Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

Koiranett bekreftet i grunn bare det jeg visste, om strihårsdachsen ikke blir utsatt for ulykke, blir de normalt gamle.

Det er selvsagt mange som blir kjørt i hjel, drukner, blir sparket av elg, stryker med i hi osv.. Men overlever de i skogen, må man regne med å ha dem i opp mot 14 år. 11-12 åringer i god jaktkondisjon er mer normalen enn unntaket. Med støvere er det det samme, men litt kortere tid før de "blir gamle". 

Derimot er ikke dette hunder man ser ofte i veteranklasse. De fleste jegere er glad til når man har unnagjort de utstillingene man evt "må" på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

19 timer siden, enna skrev:

Jaja, naiviteten lenge leve...valgte å holde munn da relativt fersk rottis-eier med unghund  (hannhund) i dag fortalte meg at hennes hannhund er av stødige gamle tyske arbeidslinjer og derfor helt uten noen form for skarphet..

Og på veg hjem sent i kveld oppdaga @Trillian en ung kvinne som var i ferd med å hoppe fra en bro og ut i elva. Vi fikk stoppa bilen og ringt politiet. Heldgvis greidde en mann å komme seg ut til henne, ta tak i henne og dra henne ned fra rekkverket. Regner med han greidde å holde henne fast til politiet kom - vi måtte kjøre videre for vi laga fullstendig propp i trafikken der vi stod.  Da jeg kom tilbake til samme sted på veg hjem etter  å ha avlevert @Trillian var broen tom, legevaktsbilen stod et stykke fra og var tydeligvis ferdig med "arbeidet" sitt.

Stakkars fortvilte menneske. Håper hun fikk skikkelig hjelp. :(

9 timer siden, Line skrev:

Jeg tviler på at det blir så mye action på avlsrådskurs at jeg trenger pass og prevensjon i alle fall :lol: 

Jeg siterte for å si at prevensjon og avlsrådskurs hørtes ut som en skikkelig contradiction in terms, men det poenget ble jo skikkelig oppbrukt for mange timer siden. Moralen er: ikke siter noe når du ligger ti sider bak skjema på sonen.

Jeg har hoppa over mange sider, men for å få ro i sjela kommer jeg sikkert til å skumme gjennom når jeg får tid. Ikke føl dere usynliggjort og oversett om jeg burde kommentert noe. :aww:

Jeg tror hundene mine vet at det er helg når mor tenner opp i peisen, setter den der lilla glasskålen midt på stuebordet og setter seg under ullteppet i sofakroken! Fredagskveld! :heart:

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på pedagogikkurs i Oslo hele dagen - offisiellt død i hodet...

Tema var interessant, men hvorfor er det sånn at pedagoger ofte er de som er dårligst til å forelese og har dårlige power point slides? Når man holder forelesning for en hel gjeng med lærere skulle man tro det fantes en minste standard? :o 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Turb said:

Idag har jeg vært på pedagogikkurs i Oslo hele dagen - offisiellt død i hodet...

Tema var interessant, men hvorfor er det sånn at pedagoger ofte er de som er dårligst til å forelese og har dårlige power point slides? Når man holder forelesning for en hel gjeng med lærere skulle man tro det fantes en minste standard? :o 

Meninga er nok at lærere skal erfare hvordan det er å måtte pine seg gjennom kjedelige forelesninger.... :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Meninga er nok at lærere skal erfare hvordan det er å måtte pine seg gjennom kjedelige forelesninger.... :sleep:

Tydeligvis... jeg håper ikke mine timer er like kjedelige -ev så synes iallefall jeg at tema for mine timer er morsommere :P Naturfag er morsommere enn pedagogikk... og fyren brukte begrepet klassisk betinging feil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Turb said:

Tydeligvis... jeg håper ikke mine timer er like kjedelige -ev så synes iallefall jeg at tema for mine timer er morsommere :P Naturfag er morsommere enn pedagogikk... og fyren brukte begrepet klassisk betinging feil... 

Sånt kan ødelegge hele forelesninger totalt for min del.... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Sånt kan ødelegge hele forelesninger totalt for min del.... :innocent:

Jaaaaaaaa! Og jeg er nerd altså, men på det tidspunktet begynte jeg å bli lei. Han klarte å ta noe som jeg egentlig synes er ganske spennende å gjøre det kjedelig... jeg har fremdeles tro på prosjektet og ser frem til oppstart til høsten, men 15 min om forskjellen på gruppe og team kan ta knekken på de fleste. Og når han da i tillegg fortalte om speilnevroner og tydelig hadde misforstått hva den forskningen gikk ut på, da meldte jeg meg litt ut *surmule*

Men igjen jeg skal holde en positiv tone når jeg snakker om prosjektet på jobb, for det kan bli bra :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
6 minutter siden, enna skrev:

Meninga er nok at lærere skal erfare hvordan det er å måtte pine seg gjennom kjedelige forelesninger.... :sleep:

Jeg visste den slags var et eget fag! :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Høres ut som at klubben gjør et veldig godt stykke arbeid i å få frem det positive. Kjempebra! 

Og da skjønner du kanskje at jeg blir skuffet og provosert når folk er mer enn nødvendig negativ i sine uttalelser om rasen, uten å vite hva de snakker om?

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Men de mystiske sykdommene som du nevner her er vel det som trekker ned forventningene, og også det jeg kom over av informasjon over alt. 

Nå fatter jeg ikke hva du mener - mener du at sykdommene er mystiske fordi du ikke vet hva nyresvikt, magedreining, OCS, ødelagt korsbånd og kreft er, eller hva er det som gjør dem mystisk? Dette er jo sykdommer og skader som kan forekomme i veldig mange raser, vi har ikke tegnet ned noen patent eller copyright på det. Alt dette kan skje hos din rase også, så hva mente du med mystisk?

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Det skal sies at det er flere år siden jeg sjekket opp hvordan status var, og da var det hovedsakelig disse sykdommene som var typiske. Jeg håper jo virkelig at det er på vei ut og at det blir mindre og mindre av det. 
Men ja; forventet levealder i kombinasjon med disse var et nei for meg. 

Det er litt for enkelt å si at en håper en blir kvitt sykdommene. Even ble avlivet fordi han fikk magedreining. Han ble 12 år og 14 dager. Er det da et problem for ham og hans linjer? Ville du tatt hans barn og barnebarn (om han ikke hadde vært ungkar) ut av avl fordi magedreining må bekjempes? 

Jeg er mer opptatt av helheten og levealderen, og de færreste hunder sovner inn av alderdom, de færreste avlives av alderdom - de fleste dør av noe, det må vi bare akseptere. En gammel kropp tåler mindre og blir lettere utsatt for noe når immunforsvaret går nedover med alderen. Så jeg mener det er utopisk å tro at en kan fjerne forekomsten av nyresvikt, av kreft, av magedreining i noen som helst rase. Fokuset må være på å gjøre fornuftige kombinasjoner med høy levealder, og ikke se seg blind på hva de dør av. For ja, cirka 40 prosent av bernere dør av kreft. Men det er ikke sånn at alle dør fem år gamle av kreft. De dør ett år gamle av kreft - og de dør 14 år gamle av kreft. Så det er ikke så lettvint som at bare vi fjerner sykdommer, så blir de gamle. 

Det krever flere tanker i hodet på en gang i dette arbeidet, det er i hvert fall min overbevisning. En må ikke se seg blind på en ting, for da overser en fire andre problem. Helhet, helhet, helhet - og å akseptere at på et tidspunkt dør de. 

Jeg klarer sjelden å finne noen som kan si hva som er akseptabel levealder - vi jobber for høyere levealder, men hva er målet? Når er vi i mål, når er vi fornøyd, når er det akseptabelt. Hva er en realistisk forventning for at det skal være interessant å kjøpe rasen? Og da minner jeg deg på at jeg synes du har urealistiske forventninger til gjennomsnittlig levealder på din egen rase, det er derfor jeg har kjørt deg litt på det. Selv om det forekommer 12-åringer, så er ikke det snittet. Selv om en kan ha grunn til å håpe på 10 år (som ikke er et realistisk håp på berner), så er det ikke selvsagt.

Men bortsett fra "evig", hvor lenge er bra nok, når er vi klar for å si farvel? For jeg gråt mine bitre tårer da Even brått døde 12 år og 14 dager gammel, jeg klarte ikke å si "jaja, han har jo levd lenge, dette må jeg bare ta for gitt." Om vi skal legge bort følelser, som du bemerket - med kaldt blikk, hva er bra levealder?

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Fortsatt ikke noe som er personlig ment mot noen. Jeg synes det er en herlig rase, ellers hadde jeg ikke sjekket dem på den tiden. 

Jeg skjønner jo ikke hvorfor du vil ha berner en gang, jeg, når du velger en rase som skal være hardcore brukshund, som tar brukschampionat og høres ut som et helt annet arbeidsemne enn en berner - kanskje like greit at du ikke valgt berner ;) For joda, vi har fire lydighetschampioner og en agilitychampion i rasen (jeg kan ta screenshot fra DogWeb for de som vil ha bevis, hvis noen synes det er vanskelig å tro), vi har en rekke RL-titler på de få årene det har vært mulig, det var en godkjent vinter-redningshund i gamle dager, vi har hatt et par dusin hunder i klasse 2 og 3 i LP, vi har til og med tre-fire med opprykk til C i bruks, og en fire-fem hunder med godkjent ferdselsprøve, men jeg ville jo ikke solgt en berner til en som sier de har ambisjoner om brukschampionatet.

Så du har nok gjort riktig valg for deg, så håper jeg han lever så lenge som du forventer.

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Nei, for deg har det ingenting å si. Men du kjenner jo heller ikke til miljøet, eller personene som stiller. 

Unnskyld meg, men du kan ikke avgjøre hvilke faktorer som har og ikke har noe å si for mitt inntrykk av en rase. Deltagelse i utstillingsringen ER en av måtene jeg får et inntrykk av en rase. Du vet heller ingenting om hvem jeg kjenner eller ei - jeg har for eksempel vært i samme klubb og trent med en av de som har konkurrert og stilt ut sine beauceroner. En trenger ikke være aktiv i et rasemiljø for å få en oppfatning av en rase - jeg leser, jeg deltar på bruksstevner (jupp, jeg har konkurrert i bruks med en berner), jeg er på LP-stevner, jeg snakker med folk. 

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg vet at det er levende hunder over 8 år som ikke stilles i veteranklasse, men som har vært aktive før dette. Eller de har fortsatt i championklasse noen ganger før de ikke stilles mer. Har de vært stilt i veteran har det vært noen få tilfeller for mer enn 3-4 år siden. 

Jeg har som sagt vært ringsekretær i 15 år - og fordi du overså dette punktet: Jeg har lest utstillingskataloger fra perm til perm, i 30 år. Så du må gjerne gå mer enn tre-fire år tilbake i tid for min del ;)

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Hva 700 andre eiere gjør og ikke gjør er faktisk ikke relevant over hodet, for slik er det ikke blant de 2-3 personene som faktisk har vært aktive. 

Jeg er sikkert sliten etter en dag på jobben, men i denne setningen skjønner jeg ikke hva du mener å si.

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Forresten så er det 3 (eller 4)  beauceroner som er svært aktive i NRH, det er flere brukschampioner her til lands. Tradisjonell lydighet er det ikke så mange som satser på å klatre oppover i klassene på, og det er jo synd fordi de hadde definitivt hatt potensialet for det.

Nå er jeg over gjennomsnittlig nysgjerrig, kombinert med at du kommer med et sleivspark om at jeg diskuterer med følelser, så da kan vi jo se på fakta.

I Dogweb er det siden 1980 ikke registrert en eneste beauceron med et brukshundchampionat - men titlene er kanskje så nylig ervervet at søknaden ikke er behandlet enda? I følge opprykksoversikten til NBF så er det siden 2009 to hunder som har fått opprykk til B, og tre eller fire som har fått opprykk til C. Men det var to år jeg ikke fikk opp tallene, så det kan jo være der disse tok championatene sine.

Jeg driter egentlig i rasen din, men om du skal sitte og framheve din rase etter å ha kommet med feilaktige påstander om min rase, så får du i hvert fall forholde deg til fakta, og ikke diskutere med følelser (sic) eller antagelser.

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Å være ringsekretær og se noe generelt sier ingenting i forhold til om en beauceron til nå har blitt stilt i veteranklasse eller ikke. Men jeg forstår hva veteranklasse er ment for, og at den faktisk har betydning. Men når dette ikke er noe som er gjennomført har det ingenting å si i det store og det hele. Det er ikke automatisk slik at de enten er dau eller feiler mye i både huet og ræva bare fordi de ikke er stilt som veteran. 

Du ser ikke poenget mitt i det hele tatt, du? 

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Men nå gidder jeg ikke å diskutere mer som ikke er sammenlignbart, og så lenge følelser tar overhånd er det jo helt håpløst. 

Det som ikke er sammenlignbart er dine påstander om levealder på din rase og på min rase, så lenge vi har masse statistikk fra Norge, mens andre måtte finne finske tall til deg. Jeg formoder du mener at mine følelser tar overhånd, takk for omtanken, men at jeg har engasjement for en sak og blir motivert til å forsvare min rase betyr ikke at jeg har beveget meg bort fra fakta, statistikk, oversikter og påstander som kan dokumenteres eller verifiseres. 

3 timer siden, Krutsi skrev:

Skulle man ha tjent penger, så burde jeg kjøpe meg en puddel eller to og finne en labrador :lol: der snakke vi inntjening :P 

Ja, også et par shivavvaer, eller russisk rosa tyggegummihund!

3 timer siden, Krutsi skrev:

og haha ja, jeg kan få tak i de to andre typene, og så driver vi "samdrift".. avstand er liksom ikke noe stress :lol: 

Isj da, noen mil fra eller til :D

3 timer siden, Krutsi skrev:

men helt seriøst, så hadde det vært veldig kult å prøvd en rase man ikke møter hver dag.. mye lettere å bli utstillingsstjerne også da :lol: 

Ikke sant, kunne vært den certsankeren - om det ikke var fullcertregel. På den annen side, så er dommerne gjerne litt mer usikre på raser med lav utbredelse, siden de ikke får samme grundige erfaringen med å dømme den. Det er sjelden en dommer er usikker på berner, de vet som regel veldig godt hva de vil ha. Om jeg er enig i deres definisjon av hva en god berner er, se det er en helt annen sak :D

2 timer siden, Raksha skrev:

Litt deppa fordi Hottie hadde to epilepsianfall i dag :(  Heldigvis små, men hun har ikke henta seg helt inn igjen enda. Svigerfar satt barnevakt for henne mens jeg var i fjøset, er så lenge siden jeg har vært i fjøset så nå hadde jeg lyst :ahappy:  Kom besøk også - så hadde med meg verdens herligste 8åring, hun var såå flink! Hottie har fått ligget godt under teppet inntil 8åringen og både Kasko og Lupin har fått masse masse kos. 

Æsj, det skulle jo bli borte! Håper hun kommer seg fort,  og at det er lenge til neste gang. Bra du ikke var alene i dag, i hvert fall.

2 timer siden, Perfect Image skrev:

Hun var et år i oktober. Her er det mest slitsomme at selv med strenge rutiner, lufting hver time etc etc så ser vi ingen fremskritt :( Merker det tærer litt på. Hun kan fint legge seg ned halveis der hun har tisset... Eller reise seg, tisse i hundesengen/hundeteppe,ogsåbare legge seg ned i det igjen. Hun er en veldig herlig liten hund altså, men akkurat dette.... Gah.

Hvis det er noen trøst, så var Lucia nøyaktig lik. Husker du Lucia? Helvetet fra Slovakia? Hun var jo oppvokst i kennel til hun var fire måneder, så det er nok derfor hun slet med å bli stueren, hun hadde jo bare levd på et stort rom hvor hun spiste, sov, tisset og dret. Det tok lang tid å få henne stueren, men hennes nye eier definerer henne som stueren nå, så lenge det ikke er pledd eller noe annet på gulvet hun kan få for seg å definere som do. Det var mye jobb, det var som om hun ikke hadde noen som helst form for hygiene, en ett år gammel berner tisser store dammer, og når de da legger seg i det... Men det gikk over.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Line, denne er til deg!

Sakset fra en Reddit-tråd om det virkelig er sant at det ikke finnes dumme spørsmål:

Sitat

In 7th grade science class during sex ed they were talking about oral sex. Mormon girl in class "wait you can get an STD just from talking about sex?"

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

@Line, denne er til deg!

Sakset fra en Reddit-tråd om det virkelig er sant at det ikke finnes dumme spørsmål:

 

Jeg har fått spørsmål om hvorfor man kan sprenge sau ved å løpe etter dem? Du skjønner han hadde prøvd alt han kunne han, og ikke en eneste sau hadde eksplodert! *på det tidspunktet ga jeg opp alle håp om å være en god lærer og lå sammenkrøpet på gulvet og lo (heldigvis tok gutten det pent og lo med meg når jeg forklarte ham hva det å sprenge sau betød)*

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...venter jeg på at middagen skal bli ferdig i ovnen og håper den er spiselig. Slo sammen "ikke dra i butikken, ta hva du har" med "begynn å like egg, for du kommer til å vasse i dem snart" og slang sammen en stor eggeform med pasta, løk og noe resteskinke. 

Prøvde hundene på sparktur i stad og gjør ikke det igjen før jeg får kjøpt brems. Det var enten full spiker eller "hæ, skal vi dra?". Og når vi kom hjem, så feira de så voldsomt at Dita smalt inn i skinnleggen min i hundreoghelvete. Trodde jeg skulle spy, så vondt var det. Lurte litt på om jeg kom til å overleve, litt sånn manflu-aktig. Nå er det bare klumpete og ømt da, så det kan hende jeg klarer meg. Kanskje. :poke:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Leste det intervjuet igår og ble fysisk kvalm av det han sa om tortur... jeg har sånn innerst inne håpet på at han ikke er så dum som han ser ut som, men herregud han er verre :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kom jeg akkurat på at sikringa ikke tåler å ha oppvaskmaskin og komfyr på samtidig :whistle:

Koiranet var jo interessant! Hos cavalieren dør flest av hjertesykdom, etterfulgt av alderdom. Gjennomsnittlig levealder på de som dør av alderdom er rett i underkant av 12 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, SFX skrev:

Æsj, det skulle jo bli borte! Håper hun kommer seg fort,  og at det er lenge til neste gang. Bra du ikke var alene i dag, i hvert fall.

Jaaa, skulle det... Hatt et til nå i kveld. Lite heldigvis, men likevel. Skal hun fortsette i dette tempoet må vi prøve forebyggende. Veldig glad  de er små, men hun skal jo ikke ha anfall! :( 

Hun blir 8 år neste uke, så da skal vi feire - så det så. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi en snartur på mcdonals. Mens jeg satt å ventet på gubben så så jeg en annsatt som kom å serverte et gammelt ektepar, han spurte også om han kunne hente ketchup, salt, pepper, sugerør og servietter til dem :ahappy: var så hyggelig å se stort de kan yte litt ekstra service selv på Macen en traven fredags ettermiddag :)

 

Står en gryte med chili con carne på ovnen, burde ha satt den på for mange timer siden :P jaja, vi kan late som vi er fintfolk :lol:  den skal koke i 3-4 timer, og den har nå kokt i en time :lol:

 

Trent litt mentalt trening med border collien, whippet så sitt snitt til å snike seg til godbiter uten å gjøre noe :lol: story og his life :aww:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Turb skrev:

Jeg har fått spørsmål om hvorfor man kan sprenge sau ved å løpe etter dem? Du skjønner han hadde prøvd alt han kunne han, og ikke en eneste sau hadde eksplodert! *på det tidspunktet ga jeg opp alle håp om å være en god lærer og lå sammenkrøpet på gulvet og lo (heldigvis tok gutten det pent og lo med meg når jeg forklarte ham hva det å sprenge sau betød)*

Kanskje de har lest julehefter og om sprengt oksebryst, er ikke det favoritten til Kaptein Vom? Eller er det til gubben til Blondie? Finnbeck, kanskje? Nå står det helt stilt, men retten lages i hvert fall med dynamittkubber :P 

30 minutter siden, enna skrev:

Er det tatt omfattende narkotest av ham? Hjernen hans må være sauset i syre som gir hallusinasjoner?

Jeg hadde 400 kroner på konto i morgen, så jeg brukte 40 kroner på parkering på jobben, 150 kroner på bensin, og 200 kroner på et kupp på FB - dobbeltdrag! Da kan hundene trekke vogn sammen, bortsett fra at det ikke er føre til meier og ikke føre til hjul, og jeg bare har en trekksele med riktige fester. Men hallo, 200 kroner for dobbeltdrag, det er latterlig billig!

Problemet er at magen har lyst på snop for de 200 kronene i helga, og jeg kan jo ikke sutte på et drag... Er det noen som vet om NAV har utbetalinger på lørdager? De dekker kjøring, bompenger og parkering til jobben, siden det er en del av opptreningen etter sykemelding, men det kommer på etterskudd, så jeg må legge ut. 40 kroner i parkering, 88 kroner i bompenger, 8 mil i kjøring per dag - det blir noen sjokolader eller kaker av det :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, SFX skrev:

Jeg har som sagt vært ringsekretær i 15 år - og fordi du overså dette punktet: Jeg har lest utstillingskataloger fra perm til perm, i 30 år. Så du må gjerne gå mer enn tre-fire år tilbake i tid for min del ;)

Du slår meg med 5 år.... nerd :P 

1 time siden, Argyr skrev:

Prøvde hundene på sparktur i stad og gjør ikke det igjen før jeg får kjøpt brems. Det var enten full spiker eller "hæ, skal vi dra?". Og når vi kom hjem, så feira de så voldsomt at Dita smalt inn i skinnleggen min i hundreoghelvete. Trodde jeg skulle spy, så vondt var det. Lurte litt på om jeg kom til å overleve, litt sånn manflu-aktig. Nå er det bare klumpete og ømt da, så det kan hende jeg klarer meg. Kanskje. :poke:

Weheeeee liksom :lol: Jeg innså på sparkturen i dag, at de dagene med halsbrekkende sparkkjøring antakeligvis er over... Willy styrter avgårde, men er nede i normalt tempo ganske fort... Ikke legger han inn slike sprinter som han gjorde før heller... Det er nesten så jeg tror han har blitt voksen... eller gammel :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

 

Du slår meg med 5 år.... nerd :P 

Weheeeee liksom :lol: Jeg innså på sparkturen i dag, at de dagene med halsbrekkende sparkkjøring antakeligvis er over... Willy styrter avgårde, men er nede i normalt tempo ganske fort... Ikke legger han inn slike sprinter som han gjorde før heller... Det er nesten så jeg tror han har blitt voksen... eller gammel :no:

Kjenner følelsen, Tuva sin skikarriere er mer eller mindre avsluttet.... Hun vil så gjerne, men blir så sliten og stiv etterpå :no: Blir nok noen småturer på godt føre, men de lange unngår vi. Spørs hvor lenge Vigdis sin karriere får fortsette og, tror kanskje HD'en plager henne mer enn vi har trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Og da skjønner du kanskje at jeg blir skuffet og provosert når folk er mer enn nødvendig negativ i sine uttalelser om rasen, uten å vite hva de snakker om?

Nå fatter jeg ikke hva du mener - mener du at sykdommene er mystiske fordi du ikke vet hva nyresvikt, magedreining, OCS, ødelagt korsbånd og kreft er, eller hva er det som gjør dem mystisk? Dette er jo sykdommer og skader som kan forekomme i veldig mange raser, vi har ikke tegnet ned noen patent eller copyright på det. Alt dette kan skje hos din rase også, så hva mente du med mystisk?

Det er litt for enkelt å si at en håper en blir kvitt sykdommene. Even ble avlivet fordi han fikk magedreining. Han ble 12 år og 14 dager. Er det da et problem for ham og hans linjer? Ville du tatt hans barn og barnebarn (om han ikke hadde vært ungkar) ut av avl fordi magedreining må bekjempes? 

Jeg er mer opptatt av helheten og levealderen, og de færreste hunder sovner inn av alderdom, de færreste avlives av alderdom - de fleste dør av noe, det må vi bare akseptere. En gammel kropp tåler mindre og blir lettere utsatt for noe når immunforsvaret går nedover med alderen. Så jeg mener det er utopisk å tro at en kan fjerne forekomsten av nyresvikt, av kreft, av magedreining i noen som helst rase. Fokuset må være på å gjøre fornuftige kombinasjoner med høy levealder, og ikke se seg blind på hva de dør av. For ja, cirka 40 prosent av bernere dør av kreft. Men det er ikke sånn at alle dør fem år gamle av kreft. De dør ett år gamle av kreft - og de dør 14 år gamle av kreft. Så det er ikke så lettvint som at bare vi fjerner sykdommer, så blir de gamle. 

Det krever flere tanker i hodet på en gang i dette arbeidet, det er i hvert fall min overbevisning. En må ikke se seg blind på en ting, for da overser en fire andre problem. Helhet, helhet, helhet - og å akseptere at på et tidspunkt dør de. 

Jeg klarer sjelden å finne noen som kan si hva som er akseptabel levealder - vi jobber for høyere levealder, men hva er målet? Når er vi i mål, når er vi fornøyd, når er det akseptabelt. Hva er en realistisk forventning for at det skal være interessant å kjøpe rasen? Og da minner jeg deg på at jeg synes du har urealistiske forventninger til gjennomsnittlig levealder på din egen rase, det er derfor jeg har kjørt deg litt på det. Selv om det forekommer 12-åringer, så er ikke det snittet. Selv om en kan ha grunn til å håpe på 10 år (som ikke er et realistisk håp på berner), så er det ikke selvsagt.

Men bortsett fra "evig", hvor lenge er bra nok, når er vi klar for å si farvel? For jeg gråt mine bitre tårer da Even brått døde 12 år og 14 dager gammel, jeg klarte ikke å si "jaja, han har jo levd lenge, dette må jeg bare ta for gitt." Om vi skal legge bort følelser, som du bemerket - med kaldt blikk, hva er bra levealder?

Jeg skjønner jo ikke hvorfor du vil ha berner en gang, jeg, når du velger en rase som skal være hardcore brukshund, som tar brukschampionat og høres ut som et helt annet arbeidsemne enn en berner - kanskje like greit at du ikke valgt berner ;) For joda, vi har fire lydighetschampioner og en agilitychampion i rasen (jeg kan ta screenshot fra DogWeb for de som vil ha bevis, hvis noen synes det er vanskelig å tro), vi har en rekke RL-titler på de få årene det har vært mulig, det var en godkjent vinter-redningshund i gamle dager, vi har hatt et par dusin hunder i klasse 2 og 3 i LP, vi har til og med tre-fire med opprykk til C i bruks, og en fire-fem hunder med godkjent ferdselsprøve, men jeg ville jo ikke solgt en berner til en som sier de har ambisjoner om brukschampionatet.

Så du har nok gjort riktig valg for deg, så håper jeg han lever så lenge som du forventer.

Unnskyld meg, men du kan ikke avgjøre hvilke faktorer som har og ikke har noe å si for mitt inntrykk av en rase. Deltagelse i utstillingsringen ER en av måtene jeg får et inntrykk av en rase. Du vet heller ingenting om hvem jeg kjenner eller ei - jeg har for eksempel vært i samme klubb og trent med en av de som har konkurrert og stilt ut sine beauceroner. En trenger ikke være aktiv i et rasemiljø for å få en oppfatning av en rase - jeg leser, jeg deltar på bruksstevner (jupp, jeg har konkurrert i bruks med en berner), jeg er på LP-stevner, jeg snakker med folk. 

Jeg har som sagt vært ringsekretær i 15 år - og fordi du overså dette punktet: Jeg har lest utstillingskataloger fra perm til perm, i 30 år. Så du må gjerne gå mer enn tre-fire år tilbake i tid for min del ;)

Jeg er sikkert sliten etter en dag på jobben, men i denne setningen skjønner jeg ikke hva du mener å si.

Nå er jeg over gjennomsnittlig nysgjerrig, kombinert med at du kommer med et sleivspark om at jeg diskuterer med følelser, så da kan vi jo se på fakta.

I Dogweb er det siden 1980 ikke registrert en eneste beauceron med et brukshundchampionat - men titlene er kanskje så nylig ervervet at søknaden ikke er behandlet enda? I følge opprykksoversikten til NBF så er det siden 2009 to hunder som har fått opprykk til B, og tre eller fire som har fått opprykk til C. Men det var to år jeg ikke fikk opp tallene, så det kan jo være der disse tok championatene sine.

Jeg driter egentlig i rasen din, men om du skal sitte og framheve din rase etter å ha kommet med feilaktige påstander om min rase, så får du i hvert fall forholde deg til fakta, og ikke diskutere med følelser (sic) eller antagelser.

Du ser ikke poenget mitt i det hele tatt, du? 

Det som ikke er sammenlignbart er dine påstander om levealder på din rase og på min rase, så lenge vi har masse statistikk fra Norge, mens andre måtte finne finske tall til deg. Jeg formoder du mener at mine følelser tar overhånd, takk for omtanken, men at jeg har engasjement for en sak og blir motivert til å forsvare min rase betyr ikke at jeg har beveget meg bort fra fakta, statistikk, oversikter og påstander som kan dokumenteres eller verifiseres. 

Ja, også et par shivavvaer, eller russisk rosa tyggegummihund!

Isj da, noen mil fra eller til :D

Ikke sant, kunne vært den certsankeren - om det ikke var fullcertregel. På den annen side, så er dommerne gjerne litt mer usikre på raser med lav utbredelse, siden de ikke får samme grundige erfaringen med å dømme den. Det er sjelden en dommer er usikker på berner, de vet som regel veldig godt hva de vil ha. Om jeg er enig i deres definisjon av hva en god berner er, se det er en helt annen sak :D

Æsj, det skulle jo bli borte! Håper hun kommer seg fort,  og at det er lenge til neste gang. Bra du ikke var alene i dag, i hvert fall.

Hvis det er noen trøst, så var Lucia nøyaktig lik. Husker du Lucia? Helvetet fra Slovakia? Hun var jo oppvokst i kennel til hun var fire måneder, så det er nok derfor hun slet med å bli stueren, hun hadde jo bare levd på et stort rom hvor hun spiste, sov, tisset og dret. Det tok lang tid å få henne stueren, men hennes nye eier definerer henne som stueren nå, så lenge det ikke er pledd eller noe annet på gulvet hun kan få for seg å definere som do. Det var mye jobb, det var som om hun ikke hadde noen som helst form for hygiene, en ett år gammel berner tisser store dammer, og når de da legger seg i det... Men det gikk over.

Egentlig er det jo bare tull med å ha dommere.. jeg vet jo veldig godt selv hvilken hund som bør få vinne certet :whistle: det hadde dog vært en artig seanse hvis utstillerne selv skulle bli enige om vinneren :lol::lol: 

Jeg overleverte forresten mitt bursdagsønske til gubben. Vel,ingen stående applaus akkurat :lol: det ble ingen forskudd på gaven, og han ville først se at jeg hadde fått ordne på valpen i år, faktisk solgt alle valpene fra kullet og ikke fått noen ide de neste 3 årene om en potensielt ny hund. For jeg klarte vel å holde meg i 3 år, spurte han og lo.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å forstå meg på de som på død og lov MÅ få med seg kampen. Altså er det ikke bare å sjekke scoren etterpå da? [emoji18]

Har to små her som har veldig lyst på litt av det potetgullet vi har..
5dc139bd09312ca689e915b44cd2ffdb.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...