Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Artemis skrev:

Jeg er veldig fascinert av lundehunden, men det greiene der gjør at jeg blir veldig skeptisk. Å ha en hund som ikke blir skikkelig husren er bare skrekken altså. Man kan tåle mye, men der kjenner jeg at grensen går. Hvor gammel er deres nå?

Hun var et år i oktober. Her er det mest slitsomme at selv med strenge rutiner, lufting hver time etc etc så ser vi ingen fremskritt :( Merker det tærer litt på. Hun kan fint legge seg ned halveis der hun har tisset... Eller reise seg, tisse i hundesengen/hundeteppe,ogsåbare legge seg ned i det igjen. Hun er en veldig herlig liten hund altså, men akkurat dette.... Gah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

6 minutter siden, Perfect Image skrev:

Hun var et år i oktober. Her er det mest slitsomme at selv med strenge rutiner, lufting hver time etc etc så ser vi ingen fremskritt :( Merker det tærer litt på. Hun kan fint legge seg ned halveis der hun har tisset... Eller reise seg, tisse i hundesengen/hundeteppe,ogsåbare legge seg ned i det igjen. Hun er en veldig herlig liten hund altså, men akkurat dette.... Gah.

Ååååh høres kjempefrustrerende ut! Hottie har perioder der hun tisser inne, men hun legger seg aldri i det og sånt. Da holder det å skjerpe inn lufterutinene en kort periode og så går det over. Tror jeg hadde blitt tullerusk av det du beskriver :o 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Meg skrev:

for vår del er jo problemet at det ikke er skiltet med "delt trase" , folk vet ikke at det kan være hundespann ute i løypa så man får ikke bare blide blikk når man kommer durende med 8-12 hunder... Og det tas jo ikke hensyn til hunder mht staver og ski, de skøyter gjerne så skiene er 5 cm fra hundenes labber.. .så... vi har kjørt der en gang denne sesongen. det var ikke så gøy.

Det skjønner jeg! Jeg visste ikke at det var delt løype engang, står jo ikke opplyst om det noensteder... Du finner ikke noe mer ego enn trimfolk i skiløypene, kun dem og dems som gjelder, så driter de i all etikk og normal folkeskikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Ozzy skrev:

Mye rart som dukket opp i newsfeeden :lol:

Screenshot_20170127-161055.jpg

"Usefull 1set male urinal pee holder bag test incontinence aids bathroom "

Skjønner ikke helt hva det er da :P

Det rareste er vel at det står at det er "trending product" :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

 

Forresten så er det 3 (eller 4)  beauceroner som er svært aktive i NRH, det er flere brukschampioner her til lands. Tradisjonell lydighet er det ikke så mange som satser på å klatre oppover i klassene på, og det er jo synd fordi de hadde definitivt hatt potensialet for det. 

 

Nå ble jeg veldig nyfiken for jeg har fulgt godt med siden 2004, og har enda ikke sett en i høyeste klasse i Norge (og det må de jo for NBCH) så bare lurer på hvem det er. (Har jeg virkelig fulgt så dårlig med? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det er noen fra Grand Lutin i sverige blant annet. Og et par andre. Husker ikke navnene på alle :) 
Men det bør være mulig å finne. 
Men det er jo klart at de forsvinner litt "i mengden" sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Artemis skrev:

Jeg er veldig fascinert av lundehunden, men det greiene der gjør at jeg blir veldig skeptisk. Å ha en hund som ikke blir skikkelig husren er bare skrekken altså. Man kan tåle mye, men der kjenner jeg at grensen går. Hvor gammel er deres nå?

Det der er en skikkelig dealbreaker for meg også... Jeg hadde virkelig ikke holdt ut tror jeg. 

36 minutter siden, Stine skrev:

Det skjønner jeg! Jeg visste ikke at det var delt løype engang, står jo ikke opplyst om det noensteder... Du finner ikke noe mer ego enn trimfolk i skiløypene, kun dem og dems som gjelder, så driter de i all etikk og normal folkeskikk!

Det er ikke ofte, men det hender vi møter på slike wannabetricotgubber på Budor... De kommer gjerne bakfra i en helvetes fart, særlig i nedoverbakker - og tar overhodet ikke hensyn til at det kommer folk med unger imot, og kanskje meg med hund som løper på min venstre side (dessverre - umulig å få dem til å løpe på den andre siden, og det er knapt plass heller... de trår jo fort gjennom når de kommer ut i kante på løypene). 

2 minutter siden, *Kat84* skrev:

Det er noen fra Grand Lutin i sverige blant annet. Og et par andre. Husker ikke navnene på alle :) 
Men det bør være mulig å finne. 
Men det er jo klart at de forsvinner litt "i mengden" sikkert. 

Det er neppe en eneste beauceron som har blitt brukschampion her i Norge. Jeg har fulgt med kanskje enda lenger enn Jeanette, og har enda til gode å finne en beauceron med slike meritter... jeg vet ikke engang om det har vært noen i A en gang. EN kjapp gjennomgang av avkommene hos Grand Lutin viser EN brukschampion i Finland - noen har konkurrert i IPO 3... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jaja, de finnes i hvert fall. Det er godt mulig jeg har blandet med hvor de tilhører, jeg skriver ikke akkurat ned. Men jeg har lagt merke til flere, og jeg vet det er flere i Norden som har nådd høyt innen bruks. Så kanskje det ikke var ferdige championater da, men med tanke på at det ikke var diskusjonen i utgangspunktet (nemlig at det finnes ikke beauceroner som presterer noe sted..), så er det heller ikke det viktigste om den er svensk, dansk, norsk eller hva som helst om den er champion... 

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Ikke så overraskende, er så mye rare folk her i verden :lol:

Langt flere enn jeg har ønsket å tro tydeligvis :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jaja, de finnes i hvert fall. Det er godt mulig jeg har blandet med hvor de tilhører, jeg skriver ikke akkurat ned. Men jeg har lagt merke til flere, og jeg vet det er flere i Norden som har nådd høyt innen bruks. Så kanskje det ikke var ferdige championater da, men med tanke på at det ikke var diskusjonen i utgangspunktet (nemlig at det finnes ikke beauceroner som presterer noe sted..), så er det heller ikke det viktigste om den er svensk, dansk, norsk eller hva som helst om den er champion... 

Langt flere enn jeg har ønsket å tro tydeligvis :lol: 

Noen av oss er litt firkanta når det kommer til meritter sjø... og for meg er et championat et championat og vanskelig å oppnå innen bruks. Veldig vanskelig faktisk. Det er bare et fåtall hunder som greier det, uansett raser :) Og bare sånn for å sette det litt i perspektiv - på min rase er det så vidt jeg husker nå kun 5 hunder som har kommet til klasse B i bruks, tre av disse startet i B, mens en greide å karre seg opp i A (men uten godkjente resultat).... og for å være litt bråkjekk her nå, så er to av disse hundene mine :D

Nå har jeg spist ribbe til middag, fått delt opp 20 kg Vom&Hundemat, spist dessert - og skal straks ta turen ut på spark. Greit at Willy får frest av seg litt før Yasmine og jeg skal bruke hele morgendagen på sauetrening :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stine skrev:

Det skjønner jeg! Jeg visste ikke at det var delt løype engang, står jo ikke opplyst om det noensteder... Du finner ikke noe mer ego enn trimfolk i skiløypene, kun dem og dems som gjelder, så driter de i all etikk og normal folkeskikk!

heldigvis er det jo mange trivelige folk også da, men :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Siri skrev:

 

 

Det er ikke ofte, men det hender vi møter på slike wannabetricotgubber på Budor... De kommer gjerne bakfra i en helvetes fart, særlig i nedoverbakker - og tar overhodet ikke hensyn til at det kommer folk med unger imot, og kanskje meg med hund som løper på min venstre side (dessverre - umulig å få dem til å løpe på den andre siden, og det er knapt plass heller... de trår jo fort gjennom når de kommer ut i kante på løypene). 

 

Før så møtte vi de "aldri", men så fant skiforeningen/allmenningen ut at det var smart med kunstsnø og ny parkeringsplass, så nå kommer de i hopetall fra Romerike og Oslo :hmm:

Det er det @Meg:) Selv om færre hilser og smiler nå om dagen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
9 minutter siden, Krutsi skrev:

det er vel noen beauceron i Sverige som har titler, men i Norge er jeg ikke sikker.. har ikke hørt om noen som bruker rasen til noe aktiv konkurranse..

Joda, de brukes. Men det skal vel godt gjøres å treffe på de det gjelder i konkurranser :)

Og eierne er ikke de som beinflyr til alle konkurranser :P hehe 
Litt sære sånn sett ;) 

Nå vurderer jeg å vaske bilen. Det er ikke flere muligheter for det i neste uke i følge værmeldingen. Men det var den lysten til å gjøre slik da... :hmm: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 26. januar 2017 at 1:04 PM, Siri skrev:

Jeg tror rett og slett at de ikke vet bedre... og jeg tror faktisk det stort sett bare er de innerste kretser i hundemiljøet som reagerer på produksjonen hos Drøbak Hundehotell også. Andre folk reflekterer neppe særlig over det, merkelig  nok. De skal ha hund, og kjøper der de får tak i en. Enkelt og greit... :aww: Og ja, jeg kjenner at jeg dømmer folk både ut fra hvor de kjøper hund og hvile raser de kjøper...

Samme her. Når jeg er på jobb, og kunder sier "jeg har en australian cobberdog" så får jeg bare lyst å si "en blanding altså?" med et snev av "du er en idiot om du tror det er en rase"-toneleie. 

På 26. januar 2017 at 1:04 PM, Siri skrev:

Nei, det er liksom veldig teit den veien :D 

:lol: 

 

På 26. januar 2017 at 1:12 PM, Krutsi skrev:

Det kan være et triks for å selge valper. Den pene er kanskje ikke like god på å produsere store kull eller få kull i det hele tatt, så da er det lett å bruke en liten spirrevipp og si at det er den pene som far. Mange klarer ikke å se om en valp er pen eller ikke, men titler klarer de å telle opp :P 

Ja, det er sant :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke koiranet ifht dødsstatistikken på drever. Jeg trodde helt ærlig de skulle ha lavere gjennomsnittsalder, siden det er så mange som forsvinner, skader seg, blir påkjørt osv..

død pga alderdom har et snitt på 12 år. Totalt snitt på 8 år og 4 mnd.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Stine skrev:

Før så møtte vi de "aldri", men så fant skiforeningen/allmenningen ut at det var smart med kunstsnø og ny parkeringsplass, så nå kommer de i hopetall fra Romerike og Oslo :hmm:

Så det du sier, er at romerikinger og oslofolk er lite trivelige? :lol: 

4 minutter siden, *Kat84* skrev:

Joda, de brukes. Men det skal vel godt gjøres å treffe på de det gjelder i konkurranser :)

Og eierne er ikke de som beinflyr til alle konkurranser :P hehe 
Litt sære sånn sett ;) 

Og bare for å være litt sånn kranglete på en fredags ettermiddag, så hjelper det lite for meg å fortelle at hundene trenes. Så lenge man ikke har et objektivt resultat på papiret, så har jeg vanskelig for å stole på objektiviteten i hvor bra disse hundene er (nå tenker jeg på min rase altså - det er jo såååå mange som trenes i ditt og datt... men å få det svart på hvitt at bikkja duger, det greier de ikke... og da teller det ikke helt for meg altså... jeg kan jo skryte uhemmet av hvilken fortreffelig trekkhund Willy har vært - det er jo helt irrelevant så lenge vi aldri har startet i noen som helst trekkhundkonkurranse og har resultater å vise til) :D Bare for å kverulere litt altså :aww: 

Akkurat nå, Monikawt skrev:

Samme her. Når jeg er på jobb, og kunder sier "jeg har en australian cobberdog" så får jeg bare lyst å si "en blanding altså?" med et snev av "du er en idiot om du tror det er en rase"-toneleie. 

Jeg jobber beinhardt med meg selv for å IKKE komme med kommentarer i slike situasjoner... men det er himla vanskelig :aww: Og jeg glipper noen ganger... ganske ofte faktisk :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Krutsi said:

det er vel noen beauceron i Sverige som har titler, men i Norge er jeg ikke sikker.. har ikke hørt om noen som bruker rasen til noe aktiv konkurranse..

Har inntrykk av at de norske stort sett brukes til utstilling, i den grad de brukes i konkurranser. I Sverige brukes de mye mer, jeg har bla en del venner i Sverige som bruker beauceron i hundekjøring, barmark, der de gjør det veldig bra. En del -om man sjekker - har tittel i lydighet II, noen i klasse III og en i elite, alle nivåer av rally. Mellom 30 og 40 brukes godkjent i svenska forsvarsmakten, 4 er godkjente redningshunder, derav en svensk hund godkjent i Norge (GRAND LUTIN RAMZES), og ellers brukes de spredt på mye ulikt. Inkludert gjeting (har venn som bla drar til Frankrike og går gjetingstest med sine).
Igjen er der forskjell på norsk og svensk oppdrett dessverre, der de i Sverige har stålfokus på gemytt, bruksegenskaper, sosialitet. I Norge not so much...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

 

Jeg jobber beinhardt med meg selv for å IKKE komme med kommentarer i slike situasjoner... men det er himla vanskelig :aww: Og jeg glipper noen ganger... ganske ofte faktisk :aww: 

Samme her :lol: på jobb må jeg jo bar være trivelig, men jeg har klart å lirka ut *mumle høyt mens man skriver inn på datasystemet* blanding av puddel og labrador. :teehe: 

er jeg ikke på jobb er jeg litt mer rett fram :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, enna skrev:

Har inntrykk av at de norske stort sett brukes til utstilling, i den grad de brukes i konkurranser. I Sverige brukes de mye mer, jeg har bla en del venner i Sverige som bruker beauceron i hundekjøring, barmark, der de gjør det veldig bra. En del -om man sjekker - har tittel i lydighet II, noen i klasse III og en i elite, alle nivåer av rally. Mellom 30 og 40 brukes godkjent i svenska forsvarsmakten, 4 er godkjente redningshunder, derav en svensk hund godkjent i Norge (GRAND LUTIN RAMZES), og ellers brukes de spredt på mye ulikt. Inkludert gjeting (har venn som bla drar til Frankrike og går gjetingstest med sine).
Igjen er der forskjell på norsk og svenks oppdrett dessverre, der de i Sverige har stålfokus på gemytt, bruksegenskaper, sosialitet. I Norge not so much...

Mitt inntrykk også.. jeg vurderte rasen, men valgte den bort fordi jeg anså det var vanskelig å få tak i en god nok brukshund og riktig type for min smak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Stine skrev:

Det er ihvertfall flere med kondomdrakt derfra @Siri :lol:

:lol: Ok da :D 

1 minutt siden, Monikawt skrev:

Samme her :lol: på jobb må jeg jo bar være trivelig, men jeg har klart å lirka ut *mumle høyt mens man skriver inn på datasystemet* blanding av puddel og labrador. :teehe: 

er jeg ikke på jobb er jeg litt mer rett fram :P 

:teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...