Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussieprat


PsychoLynx

Recommended Posts

Hehe..skjønner godt at dere lager omtrent en helt egen tråd om noe så (for andre) så triviellt som en rases spesielle "blikk" jeg.

(nei, jeg har aldri sett noe spesiellt blikk på aussier, men så har jeg aldri kjent en kul aussie personlig heller)

Jeg kunne snakket meg varm om utrykkene til Belgeren liksom, det er vel endel av det å være rase- entusiast? At man finner dette udefinerbare "noe" i en rase og prøver å gjøre det mer konkret? Jeg kan komme med 50 grunner til at jeg mener belgeren er noe mer enn "bare" en hund, men ingen av di er egentlig reelle grunner: belgeren er "bare" en hund, selv om jeg føler det anderledes.

Det er noe med utrykkene, måten ørene hele tiden beveger seg på, den raske vekslingen i mellom det überintelligente og det helt hjernedøde i blikket (der har vi blikk igjen), måten di beveger seg på etc etc som gjør Belgeren til rasen "min".

Og jada, jeg får HELE tiden komentarer på Loke, han ser så stolt ut, han har et sååå intenst og vakkert blikk (for lyse øyne, men who cares, det ser kult ut), han ser ut som han danser når han går, han ser ut som han forstår alt du sier når du snakker til han og han skakker på hodet etc etc.. Og jeg suger alt til meg som den håpløst subjektive altfor - svak - for - hunden - sin eieren jeg er og snakker meg varm om hvor speiselle belgeren er og selvfølgelig er mitt lille individ den mest spesielle av di alle.

Men han er egentlig "bare" en hund. En hund med di rasetypiske faktene di fleste av hans rase har, og som jeg av en eller annen grunn responderer følelsesmessig på. Det kunne like gjerne vært aussiens "blikk" (som jeg gjerne vil se i RL, let`s face it: det synes ikke særlig godt på bilder. Helt vanlige hundeblikk liksom) Rottweilerens grynting eller Dobermannens skrulletryne, schæferens rampetryne o.s.v, men så er det altså den kneisen belgeren har i nakken når di ligger og kikker, synet av di myke spisse ørene over en stolt nakke når vi går tur og noe så patetisk som øregymnastikk og skakking på hodet når jeg snakker som mykner hjertet mitt fullstendig og får meg til å føle at denne rasen er noe helt spesiellt..

Man er liksom ikke raseentusiast før man blir pittelitt irrasjonell hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Det der var skikkelig "godt" sagt, Loke! Jeg vet liksom ikke helt hvilket ord jeg skal bruke på det, men det var veldig flott skrevet! Jeg er så heldig at jeg har kjent og kjenner noen belgere og skjønner hva du mener. Nesten så jeg fikk lyst på sånn selv, vettu! :ahappy: Og du har selvfølgelig rett! Disse dyra går inn i følelsene våre og det er helt umulig å beskrive for andre akkurat HVA det er ved en rase som er så spesielt (ikke lett å forklare for folk hvorfor man har falt for akkurat DEN mannen heller ofte..)! Følelser er rare ting. Og heldigvis faller ikke alle for samme ting. Hvor kjedelig hadde det vært om alle likte samme rase (eller samme mann... *grøsse*)?

Og ja, noen ting er umulig å få med på bilde. Hvordan kan du få med ørebevegelsene til en belger på et bilde, liksom? Jeg kjenner en groenendal som rygger når han synes gulvet blir glatt. Samtidig har han da verdens mest fortapte blikk. Selv om han da er verdens mest bedårende så er det jo umulig å få det med på et bilde.... Sånn er det vel med mange "særtrekk".

Men hadde vært hyggelig med en tråd hvor folk prøvde å beskrive akkurat hvilke ting de elsker med sin rase, hva det er de har falt for - som du gjorde her over, Loke.

....men kjenner jeg sonen rett så ville det vel bare bli masse angrep av typen "pøh, det der er da ikke spesielt, sånn gjør jo min også, og MYE bedre"....... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men kjenner jeg sonen rett så ville det vel bare bli masse angrep av typen "pøh, det der er da ikke spesielt, sånn gjør jo min også, og MYE bedre"....... :icon_confused:

Eller så blir det som i denne tråden - "folk er bare misunnelige fordi at de ikke har like spesielle hunder som vi har" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så blir det som i denne tråden - "folk er bare misunnelige fordi at de ikke har like spesielle hunder som vi har" :icon_confused:

Neimen HVORFOR det???

Jeg ønsker som Carma å få andre rasetråder om det spesielle med hver rase.. Annet enn høyde, vekt, bruksområder osv. For på denne måten kan man lære andre raser å kjenne også, og ikke minst kanskje få tips og råd om andre hunder som man kunne vurdere senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så blir det som i denne tråden - "folk er bare misunnelige fordi at de ikke har like spesielle hunder som vi har" ;)

Hehe, ja.. kanskje det! Alle er vel sin egen rase nærmest... :ahappy:

Men jeg synes helt generelt det er fint at folk kommer med egne synspunkter, men man MÅ ikke dermed sagt rakke ned på andre og deres synspkt samtidig, går an å respektere andre og fremdeles ha sin egen mening. ;)

I dag har vi vært på Gjøvikmarken sammen med bla Marit og Bridie. Før vi gikk blant folkemengden så møttes vi på et jorde for å la hundene løpe litt. Flott flott vær og flott dag! Ikke et øyeblikk ugling med noen av hundene og hundene var vakre og fuglene kvitret og vi tok bilder og alt var bare flott flott flott! ;)

Bortsett fra en, for meg, traumatisk hendelse..... ;) Jeg satt der og ante fred og ingen fare da en spraglete skygge blokkerte for sola. Plutselig ble både jeg og kameraet dynket i slimete, seige og våte greier og jeg ble regelrett overfalt! Mens jeg kjempet for mitt liv fikk jeg trykt på utløserknappen og fikk tatt et bilde av overfallsmannen!

086Bridiecopy.jpg

Vurderer å sende det videre til Kripos for å få en snarlig oppklaring av saken.... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. kanskje det! Alle er vel sin egen rase nærmest... :ahappy:

Men jeg synes helt generelt det er fint at folk kommer med egne synspunkter, men man MÅ ikke dermed sagt rakke ned på andre og deres synspkt samtidig, går an å respektere andre og fremdeles ha sin egen mening. ;)

I dag har vi vært på Gjøvikmarken sammen med bla Marit og Bridie. Før vi gikk blant folkemengden så møttes vi på et jorde for å la hundene løpe litt. Flott flott vær og flott dag! Ikke et øyeblikk ugling med noen av hundene og hundene var vakre og fuglene kvitret og vi tok bilder og alt var bare flott flott flott! ;)

Bortsett fra en, for meg, traumatisk hendelse..... ;) Jeg satt der og ante fred og ingen fare da en spraglete skygge blokkerte for sola. Plutselig ble både jeg og kameraet dynket i slimete, seige og våte greier og jeg ble regelrett overfalt! Mens jeg kjempet for mitt liv fikk jeg trykt på utløserknappen og fikk tatt et bilde av overfallsmannen!

086Bridiecopy.jpg

Vurderer å sende det videre til Kripos for å få en snarlig oppklaring av saken.... :icon_confused:

;) for et fantastisk bra bilde! Det der er bare så Bridie :P

...ups, avslørte jeg henne nå? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig er hun! Du har ikke planer om å stille henne igjen snart da? Få et cacib :)

hehe, vi satt faktisk her å diskuterte litt istad.. Men jeg vil ikke gå i ringen med henne. Så MULIG bente tar jobben :o Så da sposner jeg handler-kurs på Bente, og Bridie får stilt seg ut.

Utrolig nok vurderte mamma dette også, for hu syns det kunne vært moro! Så ja, vi vurderer saken :devil:

men jeg kan jo ikke en dritt om utstilling da. Hva må til for å få CACIB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, vi satt faktisk her å diskuterte litt istad.. Men jeg vil ikke gå i ringen med henne. Så MULIG bente tar jobben :) Så da sposner jeg handler-kurs på Bente, og Bridie får stilt seg ut.

Utrolig nok vurderte mamma dette også, for hu syns det kunne vært moro! Så ja, vi vurderer saken :devil:

men jeg kan jo ikke en dritt om utstilling da. Hva må til for å få CACIB?

Ja, det hadde vært gøy :o

For å få CACIB må du stille på en internasjonal utstilling og dommeren må mene at hunden er god nok til å bli champion i sitt hjemland. Du må f.eks ha CACIB for å bli internasjonal utstillingschampion. Det gis ut til beste hanne og tispe dersom hunden er god nok for det (er den beste hunden INT uch gis cacibet evt videre til hunden på plassen bak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...