Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå juni

Kokospaniel
 Share

Recommended Posts

• Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har visst fått kjæreste jeg

Fra viltkamera i skogen vår ovenfor oss. Da har vi fått fra februar til 1 juni både jerv, gaupe, ulv og Bjørn på kameraet Litt stillig.

Jeg skriver ikke så mye i Akkurat Nå lenger, men jeg vil så gjerne fortelle dere en historie, som bevis for at det skjer fine ting i verden: Jeg blei tipsa om Mortified-podcasten her på sonen for leng

Posted Images

6 timer siden, Bananen skrev:

Noen som har gitt ProPlan med kylling her? Eller som har fått den med kylling fra prøveperioden? Jeg er fortsatt litt skeptisk, og jeg har ikke fått svar på mailen min enda om hvor kyllingen kommer fra med tanke på de 7 landene (som har vært innom flere steder i de forskjellige landene) som står på pakklisten. Bør jeg være bekymret? Jeg har tross alt 28 (!) kg med det.

Hilsen skeptikernordmannen! :lol:

Lov å være skeptisk siden det var vel nylig en sak om bakterier i hundemat og de trakk inn foret.. 

6 timer siden, Stine skrev:

Nå har jeg offisielt gitt opp gnitne sunnmøringer! Neida, et bud over takst er ikke godt nok, så da vil de heller legge det ut på det offentlige markedet. Håper det biter de skikkelig i ræva!

Nuvel, sommeren er tilbake og jeg har gått en fin tur, klipt 2 plener og ligger nå ute og soler meg. Så får drømmen om sunmørsk sauebonde bare flyte sin egen sjø!

Hahaha du får legge inn et skambud da! Ikke gi deg ;) 

1 time siden, Belgerpia skrev:

Hva er problemet? Foret er varmebehandlet  - skumlinger døde.

Hentet for i dag. 3 x 3 kilo - og medium adult er tydeligvis foret en feit puddel på 3 år skal ha. SVÆÆÆÆRE biter, så Malin ble glad - istedet for 20 biter RC får hun nå 10 biter ProPlan... (trist puddel på slankern)

Nå var det vel en sak nå nylig om for med skumlinger og de trakk inn foret. Så det er jo greit å ta litt i bakhodet ;) 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Lov å være skeptisk siden det var vel nylig en sak om bakterier i hundemat og de trakk inn foret..

Nå var det vel en sak nå nylig om for med skumlinger og de trakk inn foret. Så det er jo greit å ta litt i bakhodet ;) 

Jupp, og det er derfor jeg har det i bakhodet også, samt siden de ga bort "prøvepakninger" på 28 kg, liksom. Men det er jo frivillig, men jeg trodde ikke det skulle være SÅ mye fôr. Da begynner skeptikeren i meg å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bananen said:

Jupp, og det er derfor jeg har det i bakhodet også, samt siden de ga bort "prøvepakninger" på 28 kg, liksom. Men det er jo frivillig, men jeg trodde ikke det skulle være SÅ mye fôr. Da begynner skeptikeren i meg å rulle.

Det hørtes i overkant konspiratorisk ut, sånn som du framstiller det her altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Belgerpia said:

Hentet for i dag. 3 x 3 kilo - og medium adult er tydeligvis foret en feit puddel på 3 år skal ha. SVÆÆÆÆRE biter, så Malin ble glad - istedet for 20 biter RC får hun nå 10 biter ProPlan... (trist puddel på slankern)

Hmm.. En aktiv puddel på 3 år fikk bare 3 kg, det er jo ikke helt logisk? Hun burde jo få mer mat enn den tjukke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt og sliten, så blir bare å sløve i dag. Prima er også sliten- håper jeg. Håper ho kvikner til imorra, for idag har hun vart slakt.

Og vi skal snart teste det nye foret vi fikk i posten, håper hun liker det. Hun likte ikke RC puppyforet- men det virket veldig tørt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WelshenNemi skrev:

Sonenorakelet: er det noen som kan fortelle meg hva Apoquel koster? Finner liksom at det er dyr medisin, men ikke hva det koster.. Nemi må kanskje begynne på det, så hadde vært greit å ha en viss idé.

2300,- for en pakke med 100 tabletter betalte jeg :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WelshenNemi said:

Sonenorakelet: er det noen som kan fortelle meg hva Apoquel koster? Finner liksom at det er dyr medisin, men ikke hva det koster.. Nemi må kanskje begynne på det, så hadde vært greit å ha en viss idé.

100 tabletter orket jeg ikke ta ut :P ble så sykt dyrt. og man sparte lite. Betalte vel 250 ish for pakka og vapsen på 15 kg har brukt en halv pille om dagen. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettet terminens siste prøve... puh :D:D 

Hater schizoværet litt som gjør kroppen teit også. Men Hortensiaen min elsker dette været - den har vokst masse og mange nye blomster har sprunget ut.. rare blomsten, men pen i regnværet da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Det hørtes i overkant konspiratorisk ut, sånn som du framstiller det her altså :P

Tja.

http://www.dagbladet.no/nyheter/antibiotikaresistente-ecoli-bakterier-funnet-i-importert-mat/67661447

http://www.matindustrien.no/regelverk/trygg-mat/fant-kolistinresistente-bakterier/

Dette er nok samme sak, men den ene presiserer at det var rått, men ikke den andre. Vet ikke om det var denne saken @Krutsi mente? Men man får satse på at varmebehandlingen er god nok. :aww::P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anette skrev:

100 tabletter orket jeg ikke ta ut :P ble så sykt dyrt. og man sparte lite. Betalte vel 250 ish for pakka og vapsen på 15 kg har brukt en halv pille om dagen. 

Takk :) greit å vite. Til nå har vi jo betalt rundt 120 for 100tabl på den hun går på nå :lol: Nemi er 13,5kg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Polfarer skrev:

2300,- for en pakke med 100 tabletter betalte jeg :) 

Fikk ikke med meg at du hadde svart. Det vsr ikke billig nei :blink: men viktigste er jo at det hjelper. Sparer jo inn igjen en del hvis jeg slipper å måtte til vet hver 2. Uke for det er noe galt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, fikk feriepenger og har nå bestilt meg jaktstøvler (orker ikke mer av de stive fjellskoene å gå i fjellet med) og betalt kurs i sommer... voosj der forsvant en god bit av pengene... jaja resten forsvinner vel når jeg skal kjøpe materialer til ny levegg og gjerde og fikse listene inne :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgjørelse tatt, papirer fylt ut, avgift betalt og kvittering er lagt sammen i konvolutten - gjenstår bare å hive det i postkassa. Så krysser man fingrene for at ønskene for kennelnavn er så uvanlig at det går igjennom, uansett hva det blir er vi fornøyde! :frantics: 

Lyn har fått KONG for første gang, tok noen minutter før hun skjønte at det lønte seg å spise ut av den store åpningen :lol: 

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de eneste tabelettene jeg har funnet som jeg syns virkelig funker mot tørr munn, selvsagt de overlegent dyreste på markede? Hmpf. :aww:  150+ for 40 sugetabeletter er i drøyeste laget når jeg helst skal bruke minst to pr natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jaggu melding om fôrforsendelse jeg også. Men det sto ikke noe om hvor mye, hvordan finner dere ut det?

Ellers har jeg vært på interessant møte, med masse diskusjon og litt sånn drama, lærerikt og gøy! Etterpå kveldstur i regnvær og nå en kopp kakao før senga.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Jeg fikk jaggu melding om fôrforsendelse jeg også. Men det sto ikke noe om hvor mye, hvordan finner dere ut det?

Åpne sporingslinken.
Det står der hvor mye sendingen veier (og seff hvor den befinner seg etc) :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Åpne sporingslinken.
Det står der hvor mye sendingen veier (og seff hvor den befinner seg etc) :)

Ah, jeg la ikke merke til at det var sporingslink en gang jeg. 6,8 kilo. Det var ikke all verden, men greit nok for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
2 timer siden, Bananen skrev:

Galskapen fikk også 28 kg og når jeg regnet på det med høy aktivitet så skulel han ha for i ca 43 dager så derfor jeg fikk så mye tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bananen said:

Tja.

http://www.dagbladet.no/nyheter/antibiotikaresistente-ecoli-bakterier-funnet-i-importert-mat/67661447

http://www.matindustrien.no/regelverk/trygg-mat/fant-kolistinresistente-bakterier/

Dette er nok samme sak, men den ene presiserer at det var rått, men ikke den andre. Vet ikke om det var denne saken @Krutsi mente? Men man får satse på at varmebehandlingen er god nok. :aww::P

Står det at det var purina pro plan hundefor med kylling i? Jeg finner ikke det.

Du framstilte det som om at det hadde vært avdekket en stor sak hvor det var funnet bakterier i Purina Pro Plan-hundemat og brått var det gratis matutdeling etterpå - og at dette var mystisk på noe måte. Dette er det jeg kalte i overkant konspiratorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...