Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skutt på Hellestø


minstemann
 Share

Recommended Posts

Skjønner ikke at folk ikke lærer jeg, hvert år er det masse saker der hund har jaget sau. Hvert år er det noen tilfeller der hunder blir skutt mens de jager sau. Likevell er folk like sjokkerte hvert år over at de løse hundene deres ble skutt. Lærer man ikke? :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 377
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø." Sauen lider h

Gjeting av dyr på utmarksbeite eller ikke… Bonden har i dette tilfellet overhode ikke loven på sin side. Om sauer blir jaget må man prøve å stoppe hunden (rope el.l.), tilkalle politi og om det ser ut

Jeg diskuterer ikke fly-greier (og er helt usannsynelig lei av at det blir dratt opp i alle debatter, uavhengig av tema). Jeg diskuterer dyr på utmarksbeite og bruk av folk til å gjete. De har krav på

Hvordan spesifikk skal man forhindre en hund som jager sau da? :) Prøve å kalle den inn? Hvor mange hunder tror du hører etter det når de gjør det kuleste i verden, nemlig jage sau?

Skjønner ikke at folk ikke lærer jeg, hvert år er det masse saker der hund har jaget sau. Hvert år er det noen tilfeller der hunder blir skutt mens de jager sau. Likevell er folk like sjokkerte hvert år over at de løse hundene deres ble skutt. Lærer man ikke? :no:

Men denne jaget jo ikke sau.

Bonden skjøt han i TILFELLE den kom til å jage sau.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvordan spesifikk skal man forhindre en hund som jager sau da? :) Prøve å kalle den inn? Hvor mange hunder tror du hører etter det når de gjør det kuleste i verden, nemlig jage sau?

Har ingen ting å si hva jeg mener han skulle ha gjort egentlig, det som derimot har noe å si er hva som står i loven. Og bonden har ikke fulgt loven her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del stoler ikke på historien til bonden. meeeeen så har jeg ganske stor mistillit til triggerhappy bønder... desverre!!

Det kan være begge snakker usant, men for meg virker det der bare hjerterått.

Og hvorfor lette han ikke etter sauene før neste dag?? Hvordan kan han vite at det ikke er en annen hund når han først leter og finner lammet et døgn senere?? Jeg hadde nok gjort som hundeeieren. anmeldt bonden!! samt nektet å betale boten, det kan ha vært hvilken som helst annen hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg for min del stoler ikke på historien til bonden. meeeeen så har jeg ganske stor mistillit til triggerhappy bønder... desverre!

Det kan være begge snakker usant, men for meg virker det der bare hjerterått.

Og hvorfor lette han ikke etter sauene før neste dag?? Hvordan kan han vite at det ikke er en annen hund når han først leter og finner lammet et døgn senere?? Jeg hadde nok gjort som hundeeieren. anmeldt bonden! samt nektet å betale boten, det kan ha vært hvilken som helst annen hund.

Enig, men hvor får du det fra at det må være en hund som har drept lammet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert eneste år, flere ganger i året, så har vi reportasjer som hund som jakter og skader/dreper sau. Hvert eneste år. Hundeeiere generelt må være rimelig kørka, når dette blir en greie. Hvert eneste år.

Bånd er en billig livsforsikring på hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke si at det er greit å skyte uten grunn, men nå er det "uhell" flere ganger daglig om man tar gjennomsnittet av alle hundeangrep på sau ila en sessong, hvor mange av de eierne tror du sa akkurat det samme helt til det gikk galt? Er det rart at bøndene blir lei til slutt? Hadde hundeeiere brydd seg halvparten så mye om andre dyr (som faktisk har akkurat de samme følelsene) så hadde ikke dette vært et tema en gang, men den stakkars hunden vetdu, den er det viktig å bare la holde på som den vil, sauen er det jo ikke så nøye med. Dette er også en ung hund, den er ikke ferdig utviklet og det er ingen måte man enda kan vite om denne hunden faktisk er saueren, ren bingo å slippe løs i saueland. Nå er det også to veldig forskjellige historier ute å går, så man skal vell vente litt med å bestemme seg for hvem som er riktig. Om hundeeieren hadde så god kontroll så er det jo merkelig at bonden fikk mulighet til å skyte, og kontroll er ikke det samme som at hunden ikke jager, hunden kan stresse og skape skade ved å "sulle" rundt også, selv om den ikke "mener" det. Det er derfor det er båndtvang og viss hundeeiere kunne tatt ansvar å faktisk passet på de ***** hundene istede for å sutre over alle andre så hadde slike ting ikke skjedd. Så kan man si hva man vil om hva som er lov og ikke og hva som har skjedd og ikke, det eneste som er 100% sikkert er at denne hunden ikke hadde blitt skutt om den hadde hatt en ansvarlig eier som selv følger den loven han venter at andre skal følge (snakk om dobbeltmoral).

Nei, det er ikke greit å skyte uten grunn, men hva **** er det med hundeeiere? Jeg begynner å bli drittlei og jeg sitter bare på sidelinjen, jeg har ikke sauer som blir skadet, som jeg må pleie, se på at har det vondt eller avlive. Men en gjenganger som jeg får trykt inn gjennom ting som deles og kommenteres her, på facebook og andre plasser, det er at hundeeiere dummer seg ut og skylder på alle andre etterpå, klager å syter selv om det i bunn ¨grunn er deres egen feil. Selv om man leser i avisen hvert år flere ganger. Eiere som sier det samme som dem selv. Forskjellige hunderaser osv... Jeg begynner å få lite medlidenhet til overs for i bunn å grunn så er man skyldig selv, og at folk bryter loven, ja vell, men ta ansvar for egne handlinger da etterpå, å ikke forvent mer av andre enn man forventer av seg selv. Man slipper ikke hund i saueland, man gjør bare ikke det.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en hundeeier i dag når jeg gikk tur på Hellestø, bare et lite stykke fra der hunden ble skutt. Og han sa at den bonden var ganske gærn. Han kjente godt til han, da han bodde i nærområdet. Han svindlet for penger, lot syke dyr gå lengre for å få høyere pris på de ift. vekta osv. Og det er ikke første gangen han har skutt hunder "uprovosert".

Men dette er som sagt bare noe jeg hørte i fra en jeg traff på turen liksom. Så hvor sant dette er, det vet jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg snakket med en hundeeier i dag når jeg gikk tur på Hellestø, bare et lite stykke fra der hunden ble skutt. Og han sa at den bonden var ganske gærn. Han kjente godt til han, da han bodde i nærområdet. Han svindlet for penger, lot syke dyr gå lengre for å få høyere pris på de ift. vekta osv. Og det er ikke første gangen han har skutt hunder "uprovosert".

Men dette er som sagt bare noe jeg hørte i fra en jeg traff på turen liksom. Så hvor sant dette er, det vet jeg ikke.

Ville tro at en syk sau gav mindre slaktevekt enn en frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting om denne saken som det bør være mulighet å få avklart:

- Hvor ble hunden skutt. Det sier endel om hvor mye kontroll eier hadde over hunden.

- Stemmer det at gårdeier kom tilbake med sin 6 år gamle sønn? Det sier jo litt om gårdseieren.

Forøvrig ganske tragisk å tenke på at selv om hundeeierens fortelling stemmer 100% så snakker man om en erstatning på noen få tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en hundeeier i dag når jeg gikk tur på Hellestø, bare et lite stykke fra der hunden ble skutt. Og han sa at den bonden var ganske gærn. Han kjente godt til han, da han bodde i nærområdet. Han svindlet for penger, lot syke dyr gå lengre for å få høyere pris på de ift. vekta osv. Og det er ikke første gangen han har skutt hunder "uprovosert".

Men dette er som sagt bare noe jeg hørte i fra en jeg traff på turen liksom. Så hvor sant dette er, det vet jeg ikke.

Mannen er vist på ingen måte bonde, det er hans far som driver gården. Og naboene har vist hatt problemer med ham flere ganger. (Det er i hvert fall det en bekjent av meg, som altså er nabo av ham sier)

Ja det er alltid bøndene som er gærne...

Sprettballen og Rocket - jeg har lest akkurat det samme. Marie - noen ganger er de faktisk gærne… Dessverre.

Bekjente av min samboer som er godt voksne, normale personer uten hund eller noen som helst spesiell tilknytning til hund (jeg vet det for jeg har bl.a vært med disse menneskene på en reise en gang, og hundegæærn som jeg er har jeg snakket om hund med de før, de har ingen "hundeelsk" eller på annen måte BIAS som tilsier at de hater bonder og elsker hunder) har sagt at denne personen er en ustabil skremmende person som faktisk har jagd mennesker unna sin eiendom med hagle før. Heller sjeldent jeg har vært så sikker på en sak som denne, jeg stoler 110% på at dette er et helt ustabilt menneske som bør få våpenlisensen sin inndratt umiddelbart.

Hundeeier skulle antakeligvis hatt hunden i bånd, men når hunden ikke utgjorde noe annet enn en potensiell fare, så er det på linje med at hundeeier skulle skutt bonden fordi bonden kom med en hagle og var en potensiell fare mot hans liv. Slike mennesker vil vi ikke ha i norsk samfunn, ferdig snakka. Jeg ser det snakkes om demonstrasjoner og at naboene kommer til å gå inn for et felles skriv mot denne mannen om dette ikke løses til fordel for hundeeier. Begeret har rennt over for de, nok er nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprettballen og Rocket - jeg har lest akkurat det samme. Marie - noen ganger er de faktisk gærne… Dessverre.

Bekjente av min samboer som er godt voksne, normale personer uten hund eller noen som helst spesiell tilknytning til hund (jeg vet det for jeg har bl.a vært med disse menneskene på en reise en gang, og hundegæærn som jeg er har jeg snakket om hund med de før, de har ingen "hundeelsk" eller på annen måte BIAS som tilsier at de hater bonder og elsker hunder) har sagt at denne personen er en ustabil skremmende person som faktisk har jagd mennesker unna sin eiendom med hagle før. Heller sjeldent jeg har vært så sikker på en sak som denne, jeg stoler 110% på at dette er et helt ustabilt menneske som bør få våpenlisensen sin inndratt umiddelbart.

Hundeeier skulle antakeligvis hatt hunden i bånd, men når hunden ikke utgjorde noe annet enn en potensiell fare, så er det på linje med at hundeeier skulle skutt bonden fordi bonden kom med en hagle og var en potensiell fare mot hans liv. Slike mennesker vil vi ikke ha i norsk samfunn, ferdig snakka. Jeg ser det snakkes om demonstrasjoner og at naboene kommer til å gå inn for et felles skriv mot denne mannen om dette ikke løses til fordel for hundeeier. Begeret har rennt over for de, nok er nok...

Jupp, min bekjente er "inngiftet" bonde selv og driver gård selv i nabolaget, og har noen BCer til gårdsbruk. Hele bygda der er vist ute etter ham nå, de er drittlei og vil få ham stoppet. Han har også sonet for torpedovirksomhet ifm pengeinnkreving. Ser slektninger av "bonden" som har skutt hunden sier de skjemmes av å være i slekt med mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro at en syk sau gav mindre slaktevekt enn en frisk.

Syk sau er jo syk sau, så da får de kanskje mer igjen for den om den veier mer?

Og jeg beklager, selv om begge evt brøt loven er det IKKE ok å skyte bikkja. Satt på spissen, om jeg blir stoppa i fartskontroll så er det ikke ok at jeg blir straffet som en som fyllekjører bare fordi muligheten for fyllekjøring er til stede og mange andre gjør det på samme strekka når jeg egentlig bare kjørte for fort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø."

Sauen lider hver dag? Hva med å slakte den nå da, istedenfor å vente? Ikke noe glad i dyr iallefall, denne gnomen.

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...