Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund


Yodel

Recommended Posts

Da er hjemmesiden atter oppdatert om dere vil se litt bilder av de små vidundrene.

Centa har nå som smått startet med små turer opp i sengen ved siden av kassa der hun ligger og følger med:

Centa_E_litter_day7_centa_watching.jpg

Centa_E_litter_day7_centa_yawning.jpg

En liten smakebit av bildene på hjemmesiden:

Centa_E_litter_day7_blackgirl1_2.jpg

Centa_E_litter_day7_sleepy_puppies2.jpg

Centa_E_litter_day7_sleepy_puppies.jpg

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 351
  • Created
  • Siste svar
(Forferdelige saker, forresten, å måtte ringe til folk som sier de omtrent ikke har fått tenkt på annet i evigheter og vært så spent på når jeg ville ringe- å si at det dessverre ikke er noe til dem)

Jeg vet noe om hvordan det er å være den valpekjøperen som får en sånn telefon! Men alle parter er jo hele tiden klar over at antall og kjønn på valpene er helt åpent og ikke påvirkbart, voksne mennesker må tåle såpass! :blink:

Nydelige bilder! Så glad du må være nå! Jeg får lyst til å bli oppdretter når jeg leser denne tråden, men skal prøve å beherske meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det er med finske kennelklubben og slikt... men her i Norge så vil NKK ikke ha kennelnavn (kennelnavn til kjøperen) i stamtavlenavnene. De klarer ikke luke bort alle, men gjør likevel hederlige forsøk.... Noe som har skapt litt gnisninger da noen får navnene innvilget mens andre gjør det ikke.

Jeg trodde det var sånn at man kun kunne ha kennelnavn i navnet hvis kjøperen var innehaver av kennelnavnet? Var bare det jeg hørte i en lignende problemstilling :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Og takk for mange supre forslag... En del av dem blir nok brukt. Har nesten bestemt meg nå, men må gå litt i tenkeboksen før jeg gjør det offentlig :blink:

Et av navnene jeg hadde lyst til å bruke var:

Kingwanas Eternal Pathfinder.

Så starter problemene. Denne valpen skal høyst sannsynlig til Finland, og oppdretter der vil gjerne ha sitt kennelnavn bak valpens navn.

Så da vil det bli "Kingwanas Eternal Pathfinder For Bulldobas"

Som ifølge NKK er 7 symboler for langt. Et navn kan kun være 35 tegn langt (inkl. kennelnavn og mellomrom)

Så... Et alternativ er jo å si kun "Kingwanas Pathfinder For Bulldobas" men da mangler jeg "E"'en... Eller jeg kan kutte ut Pathfinder (men det var jo han som ble føst i Pathfinderen) og kun bruke et enkelt ord på E... Trenger gode forslag!

Ellers er alt fryd og gammen i valpe- kassa. Valpene spiser, sover og legger på seg, og er alle sterke, sunne og friske :)

Eager Pathfinder hadde vært litt stilig, men det blir vel uansett for langt? El Pathfinder? :Laugh: Da går det ihvertfall nesten, i det minste. Vet ikke hvor strenge de er på det der jeg.. Eager synes jeg uansett er stilig :lol: Easy, Edge, Effort (passer ihvertfall til forhistorien til de små).. Ja, da kom jeg ikke på mer akkurat nå. Veldig spent på hva navnene blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er navnevalget klart.... Har skrevet en liten historie jeg skal legge ut på hjemmesiden i kveld. Der legger jeg også ut en link fra navnene til hvilken valp som får det navnet. Den er skrevet på Engelsk, da jeg kun bruker dette språket under "nyheter", samt at navnene er Engelske.

TUUUSEN TAKK TIL ALLE SOM HAR KOMMET MED FORSLAG.

Here it goes:

How to name the puppies?

Well, one thing was clear. As this is our 5th litter, all of their names would start with the letter “E”. On previous litters, we have always used names originating from Africa, but this litter came to the world in a somewhat unusual way, and managed to create chaos and headaches even before conception.. Basenjis all the way, aren’t they??

It is really an Entertaining Story, once you are able to look back at it.

For ages we had been admiring Biss Aus Grand Ch Afrikenji Hot Sumaknight, and when Helen and David Veless from Afrikenji Basenjis agreed to send us some frozen semen of his, we were absolutely thrilled. It turned out to be a long process, as tons of paperwork, vaccines etc had to be done before the semen could be shipped. So even though we started planning several months before expected season, when that time approached, the semen was still not on its way. Several phone calls were made, and Helen & David really worked hard trying to get the semen here in time. Fortunately, Centa’s season didn’t come when we had expected it to come.

Finally, 2 months after we first expected her season, we got a mail saying the semen was on its way- and we could trace it on the Fedex tracking system. The very next day Centa came in season! Talk about good timing! We carefully monitored every step the valuable load from “Down Under” took. It visited Asia, Paris and Sweden… And there it stopped. It was scheduled to reach Oslo on a Tuesday, but both Tuesday and Wednesday came and went, but the semen seemed to be stuck in Stockholm.

Both myself, Dag Christer, Helen and David worked like crazy, trying to figure out what had happened, but everyone gave us a different story. Some said it was stuck in Sweden, some said it was in Oslo, and some said it had been in Oslo, and was now on its way back to Australia. This was really a frustrating time, and we were quite upset with the Exhausting Federal Expreess, who really weren’t very helpful. Alas, the last suggestion turned out to be the correct one. The semen had indeed been in Oslo, but some sort of misunderstanding caused the package to be returned back to Australia. At this time, Centa actually stopped her season. We went to the vet to check what had happened, but he saw no traces of the season.

Meanwhile, the package was back in Australia, and some very helpful workers at frozenpuppies.com , who were in charge of the shipping, reloaded the semen into a new container, and added new liquid nitrogen, so that they would manage their Epic Walkabout around the world and back to Norway once again.

When the semen was on its way again –believe it or not- Centa started her season again. This time, everything went smoothly, and the assistance and help we got from FedEx this time was truly unbelievable. The manager personally monitored the package, keeping us updated, and when it arrived, they shipped it in a private car to our veterinarian in Oslo. Just a few days after the semen had arrived, the insemination was successfully done, and we could do nothing but wait and see if our hard work had payed of. 3 weeks later, the ultrasound showed 5 puppies on the monitor. An x-ray taken on day 57 showed the same number. On day 59, Centa came into labour, and the first little Explorer- a red boy-was born in the car in the middle of the night on the way to the veterinarian. The rest of the puppies were born in the puppy pen. But there were 6 puppies born, not five as we had been told. 3 beautiful girls, and 3 handsome boys. I must admit, though, it was indeed a pleasant surprise to have 6 instead of 5! We look upon every one of them as a true Evidence Of Persistence. We would never have believed such a good outcome of frozen semen that had been twice around the world!

Now we are eager to see how they develop. Their Endless Adventure ‘s merely begun….

So to sum up, the boy’s names are:

Kingwanas Exhausting Federal Express

Kingwanas Epic Walkabout

Kingwanas Explorer To Bulldobas

The girls are named:

Kingwanas Evidence Of Persistance

Kingwanas Entertaining Story

Kingwanas Endless Adventure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at du har laget en historie av/med navnene på valpene! Har vært innom siden din titt og ofte i det siste, og leser med stor lyst om basenjien (om bare ikke lydighet var "min" gren kunne det fort blitt en basenji på meg ja :P ). Jeg har også spilt av lydklippene du har lagt ut, og det er utrolig morsomt å høre på, Josie får litt fnatt når jeg spiller dem av :)

Lykke til videre med de små nurkene, og legg gjerne ut masse bilder :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var sånn at man kun kunne ha kennelnavn i navnet hvis kjøperen var innehaver av kennelnavnet? Var bare det jeg hørte i en lignende problemstilling :)

Praksis for kennelnavn er slik:

Hvis hannhundeier kjøper/får en valp fra kullet, kan denne valpen ha hannhundeiers kennelnavn. Men det forutsetter selvfølgelig at registreringsavdelingen klarer å avsløre alle kennelnavn.

Siden den finske oppdretteren ikke eier kullets far, skal denne etter reglene ikke få kalle valpen så. Men unntak skjer, nettopp fordi ikke alle kennelnavn er åpenbare kennelnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis for kennelnavn er slik:

Hvis hannhundeier kjøper/får en valp fra kullet, kan denne valpen ha hannhundeiers kennelnavn. Men det forutsetter selvfølgelig at registreringsavdelingen klarer å avsløre alle kennelnavn.

Siden den finske oppdretteren ikke eier kullets far, skal denne etter reglene ikke få kalle valpen så. Men unntak skjer, nettopp fordi ikke alle kennelnavn er åpenbare kennelnavn.

Ok- takk for opplysningen. Da får vi se om vi ikke blir nødt til å endre det. Vi prøver, iallefall, og ser om de protesterer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok- takk for opplysningen. Da får vi se om vi ikke blir nødt til å endre det. Vi prøver, iallefall, og ser om de protesterer. :)

Ingen årsak!

Da vet du i hvert fall, og kan ha et alternativt navn i bakhodet, så ikke registreringen forsinkes av navnegrubling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksis for kennelnavn er slik:

Hvis hannhundeier kjøper/får en valp fra kullet, kan denne valpen ha hannhundeiers kennelnavn. Men det forutsetter selvfølgelig at registreringsavdelingen klarer å avsløre alle kennelnavn.

Siden den finske oppdretteren ikke eier kullets far, skal denne etter reglene ikke få kalle valpen så. Men unntak skjer, nettopp fordi ikke alle kennelnavn er åpenbare kennelnavn.

Aha, ja det var sånn det hang sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu! Kule navn :) - artig å ha en finger eller 2 med i dette spillet :P

(Epic er en kennel i Sverige, men det vet du sikkert?)

Ja, synes nå de har fått fine navn. :P En særlig takk til deg for alle dine flotte forslag! Har som du ser brukt et par av dem. Så får vi se om de går igjennom hos NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye har skjedd den siste uken. Valpene har åpnet øynene, reagerer på lydstimuli, og har såvidt startet med litt små-leking :P

Centa_E_litter_day20_groupshot.jpg

Centa_E_litter_day20_explorer_yawn.jpg

Centa_E_litter_day20_explorer_yawn_.jpg

Mange flere bilder av alle de små på hjemmesiden.

Har også filmet de i dag, men klarer ikke å legge ut filmen. Har den i DVD format, men den er ikke i lesbart format for internett. Noen som har noen ideer om hvordan en kan ordne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har skjedd den siste uken. Valpene har åpnet øynene, reagerer på lydstimuli, og har såvidt startet med litt små-leking :P

Mange flere bilder av alle de små på hjemmesiden.

Har også filmet de i dag, men klarer ikke å legge ut filmen. Har den i DVD format, men den er ikke i lesbart format for internett. Noen som har noen ideer om hvordan en kan ordne dette?

Mannen her sier man må ha et encoder-program som skriver om filen til et annet format.. Og sier det muligens fulgte med kameraet? Selv har jeg ikke peiling :P

Men åh, så nydelige valpene har blitt :P Min favoritt nå er (utelukkende pga. avtegn) Evidence Of Persistence, men det er vanskelig å se fremdeles da :P Han røde har fått en helt nydelig farge! Spennende å se videre nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...