Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster dog show - hvem ble BIR i din rase?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter helt enormt med å se forskjell på de to terrierene!

Noen kloke ord for å lære meg det?

edit: jeg ser jo at en har øra opp og en annen foldet her, men er det alltid slik?

De var samme rase før, men så skilte de den pga ørene. Så ja; Norfolk har nedoverører og Norwich oppoverører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er forferdelig at en slik rase vinner hele sjiten... stygt å si kanskje, men grøss. Dalmatineren gjorde seg forøvrig bedre live en på bilde.

BIR berner ble Alpenspirit's Who's On First "Abbot". En veldig pen hanne, som er sønn av vakre Dillon som oppdretteren min akkurat har inseminert ene tispa si med.

Føler meg kallet til å legge ut italieneren, GCH Everafter's Best Bet Yet, som i USA er i gruppen 'Toy'. Syntes den var veldig fin, kraftig til italiener å være. Tror de generelt er større 'over there

Posted Images

Årets BIR:

SR39094901.jpg

Og årets BIM:

SR60224403.jpg

Hannhunden (BIM) syns jeg i grunnen ikke så så aller verst ut! Den kunne med fordel vært slankere selvfølgelig, men sånn rent typemessig har jeg definitivt sett verre. Jeg syns for eksempel at tispa ser tyngre og mer massiv ut - og hun burde jo vært lettere og mer feminin enn det en hannhund er. Jeg syns ofte at gule hannhunder bare ser dvaske og feite ut, men denne klarer jeg faktisk å se at kunne vært en veltrent, sprek og slank hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg leser den amerikanske rasestandarden, er jo både klipp og farge tillatt - vi må huske på at det er av og til store forskjeller mellom FCI og AKC.

Nettopp! Det er en amerikanisering av vannhunden slik den skal være i sitt hjemland. Derfor faller den ikke i smak hos meg, som mener rasens hjemlands standard burde være gjeldende også i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet for tolleren er ikke publisert enda, men buhunden gikk i går. Jeg syns det er skuffende mange lette/snipete buhunder, og dårlig hale ser ut til å være en trend. Jeg likte kun en av de påmeldte hundene, og den gikk til slutt også av med seieren. Oppdrettet denne hunden kommer fra har Norske hunder som fundament...

EDIT: Jeg syns forresten det er supert at buhunden får gå i herding-gruppen. Hadde det vært opp til med, ville buhunden vært plassert i gruppe 1 her til lands også. Både fordi den gruppen er reperesentativ for buhundens opprinnelige arbeidsområde/arbeidsegenskaper, men også fordi jeg tror flere ville fått øynene opp for buhunden som en hund å trene med om den var plassert i gruppe 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Det er en amerikanisering av vannhunden slik den skal være i sitt hjemland. Derfor faller den ikke i smak hos meg, som mener rasens hjemlands standard burde være gjeldende også i USA.

Jeg skjønner hva du mener, men faktum er at det er to ulike standarder, og FCI har ingen makt over AKC der.

Men det må jo gjøre samarbeid med amerikanske oppdrettere vanskeligere, når en på linjene kan få med det som er ansett som alvorlige feil her.

Så vidt jeg husker, er det ikke så lenge siden Japan ble medlem av FCI, så medlemslandstatus og standarder kan jo endres - men jeg antar AKC er så massiv og selvgående at de ikke trenger FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, er det ikke så lenge siden Japan ble medlem av FCI, så medlemslandstatus og standarder kan jo endres - men jeg antar AKC er så massiv og selvgående at de ikke trenger FCI.

Og i Japan bedømmes hundene i JKC og i Nippo (klubben for bevaring av de japanske nasjonalrasene), og vi kan se forskjell på typene som foretrekkes i de ulike leirene. Det skal jaggu ikke være greit. :P

EDIT: Jeg syns forresten det er supert at buhunden får gå i herding-gruppen. Hadde det vært opp til med, ville buhunden vært plassert i gruppe 1 her til lands også. Både fordi den gruppen er reperesentativ for buhundens opprinnelige arbeidsområde/arbeidsegenskaper, men også fordi jeg tror flere ville fått øynene opp for buhunden som en hund å trene med om den var plassert i gruppe 1.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder treningskapasiteten til buhunden, og dette er vel et eksempel på at AKC sin fordeling er litt mer logisk enn FCI sin for en gangs skyld. Islandsk fårehund går også i gruppe 5 i FCI, men burde nok vært i gruppe 1, og amerikansk akita burde nok vært i gruppe to, og sarloos wolfhound og tsjekkoslovakisk ulvehund burde nok vært i gruppe 5. :P Sorry OT! :lol:

Edit: Endra fra gruppe 1 til 5 på gråbeina.

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene for malamtue og golden retreiver er kommet ut, og jeg syns ikke de var gale :)

Alaskan malamute:

WS18083802.jpg

Typisk showmalamute, veldig kraftig, men fin. Mye pels, og stor, men absolutt en flott kar. Jeg foretrekker litt mindre og lettere for brukens skyld. Jeg har sett mange malamuter som har for korte bein, men han her syns jeg hadde fine proposjoner.

Golden retreiver:

SR15955107.jpg

Også en typisk amerikansk verson. Masse pels i forhold til de vi har her, men i USA er klippen veldig annerledes enn vår. Liker igrunn at de beholder så mye faner, selv om jeg personlig syns det hadde vært upraktisk med så mye pels (men nå har jeg en golden som minner mer om en labbis for tiden :P ). Jeg liker den hannen igrunn jeg. Stor og kraftig, flott farge, godt bygd. Nei, en fin hund syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var samme rase før, men så skilte de den pga ørene. Så ja; Norfolk har nedoverører og Norwich oppoverører :)

Det er eneste forskjellen på dem, det - stående eller hengende ører (NorFolk = Falling ears)

Tusen takk begge to!

og takker og bukker for huskeregelen :thumbs:

at de har vært samme rase forklarer jo hvorfor jeg synes de er "klin like" :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på video og bilder fra Westminister.

Dette er BIR Siberian Husky

Topaz%20Silver%20Lining%20-%20RWB.jpg.jpg

GCH Topaz Silver Lining

BIM

6806213215_cf8e3aeae6.jpg

Ch Kontoki's A Bend In The Road

Synes BIR hunden har litt vel steile overarmer og en noe fremskutt skulder, et vanlig problem på rasen. Ellers er hun ikke så ille hun. Ikke noen wow hund slik jeg ser det, men helt klart ikke av verstingene.

Hannen har en bedre front, men han synes jeg ser noe for grov og tung ut i kroppen.

Derimot synes jeg den ene hunden som fikk en merit ser ganske interessant ut:

winniebalto.jpg

GCH Huskavarna's Destined To Win

blir moro å se de bevege seg når videoen blir lagt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sarloos wolfhound og tsjekkoslovakisk ulvehund burde nok vært i gruppe 1. :P Sorry OT! :lol:

De to ER i gruppe 1, de :). Ellers mener jeg man forsøkte å plassere amerikansk akita i gruppe 2 en periode, men så ble de flyttet til gruppe 5.

Endelig er Cairn ute GCH Maverston Double Dutch RN13853901.jpg En flott hund som har gjort det veldig bra, eneste som var dumt er at den er nappet slik at forbena ser superkorte ut, så jeg legger ut et annet bilde som jeg synes viser bedre kroppen:

Jeg tror bildet lyver litt, for det er mye skygge under hunden som gjør at den ser mye mer kortbeint ut enn den faktisk er :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke lagt ut bilde fra Mob, men jeg likte vinneren på Bedliss jeg. Fin farge, for en gangs skyld! Men muligens litt steil i front? Hva synes dere?

RN18939701.jpg

Nå kan jeg jo ikke noe om eksteriør på bedlington egentlig, men jeg har jo preferanser liksom *ler*. Jeg er enig i det med fronten - den er steil (men det skal de vel være ?), men den virker veldig framskutt i forhold til det jeg liker å se, synes jeg. Også liker jeg jo at de er klippet litt rundere i hodet - denne har liksom litt flat klipp, jeg ville hatt litt mer avrundet på hodet (men det er jo bare min preferanse fordi jeg synes de blir søtere da :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RN18939701.jpg

Nå kan jeg jo ikke noe om eksteriør på bedlington egentlig, men jeg har jo preferanser liksom *ler*. Jeg er enig i det med fronten - den er steil (men det skal de vel være ?), men den virker veldig framskutt i forhold til det jeg liker å se, synes jeg. Også liker jeg jo at de er klippet litt rundere i hodet - denne har liksom litt flat klipp, jeg ville hatt litt mer avrundet på hodet (men det er jo bare min preferanse fordi jeg synes de blir søtere da :D).

Takk! Jeg og foretrekker en skikkelig hanekam. Men i det store og det hele likte jeg bikkja bortsett fra " noe" med fronten.. Har ikke peil på sånt overhodet, uansett rase. Jeg likte veldig at den var skikkelig blå. Fargen er selvfølgelig ikke det viktigste, men de fleste bedlisser ser hvite ut uansett hvilken farge de har. Det er det jeg liker best på Mozza også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg og foretrekker en skikkelig hanekam. Men i det store og det hele likte jeg bikkja bortsett fra " noe" med fronten.. Har ikke peil på sånt overhodet, uansett rase. Jeg likte veldig at den var skikkelig blå. Fargen er selvfølgelig ikke det viktigste, men de fleste bedlisser ser hvite ut uansett hvilken farge de har. Det er det jeg liker best på Mozza også.

Ja, mer hanekam gjør seg :). Ja, altså - det er NOE med fronten der som forstyrrer meg, men jeg greier ikke å si annet enn at den er veldig framskutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...