Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

Sukk hjertet.. Nå sitter jeg og kjenner på at jeg kunne virkelig ha tenkt meg en enkel litt stor "gårdshund" som kunne ha tuslet rundt og vært med på livet, samtidig på utstilling. Så da ble jeg sittende og se på Berner. 
Jeg føler meg er litt sånn her innimellom: 
IMG_1579.JPG

Akkurat sånn har jeg det i forhold til toller...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

32 minutter siden, Siri skrev:

Ingen regel uten unntak vet du, selv om jeg etter 25 år i gamet ikke har ramla over brukbart materiale ennå :aww: De brukbare er jo opptatt... 

Nettopp!

32 minutter siden, Siri skrev:

Poeng :lol: 

:P 

30 minutter siden, SFX skrev:

 

Dere er på et hotell, det finnes sikkert andre gjester der.

Det er sant!

30 minutter siden, SFX skrev:

STDs bryr seg ikke om kjønn og legning. Eller alder og hudfarge.

Men jeg trenger neppe kondomer :P 

Men jeg er ikke helt i den fila, så det er neppe relevant uansett..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Jeg tviler på at det blir så mye action på avlsrådskurs at jeg trenger pass og prevensjon i alle fall :lol: 

Det er ikke spesielt effektivt å bruke prevensjon når man driver med avl i hvert fall :lol: 

22 minutter siden, SFX skrev:

Denne dama klarte jo å lire av seg begge deler - at hunden er snill, men trenger å bli satt på plass. Kanskje den er schizofren?

Multitaskinghund :lol: 

22 minutter siden, SFX skrev:

Når jeg er sånn har jeg stort sett sittet for lenge med en av side av kroppen i sola, men det er kanskje ikke et problem nå. Vel er vinteren mild i år, men... Håper du er bedre nå, kløe kan være så innmari irriterende, jeg har våknet av at jeg har klødd meg til blods i søvne til og med.

Jeg smurte meg med Apobase (vidunderkremen min) og gikk og la meg, og nå er det fint igjen, det hverken klør eller er rødt. Veit ikke helt hva det var jeg, kroppen min er full av mysterier, liksom :teehe: 

--

AN har jeg spist frokost :ahappy: 

Vi begynner å få noen skikkelig inngrodde morgenrutiner her, jeg setter på eggekokeren før noe annet på morran, så tusler jeg litt rundt og kler på meg og sånt, så får jentene frokost og blir lufta når eggene er ferdig. Lille frøken Ali-baluba er veldig glad i mat og rutiner, så det tok sånn omtrent 2 dager før hun fant ut at alarmen på eggekokeren betyr frokost, så når det spetakkelet begynner, så løper hun inn på kjøkkenet :lol: Hvis jeg mot all formodning skulle gjøre noe annet før de får frokosten sin, så vimser hun i beina mine og maser helt til hun får frokost. 

Når sykepleiern kommer, så må de selvsagt varsle litt, men det er merkelig lite til dem (og med dem mener jeg egentlig Nora) å være, for pappa kan f.eks ikke vimse rundt på gårdsplassen sin uten at jeg får beskjed om det av vaktpatruljen her (dvs Nora og Ali), mens sykepleiere, da er det bare litt murring, og når jeg reiser meg opp så går de til soveromsdøra til datterbarnet, for de må være der inne mens vi skifter på sår og stomi og sånt - de er litt i overkant engasjerte, så det er greit å rydde de unna :P Det er overraskende greit for frøken terv at sykepleiere kommer inn her, hun bjeffer litt i det de sier "hallo" eller "hei", men etter det så er det stille. Så, hvis jeg skal få Nora til å varsle på alle mennesker hun ser ute (inkludert naboen.. Han får visst ikke være i hagen sin, stakkar), så burde jeg egentlig invitere til en måned lang hagefest, tror jeg? :teehe: 

En annen vane vi har fått er jo at jentene får eggeplommene mine (en halv til pudlene og en hel til Nora - hun er dobbelt så stor, så hun trenger dobbelt så mye :aww:), så når jeg slipper de ut av soverommet til datterbarnet går 2 av 3 (de to som er mine, merkelig nok.. Det er også de to som må bjeffe på folk.. Kanskje det er noe jeg gjør?) på kjøkkenet for å "se på" at jeg lager mat. Så da har vi en liten samtale da, om vær og vind og sånn, mens jeg smører brødskiver og skreller egg og sånn, så får de eggeplommene når jeg er ferdig. 

Også tenker jeg, jeg er bare 43 år nå.. Hvordan kommer jeg til å være når jeg er 63, liksom? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
19 minutter siden, Krutsi skrev:

Nei, pelsen til berneren er muligens det værste i verden på en gård med masse shit, bademuligheter osv, men selve rasen tror jeg er veldig fin. Jeg har begynt å blitt bare mer og mer svak for rasen, særlig en skikkelig fin Berner! Så blir det så at jeg gir etter, så kommer jeg garantert til å ta kontakt ;) kanskje det er passende 30-års gave til meg selv? ?

Hvis pelsen er det verste så finnes det jo et alternativ. 

Grosse Schweizer Sennenhund ;) 

13 minutter siden, MarieR skrev:

Kan noen gi meg et spark bak så jeg kommer i gang med det jeg må gjøre i dag? 

*spark* 

Akkurat nå, Stine skrev:

Meg og.... *tupper i ræva*

*spark* 


Jeg sov før midnatt i går. Og sov helt til kvart over 9 :blink: Noen trengte å sove ut tydeligvis. :whistle: 
Nå er jeg i ferd med å få i meg den første kaffekoppen før jeg skal sette på vaskemaskinen, bytte på senga, og få på oppvaskmaskinen. 

Men jeg blir nok ikke fullt så effektiv som planlagt. Jeg er ikke ukjent med det å bli opptatt med helt unyttige ting akkurat. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *Kat84* skrev:

Hvis pelsen er det verste så finnes det jo et alternativ. 

Grosse Schweizer Sennenhund ;) 

*spark* 

*spark* 


Jeg sov før midnatt i går. Og sov helt til kvart over 9 :blink: Noen trengte å sove ut tydeligvis. :whistle: 
Nå er jeg i ferd med å få i meg den første kaffekoppen før jeg skal sette på vaskemaskinen, bytte på senga, og få på oppvaskmaskinen. 

Men jeg blir nok ikke fullt så effektiv som planlagt. Jeg er ikke ukjent med det å bli opptatt med helt unyttige ting akkurat. :lol: 

Jeg vet! De er veldig fine, men berneren er på en måte mer "søt", og så er den vel mildere i temperamentet også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg vet! De er veldig fine, men berneren er på en måte mer "søt", og så er den vel mildere i temperamentet også.. 

Jeg oppdaget dem når jeg så etter store, korthårede raser :lol: 
Men  helseproblemene til sennenrasene gjør at jeg stadig går bort fra dem. Når forventet levetid er 8-9 år rygger jeg. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Trenger jeg prevensjon da? :lol: 

 

53 minutter siden, Siri skrev:

Poeng :lol: 

 

51 minutter siden, SFX skrev:

STDs bryr seg ikke om kjønn og legning. Eller alder og hudfarge.

Åpne spoiler på eget ansvar:

Spoiler

Altså, har dere ikke hørt om sleikelapp? :lol:

Jeg har ryddet i en time, og det synes ikke i stua... Til gjengjeld har kjøkkenet gått fra ekkelt til kjempefint på benken og fra ekkelt til akseptabelt på gulvet, og det er tross alt der vi lager mat, så det er greit.

Snart skal jeg til fysioterapeut, og i ettermiddag/kveld skal jeg trene med lillesøster og så spise middag hos mamma og pappa - kanskje til og med med Musikeren! Woho! Første fredagskveld sammen på ... halvannen måned? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig deilig å bo på nedlagt småbruk ja :D Bare å slippe ut bikkja ut i hagen/gårdsplassen, så ordner han ting selv. Ikke stikker han av heller, med mindre det dukker opp ei katte eller noe sånn. Veldig greit å bo sånn, ELSKER det :wub: :dog_running: :heart: 

Både to og firbeinte elsker det :heart:

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Tinkie skrev:

 

  Vis skjult innhold

Altså, har dere ikke hørt om sleikelapp? :lol:

 

Ikke bare jeg som har fått med meg ting jeg egentlig ikke har behov for i Juntafil altså :lol: 
Med mannfolkets øresus har radioen stått på fra morgen til kveld, og da er det jammen mye rart man lærer på P3. :blink: 

Akkurat nå, Tinkie skrev:

 

Jeg har ryddet i en time, og det synes ikke i stua... Til gjengjeld har kjøkkenet gått fra ekkelt til kjempefint på benken og fra ekkelt til akseptabelt på gulvet, og det er tross alt der vi lager mat, så det er greit.

 

Lager dere maten på gulvet? :huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Ikke bare jeg som har fått med meg ting jeg egentlig ikke har behov for i Juntafil altså :lol: 
Med mannfolkets øresus har radioen stått på fra morgen til kveld, og da er det jammen mye rart man lærer på P3. :blink: 

Lager dere maten på gulvet? :huh: 

:lol: Jeg skrev egentlig den setningen ferdig, og så følte jeg at jeg måtte presisere at benken var fin, men at gulvet ikke var fint ennå (kan ikke skryte på meg ting jeg ikke har gjort :aww: ), og så bare ... endret jeg ikke resten av setningen :lol: 

Jeg har ikke lært det av P3, men av min litt ... meddelsomme lesbiske venninne :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, 2ne skrev:

Det er ikke spesielt effektivt å bruke prevensjon når man driver med avl i hvert fall :lol: 

:lol: 

15 minutter siden, 2ne skrev:

En annen vane vi har fått er jo at jentene får eggeplommene mine (en halv til pudlene og en hel til Nora - hun er dobbelt så stor, så hun trenger dobbelt så mye :aww:), så når jeg slipper de ut av soverommet til datterbarnet går 2 av 3 (de to som er mine, merkelig nok.. Det er også de to som må bjeffe på folk.. Kanskje det er noe jeg gjør?) på kjøkkenet for å "se på" at jeg lager mat. Så da har vi en liten samtale da, om vær og vind og sånn, mens jeg smører brødskiver og skreller egg og sånn, så får de eggeplommene når jeg er ferdig. 

Og jeg greier fortsatt ikke å skjønne gleden ved å spise egg UTEN plomme *rare 2ne*   :P 

15 minutter siden, 2ne skrev:

Også tenker jeg, jeg er bare 43 år nå.. Hvordan kommer jeg til å være når jeg er 63, liksom? :lol: 

En sånn skikkelig sjarmerende dame med 30 pudler i ulike former og fasonger - og 15 katter - som er "all over the place" og som bare venter på at "mamma" skal dele ut eggeplommer til dem, før hun selv setter seg i gyngestolen og spiser - med et teppe over knærne selvsagt (og x antall katter som balanserer på stolryggen, skuldrene etc) :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg lurer på hvorfor dyra mine alltid må spy på myke ting. Skal det spyes, så skjer det alltid på tepper, eller som i dag. I senga. Takkskalduha.

"Noen" går rundt og sutrer her. Det er kjempesynd på henne nemlig. Vi er jo våkne, har vært oppe en time og spist frokost begge to, hvorfor i all verden er ikke vi ute i den frie natur og går tur da, liksom, hæ?!

Så joda, siden matmora di har jobbhelg, så kan vi ikke drøye for lenge, så det er vel bare å dra seg ut døra. Mate fiskene først, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 minutter siden, Tinkie skrev:

:lol: Jeg skrev egentlig den setningen ferdig, og så følte jeg at jeg måtte presisere at benken var fin, men at gulvet ikke var fint ennå (kan ikke skryte på meg ting jeg ikke har gjort :aww: ), og så bare ... endret jeg ikke resten av setningen :lol: 

 

:lol: 

5 minutter siden, Tinkie skrev:

Jeg har ikke lært det av P3, men av min litt ... meddelsomme lesbiske venninne :P 

:lol: Det er så.. ja hva skal man si? :P

Jeg har en nyforelsket bror som antyder litt mer enn hva jeg trenger å vite. 
Jeg trenger ikke å se at han gliser når han sier at han var sent oppe i dag :pinch: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Krutsi skrev:

Nei, pelsen til berneren er muligens det værste i verden på en gård med masse shit, bademuligheter osv, men selve rasen tror jeg er veldig fin. Jeg har begynt å blitt bare mer og mer svak for rasen, særlig en skikkelig fin Berner! Så blir det så at jeg gir etter, så kommer jeg garantert til å ta kontakt ;) kanskje det er passende 30-års gave til meg selv? ?

Jeg kjøpte Glam til meg fra meg i 34-årsgave, så om de egner seg når det ikke er rundt, vil jeg tro de er suverene til større jubileer :D 

16 minutter siden, Line skrev:

Men jeg trenger neppe kondomer :P 

Men jeg er ikke helt i den fila, så det er neppe relevant uansett..

Nå er prevensjon mer enn kondomer, da!

Om du ikke er helt i, så er du heller ikke helt ute av den fila :P 

13 minutter siden, 2ne skrev:

Det er ikke spesielt effektivt å bruke prevensjon når man driver med avl i hvert fall :lol: 

Sa tispeeieren, som fikk vite at hannhunden hun hadde vært og parret med var kjemisk kastrert...

Ikke min opplevelse, men fy pokker jeg hadde blitt forbanna om det var min tispe jeg kastet bort tid og penger på det viset.

13 minutter siden, 2ne skrev:

Multitaskinghund :lol: 

Veldig og, det!

13 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg smurte meg med Apobase (vidunderkremen min) og gikk og la meg, og nå er det fint igjen, det hverken klør eller er rødt. Veit ikke helt hva det var jeg, kroppen min er full av mysterier, liksom :teehe: 

Hurra!

13 minutter siden, 2ne skrev:

--

AN har jeg spist frokost :ahappy: 

Vi begynner å få noen skikkelig inngrodde morgenrutiner her, jeg setter på eggekokeren før noe annet på morran, så tusler jeg litt rundt og kler på meg og sånt, så får jentene frokost og blir lufta når eggene er ferdig. Lille frøken Ali-baluba er veldig glad i mat og rutiner, så det tok sånn omtrent 2 dager før hun fant ut at alarmen på eggekokeren betyr frokost, så når det spetakkelet begynner, så løper hun inn på kjøkkenet :lol: Hvis jeg mot all formodning skulle gjøre noe annet før de får frokosten sin, så vimser hun i beina mine og maser helt til hun får frokost. 

Når sykepleiern kommer, så må de selvsagt varsle litt, men det er merkelig lite til dem (og med dem mener jeg egentlig Nora) å være, for pappa kan f.eks ikke vimse rundt på gårdsplassen sin uten at jeg får beskjed om det av vaktpatruljen her (dvs Nora og Ali), mens sykepleiere, da er det bare litt murring, og når jeg reiser meg opp så går de til soveromsdøra til datterbarnet, for de må være der inne mens vi skifter på sår og stomi og sånt - de er litt i overkant engasjerte, så det er greit å rydde de unna :P Det er overraskende greit for frøken terv at sykepleiere kommer inn her, hun bjeffer litt i det de sier "hallo" eller "hei", men etter det så er det stille. Så, hvis jeg skal få Nora til å varsle på alle mennesker hun ser ute (inkludert naboen.. Han får visst ikke være i hagen sin, stakkar), så burde jeg egentlig invitere til en måned lang hagefest, tror jeg? :teehe: 

En annen vane vi har fått er jo at jentene får eggeplommene mine (en halv til pudlene og en hel til Nora - hun er dobbelt så stor, så hun trenger dobbelt så mye :aww:), så når jeg slipper de ut av soverommet til datterbarnet går 2 av 3 (de to som er mine, merkelig nok.. Det er også de to som må bjeffe på folk.. Kanskje det er noe jeg gjør?) på kjøkkenet for å "se på" at jeg lager mat. Så da har vi en liten samtale da, om vær og vind og sånn, mens jeg smører brødskiver og skreller egg og sånn, så får de eggeplommene når jeg er ferdig. 

Også tenker jeg, jeg er bare 43 år nå.. Hvordan kommer jeg til å være når jeg er 63, liksom? :lol: 

Om dere er så søte nå, så må dere jo bli enda søtere på tyve år?

Det minner meg om noe jeg skrev på FB i går, men ikke skrev her, for vi har også morgenrutiner hjemme. Jeg har bad i entreen, så standard rutine er at jeg åpner døra ut så hundene kan gjøre det de trenger, mens jeg går på badet og gjør det jeg trenger. Og de aller, aller fleste gangene sitter Foenix rett utenfor baderomsdøra når jeg kommer hjem, logrer og har store forventninger til hva som skal skje på kjøkkenet. På kjøkkenet sitter Glam ved siden av matskåla, og har samme agenda på hjernen, søtnosen. Så da får de frokost, og inhalerer den mens jeg lager mat til meg selv.

Men i går var jeg kjappere på badet, og det var kanskje litt mer rådyrlukter i hagen, så hundene var ikke kommet inn da jeg kom ut fra badet. Så veloppdratt tjener som jeg er, satte jeg meg på stua for å sjekke mail og sånt, og ventet på at de skulle komme inn. Glam kom kjapt etter, så meg fra kjøkkenet, og beinet inn i stua, hoppet opp i sofaen, slang seg på rygg og fikk kos mens jeg sikkert leste på sonen. Foenix, derimot, kom ikke etter, så etter noen minutter gikk jeg for å se etter henne. 

Hun satt foran døra til badet, hun <3 

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jeg oppdaget dem når jeg så etter store, korthårede raser :lol: 
Men  helseproblemene til sennenrasene gjør at jeg stadig går bort fra dem. Når forventet levetid er 8-9 år rygger jeg. :aww: 

Takk og lov for at det kryr av beauceroner i veteranklasse, så de får bevist sin høye levealder. Eller vent litt, når så vi det sist?

Hvor gammel har du fått høre at din hund kan forventes å bli? Og hva er faktisk snittalder for din rase? Ikke det som står på Wikipedia eller raseleksikon, men hva kan raseklubbens avlsråd vise til? For jeg skummet gjennom raseregisteret på den svenske raseklubben, og de blir ikke 14 år alle sammen der, i hvert fall. Nå sto det ikke avlivningsårsak, men det var da mer enn nok hunder som ble tre-fire, og da er i grunnen ikke årsak så nøye. Og da blir ikke snittet 14 år heller.

Vi har i hvert fall turt å gjøre undersøkelser og utregninger for å finne ut hvor utfordringene er. Det er mange rasemiljøer som ikke tør, for de ser hva det har gjort for oss - så de vil heller leve med illusjonen om at de sikkert har grei levealder. Jeg møter folk som heller kjøper st. bernhardshund, fordi miljøet ikke har noen statistikk som taler om rasens levealder, og "alle" kjenner en eller to som ble 12 år. Og glemmer å nevne de som stuper fire år gamle av hjertestans. Vi har i hvert fall en tydelig satsning og strategi, det ser jeg ikke mange andre raseklubber klare å forfekte.

Neste kullet jeg planlegger har gjennomsnittlig levealder i fem generasjoner på 9.1 år, og det er faktisk bra. Det er ikke sånn at alle raser blir 14 år. Store, tunge raser - og da er din inkludert, faktisk - har forventet kortere levetid enn småraser. Vi har mistet berner tre år gammel, og vi har mistet berner 13 år gammel. 

For øvrig er det uvitende å foreslå at sennenhundrasene er så like at den ene erstatter den andre, både i forhold til gemytt, helse, levealder og bruksegenskaper. Det er ikke som på st. bernhardshund; at grosser er en korthåret berner. Det er fire separate raser, med til dels store forskjeller, og det er ikke hipp som happ hvilken du velger, bare fordi du har pels- og størrelsespreferanser. Du har åpenbart ikke lest så nøye om de fire rasene.

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Jeg vet! De er veldig fine, men berneren er på en måte mer "søt", og så er den vel mildere i temperamentet også.. 

Nå er jo du vant til rottweiler, så sånn sett er kanskje overgangen til berner større enn til grosser. Men berner og grosser er ikke samme rase, med og uten pels. Det er tydelige nok forskjeller i gemyttet til at en skal være bevisst på det. Det er noe mer skarphet i en grosser, og da er det desto viktigere at den faktisk er solid, og ikke usikker. De har litt mer vokt, og kan være mer reservert mot fremmede. En berner vokter også gård og grunn, men deres oppgave var i mye større grad å varsle bonden om at det kom noen, og overlate resten av arbeidet til de tobeinte. Og når eier har sagt at de er velkomne, så skal de være sosiale og imøtekommende med en gang. Du får ikke nødvendigvis den samme inderligheten overfor besøk fra en grosser. Som dommer ville jeg forventet at en berner logrer og synes det er helt greit å bli hilst på - mens en grosser mer står der avventende og vurderer deg litt.

Så finnes det skrap i alle raser, det er dessverre ikke uvanlig å se bernere - særlig unge tisper - som trekker seg i ringen. Men vi har i hvert fall fått bort 1980-tallsproblemet med hannhunder som braket sammen i ringen, eller hogg mot dommer. Noe usikkerhet ser jeg mønster i linjer, så de holder jeg meg vekk fra i mitt avlsarbeid, og for andre tror jeg det handler om for lite sosialisering. En berner er ikke den rasen du gjemmer bort på landet og tror det går bra - den må miljøtrenes, sosialiseres og eksponeres. Ikke sykelig mye, men kanskje mer enn enkelte oppdrettere klarer å få formidlet. 

Akkurat nå, Tinkie skrev:

 

 

Åpne spoiler på eget ansvar:

  Skjul innhold

Altså, har dere ikke hørt om sleikelapp? :lol:

Jeg har ryddet i en time, og det synes ikke i stua... Til gjengjeld har kjøkkenet gått fra ekkelt til kjempefint på benken og fra ekkelt til akseptabelt på gulvet, og det er tross alt der vi lager mat, så det er greit.

Snart skal jeg til fysioterapeut, og i ettermiddag/kveld skal jeg trene med lillesøster og så spise middag hos mamma og pappa - kanskje til og med med Musikeren! Woho! Første fredagskveld sammen på ... halvannen måned? :lol: 

Selvfølgelig!

Og kos dere i helga!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SFX skrev:

Jeg kjøpte Glam til meg fra meg i 34-årsgave, så om de egner seg når det ikke er rundt, vil jeg tro de er suverene til større jubileer :D 

Nå er prevensjon mer enn kondomer, da!

Om du ikke er helt i, så er du heller ikke helt ute av den fila :P 

Sa tispeeieren, som fikk vite at hannhunden hun hadde vært og parret med var kjemisk kastrert...

Ikke min opplevelse, men fy pokker jeg hadde blitt forbanna om det var min tispe jeg kastet bort tid og penger på det viset.

Veldig og, det!

Hurra!

Om dere er så søte nå, så må dere jo bli enda søtere på tyve år?

Det minner meg om noe jeg skrev på FB i går, men ikke skrev her, for vi har også morgenrutiner hjemme. Jeg har bad i entreen, så standard rutine er at jeg åpner døra ut så hundene kan gjøre det de trenger, mens jeg går på badet og gjør det jeg trenger. Og de aller, aller fleste gangene sitter Foenix rett utenfor baderomsdøra når jeg kommer hjem, logrer og har store forventninger til hva som skal skje på kjøkkenet. På kjøkkenet sitter Glam ved siden av matskåla, og har samme agenda på hjernen, søtnosen. Så da får de frokost, og inhalerer den mens jeg lager mat til meg selv.

Men i går var jeg kjappere på badet, og det var kanskje litt mer rådyrlukter i hagen, så hundene var ikke kommet inn da jeg kom ut fra badet. Så veloppdratt tjener som jeg er, satte jeg meg på stua for å sjekke mail og sånt, og ventet på at de skulle komme inn. Glam kom kjapt etter, så meg fra kjøkkenet, og beinet inn i stua, hoppet opp i sofaen, slang seg på rygg og fikk kos mens jeg sikkert leste på sonen. Foenix, derimot, kom ikke etter, så etter noen minutter gikk jeg for å se etter henne. 

Hun satt foran døra til badet, hun <3 

Takk og lov for at det kryr av beauceroner i veteranklasse, så de får bevist sin høye levealder. Eller vent litt, når så vi det sist?

Hvor gammel har du fått høre at din hund kan forventes å bli? Og hva er faktisk snittalder for din rase? Ikke det som står på Wikipedia eller raseleksikon, men hva kan raseklubbens avlsråd vise til? For jeg skummet gjennom raseregisteret på den svenske raseklubben, og de blir ikke 14 år alle sammen der, i hvert fall. Nå sto det ikke avlivningsårsak, men det var da mer enn nok hunder som ble tre-fire, og da er i grunnen ikke årsak så nøye. Og da blir ikke snittet 14 år heller.

Vi har i hvert fall turt å gjøre undersøkelser og utregninger for å finne ut hvor utfordringene er. Det er mange rasemiljøer som ikke tør, for de ser hva det har gjort for oss - så de vil heller leve med illusjonen om at de sikkert har grei levealder. Jeg møter folk som heller kjøper st. bernhardshund, fordi miljøet ikke har noen statistikk som taler om rasens levealder, og "alle" kjenner en eller to som ble 12 år. Og glemmer å nevne de som stuper fire år gamle av hjertestans. Vi har i hvert fall en tydelig satsning og strategi, det ser jeg ikke mange andre raseklubber klare å forfekte.

Neste kullet jeg planlegger har gjennomsnittlig levealder i fem generasjoner på 9.1 år, og det er faktisk bra. Det er ikke sånn at alle raser blir 14 år. Store, tunge raser - og da er din inkludert, faktisk - har forventet kortere levetid enn småraser. Vi har mistet berner tre år gammel, og vi har mistet berner 13 år gammel. 

For øvrig er det uvitende å foreslå at sennenhundrasene er så like at den ene erstatter den andre, både i forhold til gemytt, helse, levealder og bruksegenskaper. Det er ikke som på st. bernhardshund; at grosser er en korthåret berner. Det er fire separate raser, med til dels store forskjeller, og det er ikke hipp som happ hvilken du velger, bare fordi du har pels- og størrelsespreferanser. Du har åpenbart ikke lest så nøye om de fire rasene.

Nå er jo du vant til rottweiler, så sånn sett er kanskje overgangen til berner større enn til grosser. Men berner og grosser er ikke samme rase, med og uten pels. Det er tydelige nok forskjeller i gemyttet til at en skal være bevisst på det. Det er noe mer skarphet i en grosser, og da er det desto viktigere at den faktisk er solid, og ikke usikker. De har litt mer vokt, og kan være mer reservert mot fremmede. En berner vokter også gård og grunn, men deres oppgave var i mye større grad å varsle bonden om at det kom noen, og overlate resten av arbeidet til de tobeinte. Og når eier har sagt at de er velkomne, så skal de være sosiale og imøtekommende med en gang. Du får ikke nødvendigvis den samme inderligheten overfor besøk fra en grosser. Som dommer ville jeg forventet at en berner logrer og synes det er helt greit å bli hilst på - mens en grosser mer står der avventende og vurderer deg litt.

Så finnes det skrap i alle raser, det er dessverre ikke uvanlig å se bernere - særlig unge tisper - som trekker seg i ringen. Men vi har i hvert fall fått bort 1980-tallsproblemet med hannhunder som braket sammen i ringen, eller hogg mot dommer. Noe usikkerhet ser jeg mønster i linjer, så de holder jeg meg vekk fra i mitt avlsarbeid, og for andre tror jeg det handler om for lite sosialisering. En berner er ikke den rasen du gjemmer bort på landet og tror det går bra - den må miljøtrenes, sosialiseres og eksponeres. Ikke sykelig mye, men kanskje mer enn enkelte oppdrettere klarer å få formidlet. 

Selvfølgelig!

Og kos dere i helga!

Ja, det er akkurat den følelsen jeg var fått av rasene. Men jeg trodde kanskje Berner var litt mer medfødt sosial, hvis du skjønner? Jeg skjønner jo at alle hunder må ha en viss sosialisering, men at bernere var litt mer som elsket alt og alle fra de var valper :P 

jeg synes grosseren er kjempe fin, men er litt skeptisk på at det kan fort bli en slik som rottisen og da mye variasjon i gemytt - særlig rettet imot fremmende. Men de er kanskje ikke typen som går inn og smaker på folk uansett? 

Hvordan er den tredje rasen? Er det ikke tre? Enthlebutcher eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
19 minutter siden, SFX skrev:

 

Når det kommer til levealder så er ikke opp mot 15 år uvanlig. Hvor mange som stilles i veteranklasse er totalt uten betydning i så måte. 
De som har nådd den alder stilles gjerne i championklasse, eller de stilles ikke mer av ymse årsaker. Og det er da virkelig ikke så mange individer at antall stilte i noen som helst klasse er særlig beskrivende. 

Ja, det er de som avlives rundt 4 års alder. Som et konkret tilfelle så var det en som hadde en stygg fallulykke 4 år gammel, og det var ikke noe å gjøre. Jeg vet om de som har blitt både 15 og 16 år gamle, og det er ikke uvanlig at de som ikke er utfor ulykker blant annet blir 15-16 år. Nordiske tall er ubrukelige i så måte pga lav populasjon, jeg ser på verdensbasis. 

Det var ikke ment at du skulle ta noe personlig. Beklager om det ble tatt slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Når det kommer til levealder så er ikke opp mot 15 år uvanlig. Hvor mange som stilles i veteranklasse er totalt uten betydning i så måte. 
De som har nådd den alder stilles gjerne i championklasse, eller de stilles ikke mer av ymse årsaker. Og det er da virkelig ikke så mange individer at antall stilte i noen som helst klasse er særlig beskrivende. 

Ja, det er de som avlives rundt 4 års alder. Som et konkret tilfelle så var det en som hadde en stygg fallulykke 4 år gammel, og det var ikke noe å gjøre. Jeg vet om de som har blitt både 15 og 16 år gamle, og det er ikke uvanlig at de som ikke er utfor ulykker blant annet blir 15-16 år. Nordiske tall er ubrukelige i så måte pga lav populasjon, jeg ser på verdensbasis. 

Det var ikke ment at du skulle ta noe personlig. Beklager om det ble tatt slik. 

Settere blir gjerne godt over ti år, men 2-3 i en veteranklasse betegnes som høyt antall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Christine skrev:

Settere blir gjerne godt over ti år, men 2-3 i en veteranklasse betegnes som høyt antall :) 

Ja, det hadde nesten vært en sensasjon her om beauceron hadde blitt stilt i veteranklasse her :P
Den mest aktive utstilleren her har flere champions, og stiller dem da i championklasse. Eventuelt så stilles de ikke mer og får ha et liv med andre aktiviteter utenom utstilling. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Akkurat nå er jeg glad for at jeg er en nysgjerrig f*en som googler ting. Glad jeg bestemte meg for å vente med å sette bikkja på medisinen som ble utskrevet. Fant ut at virkestoffet i medisinen trolig ikke vil gjøre han bedre, men kan være med på å gjøre enda mer drit i munnen hans. Hurra og alt det der... Kontaktet ny vet etter tips fra @Krutsi med flere, og la hele historien på bordet. Hun ville gjerne se på han tross alt jeg hadde skrevet, så håper hun finner ut noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...