Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack Russell spist av ulv


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette var neppe mindre sidetungt og kunnskapsbasert enn hylende triggerhappy bondetamper som bare vil skyte ulv, dessverre... Lite balansert  - som vanlig i denne debatten.  

Det er veldig kjekt å si, når du ikke bor i ulvesona. Her kan man altså takke seg selv, om bikkja blir spist på gårdsplassen, bare du snur ryggen til. Flott å dømme en liten del av landet til å leve s

Tragisk, men altså, hvis bikkja di tar seg en ekstra lufterunde på kvelden, midt i ulveland, der det akkurat har blitt observert ulv, så går man vel ikke og legger seg, og venter til dagen etter med å

Posted Images

30 minutter siden, Mirai skrev:

Er man helt koko fordi man/jeg setter min egen hverdag og liv fremfor en ulv?

Er det noen som sier du er koko?
 

Egoistisk er det. Du verdsetter dine vestlige behageligheter høyere enn selve eksistensen av et annet individ. Et annet individ som ikke gjør annet enn å leve der dens naturlige veg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Er det noen som sier du er koko?
Egoistisk er det. Du verdsetter dine vestlige behageligheter høyere enn selve eksistensen av et annet individ. Et annet individ som ikke gjør annet enn å leve der dens naturlige veg er.

Jeg syns ikke jeg er noe verre enn ulven/andre dyr når jeg prøver å beskytte meg/mine ved å jage ulven/andre dyr fra området mitt (eksempelvis rundt huset, gårdstunet og lignende) dersom de utgjør en trussel eller gjør skade. Jeg syns det er rart at du tar i bruk så sterke begreper og syns at menneskeheten går under fordi andre syns det er naturlig å ønske en trussel fjernet (merk: ikke utrydde arten). 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hadde vært fint om man prøvde å bli kjent med/lære noe om det man er redd. Bare for å finne ut hva man egentlig er redd ved det. For min del så har jeg vært redd edderkopper men ikke lenger nå fordi jeg har lært meg litt om deres levesett. Det samme gjelder veps. Høyder er jeg livredd og jobber hele tiden med saken. Bjørn er jeg også redd men har innhentet mer og mer kunnskap om den så nå er jeg tryggere når jeg ferdes i skogen sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
31 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg syns ikke jeg er noe verre enn ulven/andre dyr når jeg prøver å beskytte meg/mine ved å jage ulven/andre dyr fra området mitt (eksempelvis rundt huset, gårdstunet og lignende) dersom de utgjør en trussel eller gjør skade. Jeg syns det er rart at du tar i bruk så sterke begreper og syns at menneskeheten går under fordi andre syns det er naturlig å ønske en trussel fjernet (merk: ikke utrydde arten). 

 Litt selvmotsigende å ønske trusselen fjernet men ikke utrydde den? 

Hadde de innavla bøndene i hedmark nøya seg med å jage de hadde det jo ikke vært noe tema. Desverre er det ikke tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
3 minutter siden, AnkiogBonita skrev:

Så lenge det ikke blir tatt ut nærgående ulv vil det være konfrontasjoner.

I de åra vi nå har hatt ulvejakt har bøndern istedet for å ta ut nærgående ulv har de i stedet bevisst gått for å rasere etablerte revir. Tatt alfa'er for det de har hatt kvote på ser ut til å ha stått mye høyere i kurs enn å kaste bort kvota på noe så dumt som nærgående ulv og enkeltindivider som faktisk gjør skade.

 

Karma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Avani skrev:

Jeg syntes det hadde vært fint om man prøvde å bli kjent med/lære noe om det man er redd. Bare for å finne ut hva man egentlig er redd ved det. For min del så har jeg vært redd edderkopper men ikke lenger nå fordi jeg har lært meg litt om deres levesett. Det samme gjelder veps. Høyder er jeg livredd og jobber hele tiden med saken. Bjørn er jeg også redd men har innhentet mer og mer kunnskap om den så nå er jeg tryggere når jeg ferdes i skogen sommerstid.

Maken til vås.....  Personlig er jeg ikke redd for ulv, (og heller ikke edderkopper, veps, bjørn eller høyder....)men jeg vil likevel ikke ha ulv helt inn til husvegga slik som noen nå faktisk har hatt.  Det er selvsagt en reell trussel for våre hunder.  Det må vel alle kunne innse?  Jeg har heller ikke noe problemer med å forstå at folk som bor i de områdene hvor dette faktisk har skjedd, er redd for å la små barn leke ute.  Det er da ingen ubegrunnet frykt?  Det er faktisk realisme. 

Å jakte med løse hunder i disse områdene er å gamble med hundenes liv.  Det kan da ikke være mye tvil om det?  Og da hjelper det fint lite om man "lærer om det man er redd for".  Man kan faktisk ikke sammenligne den reelle faren for ulv i de områdene hvor ulven nå er såpass nærgående at den går inn på gårdsplassen hos folk og angriper hunder, med redselen for edderkopper i Norge......

Jeg er veldig glad for at vi ikke har ulv her i bygda slik at jeg fremdeles kan slippe hundene mine fritt, og på den måten gi de et utmerket liv til det bruksområdet som de er skapt for.  Jegere kan bare reise til andre områder å jakte sier noen.  Jeg sa til en som hevder dette at "det blir som om du aldri mer kan kjøre med sledehundene dine i det distriktet hvor du bor, men hver gang du skal ut med bikkjene dine så må du kjøre 20 - 30 mil".....  Dusten ble så klart svar skyldig..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt tråden fra start, og hadde ikke egentlig tenkt delta, prøver å styre unna ulvedebatter sånn generelt, men siden denne går noenlunde gemyttlig for seg kan jeg skrive litt om hva jeg tenker rundt det hele.
Jeg bor i kanten av Finnskogen, midt i ulvesona, med ulverevir rett bak gården og ulvehatende naboer på alle kanter. Innen 2km radius er det 2-3 som har sau, som går bak vanlig sauenetting. Siden jeg flyttet hit for 5 år siden er det tatt sau på 2 gårder rundt her, sau som har stått i innhegning av vanlig sauenetting (90cm høyt). Før jeg flyttet hit ble det også tatt en hund rett bak i skogen her (i det som nå er min skog, faktisk..), en jakthund som løp alene, etter hva jeg har blitt fortalt. Jeg forteller dette for å si noe om hvordan jeg bor/lever, da det virker å være veldig viktig. Det mest leste argumentet fra ulvehatere til "ulveelskere" er "sånne byfolk som aldri opplever ulven har ikke noe de skulle sagt". Så ja, jeg bor i ulvesona, og "lever med ulv" daglig.
Og ang. elg: Bøndene rundt her klager over at det nesten ikke er igjen elg, ulven har spist alt. Samtidig rapporterte ene nabobonden (tidligere sauebonde, innbitt ulvehater) etter elgjakta at det var nesten ille hvor fort jakta hadde gått i år, de hadde skutt kvota på rekordtid, det var så godt med elg... Og på mine turer rundt i skogen her er skogen pepret med elgspor, jeg ser elg jevnlig, og skogen viser store beiteskader fra elgen. Noen steder ser ungskogen ut som bonsai-trær...

JEG tenker at ulven ikke er farlig. Jeg er aldri redd ulv når jeg, med min lille "søt liten forrett for ulven"-hund går lange turer innover i skogen, inn i ulvereviret. Jeg er redd huggorm, for hundens skyld, og jeg er litt usikker på bjørn (som det også er observert mye av her i høst, men som det aldri snakkes om...), men aldri redd ulven når jeg går på tur. Det å treffe andre folk, ukjente folk, og ukjente, løse hunder, derimot.... I motsetning til ulvehatende bønder har jeg bodd i Oslo, jeg har kjent trusselen fra andre mennesker, kjent hvor begrensende og truende andre mennesker kan være, så det å dele skogen med noen få ulv gjør meg ingenting! :P

JEG mener man forvalter/prøver å forvalte ulven feil. Forslaget om å ta ut hele ulveflokker for å begrense antallet ulv totalt mener jeg ville vært mot sin hensikt. Tomme revir gir økt innvandring av streifulv. Flere forskere på ulv har prøvd å forklare dette flere ganger i løpet av de siste årene. Etablerte flokker tar minst sau, da de har stort nok jaktlag til å ta elg, og det er deres ønskede byttedyr. Streifulv, enkeltulver og ulvepar tar mer sau, da de ikke har like gode muligheter til å jakte elg. Tar man ut hele flokker vil man dermed øke problemet for bøndene, ikke minske det.

JEG mener at i stedet for å ta ut hele flokker, etablerte flokker, burde man latt flere flokker etablere seg (større sone), og så heller få igang en forvaltning der man tok ut noen individer i flokkene (ikke alfaparet, men ungdyr f.eks). Da ville revirene være opptatt, streifulvproblemet minket, man fikk jaktet ulv så ulvene fikk større frykt for mennesker igjen, og man fikk beholdt en bestand som bedre kunne overleve over tid. 30 ulv har ingen fremtid, det skjønner vel alle...hvordan vil det bli med innavlen over noen generasjoner liksom...

Så kunne man endret på hvordan pengene gikk. I stedet for å betale ut masse i erstatning for tapt sau, så kunne man gitt mer i omstillingsmidler for bønder som ble berørt av ulven (de som ikke kunne ha sau mer pga at de mistet beiteretten), man kunne gitt mer i støtte for sikring av beitedyr. Det er mye man kan gjøre, mye man kan endre på.

Jeg har altså skrevet hva JEG mener, MINE tanker rundt dette. For å presisere dette. Dette er ikke noe jeg legger frem som en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så igjen viser det seg at det ikke engang er redsel, men uvilje til å miste sine hobbyer og behageligheter, som er motivasjonen til hundesonens "skyt gjerne ulv"-gruppe. 

Selvsagt er dette med hobbyer et viktig argument!  Hvis man bor f eks på Finnskogen og er ihuga harejeger, eller elgjeger så er jo det en vikitg del av livskvaliteten.  Det blir som jeg skrev over hvis denne kortenkte sledehundkjøreren ikke kan kjøre hjemme lenger.  Jakt har sterke tradisjoner i Norge, og jakt med løs hund er en stor del av dette.  Og det er selvsagt lagt ned masse arbeid i generasjoner for å avle frem gode hunder til dette formålet.  Akkurat som andre hundefolk forsøker å avle frem best mulig hunder til sitt bruk. Men tankegangen er åpenbart slik at "så lenge jeg ikke driver med jakt og jakthunder, så driter jeg i det og disse rasene".  En "flott" holdning i forhold til andre hundefolk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Selvsagt er dette med hobbyer et viktig argument!  Hvis man bor f eks på Finnskogen og er ihuga harejeger, eller elgjeger så er jo det en vikitg del av livskvaliteten.  Det blir som jeg skrev over hvis denne kortenkte sledehundkjøreren ikke kan kjøre hjemme lenger.  Jakt har sterke tradisjoner i Norge, og jakt med løs hund er en stor del av dette.  Og det er selvsagt lagt ned masse arbeid i generasjoner for å avle frem gode hunder til dette formålet.  Akkurat som andre hundefolk forsøker å avle frem best mulig hunder til sitt bruk. Men tankegangen er åpenbart slik at "så lenge jeg ikke driver med jakt og jakthunder, så driter jeg i det og disse rasene".  En "flott" holdning i forhold til andre hundefolk..

Å lage reservat i Norge for en liten promille av den Russiske gråulvbestanden, er strengt tatt ikke noe annet enn en sær hobby, det heller...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stella grunnen til at de ønsker å ta ut de aktuelle flokken er at de alt ER svært nærgående. Alfapar som har lært at folk = mat, hvordan tror du de oppdrar avkommet? De håper vel at om det etablerer seg nye ulver der, at de kanskje oppfører seg litt mer normalt. Hannen i Osdalsflokken er forresten stokk halt. Men ulver har ikke engang den rettigheten at de blir avlivet når de lider. De skal jo vernes for en hver pris..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pringlen skrev:

@Stella grunnen til at de ønsker å ta ut de aktuelle flokken er at de alt ER svært nærgående. Alfapar som har lært at folk = mat, hvordan tror du de oppdrar avkommet? De håper vel at om det etablerer seg nye ulver der, at de kanskje oppfører seg litt mer normalt. Hannen i Osdalsflokken er forresten stokk halt. Men ulver har ikke engang den rettigheten at de blir avlivet når de lider. De skal jo vernes for en hver pris..

Ja, derfor mitt syn at en målrettet jakt på rett individer i hver flokk, f.eks årlig, vil opparbeide frykt for mennesker igjen. Spesielt nærgående individer, som ikke lærer av å f:eks bli skremt grundig, bør kunne tas ut. Dette med halt ulv er jo noe helt annet, og om du leser innlegget mitt ser du at jeg ikke er imot ulvejakt, jeg er bare uenig i hvordan.

Og, det kan godt hende at det er problematisk for folk å ha nærgående ulver, men man hører mye når man bor i ulvesona, og det er ikke få ganger jeg har hørt om at det legges ut elgskrotter, slakteavfall og annet åte strategisk plassert i nærheten av gårdene, så ulven lokkes til å drive matsøk i nærområdet... Jeg har også hørt snakk om folk som kalkulerer med å slippe hundene sine, for ulvehatet er så blindt at de gjerne ofrer både egen sikkerhet hjemme på tunet og hunden sin for å få bevist hvor fæl ulven er.
JEG tror at dette bildet ikke er så svart/hvitt. JEG tror at manglende jakt kombinert med ovennevnte utlegging av åte osv sammen kan ha skapt mindre frykt for mennesket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stella skrev:

Ja, derfor mitt syn at en målrettet jakt på rett individer i hver flokk, f.eks årlig, vil opparbeide frykt for mennesker igjen. Spesielt nærgående individer, som ikke lærer av å f:eks bli skremt grundig, bør kunne tas ut. Dette med halt ulv er jo noe helt annet, og om du leser innlegget mitt ser du at jeg ikke er imot ulvejakt, jeg er bare uenig i hvordan.

Og, det kan godt hende at det er problematisk for folk å ha nærgående ulver, men man hører mye når man bor i ulvesona, og det er ikke få ganger jeg har hørt om at det legges ut elgskrotter, slakteavfall og annet åte strategisk plassert i nærheten av gårdene, så ulven lokkes til å drive matsøk i nærområdet... Jeg har også hørt snakk om folk som kalkulerer med å slippe hundene sine, for ulvehatet er så blindt at de gjerne ofrer både egen sikkerhet hjemme på tunet og hunden sin for å få bevist hvor fæl ulven er.
JEG tror at dette bildet ikke er så svart/hvitt. JEG tror at manglende jakt kombinert med ovennevnte utlegging av åte osv sammen kan ha skapt mindre frykt for mennesket. 

Tja, det virker nå som de som lever med de nevnte flokkene er reellt plaget, og det er godt dokumentert over flere år nå. Jeg hadde ikke orket å leve slik, og ville nok ha flyttet. 

Her hos oss er det ganskje levelig, enn så lenge. Ulvene i kommunen har oppført seg omtrent som ulver skal, da er det ikke et problem. Desverre har det kommet halvtamme individer i nabokommunene, tas ikke disse ut, og det får lov å utvikle seg, så vet jeg ikke helt hva vi gjør. 

red: og hvis det er å kalkulere med å slippe hund, å faktisk jakte med bikkjene, og bruke dem slik de må brukes. Ja så gjør man vel det. Alternativet er å flytte, eller å avlive bikkja selv, liksom....(nei, det er ikke alle hunder som har et liv om de ikke brukes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Tja, det virker nå som de som lever med de nevnte flokkene er reellt plaget, og det er godt dokumentert over flere år nå. Jeg hadde ikke orket å leve slik, og ville nok ha flyttet. 

Her hos oss er det ganskje levelig, enn så lenge. Ulvene i kommunen har oppført seg omtrent som ulver skal, da er det ikke et problem. Desverre har det kommet halvtamme individer i nabokommunene, tas ikke disse ut, og det får lov å utvikle seg, så vet jeg ikke helt hva vi gjør. 

Men leser du hva jeg skriver? Du siterer meg, men svarer noe annet? Jeg skriver jo at jeg vil de skal jaktes på, at unormalt tamme ulv skal fjernes (enten ved å skremmes så de endrer adferd, eller skytes) og at JEG mener en forvaltning der jakt på individer i hver flokk årlig vil gjøre ulven mer sky igjen, så den får tilbake den folkesky adferden ulven egentlig er kjent for.

Og om de som lever med flokkene innpå tunet har lokket dem dit ved å legge ut åte, metodisk og utspekulert, blir jo saken en litt annen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stella skrev:

Men leser du hva jeg skriver? Du siterer meg, men svarer noe annet? Jeg skriver jo at jeg vil de skal jaktes på, at unormalt tamme ulv skal fjernes (enten ved å skremmes så de endrer adferd, eller skytes) og at JEG mener en forvaltning der jakt på individer i hver flokk årlig vil gjøre ulven mer sky igjen, så den får tilbake den folkesky adferden ulven egentlig er kjent for.

Og om de som lever med flokkene innpå tunet har lokket dem dit ved å legge ut åte, metodisk og utspekulert, blir jo saken en litt annen, eller?

Ja, du skriver at du ønsker a nærgående individer tas ut (og det bør vel alle være enige om) Samtidig spekulerer du i at folk kan skylde seg selv?

Det vil alltid være en ekstra mattilgang rundt mennesker. Om det er gnagere drept av gift, bikkjer i hundegård eller et reveåte, spiller ikke så stor rolle. Ulven skal uansett ikke stryke langs husveggene...

Damen som eide hunden denne tråden startet med, hadde forøvrig de tre ulvene på gårdsplassen sin igjen i går. De har lært hvor de finner mat...  Det er søkt om felling på dem. Men å ta hund er trolig ikke grunnlag nok. Selv 2 meter fra huset, altså. Hvor langt skal strikken dras?

Red: ellers har du rett i at jevnlig jakt, vil gi en bestand med mer naturlig adferd :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pringlen skrev:

Ja, du skriver at du ønsker a nærgående individer tas ut (og det bør vel alle være enige om) Samtidig spekulerer du i at folk kan skylde seg selv?

Det vil alltid være en ekstra mattilgang rundt mennesker. Om det er gnagere drept av gift, bikkjer i hundegård eller et reveåte, spiller ikke så stor rolle. Ulven skal uansett ikke stryke langs husveggene...

Damen som eide hunden denne tråden startet med, hadde forøvrig de tre ulvene på gårdsplassen sin igjen i går. De har lært hvor de finner mat...  Det er søkt om felling på dem. Men å ta hund er trolig ikke grunnlag nok. Selv 2 meter fra huset, altså. Hvor langt skal strikken dras?

Red: ellers har du rett i at jevnlig jakt, vil gi en bestand med mer naturlig adferd :)

Jeg spekulerer ikke, jeg forteller hva jeg har hørt, og legger derfor dette til som mulig medvirkende årsak til at ulven er så nærgående.

Selvsagt lærer ulven hvor det er lettfanget mat hen. Man bør derfor prøve å unngå å ha lettfanget/lettfunnet mat ute til ulven. Forebygge at ulven lærer seg dette altså. Nå som først skaden har skjedd (er vel ikke første gangen disse ulvene har tatt hund heller), så får man vurdere hvor funksjonelt det er å prøve å skremme dem, eller om de faktisk har krysset en linje og bør tas ut pga problematisk og unaturlig adferd.

Min mening: Om man hadde tillatt større ulvesone, med flere etablerte flokker, ville det å ta ut problemindivider blitt mindre vanskelig, da det ville vært en større bestand og hvert individ dermed ikke like viktig for videre bevaring av bestanden. Da kunne man regulert flokkene på en bedre måte. Mer negativ påvirkning mot ulven fra mennesker ville gitt mer frykt hos ulven. De er jo smarte dyr. Om en flokk blir jaktet på, og det skytes individer i flokken, vil de jo oppfatte mennesker som en reell trussel, og prøve å holde seg unna. Mer spredt utbredelse av ulven ville vært en fordel tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på denne tråden her i natt da jeg slapp ut bikkja med diare mens jeg ble inne for å vaske opp etter henne. Hvordan jeg kunne skyldt meg selv om hun hadde blitt tatt av ulv, siden jeg slapp henne ut alene. Heldigvis for oss så bor vi i samme kommune som Pringelen, ulven her har enn så lenge ikke lært seg at hunder er lettfanget mat, jeg har ikke hørt at hunder har forsvunnet fra gårdsplassene her omkring. Krysser fingrene for at det fortsetter sånn, egoistisk som jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pringlen skrev:

Tja, det virker nå som de som lever med de nevnte flokkene er reellt plaget, og det er godt dokumentert over flere år nå. Jeg hadde ikke orket å leve slik, og ville nok ha flyttet. 

Her hos oss er det ganskje levelig, enn så lenge. Ulvene i kommunen har oppført seg omtrent som ulver skal, da er det ikke et problem. Desverre har det kommet halvtamme individer i nabokommunene, tas ikke disse ut, og det får lov å utvikle seg, så vet jeg ikke helt hva vi gjør. 

red: og hvis det er å kalkulere med å slippe hund, å faktisk jakte med bikkjene, og bruke dem slik de må brukes. Ja så gjør man vel det. Alternativet er å flytte, eller å avlive bikkja selv, liksom....(nei, det er ikke alle hunder som har et liv om de ikke brukes)

Noen onde tunger hevder at de fleste hundene som blir tatt er gamle, og at det er et bevis for at det er "kalkulert".  Om det stemmer vet ikke jeg.

At det legges ut åte- kan hende for revejakt, men det vet jo ikke ulven, det skjer jo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Stella skrev:

Jeg spekulerer ikke, jeg forteller hva jeg har hørt, og legger derfor dette til som mulig medvirkende årsak til at ulven er så nærgående.

Selvsagt lærer ulven hvor det er lettfanget mat hen. Man bør derfor prøve å unngå å ha lettfanget/lettfunnet mat ute til ulven. Forebygge at ulven lærer seg dette altså. Nå som først skaden har skjedd (er vel ikke første gangen disse ulvene har tatt hund heller), så får man vurdere hvor funksjonelt det er å prøve å skremme dem, eller om de faktisk har krysset en linje og bør tas ut pga problematisk og unaturlig adferd.

Min mening: Om man hadde tillatt større ulvesone, med flere etablerte flokker, ville det å ta ut problemindivider blitt mindre vanskelig, da det ville vært en større bestand og hvert individ dermed ikke like viktig for videre bevaring av bestanden. Da kunne man regulert flokkene på en bedre måte. Mer negativ påvirkning mot ulven fra mennesker ville gitt mer frykt hos ulven. De er jo smarte dyr. Om en flokk blir jaktet på, og det skytes individer i flokken, vil de jo oppfatte mennesker som en reell trussel, og prøve å holde seg unna. Mer spredt utbredelse av ulven ville vært en fordel tror jeg.

Helt enig. Det burde strengt tatt ikke vært noen ulvesone i det hele tatt. Da ville man kunne forvalte ulven på lik linje med gaupe, bjørn og jerv, og man slapp at små områder satt med hele trykket.

1 minutt siden, 2ne skrev:

Jeg tenkte på denne tråden her i natt da jeg slapp ut bikkja med diare mens jeg ble inne for å vaske opp etter henne. Hvordan jeg kunne skyldt meg selv om hun hadde blitt tatt av ulv, siden jeg slapp henne ut alene. Heldigvis for oss så bor vi i samme kommune som Pringelen, ulven her har enn så lenge ikke lært seg at hunder er lettfanget mat, jeg har ikke hørt at hunder har forsvunnet fra gårdsplassene her omkring. Krysser fingrene for at det fortsetter sånn, egoistisk som jeg er. 

Nei, det har ikke vært noen hundedrepere her på lenge nå. Håper bare de får ryddet litt på andre siden nå, for de som holder til der er ikke like greie. Sporet 3-5 stk som strefeier over. Det liker jeg ikke sååå godt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Noen onde tunger hevder at de fleste hundene som blir tatt er gamle, og at det er et bevis for at det er "kalkulert".  Om det stemmer vet ikke jeg.

At det legges ut åte- kan hende for revejakt, men det vet jo ikke ulven, det skjer jo.

Så det kan ikke være det at gamle hunder har litt vanskeligere for å komme seg unna ulv enn en ung en? Jeg syns det er rimelig ufint at det spekuleres i at det er kalkulert, kjenner jeg, men dette er en diskusjon som drar frem det aller mest usaklige i folk, sånn generelt. 

Jeg tror forøvrig jeg har hørt om ulvedrepte hunder i hele aldersskalaen, så de er vel ikke bare gamle heller? 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, det har ikke vært noen hundedrepere her på lenge nå. Håper bare de får ryddet litt på andre siden nå, for de som holder til der er ikke like greie. Sporet 3-5 stk som strefeier over. Det liker jeg ikke sååå godt...

Det er ikke noe hyggelig om de går etter hundene på gårdsplassene nei.. Jeg får "trøste" meg med at det bor mange hunder mellom oss og skogen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Så det kan ikke være det at gamle hunder har litt vanskeligere for å komme seg unna ulv enn en ung en? Jeg syns det er rimelig ufint at det spekuleres i at det er kalkulert, kjenner jeg, men dette er en diskusjon som drar frem det aller mest usaklige i folk, sånn generelt. 

Jeg tror forøvrig jeg har hørt om ulvedrepte hunder i hele aldersskalaen, så de er vel ikke bare gamle heller? 

Det er ikke noe hyggelig om de går etter hundene på gårdsplassene nei.. Jeg får "trøste" meg med at det bor mange hunder mellom oss og skogen.. 

jeg har ikke peiling, jeg har ikke sett så nøye på statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...