Gå til innhold
Hundesonen.no

Øre/hale kupering i POLEN


Inustaff

Recommended Posts

Dolcevita: Jeg har en overkåt ung hannhund her nå (han er virkelig ille for tiden) og det ville aldri falt meg inn å kasterer han.Dette er ting som vil roe seg med trening og med alderen og jeg er ikke begeistret for ukritisk kasterering.

Men jeg har faktisk kasterert en hund før, dette var en eldre omplasseringshund som sleit med høyt stress og dårlige nerver i tillegg til at han hadde en overdreven seksualdrift. Den overdrevne seksualdriften kunne meget mulig ha kommet av stresset, ikke alltid lett å si hva som kom først av høna eller egget, men jeg valgte å fjerne det problemet ved å kasterere og heller fokusere på alle de andre problemene han hadde. Nei, hannhundaggresjonen hans ble ikke bedre av kasterering, men det hadde jeg heller ikke ventet, det som bedret seg derimot var store deler av stresset hans. Han la seg heller ikke ned på tur lenger og ulte bare fordi det hadde vært en tispe der og han spiste fordet om det var løpetisper et sted i nabolaget. Hunden fikk en merkbar bedre livskvalitet ved å bli kasterert..Får din hund bedre livskvalitet av å bli kupert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 369
  • Created
  • Siste svar

Ja,men jeg har ikke dobbeltmoral .

Har jeg skrevet at det er greiere å ha de kupert? Jeg skrev at de var penere og stiligere og bedre vakthunder..tror jeg.

;) Dessuten har ikke mine hunder fåretatt noen plastisk oprasjon.

I følge andre har de fått klippet/skåret av ører og hale...... I følge meg er de kupert ;)

Ah, nå? Så du er høyt hevet over oss andre, rent moralsk, du... Interessant.

Det er beklagelig, men veldig vanlig, at urett og feil får fortsette på grunn av utøvers manglende kunnskap og innsikt. Du viser deg å være en av mange som ikke hverken vet hva du snakker om - eller skjønner rekkevidden av det du gjør.

Hadde du vært bittelitt opplyst ville du visst at amputasjon/kupering/haleavkutting/øreavskjæring er nettopp "plastiske inngrep", totalt uten nytte for hunden, og bare til glede for en eier som er interessert i sin egen synsopplevelse.

Og du, det heter "foretatt" - selv om jeg nok synes "fåretatt" kan passe godt akkurat her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det gikk litt fort i svingene . Alltid hyggelig men mennesker som vet og kan alt og aldri gør feil ;) Bare si i fra hvis det skulle mangle et komma det gavner sikkert diskusjonen det også.

For å være ærlig tror jeg ikke på at hunden får bedre livskvaliteter av å bli kastrert,men jeg tror eieren får et bedre liv. Man kastrerer da ikke hannkjønnet fordi de er overkåte i perioder ;)

Ha en god dag alle bedrevitende allvitere.

Skal ut i sola å trene min nydlige kuperte hanne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese bedre det andre skriver FØR du suser avgårde, Dolcevita. La meg sitere MEG SELV:

"Kupering er noe som er for menneskets egen skyld, for vår forfengelighet, der kastrering kan være noe som bedrer hundens daglige situasjon - dempe stress eller usikkerhet i forhold til henholdsvis tisper og hannhunder.

En hund som får en bedre hverdag på grunn av at den blir kastrert er greiere for meg i det ENKELTTILFELLET, mens en eier som hevder å få bedre hverdag fordi hunden blir PENERE å se på... er helt meningsløst å finne noen gode argumenter for å være enig i."

DERETTER - hvis du har så tungt for det - så kommer jeg inn på den andre siden av dette.

Vanskelig å lese når følelsene løper av, eller gidder du ikke?

Blir for dumt av deg å krangle når jeg faktisk skriver endel av dette du er inne på om kastrering...

Så for kastrering finnes det i endel tilfeller - der hund allerede ER hos eier - noen argumenter som er greie nok, også til å la veterinærer la kastreringen, som i utgangspunktet er generelt forbudt, bli gjennomført.

For kupering - så er det bare ETT ENESTE ARGUMENT FOR - og det er at dere eiere synes det er "såååååå stilig asså". Omtrent som å høre småjentene med chihuahuas argumenter for å ha på dem perlehalsbånd. Bortsett fra at de ikke blir beskåret og amputert da...

Du må nok gjøre bedre enn dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det gikk litt fort i svingene . Alltid hyggelig men mennesker som vet og kan alt og aldri gør feil ;) Bare si i fra hvis det skulle mangle et komma det gavner sikkert diskusjonen det også.

For å være ærlig tror jeg ikke på at hunden får bedre livskvaliteter av å bli kastrert,men jeg tror eieren får et bedre liv. Man kastrerer da ikke hannkjønnet fordi de er overkåte i perioder ;)

Ha en god dag alle bedrevitende allvitere.

Skal ut i sola å trene min nydlige kuperte hanne. ;)

Dolcevita, er det noen her som har anbefalt kastrering fordi hannkjønnet blir "overkåte i perioder"?

Dersom du misliker å "bli tatt med buksa nede", så synes jeg du skal holde deg til fakta når du diskuterer -

det er altså udiskutabelt at ørekupering og halekupering på hund blir gjort av estetiske grunner (selv om det finnes mange andre unnskyldninger for å fortsette praksisen) og at de ikke har noen terapeutisk effekt eller misjon. Dermed er det pr definisjon ikke annet enn plastisk kirugi (selv om plastikkirugi selvsagt også kan gjøres terapeutisk, for å fixe hareskår, f eks - eller gi folk tilbake lemmer de har mistet; øret bitt av av hund, f eks...)

Å "tro" at hunden man eier blir en bedre brukshund av å få ørene skåret av sier det meste, synes jeg...

- det er bare ikke mulig å bli så naiv? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik at de rett og slett ikke klarer å lokalisere smerten og derfor ikke har de riktige reaksjonene? Mener det var det jeg lærte når jeg måtte pugge barnepsykologi.(jada, jeg vet barn er barn og valper er valper, men vi er alle pattedyr og vi har de samme overlevelsesmekanismene)

Men hvis de blir ørekuperte 8-12 uker gamle, hvorfor ble det brukt om et argument at det var 3 dager gamle og derfor ikke lekte? Blir helt forvirret jeg...

Nei,Margrete, tror neppe de legger så små valper i narkose. Det ville vært for hårreisende.Selv i Polen.

Nå har jeg snakket med veterinær. Hun kunne fortelle meg at det er svært lite forskning på dette med smerte hos neotale valper. Det man burde ta høyde for er at de faktisk kjenner en viss smerte.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk amputert halen etter en ulykke. Da var hun nesten to år gammel. Hun var lit sliten etter selve operasjonen, men dagen eter var hun like frisk og fin som før. Hun lekte med andre hunder og hadde overhode ikke noe smerter! (hunden min viser alltid at hun har smerter, gråter barevis man ser syggt på henne eler hun ser en sprøyte i hånda til dyrlegen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge andre har de fått klippet/skåret av ører og hale...... I følge meg er de kupert ;)

Ja, når man bruker ord som å klippe/skjære av ører og hale, så høres det jo ut som om man rett og slett skjærer eller kutter av kroppsdeler på hunden. Og det er vel ikke det kupering handler om (EDIT: Ironi, hvis noen ikke fikk det med seg)? Eller...?

Inngrepet er det samme, selv om man gir det et annet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man bruker ord som å klippe/skjære av ører og hale, så høres det jo ut som om man rett og slett skjærer eller kutter av kroppsdeler på hunden. Og det er vel ikke det kupering handler om? Eller...?

Inngrepet er det samme, selv om man gir det et annet navn.

De skjærer ørene av dem, og klipper halen. Fakta kan være ubehagelige, ganske ofte.

Interessert i fakta?

http://www.keymasterdanes.com/crop.htm

http://www.sunstrike-great-danes.com/ears.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min dobber å vil gjøre alt for den, når du ser ned på hunden din å forstår hvor mye den lider forstår du sikkert å at du heller burde hatt en dobber med ett halvt øre enn en dverg hund med hjerte, lunge, bein, å mange andre plager som daglig plager hunden.

Jeg elsker alle hunder men mange av de synes jeg kjempe synd i, å dette er dyreplageri i mine øyne.

Å det handler ikke om tøfft, men om at jeg mener en dobber i mine øyne tar seg best ut som dobber når den er kupert.(mulig det er tøfft å men vikktigs er det at det er slik en dobber skal se ut å har sett ut i 130 år).

Vel, hvis dette stemmer forstår jeg ikke hvorfor du ikke velger å beskytter den mot smerte og ubehag . Hvis "vil gjøre alt for den" er positivt ment, hvordan kan du forsvare å drasse bisken av gårde til Polen for å utføre et, for hunden, totalt unødvendig kirurgisk inngrep? Tviler på at hunden din ville valgt dette selv hvis den kunne bestemme! Det er ALLTID en viss risiko forbundet med narkose i tillegg til at det er ubehagelig for hunden. Mulig du "elsker" hunden din, vis det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORDAN kan det være til beste for en fullvoksen hund å bli dopet ned for å få fikset opp utseendet sitt? Tror du den har sagt til eieren at "det eneste jeg ønsker meg her i livet er å få kappet av meg ørene, for da hadde i hvert fall alle andre hunder trodd jeg var skikkelig farlig og alle tispene syntes jeg var ekstra flott"?

Ehh... Disney?

Hunder liker å leve godt, de bekymrer seg ikke for utseendet sitt, og verdens styggeste hund kan ha det topp - hvis den har eiere som liker den for det den ER og ikke for det den ser ut som...

Derimot kan hunder DØ under narkose. En bekjent mistet frisk, fin hund - boff, død, på operasjonsbordet, under en egentlig ikke helt nødvendig operasjon. Aldri en dag syk før. Jeg tror vedkommende har ganske høy terskel fått for hva som nå er "nødvendige" inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om Santos mener han har tatt et veldig tungt og vanskelig valg. At han kun vil det beste for hunden sin og at dette er tungt for han og gjennomføre. TAr jeg feil her Santos?

Forstår ikke at dette skal være et "tungt og vanskelig valg". Hvis han vil det beste for hunden sin lar han den være som den er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikkke hvorfor dette skal være et "tungt og vanskelig valg"... ;)

Også skjønner jeg ikke hvorfor enkelte ikke tåler å høre at ørene blir SKJÆRT/klippet bort. Det er jo det som skjer. Hvorfor rosenmale det og lure seg selv ved å bruke et "finere" ord? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg ikke tåler å høre at ørene til hundene mine er skjært/klippet bort.

Det du skriver er bare tull. En del av ørene til hundene ble klippet bort.

Jeg synes egentlig "hundens ører blir klippet til å passe en mal" høres enda verre ut, heh. Eller, egentlig får man da virkelig understrekt hvor mye hunden egentlig er offer for eiers forfengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, kan man ikke skrive at folk kastrerer overkåte hanner fordi om ingen her inne gjør det?

Det blir nemlig gjort enten dere liker det eller ikke.

Du må være utrolig uopplyst.

Kastrering av hund i Norge er forbudt ved lov og utføres bare av veterinær når det kan forsvares av veterinærmedisinske grunner. (Eller så kjenner du kanskje noen som har tatt testosteronbomben sin til Polen og fått ham kastrert der siden veterinæren i Norge ikke ville gjøre det?).

En hund som i Norge blir kastrert fordi den er det du kaller "overkåt" blir det fordi veterinæren vurderer hans livskvalitet som så dårlig at det vil bli bedre for hunden å være kastrert.

Du er kanskje så grei at du finner referanse til en veterinær som vil øreamputere hunder for å bedre livskvaliteten dens? 1 henvisning er tilstrekkelig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være utrolig uopplyst.

Kastrering av hund i Norge er forbudt ved lov og utføres bare av veterinær når det kan forsvares av veterinærmedisinske grunner. (Eller så kjenner du kanskje noen som har tatt testosteronbomben sin til Polen og fått ham kastrert der siden veterinæren i Norge ikke ville gjøre det?).

En hund som i Norge blir kastrert fordi den er det du kaller "overkåt" blir det fordi veterinæren vurderer hans livskvalitet som så dårlig at det vil bli bedre for hunden å være kastrert.

Du er kanskje så grei at du finner referanse til en veterinær som vil øreamputere hunder for å bedre livskvaliteten dens? 1 henvisning er tilstrekkelig.

På forhånd takk.

Allikevel skjer det ofte uten noen spesiell grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel skjer det ofte uten noen spesiell grunn...

Mener du at kastrering skjer ofte uten noen spesiell grunn? Er du grei å spesifisere "ofte", mens du holder på - og forteller meg hvordan du kan vite at disse tilfellene av kastrering ikke kan forsvares av veterinær?

(Veterinærer har selvsagt taushetsplikt, forresten - og vil vel neppe fortelle deg hvorfor de kastrerer naboens hannhund...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at kastrering skjer ofte uten noen spesiell grunn? Er du grei å spesifisere "ofte", mens du holder på - og forteller meg hvordan du kan vite at disse tilfellene av kastrering ikke kan forsvares av veterinær?

(Veterinærer har selvsagt taushetsplikt, forresten - og vil vel neppe fortelle deg hvorfor de kastrerer naboens hannhund...)

Etter det jeg har hørt kommer de fleste inn og kastrerer hunden forsi de synes den er for urolig, og i håpet om å få en roligere hund, kastrer de den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt kommer de fleste inn og kastrerer hunden forsi de synes den er for urolig, og i håpet om å få en roligere hund, kastrer de den.

"Etter det du har hørt"?!

OK. Da så.

Etter det jeg har hørt gjelder fremdeles norsk lov, f eks Lov om Dyrevern, blant annet :

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris.

2. å stubba øyre eller hale og å stilla ut noko dyr som har fått stubba øyre eller hale etter at denne lova tok til å gjelda. Øyremerking er likevel lovleg når det ikkje vert teke bort meir enn 1/3 av øyret. Departementet kan gjeva føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet når det gjeld stubbing av hale på gris dersom stubbing trengst av omsyn til dyra, og føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet mot å stilla ut hund med stubba hale.

3. å setja ring i trynet på gris eller å nytta andre pinefulle åtgjerder for å hindra at han rotar i jorda. Veterinær kan likevel setja ring i trynet på gris, etter føresegner gjeve av departementet, når bruksgrunnar gjer at det trengst,

4. å fjerna horn på dyr. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet når det gjeld tamrein. Departementet kan også gjeva føresegner som på nærare vilkår gjev veterinær høve til å fjerna hornanlegg på andre dyr når dei er yngre enn 6 veker, og, i serlege høve, horn på dyr som er eldre enn 6 veker,

5. å klyppa eller brenna nebbet på fjørfe. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet,

6. å klyppa kammen på fjørfe,

7. å taka bort stemmebanda på hund.

Føresegnene i fyrste leden er ikkje til hinder for at ein veterinær gjer slike inngrep når det trengst av veterinærmedisinske grunnar.

Endra med lover 11 juni 1993 nr. 95, 19 jan 2001 nr. 6 (i kraft 1 mars 2001, etter res. 19 jan 2001 nr. 75). Jfr. EØS-avtalen vedlegg I kapittel 9 nr. 6 (dir 98/58 vedlegget nr. 19). Vert endra med lov 19 april 2002 nr. 11 (i kraft 1 jan 2009, etter res. 19 april 2002 nr. 365).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at kastrering skjer ofte uten noen spesiell grunn? Er du grei å spesifisere "ofte", mens du holder på - og forteller meg hvordan du kan vite at disse tilfellene av kastrering ikke kan forsvares av veterinær?

(Veterinærer har selvsagt taushetsplikt, forresten - og vil vel neppe fortelle deg hvorfor de kastrerer naboens hannhund...)

Jeg ringte rundt til alle veterinærene i Bergen og spurte om kastrering. Jeg sa at jeg vurderte å få meg en hannvalp som jeg ønsket å kastrere når den ble gammel nok. Jeg trengte ikke å utdype noe. Samtlige var villige til å utføre operasjonen dersom det var det jeg ønsket. Dette på en valp jeg ikke hadde..... :rolleyes: Jeg spurte også om det var lovlig, da sa alle at vi kunne begrunne det med høy kjønnsdrift.

Grunnen til at jeg gjorde dette var fordi jeg hadde en diskusjon med en venninne som sa at det ikke var noe problem å få hannhunder kastrert. Desverre hadde hun rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...