Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå September!

Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

• Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er så lykkelig nå! Det første som møtte meg da jeg og søsteren min dro for å lete i dag var nøklene mine som hang på et gjerde rett ved bilen!!! [emoji3][emoji3][emoji3] Hadde egentlig mistet håpe

SÅH letta nå! Det var far og yngste sønn som var her, de likte Uno kjempegodt! Uno oppførte seg fint, selv om han stjal en sko... De var inne og kosa litt, så gikk vi ute en liten runde og kasta litt

Hjemme fra jobbintervju - kryss fingrene for at de andre 5 som var til intervju har driti seg ut...

Posted Images

1 time siden, SFX skrev:

Det blir en slags Catch 22 - for om jeg ikke brått viser progresjon, så beviser jeg at jeg er lat. Men om jeg viser progresjon for brått, beviser jeg at det bare var å ta seg sammen. 

Men jeg har vært tålmodig lenge...

Akkurat nå sitter jeg nydusjet i sofaen. Legetime klokka 12, så jeg må få i meg noe frokost og få på meg noe klær. Jeg bråvåknet av at Glam spydde galle, så god morgen, liksom. Jeg tror hodet ligger igjen på putene enda.

Vanskelig uansett :hug:

Jeg fikk samme oppvåkning i går, ikke favoritten min :aww:

34 minutter siden, LØJ skrev:

Oioi det tar skikkelig på å bli 40 midt i uka :yawn: 
Var kjempehyggelig med bursdagslønsj med gode kollegaer. Litt kjipt at jeg spiste noe som magen ikke ville vite av så det ble sofaligging etter lunsjen (som jo varte i ganske så mange timer). Gleder meg til helgen da blir det skikkelig koselig feiring :banana:

Gratulerer med dagen!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kåre Lise skrev:

He he ja nei vet ikke jeg altså, ble nysgjerrig. fb-greie som går. 

Men om man kan se at det faktisk er photoshoppa? Jeg syns hodet kanskje har litt høyere oppløsning. 

Er ikke hodet litt vel stort ift kroppen? Sånn om man forestiller seg det også klippet ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Kåre Lise said:

He he ja nei vet ikke jeg altså, ble nysgjerrig. fb-greie som går. 

Men om man kan se at det faktisk er photoshoppa? Jeg syns hodet kanskje har litt høyere oppløsning. 

i såfall mange photoshoppa bilder der ute- google siberian husky + shaved :) det ser jo komisk ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Er det noen som har verdens søteste lille drill her? Bosch Ixo? Jeg trenger borr-bits, men hvor får jeg tak i det da, billig?

Har ikke det nei, ikke noe standardvare det, ser mer ut som spesifikt IXO-tilbehør uten så mye forhandlere. 

https://sicona.no/produkter/ixo-tilbehor/bosch-ixo-collection-borpasats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Er ikke hodet litt vel stort ift kroppen? Sånn om man forestiller seg det også klippet ned?

Var det jeg så på også... det enorme snutepartiet passet liksom ikke helt til resten av kroppen SELV om den er barbert :) 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en virkelighetsorientering. Er det rimelig å la en valp på 8 uker være hjemme alene i 1,5t? Sammen med trygg voksen hund riktignok. Jeg mener det er tidlig og ville foretrukket å ta den med i bilen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Trenger en virkelighetsorientering. Er det rimelig å la en valp på 8 uker være hjemme alene i 1,5t? Sammen med trygg voksen hund riktignok. Jeg mener det er tidlig og ville foretrukket å ta den med i bilen.

Jeg ville ikke gjort det selv. Ville du latt en baby ligge igjen hjemme alene mens du var ute i 1,5t? Så små valper tar jeg med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det selv. Ville du latt en baby ligge igjen hjemme alene mens du var ute i 1,5t? Så små valper tar jeg med meg.
Nettopp. Takk! [emoji4] Valpen har ikke vært i sitt nye hjem en uke engang. Jeg synes det er uforsvarlig, men vedkommende mener det er bedre å være i ro hjemme med voksen hund enn å ta med i bil. Jaja. Får neppe overbevist dem siden de har jo hatt hund i 40år og det har alltid gått fint. Er det ikke svensk lovverk som sier en valp under 4mnd ikke skal være hjemme alene mer enn 1t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LØJ said:

Oioi det tar skikkelig på å bli 40 midt i uka :yawn: 
Var kjempehyggelig med bursdagslønsj med gode kollegaer. Litt kjipt at jeg spiste noe som magen ikke ville vite av så det ble sofaligging etter lunsjen (som jo varte i ganske så mange timer). Gleder meg til helgen da blir det skikkelig koselig feiring :banana:

Hipp hurra!!

32 minutes ago, Lola Pagola said:

Er det noen som har verdens søteste lille drill her? Bosch Ixo? Jeg trenger borr-bits, men hvor får jeg tak i det da, billig?

Visste ikke det fantes til den engang :o   

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mushi skrev:

Ikke akkurat det svaret jeg ville ha. :lol: Vi øver ved å gå tur i skumringen, det er også veldig ekkelt. Og går der han er kjent for så å pushe det litt. I starten var han redd alle andre steder enn på den lille grassflekken i hagen, så det har blitt bedre. 

Keo er en sart sjel generelt uten avreagering, må huske :lol: Han måtte oppsøke alt som var skummelt, så bygde det seg ganske fint sammen tilslutt. Nå er det generelt bare 'rare' mennesker som er direkte skummelt.

Karen din er jo bare valpen enda, han skal da utforske verden enda litt mer, forhåpentligvis rister han det av seg :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Er det ikke bare vanlige bits da? De får du jo overalt. Jeg har forløperen til Ixo, og har alltid bare brukt vanlige bits, er jo litt upraktisk å ikke følge standarden. Skruene er jo ikke noe mindre fordi om maskinen er liten og nett. Men ellers så selger både Jula og Clas Ohlson Ixoen, så da må de jo ha noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Du kan sikkert bruke vanlig bits og de får du litt overalt som feks Biltema, Clas ohlson osv.. 

30 minutter siden, Sona skrev:

Hvis valpen er veldig trygg, og tar ting med knusende ro, så går 1,5 time helt fint selv om det kanskje ikke er ideelt. Har man ikke mulighet til å stikke ut til bilen på den tiden, så er det ingen forskjell hjemme og i bil, annet enn hjemme så kan den røre mer på seg.. 

19 minutter siden, Pixie skrev:

Med unger ville man kanskje ikke gått ifra i bil heller. Og de ville ha vært mange år før man i hele tatt tenkte på å gå ifra de hjemme.. kanskje ikke helt sammenlignbart? 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper har ikke vært i nærheten av å takle det så tidlig, så det kjennes helt utenkelig[emoji12] Men en trygg valp som tar ting på strak arm... Kanskje. Men at den tåler det og at den bør utsettes for det er kanskje ikke det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sona skrev:

Mine valper har ikke vært i nærheten av å takle det så tidlig, så det kjennes helt utenkeligemoji12.png Men en trygg valp som tar ting på strak arm... Kanskje. Men at den tåler det og at den bør utsettes for det er kanskje ikke det samme?

Mine valper hadde nok taklet det helt uten problem. 

Om man utsetter det for valpen eller ikke er litt avhengig av situasjonen tenker jeg. Man er jo ikke nødt å utsette en hund for det hvis man skal bare på kafé. Men feks jeg som var alene hjemme med valp her sist, lot valpen være igjen hjemme med de voksne da jeg skulle på butikken. Det tar fort en liten time når man har med to assistenter på 1 og 3 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine valper hadde nok taklet det helt uten problem. 
Om man utsetter det for valpen eller ikke er litt avhengig av situasjonen tenker jeg. Man er jo ikke nødt å utsette en hund for det hvis man skal bare på kafé. Men feks jeg som var alene hjemme med valp her sist, lot valpen være igjen hjemme med de voksne da jeg skulle på butikken. Det tar fort en liten time når man har med to assistenter på 1 og 3 år [emoji14]
Ikke alltid man har noe valg, nei. Må man så må man[emoji4] Tipper de er veldig hjelpsomme på handletur ja[emoji16]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Ikke alltid man har noe valg, nei. Må man så må manemoji4.png Tipper de er veldig hjelpsomme på handletur jaemoji16.png

De er veldig hjelpsomme :lol: 

men nei, det er ikke alltid man har et valg. Men man prøver jo å unngå slike ting til et minimum, og så er det jo viktig å se an valpen også :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Var det jeg så på også... det enorme snutepartiet passet liksom ikke helt til resten av kroppen SELV om den er barbert :) 

Enig. Dessuten er det kanskje mer kropp på skyggen på veggen enn på hunden?

15 minutter igjen av arbeidsdagen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...