Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetypisk atferd som ikke står i standarden :)


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Dette med å stå med beina oppetter bryste for å bli klappet gjør jo alle mine, men det er vel mer en "ikke oppdratt til at det ikke er lov" ting enn noen raseting.

Jeg har en som er ekstrem på nesedulting, men alle gjør det i større eller mindre grad. Men igjen jeg anser det ikke som en raseting.

Alle er også glad i å grave, som de fleste Siberians er, men det er da langt mer en hundeting enn en raseting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Slev, overalt! På døra, i taket, på kjøleskapet, datamaskinen og i glasset ditt. Spiser du middag og bikkja drikker vann? Finn umiddelbart noe å dekke over maten for å beskytte den mot sleipe strimle

: D Jeg har kronisk borzoi-snørr på innsiden av brillene Myndedøden! Jeg trodde Stina døde jeg, første gang jeg opplevde det. Da hadde hun stukket seg på en tørr barnål...

Kjempepinlig, når man er blandt folk som ikke er vant med det og hunden feks setter seg på en teltplugg eller kongle. I helgen var vi på utstilling og tispa bak min ble sprayet med vann uten å ha bedt

Posted Images

Dette med å stå med beina oppetter bryste for å bli klappet gjør jo alle mine, men det er vel mer en "ikke oppdratt til at det ikke er lov" ting enn noen raseting.

 

Jeg har en som er ekstrem på nesedulting, men alle gjør det i større eller mindre grad. Men igjen jeg anser det ikke som en raseting.

 

Alle er også glad i å grave, som de fleste Siberians er, men det er da langt mer en hundeting enn en raseting?

Nja.. Feks rottisene jeg har hatt har ikke hatt intr av å grave egentlig..

Jeg har to vidt forskjellige raser og ser tydelige forskjellig på rasepregene i atferd..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Feks rottisene jeg har hatt har ikke hatt intr av å grave egentlig..

Jeg har to vidt forskjellige raser og ser tydelige forskjellig på rasepregene i atferd..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg vet jo at ikke ALLE er gravere, men det er da mange raser som liker å grave? Eller er det kanskje mer enn "hundetype" ting. Polare spisshunder og terriere ser ut til å like det i alle fall :)

Nå skal det jo sies at mine graver såpass at jeg ikke vil anbefale rasen til noen som er stolt av gressmatta si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet jo at ikke ALLE er gravere, men det er da mange raser som liker å grave? Eller er det kanskje mer enn "hundetype" ting. Polare spisshunder og terriere ser ut til å like det i alle fall :)

Nå skal det jo sies at mine graver såpass at jeg ikke vil anbefale rasen til noen som er stolt av gressmatta si :P

Det er nok flere raser som liker å grave, men jeg vil jo si det er rasebetinget og ikke artsbetinget..

Jeg tolket tråden dit hen at TS var ute etter trekk på rasen som ikke er nevnt, men ikke nødvendigvis enestående i sitt trekk :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon: Som @Maria sier: kniiirk umfumfumf mhhhh sutreputre, snurring når de er glade, og mye lyd utenom bjeffing (i tillegg til at de bjeffer mye ved varsling :P ) enten de er glade eller misfornøyde eller i lek, duracellkaniner med lyn i stumpen. Sjelden de ligger "rart", de ligger mer dannet med labbene i kors og nesa pent plantet oppå. Min er i allefall helt dausliten om hun noen gang ligger i rare stillinger.

Huskyer: Har hovedsaklig erfaring med AH, men føler det gjelder mye for de polare rasene. Vil høyt opp for å ha oversikt, alle her ligger ofte oppå hundehusene sine f.eks. En del lyder som ikke er gneldring/bjeffing: våre uler alltid en liten stund etter mat f.eks., til tross for å være aktive og tåler og liker kulde er de noen skikkelige sofa- og sengedyr. Nesedytting for kos eller oppmerksomhet, vil gjerne ha siste ord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullmastiff:

Sikling

Promping

Null kroppsbevisshet (åh, gjør det vondt når jeg trakker på låret ditt? åh, satt det noen der? åh? var det er bord der?)

Generelt bare fysisk brautende - gå ned fremfor å gå rundt :P

Prate med masse, rare knurrelignende lyder <3

Snurre i sirkel når de er superhappy/leker :D

Basert på buller jeg kjenner, samt utallige filmer, bilder og historier om buller fra hele verden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket tråden dit hen at TS var ute etter trekk på rasen som ikke er nevnt, men ikke nødvendigvis enestående i sitt trekk :)

Jeg er enig. Rasetypisk betyr ikke unikt eller uvanlig hos andre raser. Mange raser har ting til felles, enten det er boksing med labbene, graving, misliker regn, ekstremt barnslige, osv. Noe av det er basert på lignende fysikk, noe på lignende bruksområde.

Det er ikke akkurat mange raser som har adferd som er unik for den rasen. Den eneste jeg kommer på er basenji med jodlingen sin.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det går jo mer på hva de har "mer" av enn andre.

Sove i rare stillinger kan alle hunder, men noen er mer ekstrem enn andre :P

11223648_1090759670937745_65885439559160

Når jeg skriver om drøvellvask, intens tunge og hopping så er det faktisk ett rasepreg som er vanskelig å fjerne ved oppdragelse på AK. Det er noe som ligger så inn i ryggmargen at om man feks korrigerer det vekk så har man endt i helt den andre enden av skalaen og bikkjene blir redd for istedenfor. Gjennomsnittet av AK er veldig intenssosiale i hilsesituasjon. Svært få andre raser er så intense, kanskje enkelte labbiser i deres yngre år. Men de vokser det av seg som oftest. Så har man selvsagt de av AK som ikke er slik også, jeg syns det er veldig rart :P

Hoppingen ligger latent da de er avlet i sin tid til å hoppe fra rygg til rygg på sau, og over opp til 150cm gjerder er foreventet, så de er veldig sprettene. Og med det intenst sosiale og kenguru genet i bakbeina så har de en litt mer ekstrem hilsing som også inkluderer tunge om man ikke går inn å styrer litt.

Men selvsagt ALLE raser hilser jo. Men den delen der er faktisk noe jeg "advarer" folk som vil ha AK om og hva de faktisk syns om det får de oppleve når de hilser på mine for første gang :P (fram til jeg sier kutt ut og holder de på ren lydighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg kaller kelpie for australsk vaskemaskin..

Jeg har aldri møtt noen andre raser enn kelpie som er så intense i slikkinga si. Det er ekstremt!

Joda, alle raser kan hoppe, sove i rare stillinger etc, men det er forskjell i graden.

Jeg har hatt jrt, bedliss,belgere, blandingshunder og toller. Ingen av de er i nærheten av å være så gjennomført bouncy som puliene vi har hatt.

Nico hopper lett oppå flater som er 70-80 cm fra stillestående.

De er bare..hoppete.

Jeg kan tenke meg at Mudi og Pumi har noe av det samme?

Men igjen, det står forsåvidt i rasestandard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Debbie, det håper jeg ikke er sant, for da blir det ganske vanskelig å bruke dem på retrieverjakt! :D

Det er noe som må jobbes med, og det er en grunn til at mange ikke stiller til prøver på retrieverjakt og prøver.

Det er mye av det samme som JeanettH skriver om i innlegget sitt om kelpier. Det ligger i ryggmargen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiba var tatt, så da blir det akita:

Basert på rimelig store raseforum er dette tibg som går igjen som ikke står i standarden: De er "mouthy"; elsker å ha ting i munnen og bære på det, samt å holde hender med mennesker. F.eks kan min godt ta med seg teddybjørnen sin på tur, og må alltid plukke opp en sko når vi kommer hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Rasetypisk betyr ikke unikt eller uvanlig hos andre raser. Mange raser har ting til felles, enten det er boksing med labbene, graving, misliker regn, ekstremt barnslige, osv. Noe av det er basert på lignende fysikk, noe på lignende bruksområde.

Det er ikke akkurat mange raser som har adferd som er unik for den rasen. Den eneste jeg kommer på er basenji med jodlingen sin.

Og ikke får de ha den i fred heller; noen shibaer jodler også. :P

Shiba var tatt, så da blir det akita:

Basert på rimelig store raseforum er dette tibg som går igjen som ikke står i standarden: De er "mouthy"; elsker å ha ting i munnen og bære på det, samt å holde hender med mennesker. F.eks kan min godt ta med seg teddybjørnen sin på tur, og må alltid plukke opp en sko når vi kommer hjem

Det er vel generelt mange likhetstrekk mellom shiba og akita (kan ikke skjønne det? :P ), særlig det med å plukke opp ting når de kommer hjem.

Og så har vi shibaNO-et, som i hvert fall noen akitaer også gjør; å sette seg på rumpa og nekte å gå lenger, samme hva man gjør for å få dem med seg videre. :D (Jeg fniser fremdeles av den videoen av Tanuki. :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher:
Veldig varmesøkende. Liker å ligge under eller inni ting. Ligger aldri rett på gulvet med mindre det er unntakstilstand, f.eks foran tent peis eller om det er en solstripe på gulvet de kan utnytte. :sleep:

Whippet:

Stjeling av mat... Nei, det gjelder ikke alle, men det er helt klart såpass utbredt at det kan kalles et rasetrekk.

Dyp brumle-snakking. Dette har jeg hørt på mange whippeter. Utenforstående blir ofte litt forskrekket da det kan høres ut som dype knurr, fremfor koseprat som det egentlig er. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudler har puddelfnatt, da løper de rundt uten noe annet mål enn å løpe, gjerne så fort som mulig i sirkel. Begge mine gjør sånt alene, det er ikke nødvendig at det er jaktlek med i bildet.

Tispene har lett for å være "langsinte". De sier i fra, så må de bare si litt til, og så gir de nok en beskjed bare for å understreke at de ble grinete. Det er det mest irriterende trekket hos de, tror jeg. Hannene er visst enklere der.

Belgere har det med å tråkke deg på foten. Særlig når de strekker seg, merkelig hvor ofte de "tilfeldigvis" treffer en tå eller to da. De har det også med å stå og lene seg på deg når man står rolig.

Av mine har bare en smilt ordentlig, sånn som dalmiser gjør (og ja, jeg vil si det er rasetypisk for dem), men alle har hatt et litt sånt skeivt glis, der tuppen av en eller begge hjørnetennene oppe syns. Syns det er ett av deres mest sjarmerende trekk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere har det med å tråkke deg på foten. Særlig når de strekker seg, merkelig hvor ofte de "tilfeldigvis" treffer en tå eller to da. De har det også med å stå og lene seg på deg når man står rolig.

Det der har jeg irritert meg over mange ganger med Khal, aldri tenkt over at flere kanskje gjør det xD

De belgerne jeg har møtt er flink på å lene seg ja. Jeg har falt bakover et par ganger når Khal begynner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke får de ha den i fred heller; noen shibaer jodler også. :P

Det er vel generelt mange likhetstrekk mellom shiba og akita (kan ikke skjønne det? :P ), særlig det med å plukke opp ting når de kommer hjem.

Og så har vi shibaNO-et, som i hvert fall noen akitaer også gjør; å sette seg på rumpa og nekte å gå lenger, samme hva man gjør for å få dem med seg videre. :D (Jeg fniser fremdeles av den videoen av Tanuki. :lol: )

ShibaNO var visst også en greie på akitaforumet da jeg posta videoen av Tanuki, så det er utvidet til et akitaNO også :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

915540195_703617c562.jpg

Borzoien smiler. Og blåser bobler når de snorkler. Ellers liker alle mine å sitte på fanget (sånn bare med rompa) og alle tre er enige om at det ikke går an å klippe klør når de er oppned (noe de er så ofte de kan).

Også helt oppi fjeset og omtrendt inn i nesa på folk :) OVERdramatisering, folk tror mynder er verdens største pyser og får traumer av ingenting bare fordi de setter på flyalarmen og agerer dyreplaging når det er noe som ikke passer .... kan være veldig pinlig i enkelte settinger uten andre myndeeiere omkring :) Stjeling og førstevalg på liggeplasser,mennesker får evt ligge på gulvet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Også helt oppi fjeset og omtrendt inn i nesa på folk :)  OVERdramatisering, folk tror mynder er verdens største pyser og får traumer av ingenting bare fordi de setter på flyalarmen og agerer dyreplaging når det er noe som ikke passer ... kan være veldig pinlig i enkelte settinger uten andre myndeeiere omkring :)   Stjeling og førstevalg på liggeplasser,mennesker får evt ligge på gulvet

Du må ikke snakke.. Første gangen jeg var på en myndespesial, var jeg så uheldig å NESTEN tråkke på ene foten til en tidligere whippet.. Men foten min var borti hennes.. Hun hyla noe så sinnsykt til, løfta foten og var nesten dødende.. Noen strakser etterpå er alt normalt igjen.. Men jeg trodde jeg skulle dø litt på meg, for det hørtes ut som at jeg prøvde å drepe henne :aww:

Ei jeg passer nå lager verdens undergang hvis hun ikke får inn når det passer henne.. Super festlig :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet:

Stjeling av mat... Nei, det gjelder ikke alle, men det er helt klart såpass utbredt at det kan kalles et rasetrekk.

Dyp brumle-snakking. Dette har jeg hørt på mange whippeter. Utenforstående blir ofte litt forskrekket da det kan høres ut som dype knurr, fremfor koseprat som det egentlig er. :teehe:

Jeg ble veldig overasket over all brumle-praten min whippet driver med :lol: trodde de var mer eller mindre lydløs :P er fantastisk morsomt å høre på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke snakke.. Første gangen jeg var på en myndespesial, var jeg så uheldig å NESTEN tråkke på ene foten til en tidligere whippet.. Men foten min var borti hennes.. Hun hyla noe så sinnsykt til, løfta foten og var nesten dødende.. Noen strakser etterpå er alt normalt igjen.. Men jeg trodde jeg skulle dø litt på meg, for det hørtes ut som at jeg prøvde å drepe henne :aww:

Ei jeg passer nå lager verdens undergang hvis hun ikke får inn når det passer henne.. Super festlig :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjempepinlig, når man er blandt folk som ikke er vant med det og hunden feks setter seg på en teltplugg eller kongle. I helgen var vi på utstilling og tispa bak min ble sprayet med vann uten å ha bedt om det :) hun døde og gikk helt i stykker. Myndedøden er ikke å spøke med

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også helt oppi fjeset og omtrendt inn i nesa på folk :) OVERdramatisering, folk tror mynder er verdens største pyser og får traumer av ingenting bare fordi de setter på flyalarmen og agerer dyreplaging når det er noe som ikke passer ... kan være veldig pinlig i enkelte settinger uten andre myndeeiere omkring :) Stjeling og førstevalg på liggeplasser,mennesker får evt ligge på gulvet

: D Jeg har kronisk borzoi-snørr på innsiden av brillene :P

Du må ikke snakke.. Første gangen jeg var på en myndespesial, var jeg så uheldig å NESTEN tråkke på ene foten til en tidligere whippet.. Men foten min var borti hennes.. Hun hyla noe så sinnsykt til, løfta foten og var nesten dødende.. Noen strakser etterpå er alt normalt igjen.. Men jeg trodde jeg skulle dø litt på meg, for det hørtes ut som at jeg prøvde å drepe henne :aww:

Ei jeg passer nå lager verdens undergang hvis hun ikke får inn når det passer henne.. Super festlig :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Myndedøden! Jeg trodde Stina døde jeg, første gang jeg opplevde det. Da hadde hun stukket seg på en tørr barnål...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjempepinlig, når man er blandt folk som ikke er vant med det og hunden feks setter seg på en teltplugg eller kongle. I helgen var vi på utstilling og tispa bak min ble sprayet med vann uten å ha bedt om det :) hun døde og gikk helt i stykker.  Myndedøden er ikke å spøke med

 

: D Jeg har kronisk borzoi-snørr på innsiden av brillene :P

 

 

Myndedøden! Jeg trodde Stina døde jeg, første gang jeg opplevde det. Da hadde hun stukket seg på en tørr barnål...

:lol: nei, det er virkelig ikke noe å tulle med!

Heldigvis har jeg to relativt ødelagte mynder nå, så har ikke opplevd myndedøden med de.. Men opplever den minst en gang om dagen med den gamle damen jeg passer.. Hun både dør og deler sine meninger om alt :lol:

Vi har en annen type overdramatisering her i huset ang bilkjøring.. Hun ene skjelver, rister, klarer knapt å gå osv. For å så hoppe inn i bilen når hun får beskjed og så sutre et par ganger, og så ferdig :lol: ikke bilsyk eller noe.. Men viktig å vise sitt standpunkt :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere har det med å tråkke deg på foten. Særlig når de strekker seg, merkelig hvor ofte de "tilfeldigvis" treffer en tå eller to da. De har det også med å stå og lene seg på deg når man står rolig.

Haha, det har jeg ikke tenkt over at flere gjør, men det gjør min også! Både lening og å tråkke på oss. Skal helst sitte oppå føttene mine hvis han får det til. :D

Myndedøden! :D jeg må bare le, det har jeg aldri hørt om før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...