Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund


Yodel

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 351
  • Created
  • Siste svar

For de av dere som lurer på hvordan det går, kan jeg fortelle at Centa nå for fullt har inntatt rollen som "drektig tispe som må föres masse ellers sulter hun og trenger masse kos og må sove godt og mykt på masse fluffy tepper med alle fire beina strukket rett ut" - og tar denne rollen svært alvorlig ;)

Hun er nå godt over halvveis i drektigheten (dag 42 i dag) og ballong- fasongen har meldt sin ankomst:

Fjelltur2007091.jpg

Til sammenligning så hun slik ut ved parring:

1_Centa_4_dager_2007130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOOOR og deilig mave, da - det er jo SÅ moro å se drektige tisper - hvilket "ork" det er for dem. pustingen, stønningen og alt liv som er der nede i magen..

Og ikke minst alle de drømmene de holder på med (i alle fall flere av mine)!

Jeg synes det virker som om de drømmer mye mere når de sover når de er drektige enn ellers?

Jeg vil SÅ gjerne ta en tur og basenji-bebiser! Kan jeg få komme og "kose-mose" med dem selv om jeg absolutt, 110% sikkert, helt klart, definitvt, og på INGEN som helst måte vil ha en?? (Selv om jeg har utrolig lyst på en, da.. )

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel så søt hun er.. og det lille svarte fjeset med alle ansiktsuttrykkene - du er flink til å ta bilder Liv - og det av en sort hund også!

Vedr foring så håper jeg du har satt deg godt inn i matematikken rundt drektige basenjitisper! Den er nemlig som følger:

Det er svært viktig å fore med god basenji-margin. Og god basenji-margin går utifra at det er minst 15 valper inni der.

Så da skal Centa ha:

(15*dagsporsjon til en utsultet basenji som skal fores opp) + (Centas egen dagsporsjon som bør være litt stor pga det er jo hun som er drektig) + svangerskapstillegg (det skal være noe ekstra godt, feks en vaffel eller 3) + tillegg for ubekvem arbeidstid (Centa er jo tross alt svanger 24 timer i døgnet!) + polstretilbehør (Centa må jo polstres litt ekstra slik at hun kan ligge godt - da er det viktig med litt fett over hoftebein etc, så dette tilbehøret skal være fett med masse kalorier) + Centa-avgift (ekstra for at dette er jo Centa og hun fortjener det!)

Det aner meg at du kanskje ikke er helt oppe på optimal matematisk basenjiforings-nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... velse ballong, jenta mi, ja.

Hun er definitivt drektig- og vet det meget godt selv. Puster og peser og stønner (oooffh), og gir meg et slikt blikk som sier" all den anstrengelsen der krever minst dobbel porsjon mat, du vet det, ikke sant?"

Hun er forøvrig helt enig med deg, Tonje, og hun synes seriøst at du skal komme hit enten for å stå for föringen, eller for å lære mamman hennes litt basenji- matematikk. Hun mener at mamman hennes er farlig nær stryk- karakter på det området, og at det øyeblikkelig må settes inn krise- tiltak. Her får hun bare 3 altfor små porsjoner om dagen av valpeför. (Snøft)

Som drektig har man da også rett til visse fordeler, mener nå Centa. Egentlig burde hun få menneskemat servert på et fat så fort hun tenkte på det, men en god soveplass gjør seg også godt. Bambi har alltid okkupert lenestolen, mens Centa har slafa ut i sofaen eller i hundesengen. Nå mener dog Centa at det er på tide at lenestolen er forbeholdt drektige Basenjier. Bambi er ikke helt enig, men de har nå kommet fram til en løsning:

centa004.jpg

(Centa gjemmer ansiktet sitt, da hun fikk vite at noen hadde kommentert at hun hadde RARE ansiktsuttrykk!????? Kan ikke skjønne.... :rolleyes: )

Samboer'n påstår at det er den dyreste hundesengen vi har kjøpt. Skjønner ikke hva han snakker om???

Ellers tror jeg du har rett, Susanne- det virker nesten som om de drømmer mer som drektige. Iallefall slike livaktige drømmer der de løper i luften og stønner. :wub:

Og selvførgelig er du velkommen til oss på valpe-kose-mosing. Det er nesten så jeg insisterer! ;) Her er det nesten åpent hus så snart valpene har rundet 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste bildet var HERLIG! Centa er nydelig, det er forøvrig alle hundene dine :wub:

Litt OT, men husker jeg passet Centa og Bambi i dommerboden på ØFG for en ganske lang stund siden (du skulle starte med Chance), utrolig morsomme jenter, med herlig personlighet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bildespam og sladder om den vordende mor:

Det er nå blitt dag 51, og jeg vil tippe at det ikke er stort mer enn 8-10 dager igjen til fødselen. Sist fødte hun på dag 59, men da hadde hun til gjengjeld et stoort kull (8 valper- det er MANGE til å være Basenji)

Tror (og håper) ikke at kullet blir like stort nå. En 6 valper hadde vært supert! Men vanskelig å si hvor mange som kommer til slutt. (Noen som vil gjette?)

Jeg har selvførgelig (som vanlig) størst ettersprøsel av jenter. - og jeg som er en hannhundoppdretter (Av siste 10 valper er 90 % gutter <_< )

Får håpe det kommer litt jenter denne gangen...

Hun vokser stadig, og apetitten er på topp. (Hun er ganske fornærmet på deg, Tonje- Hun sier at du ikke var flink nok til å undervise meg i riktig föring av drektige Basenjier) Så hun er på stadig matjakt- det er utrolig hvor lang en sulten basenji kan bli:

centadag51mat.jpg

Valpekassen er også satt i stand, vasket og skrubbet etter alle kunstens regel. HAr plassert den inn på gjesterommet, der jeg kommer til å bo sammen med henne og valpene de første ukene. Rommet har også en fin plassering, rett ut i gangen. På den måten kan jeg lukke inn hundene i den andre enden av huset, slik at Centa og barna får være i fred & ro den første tiden. Det er også lett å etterhvert slippe valpene rett ut i hagen. Har også hengt opp en varmelampe, som skal hjelpe de små med å holde varmen den første tiden.l

Valpekassen er blitt inspisert og funnet godkjent av Centa:

centadag51valpekasse.jpg

centadag51.jpg

Også må vi jo ta de vanlige profil bildene, da.. Til Centas store ergrelse, makan til kjedelige greier:

centadag512.jpg

Dag 51

centadag513.jpg

Dag 51

Hun klarer å stå normalt også...:lol:

centadag514.jpg

Til sammenligning så hun slik ut for ca 10 dager siden:

Fjelltur2007091.jpg

Og slik ut ved parring:

1_Centa_4_dager_2007130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en mage :lol: Medmin "drektighet" friskt i minne sender jeg litt sympati og håper hun slipper å vente til termindagen :lol:

Jeg tipper de kommer 30.08, 3 tisper og 2 hanner :lol: Hihi..

Off... nei, håper hun slipper å gå helt til termin. Slike store mager sliter sterkt på!

Ellers hørtes din tipping bra ut om den stemmer :D Men trenger i følge bestillingslista mi helst 5 tisper og 2 hanner... Selvom jeg egentlig ikke har lyst på mer enn 6 for Centa sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fikk jeg se bildene. Har sitti på jobb og irritert meg over at jeg ikke får sett dem der :rolleyes:

Nå gleder jeg meg kjempe mye til å se hva og hvor mange det blir, Farger er jo også litt spennende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...