Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, november


xxx12345
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ola hilser sonen

Se så kul han er da! 

Herregud, så mye meme-materiale          

Posted Images

Jeg vil være med!
Da jeg jobbet på NKK, fikk en av saksbehandlerne telefon fra en fortvilet valpekjøper - de hadde vært hos veterinær for å ta firemånedersvaksina, og oppdaget da at de hadde fått feil kjønn på valpen to måneder tidligere. De hadde bedt om hannhund, men fått tispe. De lurte litt på hvilke rettigheter de hadde da.
Du har i hvert fall retten på en enkel hundeanatomi-bok.

[emoji38] [emoji38] Det er jo fantastisk. Og ikke merket det på to mnd... Katter er noe litt annet da kjenner jeg:p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg håper dette var en pelshund :aww: 

Men hvor mye håndtering og kos har det vært på to måneder, hvis du ikke har sett magen til valpen? Og hvor lang pels har de fått ved levering, selv om de er lhasa eller afghaner?

2 minutter siden, Snoffe skrev:

Syntes man er litt mer unnskyldt med en katt enn en hund da :aww::lol: 

Helt klart, katter er vanskelige å se på. Men valper er litt mer in your face.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at da jeg var der oppe å hentet katten så snakket oppdretteren non stop om hvor stor og fin og flott manke hannkatten kom til å få :lol: Han kom til å bli like stor som faren fordi han hadde så masse pels rundt nakken og han kom til å bli så stor og kraftig i hodet fordi han var den største kattungen og lignet mest på pappaen.

Nei, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Annet enn at jeg syntes det er rart at to personer der en har lang utdannelse innen anatomi klarer å ta feil av kjønnet til en katt på 12 uker. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Men hvor mye håndtering og kos har det vært på to måneder, hvis du ikke har sett magen til valpen? Og hvor lang pels har de fått ved levering, selv om de er lhasa eller afghaner?

Helt klart, katter er vanskelige å se på. Men valper er litt mer in your face.

Tibben kan jo absolutt kalles pelshund, men vår var ihvertfall ganske sparsomt behåret på magen da han var 2 mnd gammel. Det var heller ikke vanskelig å se at det var baller på ham, selv om de var små... Kan ikke se at det er mulig å ta feil i hele to mnd.

Katter ER annerledes. Ei i klassen på barneskolen hadde katt hjemme, den het Kåre helt frem til den fikk sitt første kull og de skjønte at det var en Kåre Beate. Men det var en de fikk gratis og en helt annen tid, og oppdretter av rasekatt bør man kunne forvente at de leverer riktig kjønn...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Tibben kan jo absolutt kalles pelshund, men vår var ihvertfall ganske sparsomt behåret på magen da han var 2 mnd gammel. Det var heller ikke vanskelig å se at det var baller på ham, selv om de var små... Kan ikke se at det er mulig å ta feil i hele to mnd.

Katter ER annerledes. Ei i klassen på barneskolen hadde katt hjemme, den het Kåre helt frem til den fikk sitt første kull og de skjønte at det var en Kåre Beate. Men det var en de fikk gratis og en helt annen tid, og oppdretter av rasekatt bør man kunne forvente at de leverer riktig kjønn...

Jeg spurte retorisk - jeg er vokst opp med shih tzu :P 

Foenix ligger i sofaen og småbjeffer. Hun forstår ikke konseptet "hviledag før to LP-stevner i helga". Hun har blitt så innmari på i det siste, her om dagen pistret og kjeftet hun på meg under lineføringen. Hun er morsom, føggel'n min. Hun hadde en kjempefin trening i går - hun gjorde alle øvelser knallbra, bortsett fra lineføring. Men det er greit, for Glam kan bare lineføring, men det gjør han til gjengjeld ****** bra. Vil noen se forskjell og skjønne noe, om jeg tar med Foenix inn til fellesøvelsene, deretter går inn med Glam til lineføring, men bytter tilbake til Foenix? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med alle 3 hundene på tur idag, gikk overraskende greit :lol: Brukte nesten lenger tid på å kle på og av jentene enn selve turen da :lol: Måtte lage en improvisert knevarmer til Tuva, da det sikkert ikke er såå digg med skruer og plate i minusgrader. Trym gikk uten klær da, litt tykkere pels på han, også blir han lam hvis han får sokker og dekken på :sleep: Ble en god time da i fint vintervær, får nyte det mens vi kan, på søndag kommer plussgradene igjen :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snoffe skrev:

Akkurat nå er jeg så rasende! Melvin er så heldig å slippe kastrering fordi han ikke har baller å klippe av:gaah::sint_01: Vi SPESIFISERTE at vi skulle ha hannkatt, og bare hannkatt. Jeg har stusset litt fordi jeg syntes det har vært rart at ikke Melvin har sett lik ut bak som Alfred. Men siden jeg ikke kan sånt, og bare har googlet litt så har jeg tenkt at jeg tar feil fordi en veterinær og en erfaren oppdretter kan jo ikke ta feil liksom. Åjoda, det kan de :sint_01:

 

Du er helt dønn sikker på at du ikke har fått en krypt hann?
Altså uansett burde det ikke stå noe sted at ballene er på plass da :P 
og Melvin har ingen hvit søster du kunne ha fått i stedet?

Jeg har jo tidligere oppdrettet katter og aldri tatt feil av kjønnet! 
Ja, de er langt vanskeligere å se enn hunder, men det er ikke umulig liksom. Og lenge før de er leveringsklare er det jo en no-brainer spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Du er helt dønn sikker på at du ikke har fått en krypt hann?
Altså uansett burde det ikke stå noe sted at ballene er på plass da :P 
og Melvin har ingen hvit søster du kunne ha fått i stedet?

Jeg har jo tidligere oppdrettet katter og aldri tatt feil av kjønnet! 
Ja, de er langt vanskeligere å se enn hunder, men det er ikke umulig liksom. Og lenge før de er leveringsklare er det jo en no-brainer spør du meg.

Nei, dyrlegen sa i dag at det var hunnkatt. At det ikke var tvil. Men er nesten sånn at vi burde ta en tur til annen dyelege å få enda en sjekk...

Er det jeg kjenner er så flaut nå, for i helsesjekk papirene så er det strøket over *begge testiklene er på plass*. Noe jeg stusset litt på da jeg leste det, men jeg burde jo ha spurt om det da jeg var der. Føler meg så dum som ikke spurte med om det, men hadde jeg fått til svar at de ikke var kommet ned enda så hadde jeg ikke brydd meg mer om det. Jeg kan ingen ting om sånne ting.

Chipnr stemmer overens med chipen til katten. Det var jo 4-5 (kanskje flere) hvite kattunger i de to kullene de hadde, så kan godt være det finnes en hannkatt som er registrert som hunnkatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snoffe skrev:

Nei, dyrlegen sa i dag at det var hunnkatt. At det ikke var tvil. Men er nesten sånn at vi burde ta en tur til annen dyelege å få enda en sjekk...

Er det jeg kjenner er så flaut nå, for i helsesjekk papirene så er det strøket over *begge testiklene er på plass*. Noe jeg stusset litt på da jeg leste det, men jeg burde jo ha spurt om det da jeg var der. Føler meg så dum som ikke spurte med om det, men hadde jeg fått til svar at de ikke var kommet ned enda så hadde jeg ikke brydd meg mer om det. Jeg kan ingen ting om sånne ting.

Chipnr stemmer overens med chipen til katten. Det var jo 4-5 (kanskje flere) hvite kattunger i de to kullene de hadde, så kan godt være det finnes en hannkatt som er registrert som hunnkatt.

Trasige greier uansett da. Jeg hadde vært dødsflau om jeg var oppdretter! 
Du som kjøper synes jeg overhodet ikke trenger å være flau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Han tror han er langt mindre enn hva han faktisk er i hvert fall :lol:

 

Det gjør Pøbel også. Han er bitteliten, tenk! Akkurat like stor som hodet sitt. :lol:

1 time siden, Wednesday skrev:

Fargeblyanter som ikke er farlig for barn, er ikke farlig for hunder heller, ikke sant?

Jeg ville ringt Giftsentralen på 22591300. For eksempel er ikke sjokolade giftig for oss, men det er giftig for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Krutsi skrev:

Grunnen til at knuter er nei nei, er gjerne på bånd og da blir båndet "krøllet" sammen og alle 3 eller 5 ståltrådene i båndet blir krøllet sammen med de andre fra den andre enden og det vil bare bli en "holdeplass" for mye strøm.. det gir dårligere rekkevidde på gjerdet med flere knuter og det kan føre til at tråden også blir ødelagt.. men da kan man bruke skjøt, som legger båndene oppå hverandre og setter på nesten som en binders.. 

ståltråd har jo ikke det problemet, så skjøter der  (eller grindfester), kan gjøres med at man bare trer tråden igjennom ringen og så tilbake igjen på tråden og fletter de sammen.. du får kjøpt skjøter til det ogås da hvis man behøver, samt strammere. 

vaier er jo samme greia med ståltråd, men er mye mykere og vil ikke holde seg på plass.. så der må man bruke både strammere og skjøter for å få til gjerdet. Mye lettere å jobbe med enn ståltråd, men dyrere.. 

edit: 

for å fortsette da, så er jording også veldig viktig for å få til god strøm. Stor forskjell på de forskjellige strømapperatene. I tillegg til hvordan man bygger gjerdet. Hovedprinsippet er at strømmen skal kunne gå i en sirkel, på en eller annen måte,for å være sterkest mulig. I tillegg er avstander et viktig tema. Og hvilken sesong, vinter er vanskeligere enn sommer.. 

 

hilsen tidligere felleskjøpansatt :lol: 

:lol: FKsidene sitter igjen enda :D Ja vet hvorfor knuter og sånt er dårlig, bare aldri lært hvordan jeg skal skjøte og feste håndtak. Men nå har jeg lært litt, så da får det bli skjøter nesteår da på sommerbeitene. 

 

 

13 timer siden, tutle skrev:

Jeg slet faktisk mest med at hesten min brøt seg inn til andre, så jeg måtte ha zigzag-mønster mot naboen som brydde seg om yppinga hans. Det og strømming hjalp (og å vokse litt i hodet, fikk han jo som 3-åring). Du har ikke prøvd eller tenkt på polartråd, dersom dere sliter med jordingen? Har ikke hatt selv, men husker vi egentlig skulle bytte over til det på stallen. Går dine med dekken på vinteren? Regner med de ikke gjør det, siden du har utegangshester, men jeg vet det finnes dekken med integrerte strømtråder i fronten for vinterutbrytere :P Jeg klipte faktisk værhårene på min, for han brukte de til å føle på tråden om det var strøm i eller ei :aww: 

Men klart, er dårlig strøm årsaken er det ikke vits å trå til med slike tiltak.

Shettisen går naken, heldigvis ikke stort problem med utbryting på vintern etter vi fikk opp netting, verre på sommern faktisk om strømmen er dårlig, for da kan hun vippe opp nettingen (billig netting fra jula - imponerende hvor mye den har holdt!) Første vintern her var helt grusom, fikk ikke til ordentlig jording, kun plaststolper og strømtråd... Hadde stort sett løstgående hester :lol:  Vurderte polartråd - men folk sa så mye forskjellig ang jording utenom, så ble aldri helt klok på det. 

13 timer siden, Argyr skrev:

Tåler lite som i at man er såvidt borti og så dør det på seg? Eller? Og hva slags støtter trengs? Jeg tenkte som en slags midlertidig løsning til jeg får satt opp komplett gjerde rundt hele her, så jeg kan flytte dem rundt etter maten.

Hvor vanskelig er det å få jording som holder også om vinteren? Forutsatt at man har valgt godt nok apparat, jeg regner med å måtte ut med noen tusen.

Ryker i "sveisingen" for et godt ord. Vi brukte vanlige plastgjerdestolper for å få støtta det opp litt bedre, men ganske håpløst egentlig. Vet ikke om det funker på geiter, men med lusa har vi hatt god effekt av å ha to lave strømtråder, den nederste uten strøm med kobla rett i jordspydet, og så strøm på resten. Da skal det visstnok smelle ekstra godt når de kommer borti den tråden som går i jording + en med strøm. 

Trikset med jording om vintern er 1 jordspyd pr joule på strømboksen, og dypt nok til at det kommer godt under tæla. Dvs håløst når man bor halveis oppå et fjell. :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raksha skrev:

:lol: FKsidene sitter igjen enda :D Ja vet hvorfor knuter og sånt er dårlig, bare aldri lært hvordan jeg skal skjøte og feste håndtak. Men nå har jeg lært litt, så da får det bli skjøter nesteår da på sommerbeitene. 

 

 

Shettisen går naken, heldigvis ikke stort problem med utbryting på vintern etter vi fikk opp netting, verre på sommern faktisk om strømmen er dårlig, for da kan hun vippe opp nettingen (billig netting fra jula - imponerende hvor mye den har holdt!) Første vintern her var helt grusom, fikk ikke til ordentlig jording, kun plaststolper og strømtråd... Hadde stort sett løstgående hester :lol:  Vurderte polartråd - men folk sa så mye forskjellig ang jording utenom, så ble aldri helt klok på det. 

Ryker i "sveisingen" for et godt ord. Vi brukte vanlige plastgjerdestolper for å få støtta det opp litt bedre, men ganske håpløst egentlig. Vet ikke om det funker på geiter, men med lusa har vi hatt god effekt av å ha to lave strømtråder, den nederste uten strøm med kobla rett i jordspydet, og så strøm på resten. Da skal det visstnok smelle ekstra godt når de kommer borti den tråden som går i jording + en med strøm. 

Trikset med jording om vintern er 1 jordspyd pr joule på strømboksen, og dypt nok til at det kommer godt under tæla. Dvs håløst når man bor halveis oppå et fjell. :lol:  

Men man trenger ikke jording hvis man har en minustråd og en plusstråd på gjerdet, men da må hesten borti begge trådene for å få strøm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Men man trenger ikke jording hvis man har en minustråd og en plusstråd på gjerdet, men da må hesten borti begge trådene for å få strøm..

Øh, jeg kan skjønner ikke bæret av sånt. :lol: Men det funka hvertfall slik vi gjorde det, og ja de må jo borti begge ja. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Øh, jeg kan skjønner ikke bæret av sånt. :lol: Men det funka hvertfall slik vi gjorde det, og ja de må jo borti begge ja. 

 

Se for deg at strøm er små kuler, og de er negativt ladet. Så vanlig vil man derfor lage en sløyfe som strømmen kan gå rundt i.. jording setter vi inn i sløyfen for å "balansere" strømmen. For å unngå slitasje på apparatet osv. Man trenger ikke jording, men stor fordel hvis man ønsker sterk strøm i gjerdet.. Og det er prinsippet for vanlig gjerding. 

Men, man kan også bare kjøre minus ledningen på en tråd og positiv ledning på en annen tråd. Det vil dermed ikke være noen sløyfe strømmen kan gå i, og dermed vil det da ikke være strøm i trådene. Med mindre man er borti begge trådene. Da vil dyret, eller oss, fungere som en "bro" og sløyfen er fullstendig og strømkulene kan derfor triller rundt i banen sin :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Se for deg at strøm er små kuler, og de er negativt ladet. Så vanlig vil man derfor lage en sløyfe som strømmen kan gå rundt i.. jording setter vi inn i sløyfen for å "balansere" strømmen. For å unngå slitasje på apparatet osv. Man trenger ikke jording, men stor fordel hvis man ønsker sterk strøm i gjerdet.. Og det er prinsippet for vanlig gjerding. 

Men, man kan også bare kjøre minus ledningen på en tråd og positiv ledning på en annen tråd. Det vil dermed ikke være noen sløyfe strømmen kan gå i, og dermed vil det da ikke være strøm i trådene. Med mindre man er borti begge trådene. Da vil dyret, eller oss, fungere som en "bro" og sløyfen er fullstendig og strømkulene kan derfor triller rundt i banen sin :) 

Aha! Men slik vi gjorde det, dvs at vi jordet tråden også, så fikk de strøm av de øverste trådene av seg selv, men ekstra kick om de var borti den nederste og, eller noe sånt. Fikk ikke strøm om de kun var borti den nederste da. Etellerannet med at jordingen ble mye bedre, meg ikke forstå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Aha! Men slik vi gjorde det, dvs at vi jordet tråden også, så fikk de strøm av de øverste trådene av seg selv, men ekstra kick om de var borti den nederste og, eller noe sånt. Fikk ikke strøm om de kun var borti den nederste da. Etellerannet med at jordingen ble mye bedre, meg ikke forstå.

 

Hehehehe men den polartråden, så tror jeg at den har to tråder i seg; en positiv og en negativ.. spiller på det nederste prinsippet, men bare i en tråd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krutsi skrev:

Hehehehe men den polartråden, så tror jeg at den har to tråder i seg; en positiv og en negativ.. spiller på det nederste prinsippet, men bare i en tråd :) 

Ja skjønner, tror jeg. Får konvertere til det om nettingen her ryker helt etterhvert. greit å ha alternativer når man har shettis på gården... :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Siri skrev:

Ja, vi får stole på at de bremsene holder :D. Ellers har det jo ikke vært uvanlig med attentater mot presidenter, så.... *neida, jeg ønsker absolutt ikke det altså*. 

Vi møtte et amerikansk par på ferie i sommer, politifolk. De mente at det bare var et spørsmål om tid før det ville skje, om han ble valgt. Så vi får se ... :P 

2 timer siden, Snoffe skrev:

Akkurat nå er jeg så rasende! Melvin er så heldig å slippe kastrering fordi han ikke har baller å klippe av:gaah::sint_01: Vi SPESIFISERTE at vi skulle ha hannkatt, og bare hannkatt. Jeg har stusset litt fordi jeg syntes det har vært rart at ikke Melvin har sett lik ut bak som Alfred. Men siden jeg ikke kan sånt, og bare har googlet litt så har jeg tenkt at jeg tar feil fordi en veterinær og en erfaren oppdretter kan jo ikke ta feil liksom. Åjoda, det kan de :sint_01:

Sorry, men jeg hadde samme reaksjon som Siri :icon_redface::lol: 

Men skjønner at det er veldig kjipt, håper oppdretter tar ansvar og dere blir kompensert!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

Ja skjønner, tror jeg. Får konvertere til det om nettingen her ryker helt etterhvert. greit å ha alternativer når man har shettis på gården... :lol: 

Min gikk gjennom gjerder helt til han fikk antenne et år. Dvs dekkengjord med ståltråd stående som en antenne. :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi @Siri da satser jeg på at dere har rett, og at gamla er innbildt som farkern! :P Hun får bare være innbildt til jeg kommer hjemom en tur om 2 uker igjen, for nå sitter jeg på flyet på tur til Tyskland.... Fant ut at jeg har rett til arbeidsledighetstrygd i alle EU-land, siden jeg har opparbeidet meg retten i et EU-land originalt. Vet dere hva? Det er faktisk litt kult gjort av EU! Gjør det så mye enklere å dasse rundt som reisende fant som aldri bestemmer seg for hvor man skal bo :P I morgen skriver jeg meg inn i manntallet i Tyskland, det blir det tredje europeiske landet jeg bor i på ordentlig - uten å være noe midlertidig student/utvekslingsgreier. #jegsamlerland.

Selv om det er så mye kult som venter meg, så er jeg litt sånn turbulensurven i dag. Meh. Irriterer meg. Får distrahere meg med litt hundesonen :P Vi er bare kommet til Bodø så langt.

@Stine jeg vil se dompap! :D 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...