Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2017


netpuppy
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Seriøst? Hverken den irske eller engelske setteren på Crufts hadde noe i nærheten av et dysfunksjonelt eksteriør. De hadde heller ikke ekstremt med pels.  Det var to pent bygde hunder, ikke tunge og grove og overhodet ikke feilkonstruert.

At du mener at jaktcockere og jaktspringere og settere av bruksvarianten er såååå mye sunnere enn de som stilles ut kan jeg ikke fatte. De er jo kun avlet på bruksegenskaper og overhodet ikke hensyntatt eksteriøret.  Og ta en titt, se bort i fra pelsen - på cocker - mener du helt alvorlig at en jaktcocker har bedre eksteriør (er sunnere) enn en helt ordinær cocker?  Lavstilte med tidvis ekstremt lange rygger.

Forøvrig så var ingen av årets retrievere direkte feite. Labben var chubby, men sammenlignet med tidligere labber var den mager.

Ad bulldog - du har vel hatt pittelitt om genetikk på skolen? I så fall så vet du vel at man ikke endrer ting over natta. Og fra å nesten ikke kunne bevege seg i store ringen for 4 år siden, til å faktisk bevege seg ganske spenstig så er det fremgang. Fortsatt en del å gå på, men man endrer ikke 100 års feil over natta.

På den irske og engelske har jeg sett mye verre, men spesielt irsksetteren har fortsatt altfor mye pels til at det er funksjonelt. Gordonsetteren var grusom, altfor tung og med altfor mye pels. Det er overhodet ikke praktisk med slik pels verken i skogen eller på vinterfjellet. Gordonsetteren var så tung at den ville hatt store problemer med praktisk jakt, uansett hvor mye jaktlyst den hadde hatt (men jeg tipper at den også er minimal, disse hundene er ikke avlet basert på deres jaktlige egenskaper). Men dette er tydeligvis den rette GS, bare fordi vi er i Storbritania?

 

Hvor har jeg nevnt jaktcockere? Jaktspringere vet jeg lite om, men jaktcockere har ofte altfor fallende kryss. Hadde jeg skulle kjøpt cocker til bruk på praktisk jakt, så hadde jeg selvfølgelig valgt en jaktcocker med de jaktlige egenskapene jeg var ute etter, i tillegg til linjer med funksjonelt utseende. For meg innebærer det at de har funksjonelle vinkler og rygglinje, ikke for tunge og uten for mye pels.

 

Angående bulldog, hvorfor drar du opp hvilke tiltak som gjøres for å forbedre dens utseende? I følge din tankegang så ser den jo nå riktig ut fordi man er i rasens hjemland og fordi flertallet av BIR-hundene ser slik ut, og det var det jeg påpekte. Jeg syns ikke nødvendigvis en hund har et funksjonelt utseende bare fordi den er premiert i sitt eget hjemland.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 327
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har ikke fått lest ferdig denne tråden før nå, fordi jeg var på nettopp Crufts, og jeg synes jo det er trist at en utstilling skal få et negativt stempel - om det var direktesendte gruppefinaler f

Der tar du veldig feil. Det skilles mellom jakt- og utstillingslinjer i så og si alle andre land, også i rasens hjemland. Du vet at også norske oppdrettere importerer settere fra utlandet og bruker i

Men altså, det skal ikke stikkes under en stol at der finnes mennesker som er så redde for å ødelegge pelsen til hundene sine at de hindrer dyrene, selv om de aller, aller fleste lever hos engasjerte

Posted Images

Akkurat nå, Debbie skrev:

Og så kan dere som skal diskutere ta det i en anna tråd. Dette er om Crufts og hva som skjer der. Rett og slett en koselig tråd.

For det første - hvorfor er det en "koslig tråd"? 

For det andre - det er bare når man uttaler politisk korrekte meninger det, som at bulldogger er stygge og usunne f.eks. Eller pekingeser, som jeg selv har kommentert. Det var ingen reaksjon på det, men det er kanskje koselig at vi er enige om at disse hundene er stygge..? Det er ingen koselig ting å si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Debbie skrev:

Og så kan dere som skal diskutere ta det i en anna tråd. Dette er om Crufts og hva som skjer der. Rett og slett en koselig tråd.

Så man skal ikke nevne strangulerings'handling' og eksteriør som ikke er forenelig med et tilnærmet normalt liv da? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å snakke stygt og nedlatende om enkelte raser og enkelte linjer. Som bulldogger og showsettere f.eks. Det er bare koselig det :) 

-- 

Ser på working group-finalen nå, den SH'en var, var den stor, eller var handleren liten? :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, 2ne skrev:

Det er lov å snakke stygt og nedlatende om enkelte raser og enkelte linjer. Som bulldogger og showsettere f.eks. Det er bare koselig det :)

Hyggelig å være passivt aggressiv, og ikke klare skille mellom: "For en dritstøgg hund" vs "denne hunden er avlet av mennesker slik at den lider hvert eneste sekund den er på denne jorden, noe som er vanvittig trist og jeg blir sint på hundens vegne over hva vi mennesker utsetter de for kun for utseendets skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å snakke stygt og nedlatende om enkelte raser og enkelte linjer. Som bulldogger og showsettere f.eks. Det er bare koselig det [emoji4] 



Eller om de norske rekene vi tydeligvis har i Norge, som er stygge som f [emoji18]

Jeg syns det er greit at folk uttrykker sin meninger i denne tråden, vi er ikke her bare for å ha det koselig [emoji28]
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pringlen skrev:

Da var vi visst ferdig med fokus på funksjon. Rykk tilbake til start, liksom... (nei, det tar ikke evigheter å avle fram napper uten 40kg skinn, og som rører på seg frivillig, det er bare å premiere dem)

Det er mulig jeg husker feil, men hadde de ikke masse løst skinn nedover beina også før? Denne var ikke fullt så ille der, i det minste *niholder på lyspunkt* 

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Hyggelig å være passivt aggressiv, og ikke klare skille mellom: "For en dritstøgg hund" vs "denne hunden er avlet av mennesker slik at den lider hvert eneste sekund den er på denne jorden, noe som er vanvittig trist og jeg blir sint på hundens vegne over hva vi mennesker utsetter de for kun for utseendets skyld".

En dag er jeg sikker på at du klarer å svare på mine innlegg uten å gå på meg som person, Kangerlussuaq.

 Det er flere raser som er dysfunksjonelt bygget enn de rasene som er yndet å rakke ned på i diskusjoner som denne, men det er ikke pk å nevne dem, så da blir ikke de diskutert. Det er pk å hevde at showavla hunder er dysfunksjonelle, akkurat som det er pk å hevde at bruksavla ikke er det - de er jo avla for funksjon :rolleyes: 

Akkurat nå, Benedicte skrev:

Eller om de norske rekene vi tydeligvis har i Norge, som er stygge som f emoji18.png

Jeg liker de norske setterne jeg, men jeg tror nok jeg trenger enda en innføring i hvorfor bruksegenskaper sitter i pelsen og ikke i hodet på enkelte raser :)  

Akkurat nå, Benedicte skrev:

Jeg syns det er greit at folk uttrykker sin meninger i denne tråden, vi er ikke her bare for å ha det koselig emoji28.png

Jeg ser ikke helt at litt meningsutveksling må være ukoselig heller jeg, så lenge vi diskutere sak og ikke person :) 

--

I working group syns jeg leonbergeren var fin, det samme med risenschnauzeren og den russiske terrieren, og overraskende nok likte jeg den tibetanske mastiffen, det er vanligvis en rase som ikke tiltaler meg i det hele tatt :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, 2ne skrev:

 

 

Jeg liker de norske setterne jeg, men jeg tror nok jeg trenger enda en innføring i hvorfor bruksegenskaper sitter i pelsen og ikke i hodet på enkelte raser :)  

 

 

 

Det sitter ikke i pelsen (og heller ikke i hodet på de hundene vi så på Crufts i går), men det er unødvendig med en pels som gir store ulemper når hunden skal utføre sine naturlige oppgaver, som en GS som jakter i skogen. Det er derfor jeg aldri slutter å bli satt ut over den store mengden pels det er på showsettere, en pels man IKKE finner på jaktlinjene i Storbritania.

 

 

Sitat

 

 

Jeg ser ikke helt at litt meningsutveksling må være ukoselig heller jeg, så lenge vi diskutere sak og ikke person :)

 

 

:thumbsup:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Benedicte skrev:

Det sitter ikke i pelsen (og heller ikke i hodet på de hundene vi så på Crufts i går), men det er unødvendig med en pels som ikke gir store ulemper når hunden skal utføre sine naturlige oppgaver, som en GS som jakter i skogen. Det er derfor jeg aldri slutter å bli satt ut over den store mengden pels det er på showsettere, en pels man IKKE finner på jaktlinjene i Storbritania.

:thumbsup:

For ikke å snakke om store mengder fluffypels i snøfjellet :lol: Det er jo ille nok på de som ER avlet for jakt..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Benedicte skrev:

Det sitter ikke i pelsen (og heller ikke i hodet på de hundene vi så på Crufts i går), men det er unødvendig med en pels som ikke gir store ulemper når hunden skal utføre sine naturlige oppgaver, som en GS som jakter i skogen. Det er derfor jeg aldri slutter å bli satt ut over den store mengden pels det er på showsettere, en pels man IKKE finner på jaktlinjene i Storbritania.

Er det noe du veit, eller er det noe du går ut fra fordi de er av showlinjer? For vi hører det samme om belger, og det er ikke noe stort problem å finne langhårsbelgere fra showlinjer som kan brukes :) 

Apropos belgere, så er jeg positivt overraska over at ingen trakk seg for eller prøvde å bite dommeren - det syns jeg det alltid er minst en av på Crufts :P Tervtispa var supersøt, hun ble veldig oppmerksom når hun hørte applaus :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Er det noe du veit, eller er det noe du går ut fra fordi de er av showlinjer? For vi hører det samme om belger, og det er ikke noe stort problem å finne langhårsbelgere fra showlinjer som kan brukes :) 

Apropos belgere, så er jeg positivt overraska over at ingen trakk seg for eller prøvde å bite dommeren - det syns jeg det alltid er minst en av på Crufts :P Tervtispa var supersøt, hun ble veldig oppmerksom når hun hørte applaus :teehe: 

Vi har jo booket samme dommer på vår spesial i år her i hordaland :P Vi booket han fordi han er veldig streng på hva han velger ut, og er ikke redd for å si ifra om hva han mener om hundene, og er vist veldig opptatt av mentalitet. 

Terven var jo dritsøt! :P Så veldig fornøyd ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Er det noe du veit, eller er det noe du går ut fra fordi de er av showlinjer? For vi hører det samme om belger, og det er ikke noe stort problem å finne langhårsbelgere fra showlinjer som kan brukes :) 

Apropos belgere, så er jeg positivt overraska over at ingen trakk seg for eller prøvde å bite dommeren - det syns jeg det alltid er minst en av på Crufts :P Tervtispa var supersøt, hun ble veldig oppmerksom når hun hørte applaus :teehe: 

Hvis du har jaktet eller kjørt i snø med en normal langhåret setter, så vet man at pels ikke er noe man vil ha MER av. Det er tross alt hunder som skal arbeide mange mil om dagen i terreng, kratt og snø. Masse pels er ikke forenelig med bruk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, 2ne said:

Det er lov å snakke stygt og nedlatende om enkelte raser og enkelte linjer. Som bulldogger og showsettere f.eks. Det er bare koselig det :) 

-- 

Ser på working group-finalen nå, den SH'en var, var den stor, eller var handleren liten? :P  

det siste der lurte jeg også på. Litt morsomt er det at den er født i 2006 om jeg har fått med meg rett. 

Angående det første der, så er jeg nok en av dem som ikke snakker spesielt positivt om showutgaven av raser der en ikke tar hensyn til bruksegenskaper det være seg eksteriør eller egenskaper/hode. Men så snakker jeg ikke så positivt om bruksavla hunder med dårlig eksteriør heller. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wachita skrev:

Vi har jo booket samme dommer på vår spesial i år her i hordaland :P Vi booket han fordi han er veldig streng på hva han velger ut, og er ikke redd for å si ifra om hva han mener om hundene, og er vist veldig opptatt av mentalitet. 

Så bra :ahappy: 

Akkurat nå, Wachita skrev:

Terven var jo dritsøt! :P Så veldig fornøyd ut! 

Ja, det gjorde hun! :D 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hvis du har jaktet eller kjørt i snø med en normal langhåret setter, så vet man at pels ikke er noe man vil ha MER av. Det er tross alt hunder som skal arbeide mange mil om dagen i terreng, kratt og snø. Masse pels er ikke forenelig med bruk.

Jeg har puddel, jeg veit hva snø gjør med pels, jeg er ikke uenig i at det ikke er spesielt funksjonelt. Det var dog ikke det jeg var nysgjerrig på. Pels kan klippes, uten at det gjør noe fra eller til på bruksegenskaper. Eller tror du den jakter bedre om du barberer den ned? 

Akkurat nå, Meg skrev:

det siste der lurte jeg også på. Litt morsomt er det at den er født i 2006 om jeg har fått med meg rett. 

Jeg klarte ikke å bli helt enig med meg selv om handleren var liten eller ikke, men den var ikke så stor som det så ut som med en gang :lol: 2006 ja, da var det en sprek gammel mann vi så :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Så bra :ahappy: 

Ja, det gjorde hun! :D 

Jeg har puddel, jeg veit hva snø gjør med pels, jeg er ikke uenig i at det ikke er spesielt funksjonelt. Det var dog ikke det jeg var nysgjerrig på. Pels kan klippes, uten at det gjør noe fra eller til på bruksegenskaper. Eller tror du den jakter bedre om du barberer den ned? 

Jeg klarte ikke å bli helt enig med meg selv om handleren var liten eller ikke, men den var ikke så stor som det så ut som med en gang :lol: 2006 ja, da var det en sprek gammel mann vi så :ahappy: 

..jeg prøvde finne finalevideoen, vet du hvor man kan finne den? eller var det bare direktesendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Belgerpia skrev:

Ukomfortabel? Kjærtinga ødela for den selv, den fikk ikke puste fordi båndet var for stramt. Så den forsøkte å få luft, og etterpå strittet den for å unngå enda en nær døden opplevelse.

 

Fy **** å mye stygg handling det er.  90% av hundene handles som trillekofferter - nesten ikke nedpå med frembena. Så og si samtlige hunder rister seg under løping for å løsne bånd antagelig.  Trist å se på. Dalmisen i oppdrettergruppa er vel den eneste som så langt har fått dødsangst. 

Du veit at England er setternes hjemland? Og at de faktisk IKKE skal se ut som halvskrella reker som de gjør her? Settere i Norge er generelt sett stygge som f... og synes å ha en annen standard enn resten av europa. Og du veit de er stygge når ikke dommere fra annet enn Norge og Sverige blir invitert til å dømme rasene. 

Jeg liker settere som ser ut iht standarden jeg.  Og da skal de ha litt pels. Og siden det er i rasens hjemland så tenker jeg at de har rett. Det er bare i Norge og Sverige at setterne ser ****** ut, resten av verden er på Englands parti - tenker flertallet bestemmer hva som er rett.

 

Desverre... Hvis du ser på dalmisringen i Norge og så er det utrolig mye unødvendig stygg handling ? Det er knapt en eneste dalmis i ringen som får puste!! Heeelt normalt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

..jeg prøvde finne finalevideoen, vet du hvor man kan finne den? eller var det bare direktesendt?

Den er direktesendt nå, noen egen gruppefinalevideo er det jo ikke enda, fordi finalen pågår nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

 

Jeg har puddel, jeg veit hva snø gjør med pels, jeg er ikke uenig i at det ikke er spesielt funksjonelt. Det var dog ikke det jeg var nysgjerrig på. Pels kan klippes, uten at det gjør noe fra eller til på bruksegenskaper. Eller tror du den jakter bedre om du barberer den ned

Hvis det skal være mulig å i det hele tatt jakte med showsettere på noe annet enn lavland (jorder) så vil det være en nødvendighet å klippe dem ned, ja. Derfor avler man ikke jakthunder med slik pels. Fugliser skal gjøre litt mer ila en jaktdag, enn en puddel på tur..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...