Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Jeg har kjempetro på at det blir valper denne gangen altså :D. Det MÅ jo bare bli det vel? :)

Men når venner har tilbudt seg å samle på aviser, har jeg ikke takket nei :whistle:

Aviser ja... jeg har en liten bunke ute i bua som jeg sikkert kan avse - også kan jeg samle på flere om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, folkens, jeg håper godfølelsene dere har viser seg å stemme :ahappy:

Forresten, flotte navn på foreldrene til snuppa di - Ola Odelsgutt og Enslige Evelina :thumbs:

Jupp, oppdretter har mange kule navn på hundene sine. Lina, som hun het til hverdags, var den eneste i kullet, og oppdretter liker navn som ikke alle andre har. Så da ble det Enslige Evelina. Ola beholdt hun da den forrige hannhunden nærmet seg pensjonistalder hva gjelder utstilling, og hun håpte jo på en som kunne gå i hans fotspor, en som kunne overta - og en som kunne få gå i lære for å bli en like flott hannhund gemyttmessig. Så det var jo en Odelsgutt hun ønsket seg :ahappy:

Aviser ja... jeg har en liten bunke ute i bua som jeg sikkert kan avse - også kan jeg samle på flere om du vil :)

Vi takker og bukker!

Det er ikke så veldig mye en kan få gjort den første tiden, men på fredag er det time for første herpesvaksine. Ellers har jeg tenkt til å fylle dagene med mest mulig oppussing og andre aktiviteter, for at tiden skal gå fort og jeg ikke har mye ledig tid til å studere henne.

Hun har også fått en viss karantene, for å unngå smitterisikoer - det er ikke alt som er like lett å behandle om en tispe er drektig. Så hun skal ikke på utstillinger og stevner framover. Men hun skal da få omgås venners hunder, jeg skal ikke være hysterisk heller.

Ellers er det selvfølgelig viktig å holde henne i fysisk god kondisjon for å tåle en eventuelt lang og hard fødsel, så hun er ikke lagt på 12 dundyner for å ligge stille i ni uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange valper får de sånn til vanlig? :)

Snittet på kullstørrelsen er 5,8. Men kullstørrelse sies også å være arvelig på mors side, og X'ens mamma har hatt fire store og et middels stort kull - 7 + 10 + 9 + 4 + 9, og da har det også vært en eller to dødfødte i noen av kullene.

Men det er jo ingen eksakt vitenskap, og det er mye som skal klaffe.

Kullets far har fått 38 valper på seks kull i Sverige, så han har i hvert fall bevist sin produksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennande :) . Men eg skal nok slite med å få kona med på ein til kvalp i hus...

Utan at eg har voldsom peiling på avl og gener, vil eg jo seie at det ser ut som gode farsgener du har funne fram. Vår kvalps far er òg nederlender, er jo alltid greit å importere litt nye linjer, uansett art :). Og levealder er vel noko som er greit å tenke på hos denne rasen, ja. Desverre...

Lukke til med heile prosessen. Dette blir første avlstråd eg kjem til å følgje med på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...