Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund


Yodel

Recommended Posts

  • Svar 351
  • Created
  • Siste svar

Har ikke oppdaget dette emnet før nå .. :) *Dunke i hodet*

Så da satte jeg av En og en halv time til og lese gjennom hele greia, Utrolig fasinerende!

Men det var jo synd at det ikke var spennende for meg, for jeg kunne bare bla litt ned, så hadde jeg svaret... :closedeyes:

Jaja, du er en utrolig flink skriver kan jeg si ..

*Krysse fingrene for at du vil lage enda et emne, om neste kull du skal få* :P

Da, da skal jeg følge med og gi komentarer! :P

Lykke til videre med valpene + De valpene der, var noen SØØØØØØTE valper :P :P

Lykke til! Igjen .. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle koselige kommentarer :)

Valpene vokser og utvikler seg i voldsom fart nå. Synes ikke det var lenge siden de ikke gjorde annet enn å spise & sove, men nå er det jommen meg liv i kassa!

"Føde-kassa" er byttet ut mot den 4 x så store "leke-kassa" (som også beleilig nok har høyere vegger).

Det kommer stadig folk på besøk, og valpene elsker å treffe nye folk.

Ørene har begynt å reise seg, og halen har en antydning til krøll :rolleyes:

Nye bilder finnes på hjemmesiden.

EN liten smakebit:

Centa_E_litter_day_28_Explorer_hj.jpg

Centa_E_litter_day_28_endless_heads.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skal dere beholde selv da?

Det er ikke bestemt ennå. Vil vente & se hvordan de utvikler seg. Ved 6 ukers alder synes jeg det er litt lettere å se hva de tegner til å bli som voksne.

ALLE valpene med unntak av en jente selges til utstillingsfolk. Den som ikke skal (så mye iallefall) på utstilling skal til en dyrepleier som satt i avlsrådet i basenjiklubben sammen med meg for et par år siden.

Guttene er halvveis fordelt allerede, mens jeg ikke har den ringeste aning på jentene. Har en liten favoritt, men det går mer på "hjerte-følelse" og personlighet enn noe eksteriørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt sansen for Epic Walkabout jeg, han har jo de kuleste ørene! hehe

Og Entertaining Story er skjønn hun og (det er alle valpene, men de er skjønnest, eller hva det heter ;) )

Evidence Of Persistence stemmer jeg på av tispene ;)

Hannhundsiden er jeg enig med Tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene har nå kommet i "verdens søteste" alder- der alt er gøy, spennende og morsomt.

Et lite "BO!" fra min side resulterer i fanatisk hale (les; logre) aktivitet. :rolleyes:

De løper FORT nå, og ørner rundt på kjøkkengulvet sammen med "onkel Billy" (Sheliten som synes Basenji valper er guds personlige gave til Sheltier som heter Billy)

Hadde en liten fotosession i dag, og her er en liten forsmak:

Centa_E_litter_week5_entertaining_h.jpg

Centa_E_litter_week5_explorer3-hj.jpg

Centa_E_litter_week5_group2_hj.jpg

Mange flere bilder kan sees på hjemmesiden. Ser vesle Epic ligner sin mor hva uttrykk gjelder... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helle-dussen-fnutte-snutte-dutte" eller hva man nå kan si om sånne små...

Veldig hggelig å møte med dere på utst. i dag, som vanlig. Jeg "gleder meg som en unge" til å ta en tur til uka og se på de små! Å få "kose-mose" med basenji-bebiser er jo slett ikke noe som man har mulighet til daglig (har faktisk aldri gjort det før!) - så DEN muligheten kan man jo absolutt ikke la gå ifra seg!.

Kjempefine navn på dem også, og absolutt tatt til etterretning å lage en historie for å finne frem funksjonelle, personlige og betydningsfulle navn til valpene!

Høres og sees!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ombestemt meg, send meg Exhausting Federal Express :icon_redface:

Dem er jo bare utrolig søte!

(Kan jeg bare spørre hva Fanconi Syndrome er?)

*Fnis* Ikke lett å bestemme seg, eller hur? Vesle FedEx er søt, ja...:)

Litt OT, men:

Fanconi er en sykdom som i stor grad er rase betinget til Basenji. (Iallfall med det arvemønsteret som rasen har. Såvidt meg bekjent finnes den hos andre raser også, men er da ikke arvelig betinget. Den kan sammenlignes noe med Krohns sykdom hos mennesker.)

Kort fortalt er det en nyresyksom som hindrer nyrenes opptak av næringstoffer, slik at det meste skylles ut med urinen. Sykdommen er dødlig, men kan behandles. Den oppdages vanligvis ikke før 6-8 års alder- altså etter at dyrene normalt er gått i avl. Nå er det NYLIG (for to mnd siden) etter intensiv forskning utviklet en prøve for å fastlegge genene til fanconi ( I Amerika- where else- prøven må sendes hit), og gjennom DNA kan man se om dyret A) Har fanconi B) Er bærer av fanconi genet C) Er fri

De største oppdretterne rundt om i verden har nå testet, og det er skremmende å se hvor mange som faktisk er affiserte/ bærere. Dette gjelder over 60 % av de testede. Derfor var gleden stor over at både Centa & Echo er fri :D Selvom jeg utifra stamtavlen deres hadde ventet dette, er det aldri godt å vite med recessivt nedarvbare sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg spør dumt, men...

Er den sykdommen noe tilsvarende det Bedlington terriere kan ha ("kobbertoksikose") ?

Gratulerer med FRI-status!

Susanne

Njai- uten at jeg har hørt om denne sykdommen før- har jeg etter litt googling funnet ut at de ikke har veldig mye tilfelles. "kobbertoksikose" går på leverens evne til å ta opp kobber, mens fanconi går på nyrenes evne til å ta opp næringsstoffer. Men de nedarves begge recessivt.

Edit: Link med litt info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kom først? Valpen eller egget?

I dette tillfellet var det vel egget, da det så jordens lys før denne valpen. Egget stod nå iallefall ensomt og alene, og valpen var trøtt.

Et godt egnet sovested:

Centa_E_litter_week55_Peetu_egg_-1.jpg

Dennis oppdager at den lille sover på et merkelig sted, og rusher inn for å hente meg. "kom, kom!" Se hva Peetu gjør!

Centa_E_litter_week55_peetu_dennis3.jpg

Centa_E_litter_week55_Peetu_egg_den.jpg

Den lille vokner av alt spetakkelet, og kommer seg til slutt ut av egget igjen:

Centa_E_litter_week55_Peetu_egg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...