Av ren nysgjerrighet: hva slags type slengbemerkninger kommer det fra andre deltakere og oppdrettere? Er det uglesett av de som avler showvariant å dukke opp på utstilling med en jaktvariant?
Hele januar og halve februar var det under -10 her. Ofte under -20. Gamlemor på snart 11 år og 5,3 kg har fått kortere turer med dekken og potesokker. Han på 4 år og 4,5 kg, har jeg ikke begrensa turmengden på. På med dekken og potesokker, og så har vi gått så langt som jeg har orket i kulda.
Jeg ser at det er en fordel å skille dem ut, men for meg gjør det det vanskeligere å skrive noe i akkurat nå. Jeg vil helst ikke lage egen tråd om ting, for da kan man lett få mye pes, så for meg vil det fungere eksluderende. Men det er nå bare meg, det kan jo virke helt anderledes for andre
Hvis de ikke ser ut som en «gammeldags» golden og heller ikke er avlet for jakt eller i det minste bruks, så blir det jo litt merkelig å kalle dem jaktgolden i det store og hele.
Det er kun en gang (som jeg vet) hvor jeg så en jakt labbe som overhodet ikke så ut som en retriever (men som en vizla) Har sett riktig mange fine jakt-labradorer.
Her jeg bor er det mange jaktgolden. De har veldig forskjellig utseende. Noen riktig pene, andre ser merkelige ut. De avles tydeligvis ikke på grunn av flott utseende. Men heller ikke alltid for at de er dyktige jakthunder (eller brukshunder). De har gjerne lite/ingen resultater å vise til