Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, august


mokken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er jeg skikkelig stolt av Fetter. Nå er han godkjent redninghund! Vi har til og med bestått alle prøver vi har vært oppe til på første forsøk. Dette hadde jeg ikke sett for meg da jeg for snart to

jeg fikk melding fra nav nå nettopp om at jeg får innvilget ungufør Endelig godtok de at jeg (som nå er 25år, vært syk i 9 år) oppfyller kravet om å ha blitt alvorlig syk før fylte 26 år! Fy flate det

I   my dog Stakkers Fetter som har en slik gal eier som meg.

Posted Images

1 time siden, mushi skrev:

Noen som har supre tips til å få valp til å være alene? Han er 16 uker og vi har trent nå i 6,5 uker. Jeg kan gå til postkassa og tilbake... Naboene klager mye og får jeg ikke dette til kan jeg ikke ha han mer siden jeg bor i rekkehus.

Har gjort alle tingene man "skal" gjøre. Har sittet på trappa hver dag, går ut døra maaaange ganger etc etc. Den siste uka har jeg prøvd litt hardere metoder uten stor suksess. Låser døra og gjør alt likt. Han sover nede hver natt og kan være lenge alene i bilen.  

Ta en pause kanskje, før du prøver på nytt? Når det nærmet seg at jeg skulle tilbake på jobb så var hun 4 mnd. Det var snakk om 1 time alene til samboer kom hjem. Ga henne fryst kong med leverpostei, lukket henne inne på soverommet og satt meg ut i stua. De første gangene gikk jeg inn til henne før hun var ferdig med kongen, så drøyde jeg det gradvis. Litt syting såklart, men når det var rolig så fikk hun komme ut. Etter en uke med trening hver dag så klarte hun helt fint den timen i hvertfall :) med en gang jeg fant frem kongen så løp hun inn på soverommet og bare venta på at jeg skulle gå. Men i 7 mnd alderen begynte hun å forbinde kongen med å være alene = fælt. Så det kan slå begge veier:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

Hadde han først i bur, så i åpent bur med stor og liten innheining, nå den siste uka har han vært i lukket bur igjen... Han har fin størrelse på det. Plass til seng og en utbrettet avis. Liten hund. Kan ikke ha han løs da han terroriserer den andre hunden hvis jeg går fra dem løse.  

Prøvd å hatt han på eget rom og ikke ser den andre hunden? 

Jeg tenker at det er nok bare høylytte protester og ikke nødvendigvis angst. Jeg mistenker litt hvilken rase det er, og de har jo lyd i seg. I tillegg er de vel også litt som føler for rettferdighet mtp at er den ene løs så skal den andre være løs også :P

Med slike hunder pleier jeg å bare la de protestere til de gir seg. Det tar faktisk neppe lang tid uansett, men det kan jo ikke du gjøre. 

Men et tips som er viktig er at når du trener, så må du fysisk bort fra huset. Ikke sitt på trappa liksom.. De vet at du er der.. og så lager du ikke noen vaner. Dra ut på tur feks, når du kommer hjem, hiver du den om i buret og så går du deg en liten tur til osv. 

Trøtt og litt uforutsigbarhet når den er blir alene, så har du en grei start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å hatt han på eget rom og ikke ser den andre hunden? 
Jeg tenker at det er nok bare høylytte protester og ikke nødvendigvis angst. Jeg mistenker litt hvilken rase det er, og de har jo lyd i seg. I tillegg er de vel også litt som føler for rettferdighet mtp at er den ene løs så skal den andre være løs også [emoji14]
Med slike hunder pleier jeg å bare la de protestere til de gir seg. Det tar faktisk neppe lang tid uansett, men det kan jo ikke du gjøre. 
Men et tips som er viktig er at når du trener, så må du fysisk bort fra huset. Ikke sitt på trappa liksom.. De vet at du er der.. og så lager du ikke noen vaner. Dra ut på tur feks, når du kommer hjem, hiver du den om i buret og så går du deg en liten tur til osv. 
Trøtt og litt uforutsigbarhet når den er blir alene, så har du en grei start [emoji4]
Takk for fint svar! Jeg har hatt hundene sammen frem til forrige uke. Da fikk jeg tips om å gå en times tur med den andre hunden og gjorde det.. Hun holdt på å bli døv... Valpen skreik som vanlig hele tiden. Fra torsdagen økte jeg til 2.5 timer og han skreik først i 1.5 time, så stille 45 min før jeg kom hjem. Dag to startet han med "skrikeetapper" i følge naboene. Er stille kanskje 5 min hvor han raserer buret inni. Er nå på dag fire. Veldig trygg valp ellers.

Ja, jeg tror også det er protester og hvor han stresser seg selv opp over tid. Det er en podengo og jeg lovet at han skulle være stille fra neste uke... Så da må jeg prøve noe nytt igjen. De blir snart gale.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det er jo ikke sånn her i verden at alle kan ha valpen sammen med seg på jobb, og det å ligge alene i en bil er vel ikke bedre enn å være alene på et rom hjemme? Ikke at jeg har noen løsning altså, men jeg syntes det rådet ditt var en kombinasjon av bombastisk og lettvint. 

Jo, det kan være stor forskjell på å ligge i bil, og å være hjemme. I bilen ser de ting rundt seg (underholdning) Hjemme får de tid, plass og kjedsommelighet til å bli kreative... Har du den med i bil har du også mulighet til lufting og ettersyn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg får vondt av å lese om denne valpen på 16 uker. "Hiv den i bur på et rom helt alene og la den hyle fra seg"...Ja jøss, gjør det..

Sånn kommer jeg aldri til å behandle noe dyr noen gang. Godt vi er forskjellig. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at valper og unghunder trives bedre alene i bil enn hjemme. Twist er sånn, stresser mye mer hjemme enn om han ligger i bil, da er han helt rolig. (Og nei, det er ikke det at han ligger i bur i bilen som utgjør forskjellen)

AN forsøker jeg å lage en plan for dagen.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Våknet ikke av vekkerklokke før klokka var 6 i dag! Når det plutselig føles som å sove lenge... :aww: Men trøtt er jeg jo uansett... 
Sjef har fått tur, og det er på tide at jeg får i meg noe mat. Så får jeg håpe at dagen går fort i dag :P Det er alltid positivt om dagen går fort! 

Men nå må jeg komme meg opp av stolen og bort til kjøkkenbenken. 1, 2, 3... Nesten :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mushi jeg ville brukt bilen aktivt og ikke satset på at han skal klare mange timer hjemme enda. Han er jo veldig ung og har masse lopper i blodet! Jeg skjønner at du veldig gjerne vil få det til, men da må du også sørge for at han lykkes, eksempelvis passe på å gå tilbake til han når han ER stille bittelitt. Jeg syns at 3-10 minutter er mer enn lenge nok stille for å gå og belønne, men det er jo min mening. Min hund er fremdeles ikke særlig flink til å være alene hjemme uten annet hundeselskap, men uler periodevis og skriker ikke konstant liksom. Senke kriteriene kanskje, og lengre tidsperspektiv? :) Forskjell på å kunne gå og hente posten eller to timer alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg for sen til skolen pga legen var forsinket. Hadde fem minutter på å gå fra parkeringsplassen, bort til bygget og opp tre etasjer på krykker. Så da tenkte jeg at jeg skulle betale med parkeringsappen når jeg kom i klasserommet.  Joda, glemte jo det og det kosta meg 600kr i stedet for 35.. 

Er jo bare min feil men så sykt sure  penger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
9 hours ago, Symra&Pippin said:

Det er jo ikke sånn her i verden at alle kan ha valpen sammen med seg på jobb, og det å ligge alene i en bil er vel ikke bedre enn å være alene på et rom hjemme? Ikke at jeg har noen løsning altså, men jeg syntes det rådet ditt var en kombinasjon av bombastisk og lettvint. 


Nei, det er ikke sånn at alle i hele verden kan ta med seg valp på jobb, men da får man enten ha en løsning med barnevakt til valpen er gammel nok til å være alene, eller la være å skaffe seg valp. Det er min mening. En 16 uker gammel valp er for ung til å bli latt alene en hel arbeidsdag.

Nå skriver starter at hunden fint klarer å være alene i bilen i mange timer, så da tenker jeg at den føler seg tryggere der, derfor mitt forslag. Og nei - jeg synes kanskje ikke en valp skal være mutters alene i en bil i mange timer heller - men da kan man i alle fall stikke å lufte den sånn annenhver time og kan føre tilsyn med den. Hvilken i min verden er en bedre løsning enn å hive den i et bur og gå når den tydeligvis ikke liker det.

Jeg har ikke alltid kunnet ha med meg hund på jobb, men Noah var med i bilen - da ble han luftet med jevne mellomrom og jeg brukte hele lunsjen på å underholde valpen(e). Hadde jeg ikke hatt den muligheten så kunne jeg ikke hatt valp - jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gå fra en ung valp hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mushi skrev:

Takk for fint svar! Jeg har hatt hundene sammen frem til forrige uke. Da fikk jeg tips om å gå en times tur med den andre hunden og gjorde det.. Hun holdt på å bli døv... Valpen skreik som vanlig hele tiden. Fra torsdagen økte jeg til 2.5 timer og han skreik først i 1.5 time, så stille 45 min før jeg kom hjem. Dag to startet han med "skrikeetapper" i følge naboene. Er stille kanskje 5 min hvor han raserer buret inni. Er nå på dag fire. Veldig trygg valp ellers.

Ja, jeg tror også det er protester og hvor han stresser seg selv opp over tid. Det er en podengo og jeg lovet at han skulle være stille fra neste uke... Så da må jeg prøve noe nytt igjen. De blir snart gale.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

Hvis han er vant med å være med deg hele tiden og så blir plutselig igjen hjemme mens du tar med deg den andre, så blir det gjerne protester. 

Mitt tips er faktisk å bare ta den med i bilen en liten mnd og så prøve igjen, da kan det være en helt annen greie. I tillegg hvis de er vant med at de får aktivitet hele dagene, så blir en arbeidsdag plutselig kjedelig og lang. 

1 time siden, Tonje skrev:

Jeg må ærlig innrømme at jeg får vondt av å lese om denne valpen på 16 uker. "Hiv den i bur på et rom helt alene og la den hyle fra seg"...Ja jøss, gjør det..

Sånn kommer jeg aldri til å behandle noe dyr noen gang. Godt vi er forskjellig. 

Nå er det faktisk ikke sånn at jeg bare hiver de i buret, og lar de bråke ubegrenset med tid. 

Min erfaring med hunder som protesterer er at det blir på samme måte som de nekter å klippe klør, prøver å bjeffe på deg fordi de vil leke osv. De prøver ut ting. Jeg vet 100% hvor trygg hunden er, hvor mye den bråker osv. Vi snakker absolutt ikke angst her. Og har man en del selvstendige hunder, så bryr de seg ikke nødvendigvis om de er sammen med en annen hund osv. De synes det er bare møkk kjedelig å sitte i bur. 

Jeg for min del prøver å unngå at de bråker i bur, for det er dårlig vaner.. Men hvis jeg må bort, og så begynner de å bråke etter en halvtime og holder på en halvtime med protester (som du forøvrig hører på bjeffingen også), så tar ikke jeg det så tungt..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringlen skrev:

Jo, det kan være stor forskjell på å ligge i bil, og å være hjemme. I bilen ser de ting rundt seg (underholdning) Hjemme får de tid, plass og kjedsommelighet til å bli kreative... Har du den med i bil har du også mulighet til lufting og ettersyn.

Ok, I see the point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Krutsi skrev:

 

Nå er det faktisk ikke sånn at jeg bare hiver de i buret, og lar de bråke ubegrenset med tid. 

Min erfaring med hunder som protesterer er at det blir på samme måte som de nekter å klippe klør, prøver å bjeffe på deg fordi de vil leke osv. De prøver ut ting. Jeg vet 100% hvor trygg hunden er, hvor mye den bråker osv. Vi snakker absolutt ikke angst her. Og har man en del selvstendige hunder, så bryr de seg ikke nødvendigvis om de er sammen med en annen hund osv. De synes det er bare møkk kjedelig å sitte i bur. 

Jeg for min del prøver å unngå at de bråker i bur, for det er dårlig vaner.. Men hvis jeg må bort, og så begynner de å bråke etter en halvtime og holder på en halvtime med protester (som du forøvrig hører på bjeffingen også), så tar ikke jeg det så tungt..  

Å tvinge en hund til kloklipp blir noe ganske annet enn å tvinge en hund til å tilbringe lang tid i et bur. Kloklipp er nødvendig, det er ikke buret. Jeg skjønner veldig godt at de protesterer og du sier det jo selv også; det er møkk kjedelig å sitte i bur, derfor er det så uforståelig for meg hvordan man har samvittighet til å ha de der. Hvorfor velger så mange denne løsningen når den ikke er nødvendig?

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mushi jeg har ikke noen tips til deg, annet enn å ta med deg hunden i bilen og utsett alene hjemmetreningen til han er klar for det.

Nå er jo jeg i en situasjon der det ikke haster å trene på å være alene hjemme, og jeg kan ta det i hundens tempo hele veien. Men da jeg fikk Casper så begynte jeg å trene på å være alene hjemme. Han hylte bare jeg gikk på do eller i dusjen. Og gikk jeg i dusjen så var han med inn på badet liksom :P hadde hetta en stund da jeg var sikker på at jeg hadde fått en hund med seprasjonsangst! Og når jeg prøvde å bare gå ut med bosset eller hente posten,så var det et hylekor uten like. Og han ble så stresset at all pelsen lå igjen på gulvet. 

Endte med at jeg bare sluttet å trene på å være alene hjemme, for jeg kunne ikke (og ville ikke) risikere naboklager. Men så flyttet vi når han var 1 år, og da bestemte jeg meg for å begynne å trene igjen. Ble litt og litt om gangen, og i løpet av sommeren i fjor klarte han fint å være alene hjemme uten å stresse eller hyle mens vi var på butikken. Og nå tåler han å være alene hjemme en arbeidsdag. Jeg tror han bare var for umoden i hodet til å takle å være alene før han ble 1 år. 

Tenkte bare å fortelle at det kan gå bra, selvom det er vanskelig nå. Valpen din er jo ikke så gammel enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tonje skrev:

Å tvinge en hund til kloklipp blir noe ganske annet enn å tvinge en hund til å tilbringe lang tid i et bur. Kloklipp er nødvendig, det er ikke buret. Jeg skjønner veldig godt at de protesterer og du sier det jo selv også; det er møkk kjedelig å sitte i bur, derfor er det så uforståelig for meg hvordan man har samvittighet til å ha de der. Hvorfor velger så mange denne løsningen når den ikke er nødvendig?

 

 

Når jeg har valgt bur, så er det pga sikkerhet. Siste whippet lå i bur, fordi valget var enten at hun måtte ligge alene på et rom eller ligge i bur men på samme rom som rottisen. Uansett hvor gode venner de var, så turte jeg ikke å ha en liten whippetvalp løs sammen med en rottis. Ikke før valpen blir større..

Bc'n har ligget i bur en periode nå, fordi jeg må vite at hun er faktisk rolig når hun skal slappe av pga halthet og betennelse i skuldra.. 

 

Så kanskje det greieste er vel å ikke være så kategorisk at man tror andre ikke har en fornuftig tanke bak selv om man har et prinsipp.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Når jeg har valgt bur, så er det pga sikkerhet. Siste whippet lå i bur, fordi valget var enten at hun måtte ligge alene på et rom eller ligge i bur men på samme rom som rottisen. Uansett hvor gode venner de var, så turte jeg ikke å ha en liten whippetvalp løs sammen med en rottis. Ikke før valpen blir større..

Bc'n har ligget i bur en periode nå, fordi jeg må vite at hun er faktisk rolig når hun skal slappe av pga halthet og betennelse i skuldra.. 

 

Så kanskje det greieste er vel å ikke være så kategorisk at man tror andre ikke har en fornuftig tanke bak selv om man har et prinsipp.. 

Nå har man forskjellige tanker om hva som er fornuftig da..

Jeg skal ikke begynne å gå inn på dine grunner for å bruke bur, men jeg kan si at jeg aldri ville valgt den løsningen på det (Sykdom er greit, dersom hunden MÅ holdes dønn i ro, det regner jeg med de fleste forstår). Bur er ingen løsning i min verden og jeg ser ikke på det som et alternativ.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj for et vær ute. Bikkja hater å gå tur i regn og vil snu og gå hjem med en gang vi kommer ut på veien her. Tenkte at vi må i hvertfall gå den lille runden på 20 minutter. Problemet er at hun GÅR så himla seint at turen tar dobbelt så lang tid:lol:

Nå skal jeg snart på jobb. Veldig deilige vakter og stort sett ikke mer enn 5 timer. Blir sikkert mest inne i dag pga været, og det passer meg i grunnen fint:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Krutsi said:

Når jeg har valgt bur, så er det pga sikkerhet. Siste whippet lå i bur, fordi valget var enten at hun måtte ligge alene på et rom eller ligge i bur men på samme rom som rottisen. Uansett hvor gode venner de var, så turte jeg ikke å ha en liten whippetvalp løs sammen med en rottis. Ikke før valpen blir større..

Bc'n har ligget i bur en periode nå, fordi jeg må vite at hun er faktisk rolig når hun skal slappe av pga halthet og betennelse i skuldra.. 

 

Så kanskje det greieste er vel å ikke være så kategorisk at man tror andre ikke har en fornuftig tanke bak selv om man har et prinsipp.. 

Det er mulig du har fornuftige tanker bak å putte dine egne valper i bur, men du anbefaler en annen å putte en valp du ikke kjenner i bur, basert på at du tror at den trasser eller whatever dere velger å kalle det. Det er ikke hva jeg ville kalle en fornuftig tanke. 

--

Tusen takk for klemmer og :heart: alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det er mulig du har fornuftige tanker bak å putte dine egne valper i bur, men du anbefaler en annen å putte en valp du ikke kjenner i bur, basert på at du tror at den trasser eller whatever dere velger å kalle det. Det er ikke hva jeg ville kalle en fornuftig tanke. 

--

Tusen takk for klemmer og :heart: alle sammen :) 

Men alle på sonen kommer med råd osv uten å kjenne den andre hunden. Er det et kriterie på å få gi råd? 

Og jeg har såpass tiltro til hundeierene jeg at selv om jeg spør om de har prøvd bur, så hiver de ikke valpen i bur i 10 timer og lar det stå til. Selv om jeg mener at det er protester, så har jeg aldri sagt at hun skal bare dra ifra den i 10 timer. 

 

Men sånn generelt må jeg si jeg blir litt oppgitt av hundepolitiet, på lik linje som mammapolitiet. For det er faktisk ganske mange som klarer å ta seg av en hund og hunden har det bra selv om det ikke gjøres etter det optimale og det korrekte bestandig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...