Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

ØREkupering ble tidlig forbudt, både her i Norge og mange andre land, fordi dette anses som "verst" - og fordi det kun har ETT ENESTE formål - nemlig å fikse opp utseende etter menneskets ønske om hva som ser fint ut, men som ikke skjer gjennom avl.... slik man gjør med andre ting/andre raser.

Forbud mot halekupering kom de fleste steder mye senere, og mer omdiskutert - blant annet ble det pekt på dette med haleskader. Derom hersker flere meninger, og det er kanskje en annen diskusjon.

Men poenget er at disse to ulike kuperingene ses ganske forskjellig på - og man er enig om at ørekupering er smertefullt, unødvendig på alle vis i dag.... siden jeg ANTAR at rasene ikke skal brukes til kamp med folk eller dyr, og derfor ikke trenger å kuperes vekk alle naturlige "håndtak" på, siden det "bruksområdet" på alle måter er strengt forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Calina, siden det er du som har direkte erfaring her, spør bare fordi jeg er nysgjerrig:

Hvor mye er kuperte hunder plaget av fantomsmerter? Er noen mer disponerte enn andre?

Jeg har aldri vært borti, eller hørt om en dobermann med fantomsmerter. Jeg har hørt om etpar rottweilere, hvorav en ble halekupert ved 1 års alder p.g.a skade.

Mange av de hundene som jakter både synlige og usynlige haler gjør dette b.l.a om de sitter mye i bur / oppholder seg på trange rom, eller fordi det er en uvane lik det vi har når vi biter negler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen ikke liker det - helt ok - jeg skjønner hvorfor. Det som provoserer meg, er de dårlige grunnene som kommunikasjon. Vi aner ikke engang en fjørtendedel av hundens måter å snakke på,og at oppstående ører som er kuperte er stive og umulig å "snakke" med, er helt bak mål (unnskyld sterk ordbruk her).

Ok, jeg ser poenget ditt. Men din hund har fredeles "mye" ører igjen etter kupering, og kan selvfølgelig bruke de som andre hunder bruker ørene.

Men se på feks pitbull, hvordan den ble kupert. Nesten ikke ører igjen, og heller ingen ting å legge på.

Ja. Min hund har fremdeles masse øre igjen,men slik ser de fleste ut. Dobberen ble og kupert helt ned før, kalles militær kupering. Dette fordi det skal være minst mulig for en motstander å henge seg fast i.

Pitbull blir kupert slik fremdeles, mye på grunn av uvettig bruk av hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vet ikke helt hva jeg skal si om dette. Hunden din calina er så utrolig fin, bare helt nydelig. Jeg syntest dobermann men kuperte øyrer og hale er finest. Det får til å se ut som noen utrolige vakt hunder slik som på film :) men er fint med hengene og ingenting å si på det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som hu sier, noen liker ditt noen liker datt jeg synes kuperte er pene som fy

Ja, vi har alle ulik smak. Jeg synes det er så fint med sånne snørte føtter som kinesiske damer hadde i gamle dager, og så synes jeg det er ganske fint med sånne lange halser som de damene i - er det Burma? - har, og så synes jeg de damene som i gamle dager fikk operert bort ribbein for å bli smale rundt midjen så skikkelig stilige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har alle ulik smak. Jeg synes det er så fint med sånne snørte føtter som kinesiske damer hadde i gamle dager, og så synes jeg det er ganske fint med sånne lange halser som de damene i - er det Burma? - har, og så synes jeg de damene som i gamle dager fikk operert bort ribbein for å bli smale rundt midjen så skikkelig stilige ut.

Applaus til deg!! Kupering blir gjort i dag bare fordi menneskene synes det er pent. Dyreplageri mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt :-)

Ja, når man ser de vakre kjolene til dronning Maud med en helt vanvittig smal midje, så skjønner man jo hvorfor de opererte bort de nederste ribbeina og snørte seg inn med korsett så de besvimte.

Men det var nå voksne mennesker, som kan ha hatt en sjanse til å protestere - hvis de klarte å sette seg opp mot samfunnets normer da. Fettsuging er på et vis litt mindre drastisk...

Og det er jo frivillig - fra den enkelte. Og ikke tatt av en allmektig eier/oppdretter som synes det er "pent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også best hunder med stående ører og ikke hengeører. Og da velger jeg raser som har det naturlig. Finnes nok av dem, det er lenge siden jeg trodde at jeg bare kunne like en eneste hunderase i verden :-)

Jeg synes også kuperte dobermann SER flotte ut. Akkurat som både Grand Danois og briard og beauceron også er finere med ståører. Men jeg ville ikke at de skulle amputeres både her og der for min egen personlige smak. Kuperte haler er uansett en uting, der mister de faktisk språk - ifølge Järverudene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også best hunder med stående ører og ikke hengeører. Og da velger jeg raser som har det naturlig. Finnes nok av dem, det er lenge siden jeg trodde at jeg bare kunne like en eneste hunderase i verden :-)

Jeg synes også kuperte dobermann SER flotte ut. Akkurat som både Grand Danois og briard og beauceron også er finere med ståører. Men jeg ville ikke at de skulle amputeres både her og der for min egen personlige smak. Kuperte haler er uansett en uting, der mister de faktisk språk - ifølge Järverudene.

Nå er det ikke snakk om å ikke kunne like kun EN rase i hele verden. Men når jeg har et VALG, så velger JEG det JEG liker best. Så enkelt er det, for meg og alle andre.

Kuperte haler vil ikke si at halen er vekke. De fleste hundene har hale - dog kort hale. Og fremdeles kan de kommunisere helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personelig syntes ikke kupering er fint, men så lenge ikke hundene lider når det utføres, ¨så sier jeg :"smaken er som baken, delt i to".

så hver sin smak..

var jo vnalig på rottisen før her og det, og kappe av halen ( jeg syntes forøvrig veldig syn på dem da jeg var liten.. lurte på hva de hundene hadde gjort siden mamman dems hadde biti av dem halen... hehe.. :) )

men syntes ikke det er noe å mase om, om hunden ikke lider :)

syntes calina sin er kjempe pen, :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personelig syntes ikke kupering er fint, men så lenge ikke hundene lider når det utføres, ¨så sier jeg :"smaken er som baken, delt i to".

så hver sin smak..

var jo vnalig på rottisen før her og det, og kappe av halen ( jeg syntes forøvrig veldig syn på dem da jeg var liten.. lurte på hva de hundene hadde gjort siden mamman dems hadde biti av dem halen... hehe.. :) )

men syntes ikke det er noe å mase om, om hunden ikke lider :D

syntes calina sin er kjempe pen, :D

Men selvfølgelig lider hunden av å få kappet av seg deler av sin anatomi! :wallbash:

Hvorfor tror du egentlig at så mange er mot kupering? Fordi vi ikke synes det er "pent"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da noe bedre å kastrere/sterilisere en ellers frisk hund? Man gjør da det også.

Kastrering/sterilisering er det da en grunn til at man gjør. og ofte er det absolutt til hundens beste.

Det er vel ingen som gjør det fordi det er så himla fint/tøfft?

Hannhunden min er så mye flottere uten baller liksom..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering/sterilisering er det da en grunn til at man gjør. og ofte er det absolutt til hundens beste.

Det er vel ingen som gjør det fordi det er så himla fint/tøfft?

Hannhunden min er så mye flottere uten baller liksom..... B)

Nei, men det er da like smertefult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å ha lest ett sted at de ikke lider jeg.. hmm..

men nå skal ikke jeg påstå det ene dra det andre liksom...

Du kan jo forsøke å amputere et par fingre og kappe av halve ørene og se om du har vondt etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen ikke liker det - helt ok - jeg skjønner hvorfor. Det som provoserer meg, er de dårlige grunnene som kommunikasjon. Vi aner ikke engang en fjørtendedel av hundens måter å snakke på,og at oppstående ører som er kuperte er stive og umulig å "snakke" med, er helt bak mål (unnskyld sterk ordbruk her).

Ok, jeg ser poenget ditt. Men din hund har fredeles "mye" ører igjen etter kupering, og kan selvfølgelig bruke de som andre hunder bruker ørene.

Men se på feks pitbull, hvordan den ble kupert. Nesten ikke ører igjen, og heller ingen ting å legge på.

Det er ikke mest selve språkmangel som gjør at jeg er motstander av kupering, men smerten og evt. fantomsmerten som det påstås at også hunder føler... Dette er noe som gjøres kun for at mennesker mener en hund skal se sånn eller sånn ut, det gagner på ingen måte hunden.

Til det første du skriver om at vi ikke har kunnskap på mer enn en promille av hunden atferd stemmer helt, å jeg er gla det er andre som har forstått dette.

Man har ikke kunnskap til å forstå hundens tale måter, om noen påstår de har kunnskap om dette må de ta kontakt med de forskere som har forsket på dette i 50 år å enda ikke forstått det.(de trenger gode råd fra dere allvitere).

og til dere som nevnte fantomsmerter så er dette en følelse som forsvinner med tiden som hos oss mennesker.

Jeg er enig i at man kan se på dette på forskjellige måter, det viktigste er vel at ingen må sitte å påstå noe som ikke kan bevises, har ikke forskere funnet ut av det har ikke dere der ute gjort det.

Å ja kupering kan utføres i polen å du kan trykt ta med hunden hjem, det er straffe bestemelser som rammer dyrleger å oppdretere men loven har alldri vert praktiser for å staffe den vanlige hundeier.

Santo har time til sommeren , øre kupering men gutten får beholde halen.

Joda jeg har betenkeligheter men etter samtaler med vetteriner å søkt litt råd hos folk som har litt greie på dette har jeg funnet ut at det blir.

Gutten er alt for stor til utstilling så da synes jeg han kan skille seg ut på den måten.

De fleste jeg har pratet med mener kastrering er det verste du kan gjøre med en hund,kupering er snillt i forhold, kastrering går ut over hele vesenet til hunden å den er ikke lengre den stolte hunden den var.

Kupering hemer muligens noen av hunden språk men hunden bruker mimmik, tale å språk så den klarer sikkert å tigge mat selv med ett halvt øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første du skriver om at vi ikke har kunnskap på mer enn en promille av hunden atferd stemmer helt, å jeg er gla det er andre som har forstått dette.

Man har ikke kunnskap til å forstå hundens tale måter, om noen påstår de har kunnskap om dette må de ta kontakt med de forskere som har forsket på dette i 50 år å enda ikke forstått det.(de trenger gode råd fra dere allvitere).

og til dere som nevnte fantomsmerter så er dette en følelse som forsvinner med tiden som hos oss mennesker. Jeg er enig i at man kan se på dette på forskjellige måter, det viktigste er vel at ingen må sitte å påstå noe som ikke kan bevises, har ikke forskere funnet ut av det har ikke dere der ute gjort det.

Å ja kupering kan utføres i polen å du kan trykt ta med hunden hjem, det er straffe bestemelser som rammer dyrleger å oppdretere men loven har alldri vert praktiser for å staffe den vanlige hundeier.

Santo har time til sommeren , øre kupering men gutten får beholde halen.

Joda jeg har betenkeligheter men etter samtaler med vetteriner å søkt litt råd hos folk som har litt greie på dette har jeg funnet ut at det blir.

Gutten er alt for stor til utstilling så da synes jeg han kan skille seg ut på den måten.

De fleste jeg har pratet med mener kastrering er det verste du kan gjøre med en hund,kupering er snillt i forhold, kastrering går ut over hele vesenet til hunden å den er ikke lengre den stolte hunden den var.

Kupering hemer muligens noen av hunden språk men hunden bruker mimmik, tale å språk så den klarer sikkert å tigge mat selv med ett halvt øre.

:P:)

ENDELIG !! Noen som har samme mening som jeg har!!

TRodde jeg aldri vill finne noen i norge jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...