Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack Russell spist av ulv


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 245
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette var neppe mindre sidetungt og kunnskapsbasert enn hylende triggerhappy bondetamper som bare vil skyte ulv, dessverre... Lite balansert  - som vanlig i denne debatten.  

Det er veldig kjekt å si, når du ikke bor i ulvesona. Her kan man altså takke seg selv, om bikkja blir spist på gårdsplassen, bare du snur ryggen til. Flott å dømme en liten del av landet til å leve s

Tragisk, men altså, hvis bikkja di tar seg en ekstra lufterunde på kvelden, midt i ulveland, der det akkurat har blitt observert ulv, så går man vel ikke og legger seg, og venter til dagen etter med å

Posted Images

Guest Kåre Lise
3 timer siden, spot skrev:

Kopiert fra Naturen for alle:

 

Når ulv begynner å ta hund...

Siden den 30 januar iår har vi hatt 4 ulveangrep på hund som er bekreftet av sno. En hund er drept, to hardt skadet og den siste, en valp på 8 månder slapp unna med skrekken etter å ha vært lagt i bakken av en ulv flere ganger, før den kom seg inntil eieren sin.
Nå er muligens en femte hund tatt i området der sno prøver å skremme ei merket ulvetispe med knallskudd og stadig forfølgelse av dyret. Dette ser ut som er en litt håpløs oppgave for sno, da ulven ikke forsvinner, men opptrer inne iblant bebyggelsen og bare stikker seg unna. Nå kan det altså se ut som denne ulvetispa har tatt en hund, mens mannskaper fra Statens Naturoppsyn prøver å skremme ulven vekk.

Skadepotensialet er ikke til stede sier klima og miljøminister Vidar Helgesen... 
Hva er da dette som skjer om dagen med at ulv er på trappene og inne i gårdsplassen hos folk daglig? 
4 hunder er bekreftet angrepet på ei uke og 1 hund forsvunnet uten at den har blitt funnet, akkurat i sporet der ulvetispa ble peilet samme kveld som hunden forsvant...er det slik vi ønsker å ha det?

Når ulv begynner å ta hund på gårdsplassen hos folk, da er den begynt å bli mer enn bare nærgående... Da er skadepotensialet stort.

Disse ulvene som begynner å drepe og spise hunder kan bli meget farlige, da de virker å ha mistet all respekt for at det finnes mennesker i umiddelbar nærhet. De lærer at hund er enkle bytter og gir mat i magen. Vi ser ofte at slike ulver ligger rundt husene der de har tatt hund og observerer i flere dager både før og etter angrepet. 
Når de har tatt skrittet til å angripe hund, så er det ofte slik at det blir en form for spesialisering og flere hunder i området lever farlige dager fordi ulven har skjønt at dette er enkel mat....

Utifra det russiske forskere kan fortelle oss, så er denne nærgåenhet til mennesker og angrep på hund det første skrittet imot å bli menneskeeter. Det å snappe et barn som er ute å leker er like enkelt som å ta hund, kanskje enklere tilogmed.

Hvem har da ansvaret den dagen et barn blir angrepet ? er det vi som forsøker å få myndighetene til å fjerne nærgående individer? eller forvaltningen og bestemmende myndighet, som ikke reagerer på varslene?

Hadde lisensjakten i forvaltningsområdet for ulv startet fra 1 januar som vedtatt, så hadde vi kanskje begrenset skaden på to hunder. En hund forsvunnet i Søre Osen og en hund hardt skadet sør for Elverum.

Vi ser nå hva lovnaden fra klima og miljødepatementet er verdt ... 
At nærgående ulv skulle tas ut hvis de nærmet seg og viste unormal oppførsel... Hva skjer? Jo de sender statens Naturoppsyn for å skremme bort ulven til ingen nytte.. 
Klima og miljøminister Vidar Helgesen satte igang ett dyrt og håpløst merkeprosjekt for å finne ut hva både lokalbefolkningen og sno sine representanter har visst i mange år...
Unormalt nærgåenhet og liten respekt for menneskers nærvær...!

Nå ser vi hva som er iferd med å skje i ulvesona. 4-5 hunder angrepet av ulv iløpet av ei uke og igjen lurer jeg på... Hva må til for at det skal være skadepotensial nok? Må et menneske bøte med livet...?

Kunne du vært så søt og kopiert med kildene også hvis det er noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8. februar 2017 at 0:21 PM, Meg skrev:

Noen onde tunger hevder at de fleste hundene som blir tatt er gamle, og at det er et bevis for at det er "kalkulert".  Om det stemmer vet ikke jeg.

At det legges ut åte- kan hende for revejakt, men det vet jo ikke ulven, det skjer jo.

Onde tunger hevder også at nå har man begynt å sette ut "hu bæssmor eller hainj bæssfar" når det nærmer seg livets slutt. Helt kalkulert. Helt sant - jeg har hørt det fra onde tunger. Da kan disse raringene som er redd ulv skylde seg selv når liv går tapt hvis man forer ulven nærmere huset med gæmlingene først. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, roxie88 skrev:

Onde tunger hevder også at nå har man begynt å sette ut "hu bæssmor eller hainj bæssfar" når det nærmer seg livets slutt. Helt kalkulert. Helt sant - jeg har hørt det fra onde tunger. Da kan disse raringene som er redd ulv skylde seg selv når liv går tapt hvis man forer ulven nærmere huset med gæmlingene først. 

:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, roxie88 said:

Onde tunger hevder også at nå har man begynt å sette ut "hu bæssmor eller hainj bæssfar" når det nærmer seg livets slutt. Helt kalkulert. Helt sant - jeg har hørt det fra onde tunger. Da kan disse raringene som er redd ulv skylde seg selv når liv går tapt hvis man forer ulven nærmere huset med gæmlingene først. 

:) fint :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, roxie88 skrev:

Onde tunger hevder også at nå har man begynt å sette ut "hu bæssmor eller hainj bæssfar" når det nærmer seg livets slutt. Helt kalkulert. Helt sant - jeg har hørt det fra onde tunger. Da kan disse raringene som er redd ulv skylde seg selv når liv går tapt hvis man forer ulven nærmere huset med gæmlingene først. 

Det vil jo hjelpe veldig på ang sykehjemsplasser :drool:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kåre Lise skrev:

Kunne du vært så søt og kopiert med kildene også hvis det er noen. :)

Å være søt er ikke helt min stil...  ang kilder så får du ta det opp med vedk som har skrevet dette.  Å for å gjenta meg selv så synes ikke jeg at ulven skal utryddes, men den må reguleres, og jeg vil ikke ha den verken på trappa, inntil husveggen, på gårdsplassen eller rundt husa her.

Det er forøvrig ikke så vanskelig å forstå at hvis en ulv eller en ulveflokk klarer å skaffe seg mat ved "husveggen", så er dette en atferd som forsterkes, og denne atferden overføres til avkommene.  Kilder eller ikke kilder. Personlig trenger ikke jeg noen kilder for å forstå det....  Det er jo slik naturen har innrettet seg siden tidenes morgen. Ulv som utvikler denne type atferd må skytes.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
30 minutter siden, spot skrev:

Å være søt er ikke helt min stil...  ang kilder så får du ta det opp med vedk som har skrevet dette.  Å for å gjenta meg selv så synes ikke jeg at ulven skal utryddes, men den må reguleres, og jeg vil ikke ha den verken på trappa, inntil husveggen, på gårdsplassen eller rundt husa her.

Det er forøvrig ikke så vanskelig å forstå at hvis en ulv eller en ulveflokk klarer å skaffe seg mat ved "husveggen", så er dette en atferd som forsterkes, og denne atferden overføres til avkommene.  Kilder eller ikke kilder. Personlig trenger ikke jeg noen kilder for å forstå det...  Det er jo slik naturen har innrettet seg siden tidenes morgen. Ulv som utvikler denne type atferd må skytes.

Russisk forskning og menneskeeting for å nevne noe som trenger gode kilder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

Russisk forskning og menneskeeting for å nevne noe som trenger gode kilder.

 

Som sagt så får du ta opp det med skribenten.  Jeg har i hvert fall ikke noe problemer å se for meg at de ulvene som lærer at de kan oppsøke hus hvor det er hunder, også i en gitt situasjon kan ta et lite barn.  Og normalt sett kan et barn på 5 år være ute å leke på egen eiendom uten konstant overvåking av voksne, og jeg har heller ingen problemer med å forstå at foreldre er engstelige for ungene sine i de områdene hvor ulven har vært helt inne på gårdsplassen hos folk.  Kilder eller ikke kilder...  Men det er klart at det er lett for oss som ikke bor i områder med ulv å drite i det...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Avani skrev:

Naturen for alle! Hvem definerer de som alle? 

Det  må du ta opp med de som har opprettet gruppen, men slik jeg oppfatter det betyr det i klartekst alle kan benytte naturen, dvs. inkl. bønder som har husdyr på beite, og jegere som jakter med løse hunder som nødvendigvis jobber et godt stykke unna jegeren. Inkl. drivende hunder som jager med los, enten det er under selve drevet eller når de stiller bytte, f. eks. norges nasjonal rase, NEG, eller spetser som loser f eks skogsfugl eller mår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Det  må du ta opp med de som har opprettet gruppen, men slik jeg oppfatter det betyr det i klartekst alle kan benytte naturen, dvs. inkl. bønder som har husdyr på beite, og jegere som jakter med løse hunder som nødvendigvis jobber et godt stykke unna jegeren. Inkl. drivende hunder som jager med los, enten det er under selve drevet eller når de stiller bytte, f. eks. norges nasjonal rase, NEG, eller spetser som loser f eks skogsfugl eller mår.

Det er folk altså..ikke viltet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Avani skrev:

Det er folk altså..ikke viltet.

Som sagt; det må du ta opp med de som har opprettet gruppen, men det er jo innlysende at husdyr og jakt med f eks drivende hunder går dårlig sammen.  Men det gir du kanskje f ... i ettersom du kanskje ikke er verken bonde med husdyr eller jakthundeeier?  Og da er det helt greit at ulven hindret både matproduksjon, inntekt og næringsgrunnlag, og dermed bosetting i bygdenorge, samt hindrer bevaring av fra før av utrydningstruede norske harehundraser?  Det er en grunn til at våre forfedre beskattet ulvebestanden så pass hardt...   Og du gir vel også f... i at folk nå opplever at ulver kommer helt inn på gårdsplassen til folk..   Hva med å vise en smule empati, solidaritet og forståelse med andre hundeeiere og folk som preges av dette?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk synes jo gjerne også det er fint å kunne ri på tur, plukke sopp og bær, uten å bli sirklet inn av ulv. De som opplever dette, synes ikke skogen er for alle lenger, akkurat. Det bør man kunne forstå. 

At elgbestanden blir utryddet (jo da, endel plasser i Sverige er det alt tilfelle) er vel definitivt at det går ut over viltet. Dere vet at ulvebestand fortrenger gaupa også?

En annen ting er dvergbendelorm. Vi ormekurbehandler bikkjene, kontrollerer revebestanden. Men de største vandrerene får bare styre på...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Pringlen said:

Folk synes jo gjerne også det er fint å kunne ri på tur, plukke sopp og bær, uten å bli sirklet inn av ulv. De som opplever dette, synes ikke skogen er for alle lenger, akkurat. Det bør man kunne forstå. 

At elgbestanden blir utryddet (jo da, endel plasser i Sverige er det alt tilfelle) er vel definitivt at det går ut over viltet. Dere vet at ulvebestand fortrenger gaupa også?

En annen ting er dvergbendelorm. Vi ormekurbehandler bikkjene, kontrollerer revebestanden. Men de største vandrerene får bare styre på...

Den største utfordringen per nå for bruk av naturen er sinna elg. Det er faktisk et problem. Jeg kjenner flere som kjører hundespann med signalpenn i ulveland. Men det er pga elgen... Ikke lenge siden et spann ble sparka ned av elg. Og i avisen i dag kan vi lese om noen på ski som ble angrepet av elg. Ikke at jeg synes ulveangrep er ok, men jeg synes det er rart at det er så lite fokus på elg. Elg skader hvert år turfolk, og fører til tap av menneskeliv i trafikken.. 

det klages på at det er lite elg i ulvesonen likevel observeres det mange av turfolk og det rapporteres inn store beiteskader på skog. 

Synes forvaltningen generelt kunne blitt bedre jeg... mht til de fleste dyreslag! 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Den største utfordringen per nå er sinna elg. Det er faktisk et problem. Jeg kjenner flere som kjører hundespann med signalpenn i ulveland. Men det er pga elgen... 

Nærgående og utrivelig elg, de skytes...

Hvordan tror du forresten elgene reagerer når alt av kalver blir tatt, og skogen er generelt utrygg? Trekker mot folk, kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

Folk synes jo gjerne også det er fint å kunne ri på tur, plukke sopp og bær, uten å bli sirklet inn av ulv. De som opplever dette, synes ikke skogen er for alle lenger, akkurat. Det bør man kunne forstå. 

At elgbestanden blir utryddet (jo da, endel plasser i Sverige er det alt tilfelle) er vel definitivt at det går ut over viltet. Dere vet at ulvebestand fortrenger gaupa også?

En annen ting er dvergbendelorm. Vi ormekurbehandler bikkjene, kontrollerer revebestanden. Men de største vandrerene får bare styre på...

Ja, det er helt riktig!  Det var jo to damer som hadde vært og fisket,og hadde ryggsekkene fulle av fisk som ble ringet inn av ulv.  Det gikk bra, men det var selvsagt en skremmende opplevelse.  I et av Sveriges tidligere desidert beste elgdistrikter er det nå svært lie elg igjen.  Det samme har skjedd i enkelte distrikter i Norge hvor det er ulv.  En kamerat av meg hadde tidligere 12 elg på kvota, og nå har de 2...  Og dette er jo viktige matressurser som også har en stor økonomisk verdi.  Det stemmer at ulven fortrenger gauap, og noen ulver ser ut til å ha spesialisert seg på rådyr og bever.  Og da forsvinner også disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Meg skrev:

Den største utfordringen per nå er sinna elg. Det er faktisk et problem. Jeg kjenner flere som kjører hundespann med signalpenn i ulveland. Men det er pga elgen... 

"Sinna" elg er egentlig ikke noe problem.  At noen få hundekjørere en sjelden gang opplever en sint elg er i det store og det hele intet problem, og som Pringlen skriver så blir nærgående elg i forhold til opphold i hager o.l. kjapt skutt ut.  Jeg har selv pga mitt yrke bistått viltnemda med å skyte nærgående elg.  Men det er visst et langt større problem å skyte nærgående ulv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...