Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

Sånn, da har vi gått oss en runde og blitt litt godsliten. Så en diger fugl nedi fjæra, det var sikkert en hegre, de har stort vingespenn.

Jeg har glemt å tenke på hva jeg skal ha til middag i dag, men finner vel noe i fryseren tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

AN så lager jeg raspeball med tilbehør. Hele oppveksten fikk jeg det en gang i uka, min mormor som laga til hele familien; alle barn og barnebarn. Og nå har jeg bestemt meg for å ta opp igjen den tradisjonen. Det er jo både enkelt og rimelig mat, det krever bare litt tid.

Og så fikk jeg med meg gubben på tur i dag.

16403407_10154071506531761_4944819143787413504_n.jpg

Hundene fanga opp rådyr i nesen (som vi så like etter) og ble helt ustyrlige. Bjeffa og hylte og dro som rakkern i kobbelet. Jepp - så jaktinstinktene er intakt.

16388331_10154071505371761_2737507916974243544_n.jpg16298712_10154071503416761_4836918786714341371_n.jpg16266211_10154071506391761_6371260833349467542_n.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, Ozzy skrev:

Er vidt flere hunder som har funnet denta stix ute med småspiker og dyppa i rottegift og greier. Men ingen har bilde av det? Hun ene lagde blogginnlegg av det, er bilde av bikkja men ikke denta stixen. Finner man noe sånt, tar man vel bilde..? 

Jeg bor i byen hvor det er funnet flere pølser og dentastix med spiker, men jeg orker ikke være hysterisk :aww: Syns hele greia virker litt merkelig. Selvfølgelig passer jeg på så hundene mine ikke tar noe de finner ute, men det gjør jeg uansett. Jeg er litt sånn - tror det ikke før jeg får se det. Politiet har ikke giddet å skrive noe om det heller, og hadde det virkelig vært en trussel så tipper jeg de hadde vært ganske kjapp på Twitter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Christine said:

Jeg bor i byen hvor det er funnet flere pølser og dentastix med spiker, men jeg orker ikke være hysterisk :aww: Syns hele greia virker litt merkelig. Selvfølgelig passer jeg på så hundene mine ikke tar noe de finner ute, men det gjør jeg uansett. Jeg er litt sånn - tror det ikke før jeg får se det. Politiet har ikke giddet å skrive noe om det heller, og hadde det virkelig vært en trussel så tipper jeg de hadde vært ganske kjapp på Twitter. 

Jeg føler det blir litt som med de hvite varebilene med grønne skilter...."alle" har plutselig observert en slik...som stjeler hunder vel og merke.
At de fleste håndtverkere kjører rundt med stort sett hvite varebiler tas ikke med i vurderingen av hva man egentlig "ser"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Akkurat nå, enna skrev:

Jeg føler det blir litt som med de hvite varebilene med grønne skilter...."alle" har plutselig observert en slik...som stjeler hunder vel og merke.
At de fleste håndtverkere kjører rundt med stort sett hvite varebiler tas ikke med i vurderingen av hva man egentlig "ser"....

Jepp. Hundene mine fikk akkurat en dentastix hver, og jeg fatter ikke hvordan det er mulig å få spiker inn i de, så harde de er :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er treet ute. Først tok jeg ut stammen med grener, og deretter bar jeg ut nålene i ei bøtte :D Like greit å dunke løst det lille som var igjen på stuegulvet, i stedet for at det skulle rase av hele veien gjennom stue, kjøkken og gang ut. 

Men uff så mørk stua føles nå, når to adventsstaker, to lysdekorasjoner og et juletre er borte. Jeg vender meg vel til det og, også har jeg jo en fin ting kalt kubbelys. Men de kan kanskje ikke stå midt på gulvet.

Jeg har to lyslenker, som jeg vurderer om det er pent eller teit å drapere i den mørke delen av stua. Jeg får se om jeg synes det fremdeles er mørkt om 48 timer, jeg har en tendens til å vende meg til sånne endringer relativt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SFX skrev:

Da er treet ute. Først tok jeg ut stammen med grener, og deretter bar jeg ut nålene i ei bøtte :D Like greit å dunke løst det lille som var igjen på stuegulvet, i stedet for at det skulle rase av hele veien gjennom stue, kjøkken og gang ut. 

Men uff så mørk stua føles nå, når to adventsstaker, to lysdekorasjoner og et juletre er borte. Jeg vender meg vel til det og, også har jeg jo en fin ting kalt kubbelys. Men de kan kanskje ikke stå midt på gulvet.

Jeg har to lyslenker, som jeg vurderer om det er pent eller teit å drapere i den mørke delen av stua. Jeg får se om jeg synes det fremdeles er mørkt om 48 timer, jeg har en tendens til å vende meg til sånne endringer relativt fort.

Det høres ut som du trenger litt flere vegglamper, rett og slett. Lys er viktig for trivsel. Lamper koster ikke all verden hvis du ser de rette stedene, (les Ikea, Clas Ohlson, Jula etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Har vært en ganske aktiv dag så langt. 

Gått tur, Sjef har fått søke litt, pizzabunn er laget, og nå står det to brett med hjemmelagde godbiter i ovnen :) 

Ellers har jeg fått gjort mye annet fornuftig også. :)

Snart ut på en litt kortere luftetur før kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Det høres ut som du trenger litt flere vegglamper, rett og slett. Lys er viktig for trivsel. Lamper koster ikke all verden hvis du ser de rette stedene, (les Ikea, Clas Ohlson, Jula etc).

Stua er på en måte todelt - brannmur stikker ut en meter så det lager et skille, også går det en bjelke i taket, så det er en "portal". I den ene halvdelen har jeg sofa, bord, TV, TV-benk og vedovn. Der har jeg greit nok med lys - to lampetter og ei taklampe. I den andre halvdelen har jeg vitrineskap med finservice, bokhylle, piano, rosemalt kiste (konfirmasjonsgave, utmerket til å gjemme brettspill og stæsj), og en rokk (arv fra oldemor). Der har jeg én lampett. Så jeg burde helt klart hatt noe mer - jeg ser for eksempel ikke notene så godt om jeg spiller piano på kvelden. De fire lampene er i samme serie, så jeg tror det er penest om jeg i så fall kjøper flere i samme serie. Om den finnes enda. Problemet er at veggen bak pianoet er mur, og umulig å få hengt noe opp på (vi har prøvd), og det er ikke ledig veggplass på den veggen med vitrineskap, bokhylle og kiste. Men kanskje ei bordlampe på pianoet og en i vinduet?

Jeg må tusle inn på Skeidar og se om lampene finnes enda, som en start.

Fake edit - jeg hadde en bordlampe på pianoet, men den røk da hundene rev den over ende. Går det an å reparere? De klarte å brekke av taggene i stikkontakten da de hektet seg fast i ledningen og løp. Om noe mer røk, aner jeg ikke, jeg har jo ikke akkurat fått testet den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gode 8 km med fine flokken i dag. Tok det som en rolig kosetur med bål og pølsegrilling :ahappy: I dag markerte tydligvis også dagen hvor det ikke lenger er trygt å la Falk gå løs. Han fikk ferten av nye elgspor og fòr av gårde på baksporene - heldigvis - for da kom han også tilbake rimelig raskt. Ikke 4 mnd gammel enda engang, tror det skal bli bra jakthund av han. 

Bilde%2028.01.2017%2015.25.49%202.jpg

Heldigvis en stund til det da, valpetida er jo koselig også :wub: 

Nå ligger hele gjengen rett ut på stuegolvet, og jeg spiser bursdagskake-rester med god samvittighet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom jeg på at på nattbordet har jeg bordlampe i den serien som er på stua, så da har jeg omplassert deler av mørkeproblemet til soverommet :P Og Skeidar fører fremdeles Kristin, så da kan jeg kjøpe ny til pianoet hvis den som hundene tok med på tur ikke er mulig å gjenopplive. 

Det jeg lurer på nå, derimot, er om jeg skal kjøre på butikken eller ei. Jeg har seks knekkebrød, holder det fram til mandag kveld, som er neste gang jeg må ut og kjøre bil? Det høres ikke slik ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afternoon tea var en ny og kjempekoselig opplevelse. Masse kaker, så nå er jeg helt sukkerskjelven :lol:

DSC_0015.JPG

Tror Mona syntes jeg var for lenge borte, for hun småpeip litt når hun hilste på meg :( Men hun var rolig, yndlingsplassen i sofaen var varm, og han som bor i andre delen av huset har ikke hørt henne lage lyd. Så da satser jeg på at hun har hatt det greit selv om hun ikke er glad i å være alene.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Turb skrev:

Hengt med noen sånne idag emoji4.png5311bfc4ecda600c6a306bad7740a93c.jpg

Fiiiine sævvene :heart: Jeg tror jeg begynner å bli venner med dem - i dag drev den ene og sleika hånda mi... HELE hånda... :D 
Og seeeee den fine linselusa i bakgrunnen da :lol: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er flybilletter bestillt til min brors bryllup i august. Han kunne nå godt ha gifta seg i juni syns jeg - det hadde passa MIN timeplan mye bedre.... spesielt mtp at han skal gifte seg på Island siden kona er derfra.
Jaja - det blir med dette ene bryllupet for hans del regner jeg med. Og god mat på Island.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja apropos bryllup, hva er vanlig å gi når ens bror gifter seg? Vi kjenner nesten ikke dama, har møtt henne en gang bare. Med hotell, reise og kennel for Uno blir det en dyr tur, men hvor mye må vi regne med i selve gaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Pixie skrev:

Ja apropos bryllup, hva er vanlig å gi når ens bror gifter seg? Vi kjenner nesten ikke dama, har møtt henne en gang bare. Med hotell, reise og kennel for Uno blir det en dyr tur, men hvor mye må vi regne med i selve gaven?

Har de registrert ønskeliste? 

Når jeg var i bryllup sist var det mulig å velge i forskjellige prisklasser fra ønskeliste registrert hos Kitch'n :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pixie said:

Ja apropos bryllup, hva er vanlig å gi når ens bror gifter seg? Vi kjenner nesten ikke dama, har møtt henne en gang bare. Med hotell, reise og kennel for Uno blir det en dyr tur, men hvor mye må vi regne med i selve gaven?

Vet ikke. For vår del blir reisen så dyr at brudeparet selv er innstilt på å ikke ønske seg dyre gaver. Bare flybilletter og overnatting pluss bil som vi må leie kommer på sikkert 25 - 30 000 kr.... Vi tar det som "årets sommerferie" samtidig, fordi det er så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Vet ikke. For vår del blir reisen så dyr at brudeparet selv er innstilt på å ikke ønske seg dyre gaver. Bare flybilletter og overnatting pluss bil som vi må leie kommer på sikkert 25 - 30 000 kr.... Vi tar det som "årets sommerferie" samtidig, fordi det er så dyrt.

Island er en smule dyrere enn Hitra ja :whistle: De har lagt bryllupet til samme helg som en ølfestival, så overnatting er tre ganger dyrere enn det kunne vært.

Man skjønner jo på en måte at hun vil gifte seg der når hun er derfra, har sin slekt der og landskapet der er så vakkert som det er, men det er jo ganske utfordrende for hans slekt å dra til Island. Det er ikke det billigste landet!

Tror ikke de har registrert noen ønskeliste, isåfall er det mer sannsynlig at det blir hos fjellsport eller friluftsliv enn hos Kitch´n :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Pixie skrev:

Island er en smule dyrere enn Hitra ja :whistle: De har lagt bryllupet til samme helg som en ølfestival, så overnatting er tre ganger dyrere enn det kunne vært.

Man skjønner jo på en måte at hun vil gifte seg der når hun er derfra, har sin slekt der og landskapet der er så vakkert som det er, men det er jo ganske utfordrende for hans slekt å dra til Island. Det er ikke det billigste landet!

Tror ikke de har registrert noen ønskeliste, isåfall er det mer sannsynlig at det blir hos fjellsport eller friluftsliv enn hos Kitch´n :ahappy:

Ville sett på hva du har råd til og ikke tenkt på alle andre. Lenge siden min bror giftet seg og ja skilte seg. Jeg lurte stort på hva skulle jeg gi. De to til sammen tjente fire ganger mer en meg. Det ble faktisk en enkel vase i hjerteform. Men du kan jo kanskje lage kjærlighetsvottene? Men da må en kunne strikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kokospaniel skrev:

@sfx du kan kjøpe ny stikkontakt og bytte selv. Clas Olson har fx.

Jeg har lov til det, trenger ikke elektriker? 

45 minutter siden, enna skrev:

Da er flybilletter bestillt til min brors bryllup i august. Han kunne nå godt ha gifta seg i juni syns jeg - det hadde passa MIN timeplan mye bedre.... spesielt mtp at han skal gifte seg på Island siden kona er derfra.
Jaja - det blir med dette ene bryllupet for hans del regner jeg med. Og god mat på Island.  :)

Det er ikke mat jeg først og fremst tenker på når jeg tenker på Island - ikke at maten var dårlig der da vi var der, altså. Men jeg drar ikke dit for maten :D Høres ut som en eventyrlig opplevelse, dere må jo få en del gode tips til hva dere bør se, gjøre og unngå sammenlignet med når en drar på egenhånd som turist.

3 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Hvorfor lager jeg egentlig åtte vafler når det er helt nok med en, i høyden to? 

Smiley eating pizza slice animated emoticon

Duh, fordi Pippin og Symra også skal ha!

@Pixie, det er "regler" for hvor mye en skal gi avhengig av hvor nær en er i slektsledd, hvor stort bryllupet er, bladdibladdibla - og jeg tenker screw it all. Min søster giftet seg i 2015, og mamma, pappa og jeg snakket litt om hvor mye vi burde gi for. Jeg er i min økonomiske situasjon, mamma og pappa er skilt (så det ble en undring på om de da må gi sammen, eller om en har lov til å gi bryllupsgave til sin yngste datter hver for seg - de ga hver for seg), og de har også hver sin økonomiske situasjon i forhold til jobb, inntekt, gjeld, etc. Jeg tenker at en gir det en klarer og føler seg komfortabel med.

Hva en gir er det heller ingen fasit på. Min søster og ektemann ønsket seg helt oppriktig penger, fordi de sparer til å bygge garasje. Mine besteforeldre mente det var en uting å ønske seg penger, både fordi en må ha noe som er et minne som gave og fordi det blir så synlig hvor mye en gir når det er penger. Men når brudeparet har bodd sammen i flere år så har de antagelig det meste de trenger av utstyr, og det er begrenset hvor mange vaser en trenger. Så de insisterte på penger, men hadde også en ønskeliste i ulike prisklasser.

Jeg endte med å gi dem en sum i Euro, så de hadde feriepenger til bryllupsreisa. Jeg fant på nett to søte champagneglass, hvor stettene når glassene står inntil hverandre danner et hjerte, og fikk gravert navn og bryllupsdato på glassene. Kostet ikke sååå mye, men tok en evighet å få i posten fra USA, så jeg er glad jeg begynte å planlegge i god tid. Også kjøpte jeg en flaske sprudlevann på taxfree da jeg hentet Glam i Finland noen uker før - og skrev i kortet at dette var for å feire ettårsdagen deres. Så viste det seg at han var på sjøen da de hadde ettårsdag, men da har de til neste bryllupsdag. Eller, da ammer hun sikkert. Men treårsdagen, da :P 

Jeg fikk også laget i stand en meget billig greie som ble et fint minne for dem. Jeg hadde laget i stand ei pen plate som alle gjestene signerte med glitterpenner. I midten av plata var initialene deres + dato i et hjerte, og alle skrev rundt. I stedet for gjestebok, så de kan henge opp på en vegg om de vil. Det er mye slikt en kan finne på også, som ikke koster mye, men som gir affeksjon. Da må du jo vite om brudeparet eller forloverne har planlagt tilsvarende selv, men det går jo an å snakke om bryllupsforberedelser uten å spørre rett ut om de har planlagt det du vurderer å gjøre. 

Jo, også sang jeg under vielsen, det var på en måte også litt gave, i og med at jeg investerte i to-tre sangtimer med dirigenten i koret mitt for å være sikker på at jeg fikk til låtene bra nok og at svensken på den ene låta var svensk nok. 

Det ble selvfølgelig litt penger til sammen, men jeg planla tidlig, sparte så de kunne få en bra gave, betalte for glassene flere måneder før bryllupet, osv. Jeg vet at slektninger lenger ut i rekka ga mye mer, men de har en annen økonomi. Hun er min eneste søster, men jeg kan ikke følge "kotymen" om at søsken skal gi gaver på 5.000 eller hva de sier. På denne måten fikk jeg gitt dem et minne (glassene), jeg fikk gitt penger som de ønsket seg - men det ble nødvendigvis øremerket bryllupsreise og ikke håndtaket til garasjeporten. Og den beste gaven i hele bryllupet, sa de, var sangene jeg var heldig nok å kunne gi dem.

Nå var jeg heldig, for i vielsen brukte jeg en vakker, sort korkjole og under festen brukte jeg bunad, så jeg hadde ingen utgifter til klær (jeg måtte ha noe annet under vielsen, for bunaden strammer så mye at jeg ikke får full lungekapasitet til de høyeste tonene). Brud og brudgom er fra samme bygd, og festen var en liten times kjøring fra vielsen. Så jeg måtte kjøre til hjembygda mi, 2.5 timer unna, men dit drar jeg jo uansett av og til for å besøke familien.

Det var et veldig fint bryllup, mange gode minner fra det. Jeg husker ikke alt av hva de fikk i gaver og hvem som ga hva, men jeg husker at jeg danset Macarena barbeint i bunaden med min brisne søster og hennes venninner. Jeg var strengt tatt litt Captain Morgan-påvirket selv :P Det er ikke gavene som er viktigst, tenker jeg da. Saumfar bryllupsblogger og Pinterest, så kan du finne mange ideer som gir minner uten at du trenger et forbrukslån. Du kjenner brudeparet, så du vet jo hva som kan passe og ikke for dem.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...