noen repetisjoner hvor vi blokkerte for synet til My med kroppene våre slik at hun ikke så hvor figuranten ble av.

Uansett: Moro moro moro :sint_01:

Vi kan ta det på privaten :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt innrømme at aussien ikke helt er blitt min favorittrase, akkurat. Men Tia - Tia, hun digger jeg. :wub:

IMGP2940.jpg

*sukk*

Synes hun er det perfekte eksemplar av en aussie jeg.. :sint_01: (Utifra bilder da selvfølgelig, vet ikke hva slags temperament hun har osv). Det er nesten som om du burde viderføre genene hennes :brr: *hinthint* .. Neida, bare tuller. hun er i alle fall nydelig =).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk*

Synes hun er det perfekte eksemplar av en aussie jeg.. :wub: (Utifra bilder da selvfølgelig, vet ikke hva slags temperament hun har osv). Det er nesten som om du burde viderføre genene hennes :sint_01: *hinthint* .. Neida, bare tuller. hun er i alle fall nydelig =).

Jeg kan love deg at temperamentet er det ingenting negativt med hvertfall! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver dag som går blir jeg bare mer og mer imponert over og glad i alle de merkelige tingene Siri gjør :sint_01:

Idag er hun like hvit som da hun kom, brukte laaaang tid i dusjen. Har tenkt å prøve å bruke litt tid på børsting senere da hun er helt tørr også, vi har vært litt slappe på sånn stellehåndtering..

Edit: I skogen idag møtte vi noen folk med to ridgebacker, en 3,5 mnd gammel og like stor som Siri, og en voksen hanne hadde de også. Ingen problemer å møte og leke med dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart da? Siri har jo vokst opp med Mona liksom *knis*

Jeg merker at My er forsiktig med større hunder, som om hun vet at de er større enn henne faktisk. Men når hun har fått hilst og "testet dem" (ikke i negativ forstand, bare funnet ut hvordan de er liksom) så er hun helt vanlig My igjen. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over hvor snill Jeppe er med valpen. Han kan være ganske voldsom i lek ellers med skikkelig bumping (tar rennafart og hopper inn med skuldra først), men med Comma er han verdens mest forsiktige. Legger seg gjerne ned så hun kan herje vilt. Ser nesten ut som han lærer henne å leke. Det er artig å se på samspill mellom hunder :sint_01:

_MG_4417.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pc4.jpg

Ingenting slår et skikkerlig aussieblikk:)

Balder er også en kenguru i lek og bruker mye kroppen og tyngden , fart, hopping og kræsje inn i andre er hobbyen mens når Abby kom i hus ble han en helt annen. Trodde han nesten hadde vondt noe sted siden han la seg ned så Abby kunne gjøre hva pokker hun ville.

Aussien er heller ikke min favorittrase, men de har noe eget ved seg som er utrolig spesielt. Klovnehunder som jeg kaller dem:)

hyttetur%2014uker%20065.jpg

hyttetur%2014uker%20037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh...?? *interessert* Kan det være en slektning, tror du?? Buffy er nå 3,5 år. Mora til Buffy heter Hedda noenting (har skrevet opp det fulle navnet et sted...) og hun har bare hatt et kull. Der var det 11 brune valper. Mora til Hedda igjen heter Prixie og har hatt to eller tre kull tror jeg. Der har det vært både brune og svarte valper (altså brun-hvit og svar-hvit). Hun har barn som er både eldre og yngre enn Buffy iallefall.... Mulig bestemor også har et fancy navn, det vet jeg ikke. Ikke hørt annet enn Prixie...

Skal sjekke det ut så fort som mulig :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart da? Siri har jo vokst opp med Mona liksom *knis*

Ja, du sier noe. Det virker jo som det slår positivt ut da :brr:

Jeg er så imponert over hvor snill Jeppe er med valpen. Han kan være ganske voldsom i lek ellers med skikkelig bumping (tar rennafart og hopper inn med skuldra først), men med Comma er han verdens mest forsiktige. Legger seg gjerne ned så hun kan herje vilt. Ser nesten ut som han lærer henne å leke. Det er artig å se på samspill mellom hunder :sint_01:

Ja, helt enig! Veldig voldsom leking var min største bekymring da jeg fikk Siri, altså fra Mona sin side. Men det har ikke vært noe problem :) Først den siste tiden har de begynt å knøvle hverandre grådig. Menmen, de oppfordrer like mye til det begge to :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er faktisk veldig forsiktig med valper hun også! Hun er utrolig rolig til seg selv å være, og lar valpen utforske henne ferdig før hun spør om de skal leke litt. Det var veldig moro å se, for det er visst ikke alltid at 8mnd gamle valper kan omgås 2,5mnd gamle valper på en slik måte! :wub:

AWWWWW for en heerlig aussievalp. :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det negative med å ha en aussie da... Galskapen.. Den utvikler seg gjerne til skader av en eller annen måte. Idag var det et potekutt. Kun ved å løpe etter en ball på jordet, så klarer altså Bridie å ende opp med et potekutt. Hu kom tilbake med ballen, og den var blodig. Vi endtevendte kjeften på dyret for å se om hu hadde bitt seg i tunga, men så ikke noe blod. Da begynte jeg virkelig å lure på HVA jeg hadde truffet med ballen... :ahappy: Helt til Lars oppdager masse blod på bakken der Bridie sitter fin jente og venter på at jeg skal kaste mer.

Trenger jeg å si at lek og tur ble avsluttet der og bilen var full av blod på vei hjem, og fine tasse merker innover gulvet?

Nå ligger lille galskapen på gulvet med surrings på labben, og synes synd på seg selv. (ved å se litt sårt på meg, så får hu jo et bein med leverpostei eller annet må vite :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...