Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå februar

Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har kjøpt et ***** hus.   https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91368606&fks=91368606   Vi EIER et hus.    

...spretter jeg innom for å fortelle at 12 små nøster har funnet veien ut, resten jobber med saken.  

Søtbass (sånn helt seriøst, han er usedvanlig vakker? Ikke sant?  )          

Posted Images

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Turb skrev:

Pigg har ikke lest det der... :D 

Tror det jevnt over er ganske typisk at hunder ikke har helt selvinnsikt. 
Beauceroner tror jo de veier 2 kg og passer i fanget, såeh... :lol: 

Aragon trodde jo han var stor tydeligvis. Tøffeste gutten i gata, enten det var små eller store vi traff på :blink: 

Og sånn ellers så er det mye rare meninger blant folk hva som er stort, lite, og mellomstort også. Når folk sier at golden retriever er stort så klør jeg meg litt i hodet :P  

Får vel sette i gang med pannekakerøre :drool: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Siri skrev:

Jeg synes leiligheten var kul, jeg :D Ta høyde for at jeg overhodet ikke har interesse for interiør og sånt... 

Jeg tror greia var at det var veldig mye interiør i den leiligheten :P 

5 timer siden, SFX skrev:

Åh, nå så jeg for meg noen bilder av Smitt og Smule som dingler under buken og heier mens han tisser. På den annen side, det så ut som et jur :D Det fungerte fint flere ganger, og etter hva jeg forsto var det en løsning veterinæren hadde pønsket ut og gjort med flere hunder. Videoen var av en kelpie, og jeg innbiller meg at de er kreative nok til å kle av seg om de ikke vil noe :P 

Jeg antar det :P 

Sitat

De to favorittkammene koster vel til sammen 100 kroner, så det er jo faktisk helt overkommelig å lage duplikater av. Ei sprayflaske med balsamspray går det jo også an å lage to av, siden det er balsam som uansett skal vannes ut en del. Jeg tror jeg begynner å få en plan for de siste tingene, så grooming-rommet blir ferdig snart! Tusen takk, godt å kaste ball med noen!

Bare hyggelig :ahappy: Husk at det ikke er lov å tilføre pelsen noe på utstillingsplassen da :P 

Sitat

Woop woop, da håper vi det er forbi og overstått!

Ja! :D 

Sitat

Jeg vet ikke hvor mange hunder jeg skal reise med enda, men Foenix har fått ny veterinærtime i morgen for å ta en ny kontroll av øret - blir hun friskmeldt kan jeg vurdere å ta henne med, er hun fremdeles betent så har jeg hundepass. Og snille veterinæren ga oss time før de åpner, fordi jeg ikke har bil resten av uka og de egentlig hadde full kalender i morgen. De er bare så fantastiske. Jeg elsker Jenny <3 

Ja, de er fine, de veterinærene der :ahappy: Jeg beholder de jeg og, det er verdt den ekstra kjøreturen syns jeg! 

Sitat

Foenix, derimot, har ikke hatt en så bra morgen, for hun fant et margbein på stuegulvet, hoppet opp i sofaen for å kose seg med det - men mistet det BAK sofaen. Nooooo! Hun kan det med å lage sorry-fjes, altså. Jeg får vel dra fram sofaen og fiske det fram.

Stakkars Foenix! :o 

5 timer siden, Turb skrev:

Yey tror det blir ny bil på meg... og panikk... veldig vanskelig med bil! 

Og hvorfor er det nesten ingen annonser som har bilde av bagasjerommet? Er det bare hundemennesker som er interessert i sånt?

Det der har jeg lurt på og! Jeg driter i hvor mange liter bagasjerommet er på, er det plass til to-tre hundebur der, for svarte svingende! Det er da noe alle lurer på? :teehe: 

4 timer siden, *Kat84* skrev:

Men jeg kan ikke fordra å kjøre sånn :lol: 
Og to store kommer jeg bare til å ha i en overlappsperiode. Når Sjef er gammel og jeg ser at han er mindre aktiv og trenger mer ro. Men det er ingen problem å ha plass til 2 stk i en V90 altså. De har større bagasjerom enn en V70. 
Og bagasje kan jeg ha i takboks :whistle: 

Så sant ikke V90 er sabla mye større enn den ser ut til, og/eller beauceron er mye mindre enn den ser ut til, så får du ikke plass til to hunder på den størrelsen i bagasjerommet på en V90? Jeg har hatt en del stasjonsvogner opp gjennom, og den eneste stasjonsvogna det var plass til bur til to belgere i, var Chrysler. I samtlige andre har det gått utover antall sitteplasser - hvilket er kjipt om man må kjøre litt rundt på arvinger og sånt innimellom, det er visst ikke lov til å ha sånt i bikkjebura :rolleyes::teehe: 

3 timer siden, Turb skrev:

Roomster vurderes også, men de er det veldig få til salgs av, samme med yetien, men den har litt lite bagasjerom da... blir litt smalt til to hunder der tror jeg...

Jeg har Roomster! Fikk i oktober! Jeg har prøvekjørt den 1 gang! :no: Det er plass til to mellompuddelbur bak, men noe særlig større enn det så må du ta ut seter :aww: 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Turb said:

Har sett på den, litt liten motor synes jeg. Men har funnet en toyota verso varebil jeg gjerne skulle tittet på, bare synd den er på andre siden av landet... norge er et upraktisk land... er ikke som om man tar en svipptur til grense jakobselv liksom...

4 hours ago, Turb said:

Ja octaviaen er definitivt en av de jeg vurderer, nå blir det en mellomstor hund og ett menneske... vil ha dobbeltbur bak for oppbevaring og drar ofte på tur med andre med hund, så da er det praktisk å ha plass til en ekstra hund. Roomster vurderes også, men de er det veldig få til salgs av, samme med yetien, men den har litt lite bagasjerom da... blir litt smalt til to hunder der tror jeg...

La meg bare si at Yeti kan du drite langt i :P Det går for min mor med EN sheltie liksom :P tidenes verste bagasjerom selvom man kan legge ned seter osv... Yarisen går jo fordi du er kort i beina, men den er ubehagelig for folk som er lengre i beina :P@SandyEyeCandy tror jeg kan skrive under på det :lol:

Kjøp deg en berlingo multispace *tommelopp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har Roomster! Fikk i oktober! Jeg har prøvekjørt den 1 gang! :no: Det er plass til to mellompuddelbur bak, men noe særlig større enn det så må du ta ut seter :aww: 

Good to know, da utgår den. Selv om Pigg er en "liten" hund, så er han litt større enn en mellompuddel :P 

Akkurat nå, Anette skrev:

La meg bare si at Yeti kan du drite langt i :P Det går for min mor med EN sheltie liksom :P tidenes verste bagasjerom selvom man kan legge ned seter osv... Yarisen går jo fordi du er kort i beina, men den er ubehagelig for folk som er lengre i beina :P@SandyEyeCandy tror jeg kan skrive under på det :lol:

Skal ta en titt på peugot partner tepee, men berlingoen har jeg en del venner som har brent seg på. Noen er superfornøyd og noen hater den som pesten, så er litt usikker på om jeg orker styret. Tror jeg skal prøvekjøre en nissan qashqai og se om det er mulig å trø et dobbeltbur inn i den, mistenker ikke, men verdt å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt her: noen som har eller kjenner til Beagle som kan si noe om ca hva slags størrelser som trengs i sele og halsbånd? Det er så enkelt å selge utstyr når den som skal kjøpe spør om jeg tror det vil passe til hunden deres... Beaglevalp på 5 mnd, innbiller meg at den vil bli kortere men kraftigere enn min lange terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt her: noen som har eller kjenner til Beagle som kan si noe om ca hva slags størrelser som trengs i sele og halsbånd? Det er så enkelt å selge utstyr når den som skal kjøpe spør om jeg tror det vil passe til hunden deres... Beaglevalp på 5 mnd, innbiller meg at den vil bli kortere men kraftigere enn min lange terrier?

Beagletispa jeg hanka inn forrige helg passa halsbåndet etter cockertispa mi, ca40? Men det var en slank og nett beagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Beagletispa jeg hanka inn forrige helg passa halsbåndet etter cockertispa mi, ca40? Men det var en slank og nett beagle

Takk:-) Da tror jeg jeg hadde rett i å tenke at halsbåndet i str 50 blir for stort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anette said:

Det har ikke vært danseplass, akkurat, men det er med en Yaris jeg har vært på de fineste venneroadtripene med bagasjen full av hunder og pikkpakk, så gode minner overskygger evt traumer jeg måtte ha pådratt meg pga liten plass. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Turb skrev:

Ja octaviaen er definitivt en av de jeg vurderer, nå blir det en mellomstor hund og ett menneske... vil ha dobbeltbur bak for oppbevaring og drar ofte på tur med andre med hund, så da er det praktisk å ha plass til en ekstra hund. Roomster vurderes også, men de er det veldig få til salgs av, samme med yetien, men den har litt lite bagasjerom da... blir litt smalt til to hunder der tror jeg...

Slår et slag for Peugeot 508 jeg altså om man vil ha stasjonsvogn... Vi har et Hercules Eagle Medium hundebur (68,6 x 68 x 83,5) i bagasjerommet og godt med plass ved siden av, sikker på at man får inn et dobbeltbur. Diiigert baksete, plass til masse bagasje der. Om man har penger vil jeg tro at den nye 5008 (SUV) er perfekt, vi sikter oss inn på en 3008 etterhvert siden vi bare trenger plass til en hund.

20161011_072933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Bare hyggelig :ahappy: Husk at det ikke er lov å tilføre pelsen noe på utstillingsplassen da :P 

Hvis jeg oppdager en bortglemt knute i skjørtene på Glam før vi skal i ringen, så tar jeg heller et par sprut med balsamspray for å hjelpe kammen enn at han skal hyle som en stukken gris, lille pysegutt :D 

Sitat

Ja, de er fine, de veterinærene der :ahappy: Jeg beholder de jeg og, det er verdt den ekstra kjøreturen syns jeg! 

Det er helt klart verdt det. Sikkert fine veterinærer på Hamar også, men hvorfor skal jeg teste ut det?

Sitat

Stakkars Foenix! :o 

Det var jo rene tragedien her, hun satt seg tett inntil meg og gjemte hodet i halsgropen min. 

Jeg hadde blitt deppa sjæl, om 200 gram melkesjokolade forsvant bak sofaen.

Jeg forsøkte å få Glam til å posere på turen:

16998941_10158119395800136_8958652209133

Idiot :wub: 

Det var en fin tur da, selv om det var så vått i skogen at Foenix nesten fikk startet badesesongen - hun elsker den sesongen nesten høyere enn snø-sesongen. Jeg falt bare en gang, og da klarte jeg å vippe meg forover, så håndleddene kunne ta imot støtet i stedet for rumpa. Jeg skled mange ganger på slapsesnø som gir etter på mose, eller på kamuflerte isflekker over røtter og berg, og det går et sånt deilig jolt oppover hele ryggraden da. Deilig, om jeg hadde vært masochist, i hvert fall. Men de fikk en time i skogen, har spist en porsjon eller to med elg- og rådyrbæsj, har løpt med nesa i bakken for å følge alskens fotefar i skogen (jeg antar alle rådyrene som går på jordet vårt også går i skogen :P ), og ligger rolig og fornøyd rundt meg. Så da skal jeg skynde meg å bade dem før jeg får varmen i meg. Nettopp fyrt opp i vedovnen, og satte på oljeovnen fordi jeg ikke orker å gå ut etter mer ved, jeg har fire tjukke kubber, det får holde i kveld med strøm attåt. Komfyren er slått på, så skal jeg lage spearribs og potetbåter til middag når to hunder har fått sine bad, så kan jeg ha spisepause mens de lufttørker. Jaggu fant jeg en svensk kladd-kaka gjemt bak 40 kg vom også - jeg elsker når jeg finner menneskemat i fryseren! Jeg hørte noe om fetetirsdag, jeg gjør bare min innsats for å opprettholde tradisjoner jeg ikke har hørt om før...

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rundstykke med ost til middag jeg. Nå her jeg rundstykke med spekeskinke til kvelds :P

Vi dro til Biri i dag, hærens overskuddslager hadde utsalg på travbanen. Fikk med meg tre massive ulltepper til bikkja, 150 kr stk. Og sitteunderlag, og en lilla ullgenser. Gubben tok med seg en armybukse i camo-versjon jeg egentlig syns er dritstygg, den er i tillegg alt for stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro til Biri i dag, hærens overskuddslager hadde utsalg på travbanen. Fikk med meg tre massive ulltepper til bikkja, 150 kr stk. Og sitteunderlag, og en lilla ullgenser. Gubben tok med seg en armybukse i camo-versjon jeg egentlig syns er dritstygg, den er i tillegg alt for stor...

Mye av det de selger er ofte Kina-varer og av dårlig kvalitet. Noe innimellom er bra, problemet er å skille det ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Mye av det de selger er ofte Kina-varer og av dårlig kvalitet. Noe innimellom er bra, problemet er å skille det ut.

Bruker hæren kinavarer av dårlig kvalitet? I gamle dager kunne man alltid stole på at millitært overskuddsmateriell var knallsolide greier. Fjellsko varte i flere tiår, for å si det sånn.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Turb skrev:

Good to know, da utgår den. Selv om Pigg er en "liten" hund, så er han litt større enn en mellompuddel :P 

Skal ta en titt på peugot partner tepee, men berlingoen har jeg en del venner som har brent seg på. Noen er superfornøyd og noen hater den som pesten, så er litt usikker på om jeg orker styret. Tror jeg skal prøvekjøre en nissan qashqai og se om det er mulig å trø et dobbeltbur inn i den, mistenker ikke, men verdt å se på.

Jeg vil vel ikke kalle Pigg en "liten" hund, han er så vidt jeg husker pittelitt større enn vanlige kelpier er :lol: Men nei, du får ikke plass til to kelpiebur bak i Roomsteren uten å fjerne baksetene. Evt et belgerbur og to puddelbur, det går heller ikke uten å ta ut setene.. Men det er bedre enn Berlingoen, for Roomsteren starter i det minste :teehe: 

32 minutter siden, SFX skrev:

Hvis jeg oppdager en bortglemt knute i skjørtene på Glam før vi skal i ringen, så tar jeg heller et par sprut med balsamspray for å hjelpe kammen enn at han skal hyle som en stukken gris, lille pysegutt :D 

Hannhunder :rolleyes: 

Det er helt klart verdt det. Sikkert fine veterinærer på Hamar også, men hvorfor skal jeg teste ut det?

Det er det jeg har tenkt her og :lol: Jeg veit at mange i AG-miljøet er fornøyd med en veterinær her i området (hun driver også med AG), men jeg er veldig fornøyd med de på Kløfta, og de kjenner oss, så hvorfor bytte? Er ikke noe vits i det :ahappy: 

Det var jo rene tragedien her, hun satt seg tett inntil meg og gjemte hodet i halsgropen min. 

Jeg hadde blitt deppa sjæl, om 200 gram melkesjokolade forsvant bak sofaen.

Ja, stakkar, jeg skjønner henne godt! :D 

Nå fikk jeg lyst på melkesjokolade :o Jeg har bare spist en Japp i dag, da kan jeg gå og kjøpe meg en melkesjokolade også? :D 

Jeg forsøkte å få Glam til å posere på turen:

16998941_10158119395800136_8958652209133

Idiot :wub: 

Søtingen :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, SFX skrev:

Det minte meg på en gang jeg nesten kom for seint til ringen (hadde forsovet meg) og skulle dra raskt over Freke før vi måtte løpe inn. På Leto selvsagt, så trangt og fint. Han satte selvsagt i å hyle sin serinade fordi han merket nok at jeg var litt stresset og han er en litt verbal fyr i enkelte situasjoner. Litt flaut kan du si :P 

Gikk bra i ringen i det minste, selv om tiden før var "litt" stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...