Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, 2024


Rufs
 Share

Recommended Posts

Ligger å passer på pus som antagelig har fått i seg mus med rottegift. Tilbrakte påskeaften og 1. påskedag hos Empet.
Flott avsluttningen på påsken som starte med forkjølelse. 

Pass på utepuser.
Absoutt ikke fan av Lukas nye hobby, skreme vettet av oss og veterinærer. Dyr er den også.


98060fa9-d4e8-49b9-875d-82c5acbc935d.thumb.jpg.550fbf892c69165f812f0da22ec18edb.jpg71c2741a-d020-46ff-8b4e-c8efcf3bce6c.thumb.jpg.d26a3944869a37e1f5c46a9e2b1ca2a1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg møtte en gårdshund på tur i dag, som jeg hilste på. Jeg er i ferd med å bli hun gærne nabodama som nærmest løper etter hunder for å hilse på. Jeg gråt etter at vi gikk videre, hver vår vei.

Kan du massebelønne hunden til å ta kontakt og se på deg når dere møter henne? Gjøre noen triks kanskje? Her er det tøft med minus-hundeliv om dagen. Siden vi mistet begge til alderdom i fjor har

I går kom frk Gaia hjem. Og om en stor uke håper jeg vi har valpekasse full av små puppiser ❤️ 

Posted Images

Og da var påskeferien over. Til min og hundens store sorg: deilig å ha fri og masse til til turer og treninger.

Men jeg så på et forum i påsken (og har sett lignende temaer f.eks på FB) hvor det det diskuteres og konkluderes at det beste man kan gjøre for hunden sin er å gå "tisse-lukte-turer". Uansett rase, uansett hund. Og folk som drar hunder på turer i skog og mark, i fjell og daler blir fremstilt som egoister som tvinger hundene sine til å gjøre andre ting enn å lukte på tisse flekker. For alle hunder vil jo lukte jo heeeele tiden.

Jeg går ikke på turer med folk som dilter etter "Tassen", og bruker ca 2 timer på 500 meter og er så stolt over hvor aktivt og fint liv hunden har. Men nå kan det være fordi mine hunder har aldri lært seg/ønsket å lukte og lukte og lukte...

De bruker nesa masse selvfølgelig, de er jo hunder. Men å gå en meter lukte i 5 minutter, 1/2 meter - lukte i 3 minutter osv... :cry:

Jeg finner det litt rart med tanke på at ulven, som hunden stammer fra, har et aktivt liv fordi den må jakte mat selv, passe på territoriet sitt osv. Og så temmet mennesket ulven, avlet de til hunder som etterhvert fikk oppgaver som vakthunder, jakthunder, hunder som både bar og dro ting for mennesker osv. De var en ressurs. 

Og nå er oppgaven til hundene våre å lukte på tisseflekker. Ruse seg på lukten av løpske tisper og andre lukter. Og det er liksom det eneste de skal gjøre. "For det er naturlig for dem, og det er det de liker best å gjøre"

Gjelder heldigvis ikke for mine hunder, for et slikt hundehold hadde jeg aldri orket 

Jeg tenker at hunder blir flinke til det de gjør mest. Om det er å stå i hagen og bjeffe på forbipasserende. Grave huller i hagen, eller lukte på tisseflekker. Jeg lurer på om dette nye synet på hundehold kommer av at folk ikke har tid og/eller lyst til å gå turer, og på denne måten retferdiggjør sitt hundehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom Luca og Tilly på besøk. To godt voksne damer, supergreie og rolige. Tilly (lille rufsa) er veldig forsiktig av seg, mens Luca er litt mer frampå. Ikke mye med tanke på at hun er dels labrador, riktignok. Begge er veldig glade i sofakos.

PXL_20240405_092152605.jpg

PXL_20240405_115713448.jpg

PXL_20240405_133029897.jpg

PXL_20240405_153230355.jpg

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/6/2024 at 2:33 PM, AussieAllTheWay skrev:

I går kom frk Gaia hjem. Og om en stor uke håper jeg vi har valpekasse full av små puppiser ❤️ 

En smule misunnelig! Frøkna vi har putter boller i ovnen på skal ha dem i Vesterålen (hun også om en stor uke), skulle gjerne klødd bollemage 😱

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, maysofie said:

En smule misunnelig! Frøkna vi har putter boller i ovnen på skal ha dem i Vesterålen (hun også om en stor uke), skulle gjerne klødd bollemage 😱

Jeg syntes det var ille å ikke få klå de første 7 ukene, så skjønner deg godt. Fantastisk å se magen vokse, og ikke minst kjenne de sparke ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en gårdshund på tur i dag, som jeg hilste på. Jeg er i ferd med å bli hun gærne nabodama som nærmest løper etter hunder for å hilse på. :P

Jeg gråt etter at vi gikk videre, hver vår vei. I morgen er det ett år siden jeg tok farvel med Odin. Bakgrunnen på mobilen min er et av de siste bildene jeg tok av ham. 

DSC_6353.JPG

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke :dog_running::superhero:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Rufs said:

Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke :dog_running::superhero:

Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.

Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv 

- Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 2:09 PM, Rufs said:

Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke :dog_running::superhero:

Klipper også selv. Kjempegreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...