Gå til innhold
Hundesonen.no

Inseminering av hund


Yodel

Recommended Posts

Uffda ;) Kjedelig..du finner nok helt sikkert et godt hjemtil han til tross for bittfeil. Er han like trivelig som de du hadde med deg til Leto bør det gå veldig bra;)

Tror faktisk han hadde trives veldig godt på kløfta jeg! Skal jeg ha en belger til skal 2ne ha en Basenji så det så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 351
  • Created
  • Siste svar
Uff så kjedelig.. Men er det ingen mulighet for at det vokser seg til?

Jo, det er fullt mulig, og håpet er jo der..

Men TROR faktisk ikke det.

Det er vel i og for seg ikke bittet som "er feil", men underkjeven som er litt underutviklet i forhold til overkjeven foreløpig, med det resultat at tennene står feil i forhold til hverandre. Snakket med vetrinæren min i dag, og hun sa at dette var forholdsvis vanlig, da overkjeven utvikler seg fortere enn underkjeven.

Overbittet er dog forholdsvist markant, ca 3 mm, og erfarne personer sier at det da er litt mye å håpe på- Selvom vi håper alt vi makter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke for å være noen pessimist eller noe, men det hørtes litt mye ut for en såpass ung valp. Det kommer sikkert litt an på rase og sånn, men min whippet som hadde overbitt som valp, utviklet ikke dette før hun var 4-5 måneder så vidt jeg kan huske - og så ble det gradvis bedre igjen. Like greit å være realistisk - og så heller bli positivt overrasket om det skulle slå feil.

Gratulerer med flotte valper uansett! Med lundehund og whippet (og fascinasjon for mer eksotiske raser) ligger det liksom litt i kortene at basenjien er en hunderase jeg har sansen for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke peiling på rasen din for å si det først. Det jeg vet er at på boxervalper (boxere skal være underbitt som voksne), er det å foretrekke et minst mulig underbitt i valpekasse fordi underkjeven er den som bruker lengst tid på å utvikle seg, Et tang eller saksebitt betyr sjeldent noe, underbittet kommer. Det er mye verre med et stort underbitt mens de er små, da vil de mest sannsynlig bli for underbitte som voksne.

Men skjønner at det ikke er bare bare å sjanse på at det retter seg på gutten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg har mine favoritter (står mellom to av jentene) men vil vente litt til...

På søndag kommer svigers opp, og vil utnytte de litt (i om at svigerfar er eksteriørdommer bl.a på basenji).

Jeg tar imot alle synspunkter- gjerne med begrunnelse :)

Basenjien skal være MODERAT vinklet, kvadratiske og elegante. Halen skal være høyt ansatt, med en "Hylle" bak (det skal skrå ned fra halen.)

Er fortsatt ikke blitt noen avklaring i hannhund problematikken, men håper det vil bli det snart.

EDIT: På bildene slipper noen av dem halen litt, da det er litt uvant for dem på bordet. Halefestet er derfor bedre på et par av valpene enn bildet viser. Det forbedrer seg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de blitt så gamle alt? oioi... Det må være vanskelig å velge, men uten å være ekspert på anatomi og basenjiens eksteriør syns jeg Endless Adventure og Evidence Of Persistence ser veldig flotte ut.

Synd med overbittet, men regner med han kommer til et hjem som vil sette pris på ham uansett (hilsen eier av hund med ekstremt overbitt). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh de er så skjønne... Jeg får nesten lyst på valp igjen. :blink: Lykke til med hanhundproblemet. Har du pratet med oppdretter i finnland om hva de tenker?

Ja- da har det løst seg. Etter endel fram og tilbake ble vi enige om at hun ikke tar noen valp fra denne kombinasjonen. Det blir rett og slett litt for vanskelig for meg å skuffe en annen valpekjøper så sent i prosessen. Veldig synd, men det er slik det går noen ganger.

Hans nye navn blir da "Kingwanas Exploring Pathfinder" - Da får vi med Pathfinder alikevel :blink:

Det ringte en dame her i dag. Hun var helt fra seg, da hun hadde overtatt en r/v basenji hann fra en dame som driver med omplassering. Hun ble fortalt at hunden (som heter Oskar og er blitt diskutert her tidligere) var 3-4 år, frisk og fin.

Det viser seg (etter vetrinærens uttalelser) at hunden er rundt 10 år gammel, har epilepsi og hjertefeil, og vetrinær anbefaler avlivning. Hun har foreløpig hatt vetrinærutgifter på 3-4000, og må i tillegg påkåste og gå igjennom en avlivning på hunden hun er blitt så glad i.

Omplasseringsdamen blir sur og slenger på røret når hun ringer.

Hun var (som dere skjønner) fortvilet, og lurte på om vi - mot alle odds- ikke hadde en liten rød basenji hann valp.

Høh- her var jo alle egentlig solgt før fødselen, men TADA- kanskje det var hell i uhell? Iallefall for denne damen. Hun nærmest gråt av glede. Et overbitt gjør henne ingenting, og hun vil selvførgelig få valpen til redusert pris.

Hun kommer og hilser på nå til uka, og vil hente den allerede om en ukes tid.

Vi har også lovet å hjelpe henne med saken om Oskar. Min samboer jobber endel for NKK og har gode kontakter, så vi vil ta dette videre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- da har det løst seg. Etter endel fram og tilbake ble vi enige om at hun ikke tar noen valp fra denne kombinasjonen. Det blir rett og slett litt for vanskelig for meg å skuffe en annen valpekjøper så sent i prosessen. Veldig synd, men det er slik det går noen ganger.

Hans nye navn blir da "Kingwanas Exploring Pathfinder" - Da får vi med Pathfinder alikevel :blink:

Det ringte en dame her i dag. Hun var helt fra seg, da hun hadde overtatt en r/v basenji hann fra en dame som driver med omplassering. Hun ble fortalt at hunden (som heter Oskar og er blitt diskutert her tidligere) var 3-4 år, frisk og fin.

Det viser seg (etter vetrinærens uttalelser) at hunden er rundt 10 år gammel, har epilepsi og hjertefeil, og vetrinær anbefaler avlivning. Hun har foreløpig hatt vetrinærutgifter på 3-4000, og må i tillegg påkåste og gå igjennom en avlivning på hunden hun er blitt så glad i.

Omplasseringsdamen blir sur og slenger på røret når hun ringer.

Hun var (som dere skjønner) fortvilet, og lurte på om vi - mot alle odds- ikke hadde en liten rød basenji hann valp.

Høh- her var jo alle egentlig solgt før fødselen, men TADA- kanskje det var hell i uhell? Iallefall for denne damen. Hun nærmest gråt av glede. Et overbitt gjør henne ingenting, og hun vil selvførgelig få valpen til redusert pris.

Hun kommer og hilser på nå til uka, og vil hente den allerede om en ukes tid.

Vi har også lovet å hjelpe henne med saken om Oskar. Min samboer jobber endel for NKK og har gode kontakter, så vi vil ta dette videre med dem.

:blink: 2 fluer i ett smekk på en måte.. og så får stakkars syke Oskar komme til Regnbuebroen - så glad man blir (må innrømme jeg har tenkt en del på han.. det er en del triste basenji-skjebner, og i likhet med alle andre hunder - de fortjener ikke det, små skrukketrynene). Kjempebra om dere får has på omplasseringsopplegget der, men det er kanskje ikke mulig - er jo mange som har prøvd før.

Ellers så vil jeg bare si en ting - jeg kunne ha sagt dette til Liv Irene/Yodel personlig på mail eller PM - men jeg tar det her på sonen så alle virkelig for øynene opp for en glimrende oppdretter - GRATULERER med Fanconi-testingen av Centa og Bambi - ikke bare resultatet (som var kjempeflott - for det viser seg jo, ihvertfall hos de oppdretterne jeg har sett resultatene for, at det er svært mange som får resultatet "probable carrier", det ser ut å være langt mellom "probably clear" individene. Nå er nok testen særdeles streng, en del av "probable carriers" er kanskje egentlig helt friske - men som oppdretter ville man vel nøle med å krysse en probable carrier med en probable carrier, så clear hundene blir jo enormt viktige avlsmessig. Nå vet jeg at Liv Irene har virkelig satt seg inn i "Fanconi-linjer" så det er vel ikke helt tilfeldig at Centa og Bambi testet "clear") - men det aller viktigste - at Liv Irene testet avlstispene sine så snart den foreløpige Fanconi-testen kom - BRAVO! Og hennes hunder testes for hypotyrose også - i tillegg til de mer "vanlige" testene for øyensykdommer og HD-røntgning - hadde bare alle basenji-oppdrettere vært slik! (Ja, når jeg skal ha min neste basenji, så vet jeg allerede hvilken oppdretter jeg skal velge..)

Kingwanas Exploring Pathfinder da - hihi - ble ikke basenien Hakke altså! (NEI - jeg synes absolutt ikke man kan kalle et vesen som en basenji for Hakke.. majestetsfornærmelse det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D 2 fluer i ett smekk på en måte.. og så får stakkars syke Oskar komme til Regnbuebroen - så glad man blir (må innrømme jeg har tenkt en del på han.. det er en del triste basenji-skjebner, og i likhet med alle andre hunder - de fortjener ikke det, små skrukketrynene). Kjempebra om dere får has på omplasseringsopplegget der, men det er kanskje ikke mulig - er jo mange som har prøvd før.

Ellers så vil jeg bare si en ting - jeg kunne ha sagt dette til Liv Irene/Yodel personlig på mail eller PM - men jeg tar det her på sonen så alle virkelig for øynene opp for en glimrende oppdretter - GRATULERER med Fanconi-testingen av Centa og Bambi - ikke bare resultatet (som var kjempeflott - for det viser seg jo, ihvertfall hos de oppdretterne jeg har sett resultatene for, at det er svært mange som får resultatet "probable carrier", det ser ut å være langt mellom "probably clear" individene. Nå er nok testen særdeles streng, en del av "probable carriers" er kanskje egentlig helt friske - men som oppdretter ville man vel nøle med å krysse en probable carrier med en probable carrier, så clear hundene blir jo enormt viktige avlsmessig. Nå vet jeg at Liv Irene har virkelig satt seg inn i "Fanconi-linjer" så det er vel ikke helt tilfeldig at Centa og Bambi testet "clear") - men det aller viktigste - at Liv Irene testet avlstispene sine så snart den foreløpige Fanconi-testen kom - BRAVO! Og hennes hunder testes for hypotyrose også - i tillegg til de mer "vanlige" testene for øyensykdommer og HD-røntgning - hadde bare alle basenji-oppdrettere vært slik! (Ja, når jeg skal ha min neste basenji, så vet jeg allerede hvilken oppdretter jeg skal velge..)

Kingwanas Exploring Pathfinder da - hihi - ble ikke basenien Hakke altså! (NEI - jeg synes absolutt ikke man kan kalle et vesen som en basenji for Hakke.. majestetsfornærmelse det!)

Jeg blir jo rent flau av dette skrytet :lol: Men tusen takk- det varmer å få slike tilbakemeldinger :P

Helse og gemytt er nå det viktigste -Hva skal man egentlig med en aldri så fin hund om den ikke går i lag med folk eller er syk?

En liten korresksjon- Det er Centa & Echo som er testet. Har ikke testet Bambi ennå, da jeg er usikker på om hun vil bli brukt mer i avl. (Hun har en låsning i ryggen jeg må finne ut av først) Jeg vet uansett at hun ikke HAR fanconi, da hennes mor testet clear.

Duna & Dennis vil bli testet til neste år - Da er forhåpentligvis testen noe sikrere og lettere tilgengelig. Men vi vet jo at ingen av disse har fanconi heller, da Centa er "Clear". Deres far (Demond Dekker fra Tyskland) er derimot "Carrier", så jeg krysser fingrene for at de er "clear" de også (50/50).

"Sunny" (faren til disse valpene) er ikke testet ennå, men det er høyst sannsynlig at heller ikke han har fanconi, da hans kullsøster er "clear". Valpene vil nå uansett ikke bli syke, da Centa som sagt er fri.

Ellers har vi (avlsrådet) utarbeidet nye avlsregler for klubben (Norsk Basenji Klubb). Fra og med 1.1.2008 vil det være OBLIGATORISK å teste sine hunder for fanconi om man skal få kullet godkjent av klubben. :P

Har i tillegg med en sterk anbefaling om thyroksintesting,men fikk ikke igjennom å gjøre den obligatorisk, dessverre.

En liten smakebit på 7-ukers bildene:

Centa_E_litter_week7_evidence3.jpg

Resten vil bli lagt ut på hjemmesiden i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at mannen i huset blåholder på at neste hund også blir en sort dvergschnauzer hadde jeg nå lagt hele den slitsomme jakten (som nå nesten begynner å bli deprimerende) på is og troppet opp hos dere og nektet å dra før jeg hadde fått kjøpt valp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...