Gå til innhold
Hundesonen.no

Fifty shades of grey


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Uten å ha lest tidligere kommentarer her, så vil jeg bare si at jeg har lest alle bøkene, jeg såg filmen nå på søndag, og jeg likte filmen veldig godt. Jeg tror nok at det er viktig å ha lest bøkene først, da man har mer kjøtt på beina. Man får feks ikke vite hva Ana tenker iløpet av filmen, mens man vet fra bøkene hva hub tenker/funderer på. Jeg synes filmen har fått unødvendig kritikk, både ifht sex og "Oppfordring til vold". Kjenner meg ikke igjen der. Både i bøkene og filmen så er alt frivillig, og uten tvang. Det handler i bunn og grunn om kjærlighet, lyster, sex og fantasier.. jeg gleder meg til film nr 2 og 3!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er helt drøyt å dra en sånn "herregud, det er jo bare film, da! Diskuter noe som egentlig betyr noe, da!" Snakk om å kneble diskusjonen. Problemet med 50 Shades er ikke at to mennesk

Dette var den de forsøkte å sensurere, var det ikke det? Jeg siterer fritt fra hukommelsen fra rettssaken: Aktor: "Og ikke bare hadde forfatteren brukt alle obskøne ord i det norske språk, han ha

Neida, alle damer drømmer ikke om å bli **** av en **** på str med V&H pølse på 1 kg.

Jeg har lest bøkene (utenom den tredje da, klarte bare å komme meg halveis gjennom den, ble så kjedelig og dårlig), og jeg forventet noe suuuperdårlig og megakleint som Twilight, samme elendige dialog som der. Men jeg ble positivt overrasket jeg. Jeg synes jo storylinen er klisjé som fy, og jeg er enig i at Grey har psykopatiske tendenser. Men for å ha en så dårlig story, syns jeg filmen var bra laget, selvom det var enkelte kleine øyeblikk ( Bie, enig i den der, haha). Men jeg tenkte litt ut i filmen "oi, ikke noe superteit fram til nå, jøss". Syns de intime scenene var sensuelle, ikke vulgære. Og jeg likte veldig godt hun Dakota Johnson. Irriterte meg at Grey aldri smilte skikkelig (sånn ordentlig med tennene), men han var kjekkere enn han virket i traileren.

Jeg vet denne filmen/boka har kritikkverdige aspekt, veldig mange egentlig, det ER en psykopat det er snakk om i bøkene, men jeg klarer ikke få det til å påvirke meg nok til å boikotte. Er for nysgjerrig til slikt :P Men det er bra det skapes så mye debatt som det gjør slik at folk som ikke vet mye om temaet skjønner at det ikke nødvendigvis er slikt et BDSM-forhold er.

Kort sagt, syns filmen var bedre enn forventet med tanke på så elendig og klisjé plot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo nesten blande inn en morder, en psykopat eller noe slikt for at det ikke bare skal bli en romantisk og koselig film.. Tenker jeg da. Alle filmene/bøkene kan jo ikke være rosenrøde heller?

Nei, men det som er problemet her er at psykopaten blir framstilt som en superheit sexgud og gentleman. Når han egentlig er en fryktelig sjalu og kontrollerende mann, den typen jenter burde holde seg unna. Men her blir de skumle tendensene framstilt som noe fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det som er problemet her er at psykopaten blir framstilt som en superheit sexgud og gentleman. Når han egentlig er en fryktelig sjalu og kontrollerende mann, den typen jenter burde holde seg unna. Men her blir de skumle tendensene framstilt som noe fint.

Vel - kanskje det er på tide å innse da - at psykopater kommer i alle former og varianter. Blant dine nærmeste og blant bekjente. Selv de man tror man kjenner kan overraske. Jeg synes overhode ikke det er noe galt i at en film viser hvordan en psykisk forstyrret person kan ha sterk påvirkningskraft på en annen. Det viser jo hvor sårbare vi alle kan være, tenker jeg.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - kanskje det er på tide å innse da - at psykopater kommer i alle former og varianter. Blant dine nærmeste og blant bekjente. Selv de man tror man kjenner kan overraske. Jeg synes overhode ikke det er noe galt i at en film viser hvordan en psykisk forstyrret person kan ha sterk påvirkningskraft på en annen. Det viser jo hvor sårbare vi alle kan være, tenker jeg.

Joda, men det kommer liksom ikke fram i filmen at dette er psykopatiske trekk, det er ikke der fokuset ligger, fokuset ligger i at mannen er deilig om du skjønner. Jeg tror bekymringsgrunnlaget kommer av at man tror dette kanskje kan ha effekt på jenter som kanskje kan påvirkes til å tenke at slike trekk (stalking, kontrollering) er attraktivt og mandig osv. Og at de kanskje da kan ha lettere for å godta sånn skummel oppførsel fra partner. Jeg vet ikke jeg om det er realistisk eller ikke, jeg ser jo kritikken, at det er litt feil å glorifisere psykopatiske tendenser, men tenker på annen side at det er jo bare en film, og det er bra at det blir en debatt om det. Men jeg så filmen jeg og likte den bedre enn jeg hadde forventet, så jeg kommer jo til å se de neste og. :) Vurderer å prøve å fullføre siste boka, om jeg greier og...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det kommer liksom ikke fram i filmen at dette er psykopatiske trekk, det er ikke der fokuset ligger, fokuset ligger i at mannen er deilig om du skjønner. Jeg tror bekymringsgrunnlaget kommer av at man tror dette kanskje kan ha effekt på jenter som kanskje kan påvirkes til å tenke at slike trekk (stalking, kontrollering) er attraktivt og mandig osv. Og at de kanskje da kan ha lettere for å godta sånn skummel oppførsel fra partner. Jeg vet ikke jeg om det er realistisk eller ikke, jeg ser jo kritikken, at det er litt feil å glorifisere psykopatiske tendenser, men tenker på annen side at det er jo bare en film, og det er bra at det blir en debatt om det. Men jeg så filmen jeg og likte den bedre enn jeg hadde forventet, så jeg kommer jo til å se de neste og. :) Vurderer å prøve å fullføre siste boka, om jeg greier og...

Jeg har sett filmen med helt andre briller enn deg tror jeg. For jeg kjenner meg overhode ikke igjen i denne glorifiseringen. Tvert i mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Christian Grey blir jo reddet til slutt, av sin kjærlighet til Anastasia og hennes kjærlighet til ham. Så jo, man maler et bilde av at samma hvor fucked up en stakkars dude er, så trenger han bare litt TLC, så blir han normal igjen. Det er i korte trekk hva som er galt med den triologien der. Man trenger ikke å være fucked up for å drive med BDSM, og det er ytterst sjeldent, om noen gang, at noen med psyko-tendenser som han har, blir bedre av litt TLC. Og derfor har jeg problemer med at de maler et rosa bilde av forhold som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Christian Grey blir jo reddet til slutt, av sin kjærlighet til Anastasia og hennes kjærlighet til ham. Så jo, man maler et bilde av at samma hvor fucked up en stakkars dude er, så trenger han bare litt TLC, så blir han normal igjen. Det er i korte trekk hva som er galt med den triologien der. Man trenger ikke å være fucked up for å drive med BDSM, og det er ytterst sjeldent, om noen gang, at noen med psyko-tendenser som han har, blir bedre av litt TLC. Og derfor har jeg problemer med at de maler et rosa bilde av forhold som dette. 

Det er nok lettere å se det slik når man har lest bøkene. Jeg kan bare uttale meg basert på filmen, og vet ikke hvordan historien ender. Men jeg er enig med deg i at dersom historien ender slik er det en veldig lettvint og tynn historie ift det psykologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett filmen med helt andre briller enn deg tror jeg. For jeg kjenner meg overhode ikke igjen i denne glorifiseringen. Tvert i mot. :)

Jeg haddeikke de brillene på da jeg så den da. Var godt underholdt i kinosalen jeg. :) Men forstår kritikken mot boka/filmen som jeg har hørt etterpå. Men jeg tror jeg stiller meg litt nøytral i denne saken. Alle har gode argumenter fra begge sider syns jeg. Syns filmen var interessant :P Litt klein innimellom men virkelig ikke så klein som jeg hadde ventet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så filmen her forleden og ble positiv overrasket! Likte filmen godt. Flinke skuespillere og fin sensur. Ser frem til neste film :)

Jeg tenkte litt motsatt. Har ikke lest bøkene, men fått med meg i korte trekk hva filmen handler om før jeg så den.

Syntes skuespillerne (spesielt han som spiller Christian Gray) ikke gjorde en god jobb. Syntes det ble for usammenhengende i måten han spilte på. Ikke noe sexy og dominerende personlighet på han, så alt ble veldig påtatt. Det er min mening i hvert fall :P

Sensuren var helt grei.

Kommer nok til å se neste fil også, bare fordi jeg er for nysgjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snoffe en av mine venninner synes mer eller mindre det samme om filmen, noe som gjør at jeg bare fikk ytterligere understreket at dette er ikke noe for meg...

Det er ikke handlingen som er hovedproblemet, men at det virker til å holde så lav kvalitet. Både bøkene og filmen etter hva jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snoffe en av mine venninner synes mer eller mindre det samme om filmen, noe som gjør at jeg bare fikk ytterligere understreket at dette er ikke noe for meg...

Det er ikke handlingen som er hovedproblemet, men at det virker til å holde så lav kvalitet. Både bøkene og filmen etter hva jeg har fått med meg.

Jeg trodde at ut ifra traileren så kom filmen til å bli bra. For min del var det en stor skuffelse, dessverre.

Veldig enig i det du skriver nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at ut ifra traileren så kom filmen til å bli bra. For min del var det en stor skuffelse, dessverre.

Veldig enig i det du skriver nederst.

Trailere består jo i 90% av alle tilfeller av det mest spennende i løpet av en hel film. :lol: Nesten alle filmer ser bra ut på trailere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når neste film kommer. Men har hørt de har begynt innspillingen, også når de filmet film 1, spilte de inn scener for nr 2.

Man har veldig ulik smak når det kommer til film, så derfor ser jeg alltid filmen selv og får min egen mening, i stedet for å høre hva andre sier. :) Jeg hadde selv ingen forhåpninger til filmen, siden mange hadde sagt dårlige ting om den, så derfor ble jeg positiv overrasket når jeg så den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trailere består jo i 90% av alle tilfeller av det mest spennende i løpet av en hel film. :lol: Nesten alle filmer ser bra ut på trailere.

:icon_cry: Men jeg ble jo så spent! :lol::lol: Denne filmen syntes jeg nesten var ekstrem på det, de hadde tatt ALT det gøye å puttet det inni traieren. Ingen ting gøy igjen i filmen :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg kom på denne tråden da jeg surfet meg rundt på youtube, og måtte bare dele den her :P 

Nå er vel film nr 2 snart på trappene? Jeg har ikke sett den første, og kommer ikke til å se den andre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...