Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Kongsvinger


SFX

Recommended Posts

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Puh.. Sen møtetid for oss i år igjen (vet ikke hvem vi har vært snille mot der inne på NKK for å fått til dèt)! 25 påmeldte og det er vel sånn omtrent som forventet, antar jeg.

Jeg har bare meldt på to av mine, så det blir jo en rolig utstilling uansett, da..

Forhåpentligvis står det mere på brevet som blir sendt ut om hvordan det blir med campingmuligheter der...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen vil ha tips på overnatting så sjekk: Vormsund Golfhotell. Ligger i 2 etg over et Amfi kjøpesenter, selvbetjent så dere får nøkkelkort. Derfor veldig greit med hund, i hvertfall har det vært det for oss, for i perioden vi har vært der har det kun vært noen få hundefolk + oss (for kaldt for golffolket?). Den ene gangen vi bestilte ekstraseng til Lill fikk hun 2 køyesenger, så hadde vi vært 6 personer hadde vi betalt ca 200 kr hver :icon_redface:

Som sagt kjøpesenter der, bensinstasjon i kort gåavstand + bensinpumpe, ikke lang kjøring til utstillingen.

EDIT; Link

Da har vi bestilt et dobbeltrom her. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde kanskje jeg være den som visste svaret på dette, og egentlig bryr jeg meg ikke sånn kjempesterkt, og egentlig er det litt OT også, men er det noen som veit hvorfor det er så få påmeldte labradorer på utstillingene for tiden? 27 på en NKK-utstilling (som dessuten er på Østlandet) er mye mindre enn det var for bare et par år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså Berner sennen det går mest av på utstilling? Og RR + staffe, ja oi der har vi cavaliern med 80 påmeldte! Jeg begynte å lure på hvor logikken var i at den mest tallrike rasen var en av de største :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke stille, men jeg må jo sjekke hvor mange springere som er påmeldt likevel. 45 i år, det er forsåvidt en del, men det var flere i fjor (57 tror jeg). Det kommer nok en del svensker dit i år og vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde kanskje jeg være den som visste svaret på dette, og egentlig bryr jeg meg ikke sånn kjempesterkt, og egentlig er det litt OT også, men er det noen som veit hvorfor det er så få påmeldte labradorer på utstillingene for tiden? 27 på en NKK-utstilling (som dessuten er på Østlandet) er mye mindre enn det var for bare et par år siden...

Vet ikke hvorfor, men har vært få lenge, både på nrk og nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså Berner sennen det går mest av på utstilling? Og RR + staffe, ja oi der har vi cavaliern med 80 påmeldte! Jeg begynte å lure på hvor logikken var i at den mest tallrike rasen var en av de største :icon_confused:

Hva mente du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som setter pris på å være første rase i ringen? Synes det er kjekt å slippe alle forsinkelser, og så kan jeg jo kose meg og titte på de andre uten noe stress etterpå om jeg vil.

Jeg er også sånn - synes helt klart det er best å ha oppmøte kl 9 - og være første rase i ringen :icon_confused:. Da vet man mer når man er ferdig, det er ikke fullt så kaotisk med parkering og man finner lettere plass rundt ringen etc etc :icon_redface:. Jeg LIKE tidlig oppmøte, jeg :ahappy:. Min rase går før beardisene på Kongsvinger og har oppmøte kl 11... 19 påmeldte var litt i overkant av hva jeg forventa, men det er vel en del svenske som dukker opp regner jeg med. Jeg har ingen forhåpninger om noe som helst - Babs er IKKE vakker i pelsen for tida (valpetenner i kombinasjon av mange turer i lyng og myr er ikke noen hit for en utstillingspels gitt *flir*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente du her?

Jeg mente så mye som at jeg så på antall påmeldte av hver rase og så at det var "flest" (men ikke absolutt flest) av f.eks berner sennen. Men dag 2 hadde jo en del mer tallrike raser enn dag 1, dermed måtte jeg legge til noen.

Og jeg tenkte også på at det i teorien skal være mer vanskelig å reise rundt land og strand med en såpass stor hund. Selvfølgelig, vil man så vil man og da er det ikke noe problem, men du skjønner nok hvor jeg ville :icon_confused: Hadde jeg hatt en berner hadde jeg sikkert ikke orket å reist så mye, enn hvis jeg hadde hatt en chihuahua jeg kunne ta med meg på armen. (For å sette det på spissen.)

Dermed trakk jeg disse to sammen og tenkte oi så rart at det er flere bernere enn f.eks en liten rase.

MEN - digresjon. Fortsett praten :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som setter pris på å være første rase i ringen?

Synes det er kjekt å slippe alle forsinkelser, og så kan jeg jo kose meg og titte på de andre uten noe stress etterpå om jeg vil.

Vi er så å si alltid innkalt først i ringen, og på de store utstillingene er det så mange påmeldt at innen vi er ferdig er også alle andre ferdig... :rolleyes:

Derfor er det litt luksus en gang hvert femte år å bli innkalt til klokka 13 på en liten utstilling med bare 20 bernere, så en enten kan komme tidlig og få sett noe - eller sove lenger for en gangs skyld.

Jeg mente så mye som at jeg så på antall påmeldte av hver rase og så at det var "flest" (men ikke absolutt flest) av f.eks berner sennen. Men dag 2 hadde jo en del mer tallrike raser enn dag 1, dermed måtte jeg legge til noen.

Og jeg tenkte også på at det i teorien skal være mer vanskelig å reise rundt land og strand med en såpass stor hund. Selvfølgelig, vil man så vil man og da er det ikke noe problem, men du skjønner nok hvor jeg ville :icon_confused: Hadde jeg hatt en berner hadde jeg sikkert ikke orket å reist så mye, enn hvis jeg hadde hatt en chihuahua jeg kunne ta med meg på armen. (For å sette det på spissen.)

Dermed trakk jeg disse to sammen og tenkte oi så rart at det er flere bernere enn f.eks en liten rase.

MEN - digresjon. Fortsett praten :icon_redface:

Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener, og nei, jeg skjønner ikke hvor du vil.

Jeg har ikke peiling på hvordan du reiser, og kjenner det bryr meg mindre, men når vi drar på utstilling kjører vi gjerne bil - og da er det i grunnen hipp som happ om en dytter inn en eller fire bernere i bilen. Hvor vanskelig tror du det er å ha berner, egentlig? Og hvor nærme må en utstilling være for å kunne gå dit med chihuahua'n på armen? For å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har jo ikke tog, og bil tar drøye 3-4 dager med hund vil jeg tro. Så vi flyr som regel til sørlandet. Og med stort bur og en schäfer som hadde noia hver gang vi skulle plassere 60 kg bur oppå det spesial-baggasje-båndet kan jeg ikke tenke meg hvorfor noen skulle orke det flere gang i året, med mindre du virkelig går opp i utstilling. At det betyr noe skikkelig viktig. Jeg tenkte selvfølgelig ikke på folk som bor så nært at de kjører på en dag eller to, men på langt-reisende.

Jeg skjønner iallefall hvor du vil, at det er null problemer å reise med en berner. Og det skal du få lov til å mene. Jeg gjorde meg bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som setter pris på å være første rase i ringen?

Synes det er kjekt å slippe alle forsinkelser, og så kan jeg jo kose meg og titte på de andre uten noe stress etterpå om jeg vil.

Enig. Jeg synes det er deilig å være ferdig og få tilbake hvilepulsen. Da er det tid for en kaffe og en aldri så liten vaffel eller noe, og så går Sara og jeg rundt og kikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir litt lei av å være først i ringen på hver eneste utstilling (vi har nesten alltid oppmøte 9 av en grunn med aussiene), jeg syns det for en gangs skyld er deilig å komme tidlig og ikke måtte stresse seg inn, og ikke minst få tid til å se på de andre tidlig-stilte-rasene, lydighet klasse 1 osv :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har jo ikke tog, og bil tar drøye 3-4 dager med hund vil jeg tro. Så vi flyr som regel til sørlandet. Og med stort bur og en schäfer som hadde noia hver gang vi skulle plassere 60 kg bur oppå det spesial-baggasje-båndet kan jeg ikke tenke meg hvorfor noen skulle orke det flere gang i året, med mindre du virkelig går opp i utstilling. At det betyr noe skikkelig viktig. Jeg tenkte selvfølgelig ikke på folk som bor så nært at de kjører på en dag eller to, men på langt-reisende.

Vel, hvis vi snakker om fly som reisemåte, er det faktisk andre begrensninger enn bare vekt. En får ikke lov til å ta med seg en fem-seks chihuahuaer på flyet, selv om de samlet veier mindre enn en berner. Det er grenser for hvor mange hunder én person kan ha på flyet, og hvor mange hunder det kan være i et fly summa sumarum. Altså er det ingen forskjell i hvor vanskelig eller lett det er å reise.

Og å sammenligne en schäferhund som får noia med hunder som tåler å fly, er jo bare søkt. Du setter som premiss at eier trumfer gjennom flere årlige flygninger med en hund som finner det ubehagelig?

Hvis du drøyer fjorten dager til PM for NKK Tromsø er lagt ut, vil du også se at det ikke er 66 bernere der. Så store avstander gir begrensninger, selvfølgelig - men på østlandet er det ikke noe problem å ta med seg fem bernere på en tre timers biltur til Kongsvingerhallen. Det er faktisk like lett som å ta med seg fem dachser.

Jeg skjønner iallefall hvor du vil, at det er null problemer å reise med en berner. Og det skal du få lov til å mene. Jeg gjorde meg bare en tanke.

Sjenerøst av deg...

Jeg har jo ingen erfaring, bare meninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...