Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussieprat


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar
Dere aussie-eier som er inni dette her... Noen som vet om noen spennede kull på gang? Linker?

JA!

Mammaen til My skal ha sitt siste kull i år, og hanhunden hun skal pares med virker veldig flott og lovende. Han er en import fra New Mexico som bor i Tyskland. Han er red bi (rød med hvite tegninger) og tispa er blue merle. Men det blir garantert et aktivt og heftig kull så de valpene burde få engasjerte eiere som vet hva de får i hus altså og det blir de nok å få, for oppdretteren er veldig nøye med hvem hun selger valp til. Men hvis du vil ha en aktiv aussie med masse humor og "aussiegemytt" så må du kontakte oppdretteren til My med en eneste gang! :blink: Meet MyOwn'ers kan ofte minne litt om en blanding av border collie og rottweiler :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere aussie-eier som er inni dette her... Noen som vet om noen spennede kull på gang? Linker?

Er mange på gang, men spørs jo hva du vil ha da. For gjeting sjekk ut Crofter Holdings, gjeting og bruks sjekk ut Windedos, Blackzone og Mr Binks, allround (bruks, lp, ag) sjekk ut Meet MyOwn. Andre som kan være verdt en titt er Stjernborgens og Skogstrollets. Nordlandsbris og Dancing Skies vet jeg ikke om har noe planlagt, men verdt å sjekke. For utstilling se Kiro Mas. Ellers anbefaler jeg deg å se på de norske, svenske, danske og finske aussieklubbene sine hjemmesider. Det er mange kull på gang og flere å velge i mellom, så du må bare lete, se hva du liker og finne ut hva du vil ha. Det er store forskjeller på hvordan aussien er innad i linjer, så vær obs på det og let etter det du vil ha :blink: Jeg synes jo så klart at Meet MyOwn er "best", har tross alt min andre hund derfra :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussieboxy i Norge har også et spennende kull på gang. Oona er forøvrig en kjekk dame å prate med også, hun har mye peiling på helse og sånt også.

Ellers vil jeg anbefale å sjekke rundt. Å anbefale er vanskelig når man ikke vet hva du vil ha, eller hvem du egentlig er;) Jeg er dårlig på å anbefale tror jeg. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke takk. Skal kikke litt eg. Har vært innom en del sider tidligere.

Sånn utseende messig, vil eg ha en lett type aussie. Ikke kraftig beinbygning, men gjerne godt med pels. Hovedbruken vil være ag, muligens utstilling.

Det skal være gode, stabile linjer bakover, som kan klare en dag eller to uten å gå på veggene. Samtidig skal den gi 110% i trening.

Det var vel det eg kom på i farten, av ønsker og sånn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke takk. Skal kikke litt eg. Har vært innom en del sider tidligere.

Sånn utseende messig, vil eg ha en lett type aussie. Ikke kraftig beinbygning, men gjerne godt med pels. Hovedbruken vil være ag, muligens utstilling.

Det skal være gode, stabile linjer bakover, som kan klare en dag eller to uten å gå på veggene. Samtidig skal den gi 110% i trening.

Det var vel det eg kom på i farten, av ønsker og sånn :blink:

Tja, da utgår de fleste typisk utstillingslinjene da de fort kan bli store og tunge. Men du kan fortsatt finne en del innenfor de fleste oppdrettere med de kriteriene der... Nåja, ikke alle gjeterlinjene vil gjøre det så bra på utstilling. Men for å si det sånn, du har mange å velge i mellom :blink: Det ene kullet Windedos skal ha, er tispen på SM nivå i ag. Det er en til svensk kennel som skal ha valper, hvor eierne konkurrerer på SM nivå, men jeg husker ikke i farten hva de heter... Ellers gjør jo de aller fleste aussiene det bra innen agility, da de er kjappe og smidige hunder, så kommer litt an på hvilke ambisjoner du har og hvor langt du ønsker å nå. Når det gjelder ag får du være obs på at noen linjer har hunder med lang rygg, det er jo ikke så gunstig i ag sammenheng. Så kan jeg bare nevne at det er flere på høyt nivå innen agility både i Norge og Sverige som vurderer andre raser enn aussie, nettopp pga rygglengden og at det er så vanskelig å forutse hvordan den vil bli. Nå vet jeg om en kennel som har jevnt over små, lette og kompakte aussier, så jeg vet de finnes :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde aussien var generelt lette saker. Ikke store, tunge...??? Tar eg feil no. Mulig eg må ta en titt i utstillingsringen på Bønes neste helg... :blink:

Er det noen aussier påmeldt dit i det hele tatt? :blink:

Tror egentlig man finner alt mulig i en utstillingsring. Utstillingsvariantene er som oftest tyngre ja, men en aussie er fortsatt en aussie, og det skal være ganske ekstremt for at en aussie skal bli "tung"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes 25kg var utrooolig mye for en aussietispe, men så traff jeg en aussietispe på 2år fra Nordlandsbris her om dagen og fikk vite at hun veide 25. Det var helt merkelig å høre, for hun så virkelig ikke så stor ut liksom! Men så har hun ikke den kraftigste pelsen i verden, hun var en del høyere og hun hadde en del kraftigere hode enn My. + at hun var lengre i kroppen..

Jeg syns aussier er perfekte når de ligger på rundt 20kg. Det er en perfekt størrelse for en aussie syns jeg :blink:

Men ja, størrelsen varierer jo noe utrolig.. Jeg syns ofte noen hanner fra utstillingslinjer blir alt stor fullpelsa og de ser alt for runde ut rett og slett. Men har sett mange tisper fra utstillingslinjer som jeg syns har vært kjempe flott bygget og har hatt en perfekt størrelse for min smak! Man ser jo til og med tisper fra Thornapple, som jo er en kjent utstillingskennel, som er veldig nette og små. Søøøte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes 25kg var utrooolig mye for en aussietispe, men så traff jeg en aussietispe på 2år fra Nordlandsbris her om dagen og fikk vite at hun veide 25. Det var helt merkelig å høre, for hun så virkelig ikke så stor ut liksom! Men så har hun ikke den kraftigste pelsen i verden, hun var en del høyere og hun hadde en del kraftigere hode enn My. + at hun var lengre i kroppen..

Jeg syns aussier er perfekte når de ligger på rundt 20kg. Det er en perfekt størrelse for en aussie syns jeg :blink:

Men ja, størrelsen varierer jo noe utrolig.. Jeg syns ofte noen hanner fra utstillingslinjer blir alt stor fullpelsa og de ser alt for runde ut rett og slett. Men har sett mange tisper fra utstillingslinjer som jeg syns har vært kjempe flott bygget og har hatt en perfekt størrelse for min smak! Man ser jo til og med tisper fra Thornapple, som jo er en kjent utstillingskennel, som er veldig nette og små. Søøøte!

Tispen fra Thornapple som ble BIR på crufts (og 2BIG) veier 19 kilo. Hun har ikke allverdens pels heller, men hun er NYDELIG. Tia sluttet å legge på seg i en alder av 11 mnd eller noe (17kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på hanhunder faktisk. :blink: Tispene syns jeg skal være fra 17kg og oppover, men ikke over 20. Men som jeg skrev ovenfor, så har de sine unntak; for jeg har jammen sett aussietisper på 25kg som ikke har virket store eller grove på noen måte i mine øyne.

Type før størrelsen mener jeg vel egentlig, men det er jo ikke til å legge under en stol at det er greit og utrolig praktisk med små hunder. Fint å se på også. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på hanhunder faktisk. :blink: Tispene syns jeg skal være fra 17kg og oppover, men ikke over 20. Men som jeg skrev ovenfor, så har de sine unntak; for jeg har jammen sett aussietisper på 25kg som ikke har virket store eller grove på noen måte i mine øyne.

Type før størrelsen mener jeg vel egentlig, men det er jo ikke til å legge under en stol at det er greit og utrolig praktisk med små hunder. Fint å se på også. :blink:

Nå er jeg spent på hva du kommer til å mene om bridie... Med sine 53 cm og 21 kg :jump: Men hu har "lite" pels, og er akkurat passe syns jeg. da jeg møtte mamma My idag så kjente jeg henne ikke igjen. Hu var jo knøttlita jo! :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bridie så høy? Syns ikke hun ser ut som noen svær aussie på bildene nemlig :blink:

Blondie til Martine er jo 54,5 så det er jo ikke så langt unna.

IMG_4315.jpg

Håper Siri blir en fin mellomting. Jeg syns ikke de er noe fine når de ser ut som snipete BC, eller som svææære bamser. Selv om enkelte av de også kan være fine :blink: Vanskelig, haha. Glad jeg ikke er oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh...?? *interessert* Kan det være en slektning, tror du?? Buffy er nå 3,5 år. Mora til Buffy heter Hedda noenting (har skrevet opp det fulle navnet et sted...) og hun har bare hatt et kull. Der var det 11 brune valper. Mora til Hedda igjen heter Prixie og har hatt to eller tre kull tror jeg. Der har det vært både brune og svarte valper (altså brun-hvit og svar-hvit). Hun har barn som er både eldre og yngre enn Buffy iallefall.... Mulig bestemor også har et fancy navn, det vet jeg ikke. Ikke hørt annet enn Prixie...

Carma...

Har fått sjekket litt, og ja hu er fra steinskjer faktisk hu også. Begynner og nærme seg 9 (!) år. Var det første kullet moren hadde. Han trudde det var 4 valper i kullet. Husker ikke navnet på moren eller faren, men faren var import fra skottland. Han hadde noe fansy navn iallefal. Scotch, scretch ell noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på hva du kommer til å mene om bridie... Med sine 53 cm og 21 kg :blink: Men hu har "lite" pels, og er akkurat passe syns jeg. da jeg møtte mamma My idag så kjente jeg henne ikke igjen. Hu var jo knøttlita jo! :hyper:

Jammen halloo, leste du ikke det andre da?? Jeg har jo møtt aussietisper på 25kg som jeg har syntes så helt perfekte ut som de var. Bridie er en sånn en som sikkert kunne veid 28 og enda vært like mye aussie i kropp og sjel så lenge ikke alle di kiloene hadde bestått av fett :blink: Må være tungt å være en feit aussie vil jeg tro. Tenk å ha lyst til såå mye mens kroppen ikke holder følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Bridie så høy? Syns ikke hun ser ut som noen svær aussie på bildene nemlig :blink:

Blondie til Martine er jo 54,5 så det er jo ikke så langt unna.

Jeg har ikke målt henne selv, men det var 53 cm som ble sagt fra oppdretter/tidligere eier, så antar det stemmer :hyper:

Jammen halloo, leste du ikke det andre da?? Jeg har jo møtt aussietisper på 25kg som jeg har syntes så helt perfekte ut som de var. Bridie er en sånn en som sikkert kunne veid 28 og enda vært like mye aussie i kropp og sjel så lenge ikke alle di kiloene hadde bestått av fett :blink: Må være tungt å være en feit aussie vil jeg tro. Tenk å ha lyst til såå mye mens kroppen ikke holder følge!

hehe. Je tenkte egentlig ikke jeg sku si størrelse på Bridie nå, så kunne du gjettet neste helg. Men det glemte jeg like fort som jeg tenkte det :jump:

Bridie veide jo 25 når jeg fikk henne, og da var hu firkanta. Så har hu vært nede i 19,5 og da var hu SPINKEL, nå er hu akkurat passe på ca 21,4 eller noe sånn... 21 er vel perfekt på henne mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carma...

Har fått sjekket litt, og ja hu er fra steinskjer faktisk hu også. Begynner og nærme seg 9 (!) år. Var det første kullet moren hadde. Han trudde det var 4 valper i kullet. Husker ikke navnet på moren eller faren, men faren var import fra skottland. Han hadde noe fansy navn iallefal. Scotch, scretch ell noe slikt..

Hah, skal jammen meg sende mld til oppdretteren av Buffy og høre om navnene er kjente! Jeg tror ikke mora til Buffy var så gammel da hun fikk Buffys kull, kanskje et par år. Buffy er nå 3,5 år så da burde Hedda være mellom 5 og 6 eller deromkring nå. Mens bestemora til Buffy meget mulig kan være 9 år nå. Og uansett burde iallefall Buffys oppdretter vite hvem det er snakk om? Neppe SÅ mange brune bcer i Steinkjer...?

Takk for sjekking! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, man kan ikke beskrive aussien utifra kilo, de er så variable, og mye kommer ann på hvor tung/kraftig beinbygning de har. Der er jo linjene til tider helt forskjellige. En kan ikke bare se på foreldre heller for å se hvor store valpene blir, en må se på det som ligger bak også, så det er ikke så lett som at to små hunder gir en liten hund. Dermed er det ikke så lett bestandig å forutse str på valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...