Gå til innhold
Hundesonen.no

Farge på orbiloc

Recommended Posts

Skrevet

Hvis tanken er trafikksikkerhet så tenkte jeg i alle fall at blinkende blå måtte være best. Det er en relativt sjelden lysfarge i trafikkbildet, som er dominert av rødt, hvitt og orange. Blinkende er dessuten alltid mer iøyenfallende enn kontinuerlig lys. 

Fant ut at jeg måtte grave litt i temaet, men gikk fort lei da jeg ikke fant noen vitenskapelige artikler ved hjelp av de søkeordene som keg kom på. Fant imidlertid en mer populærvitenskapelig artikkel som så sånn halvveis lovende ut. Der påstås det at rød ikke er den beste fargen, da tapper sensitive for rødt er mest konsentrert i midten av øynene våre. Ergo vanskeligere å oppfatte med sidesynet. Blå og grønn er gode valg i så måte.

Så jeg holder en knapp på blå.

Hvis målet ikke er trafikksikkerhet, men at du skal kunne følge med hvor hunden er i mørket på tur, så ville jeg tenkt hvitt. Det slipper gjennom mest av energien og reflekteres best i forskjellige omgivelser.

Guest Belgerpia
Skrevet
4 hours ago, tillien said:

Hvis tanken er trafikksikkerhet så tenkte jeg i alle fall at blinkende blå måtte være best. Det er en relativt sjelden lysfarge i trafikkbildet, som er dominert av rødt, hvitt og orange. Blinkende er dessuten alltid mer iøyenfallende enn kontinuerlig lys. 

Fant ut at jeg måtte grave litt i temaet, men gikk fort lei da jeg ikke fant noen vitenskapelige artikler ved hjelp av de søkeordene som keg kom på. Fant imidlertid en mer populærvitenskapelig artikkel som så sånn halvveis lovende ut. Der påstås det at rød ikke er den beste fargen, da tapper sensitive for rødt er mest konsentrert i midten av øynene våre. Ergo vanskeligere å oppfatte med sidesynet. Blå og grønn er gode valg i så måte.

Så jeg holder en knapp på blå.

Hvis målet ikke er trafikksikkerhet, men at du skal kunne følge med hvor hunden er i mørket på tur, så ville jeg tenkt hvitt. Det slipper gjennom mest av energien og reflekteres best i forskjellige omgivelser.

Jeg tenker stadig at jeg synes ekstremt synd på både bikkjer og hester som får på seg ting med blinkende ledlys - jeg kaller det bare "epilepsilys" jeg, og bruker aldri blinkeversjonen på hverken hund eller hest - beste tipset for å bli sett i av trafikk er en god refleksvest, men om man skal ha orbiloc så er det ingen tvil om at den hvite lyser best.
MEN - sender du en sort puddel ut på et jorde og lar den løpe - ja, så synes den råååååsa veldig godt selv om man ikke ser bikkja. :)

Skrevet

Jeg bruker aldri blinkefunksjonen selv, og har lyset plassert oppå selen slik at det ikke skal plage hunden. Jeg har rosa og lilla, og av de så lyser rosa best. Bare vær obs på at det er sterke lys, jeg har mer enn en gang blitt blendet av mine :P I tillegg til lyset, bruker jeg refleksvest og har refleks på sele/bånd/halsbånd i tillegg. Jeg leste et sted at refleks er det beste mtp. biler, for lyset av frontlyktene kan overgå lyset du har på deg og dermed ikke gjør deg synlig nok. På turstier foretrekker jeg å ha begge deler på, slik at gående ser lyset og syklende ser refleksen. 

Skrevet

Bare pass på at blinkende blå ikke slår seg på av seg selv når hunden sitter i bilburet bak i bilen... jeg fikk meg en liten støkk av det gitt, når jeg trodde det var politiet som kjørte bak meg...

• Like 1
  • Haha 1
Skrevet

Det hvite lyset er best synes jeg. Rødt ikke så bra, blått greit nok. Det lilla var elendig.

Jeg orker ikke å ha blinkefunksjon, kjenner jeg får vondt ihodet av å se på det.

• Like 2
Skrevet

De jeg kjenner mener gult viser best, bedre enn blått, og derfor ville politiet helst ha gule lys i stedet for blått. Men om det stemmer vet jeg ikke. Blått er grusomt for meg uansett:lol: rødt synes jeg er dårlig. 

Skrevet

jeg bruker grønt (orbiloc) på nakkelina til lederhundene, fordi rødt egentlig er lys som indikerer "bak" på et kjøretøy (har rødt lys bakpå vogna). 

Skrevet

Bruker rød på venstre side og grønn på høyre. Hvit bak. :lama: 

Neida, bikkja er ikke en seilbåt. Men jeg har blå halsbånd som lades opp via USB og lyser utrolig godt, selv under pelsen. Anbefales.

5a327b99ce487_bl.thumb.png.71b5d48fee8aef14f5631a3935d88aa4.png

Edit: beklager, ikke orbiloc, ble bare så ivrig...

Skrevet
Akkurat nå, mushi skrev:

Fungerer Orbiloc til liten hund? Ser for meg at den blir veldig klumpete på halsbåndet! 

Jeg bruker disse på hunden https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Mini-LED-/31-5070

Fungerer utmerket. Ikke fordi jeg har liten hund, men fordi jeg synes 30 kr er en mer passende pris for blinkelys :) (Mulig orbiloc er superbra altså, og forsvarer den stive prisen sin med det, men de fra chlasern lyser fint og flott opp de og. Men sannsynligvis ikke  5 km da, så skjønner jo greia med orbiloc, har egentlig lyst på selv... hmm).

Skrevet
Akkurat nå, mushi skrev:

Har kjøpt sånn 6-7 sånne fra clas og jula, men de går i stykker etter rundt ei uke. De fra jula holdt EN dag...

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Usj såpass ja, så dumt! Har brukt mine endel nå uten at de har gått istykker, men orbiloc er sikkert mer holdbart, bør iallefall være det. Men du burde uansett gå og klage, slik at du kan få nye. De skal jo virke ett visst antall timer.

Skrevet
Usj såpass ja, så dumt! Har brukt mine endel nå uten at de har gått istykker, men orbiloc er sikkert mer holdbart, bør iallefall være det. Men du burde uansett gå og klage, slik at du kan få nye. De skal jo virke ett visst antall timer.
Hunden klarer å ødelegge de pga "utstikkeren" så de starter å flimre og lyse svært dårlig eller bare slukner... [emoji53] Han slår borti ting eller rister seg og det er nok!

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Skrevet
1 time siden, mushi skrev:

Fungerer Orbiloc til liten hund? Ser for meg at den blir veldig klumpete på halsbåndet! 

Ozzy hadde på selen sin. Gikk fint det (på krysset på ryggen på Y sele) 

Skrevet
2 timer siden, mushi skrev:

Det kommer nok mye ann på hvilket feste du bruker. Jeg har en på halsbåndet til Floss, et relativt smalt valpehalsbånd fra Rogz. Det vil jo selvsagt være litt klumpete, men det fungerer så absolutt!

Bruker dog å sette den på sela når vi er ute på tur, enten på skuldra eller oppå ryggen.

• Like 1
Guest Snusmumrikk
Skrevet
3 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg bruker disse på hunden https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Mini-LED-/31-5070

Fungerer utmerket. Ikke fordi jeg har liten hund, men fordi jeg synes 30 kr er en mer passende pris for blinkelys :) (Mulig orbiloc er superbra altså, og forsvarer den stive prisen sin med det, men de fra chlasern lyser fint og flott opp de og. Men sannsynligvis ikke  5 km da, så skjønner jo greia med orbiloc, har egentlig lyst på selv... hmm).

Disse tåler ingen ting. Går i stykker med en gang hvis de sitter på hunder som løper i skogen og om de blir pakka i snø. Orbiloc lyser mye sterkere, men hovedgrunnen til at jeg har gitt opp alle disse billige alternativene er at ingen av dem holder. Enten dør de helt, eller så funker de bare inne etter en stund. Orbiloc holder all evighet og er ekstremt enkle å bytte batteri og pakning på. 

Hvilken farge som er best, kommer an på hvordan du skal bruke den, men grønt er helt klart sterkest. Jeg bruker grønt på alle hundene mine langs traffikert vei. Men jeg syns faktisk den er litt vel sterk til å gå tur med hunden i skogen når det er lite andre lys rundt. Da foretrekker jeg f.eks. rødt lys. Forøvrig er det bedre å plassere lyset på hundens rygg, enn i halsbåndet hvis det brukes for å synes for biler. Hunden er lav og går med hodet ned, lys festa i halsbåndet havner stort sett under halsen til hunden. Mens sjåføren i bilen sitter ganske høyt i forhold. Jeg fester dem i krysset på x-back sela på spannhundene :) 

Skrevet
11 timer siden, Belgerpia skrev:

Jeg tenker stadig at jeg synes ekstremt synd på både bikkjer og hester som får på seg ting med blinkende ledlys - jeg kaller det bare "epilepsilys" jeg, og bruker aldri blinkeversjonen på hverken hund eller hest - beste tipset for å bli sett i av trafikk er en god refleksvest, men om man skal ha orbiloc så er det ingen tvil om at den hvite lyser best.

Hehe, ja jeg har bannet litt enkelte dager og lurt på om når jeg skal falle om i kramper :D

Har tenkt mye på hvordan hunden takler det, men det ser ikke ut som hun enser det i det hele tatt. Ikke i noen settinger. Nå «skyter» det virkelig plagsomme lyset opp rett fra midten av domen, og det treffer henne jo ikke i øynene. Siden jeg har Orbilocen hengende på halsbåndet, så er vel faktisk ikke noe av det synlig i sidesynet hennes en gang. Da gjenstår det bare reflektert lys, noe som jeg har lurt litt på nå når det er snø og lyset faktisk blir reflektert. Men jeg merker ikke noe på henne, altså. Bruker uansett blinkefunksjonen kun i trafikken, et kvarters tid daglig kanskje.

Hvitt lyser nok best, men er definitivt ikke det som gjør at hunden ses best om man  er i et sånn halvveis bymiljø med litt trafikk.

Skrevet
Akkurat nå, tillien skrev:

Hvitt lyser nok best, men er definitivt ikke det som gjør at hunden ses best om man  er i et sånn halvveis bymiljø med litt trafikk.

I opplyst miljø er det vel egentlig bare refleksvest som duger.