Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - september

Bananen
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Så kjempesøt han er!

Syns han er fin nå ja :ahappy: Jeg har fortsatt å stusse rundt øynene og oppå snuteryggen for å holde ansiktet mer åpent, men det har blitt ganske langt og litt krøllete oppå huet :P

AN har jeg gravd frem et blomsterbed, dvs fjerna 4 bøtter med stein og sand for å få plass til litt blomsterjord og fire lyngplanter. Ryggen min syns jeg er teit.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når du står midt på en idrettsplass et sted i Ungarn og griner av lykke, men du kjenner ikke en kjeft rundt deg som du kan sprette metaforiske champagneflasker med... Foenix ble internasjonal cha

Akkurat nå er jeg veldig fornøyd og litt stolt av lille store Fetter som har blitt B-godkjent redningshund på ettersøk i helgen. Flinke gutten min.  

Jaggu ble hun ikke fylkesmester og vinner av klassen også

Posted Images

52 minutter siden, *Kat84* skrev:

Akkurat det er det verste uansett hva temaet er. 
Høres ut som at det er folk som burde kjent deg bedre. Men det der sier langt mer om dem enn om deg! :hug: 

NÅ skal jeg begynne å rydde i boda. Til mitt forsvar ble jeg oppringt fra NAV :whistle: 

Folk vet jo at det som sies ikke er sant og at det er bare bullshit, og derfor jeg ikke gidder å bry meg.. Men tåpelig allikevel :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bananen skrev:

Stilig at dere tok dette opp mens jeg sitter her og leser pensum om forhåndsdømming ift. grupper og individer. Man gjør det uansett - enten en vil eller ikke. :lol: Jeg tenker på min mor som sa at siden sambis er Bergenser, så må han jo like all slags fisk, for Bergen er jo en sånn fiskelandsby med fisketorg og sånn. Men han er ikke noe særlig glad i fisk med mindre den er godt krydret så fisken nesten ikke smaker fisk, fnis. Mennesker er fascinerende vesner!

Fisketorget i Bergen er en stor vits :aww: Er så dyrt der at det er bare turister som ikke vet bedre som går dit :P  

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var godt å sove i egen seng i natt, men jeg føler meg jo så daff og tiltaksløs i dag :P 

Jeg må dra for å være instruktør på utstillingstrening etterpå, men det passer bra, for jeg har ikke mat i huset. Må pønske ut noen billige løsninger, for lommeboka er litt skrapa sånn rett etter ferie :P Men jeg kan leve på minst mulig jeg, etter en slik tur! Jeg har masse hundemat og dopapir, jeg kommer langt med det. Da får hundene mat, og forkjølelsen min kommer ut av nesa. Jeg har jo ikke lyst på mat en gang, men jeg antar jeg bør spise.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mokken skrev:

På vei hjem fra personlamøte. Humøret nå tilsier at jeg egentlig ikke burde ha gått på det møtet. Sukk. 

:hug:

Forresten, gir dere stekt kyllingfilet til hundene? Lurer på om jeg kan bruke litt av middagen min til godbiter på kurs. Stekt med olje og litt Seltin, fant ikke salt.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser ikke taket lenger ut som et tak :sleep:  

Foreløpig veldig fornøyd med snekkeren vi valgte. Det blir litt dyrt, men det får heller bli litt dyrt i første omgang enn at vi ender opp med å bli lurt. 
Han er veldig seriøs - iallefall foreløpig :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Det er når jeg leser sånt jeg er veldig glad jeg ikke er oppdretter.... 

Når jeg leser sånt, så tenker jeg at jeg har hatt flaks med valpekjøperne mine, og antageligvis burde gi  meg mens leken er god :aww: 

--

I dag har vi vært på Jessheim en tur, stappa bilen full av hunder og valper, og får selvsagt biltrøbbel. Da er det bare å ringe pappa (helten min :heart: ), som kjører til Jessheim og bytter bil med oss så vi får med oss alle hjem før han drar avgårde til lillebror fordi han har bukker i garasjen :ahappy:

Vel hjemme så har valpene fått mat og blitt trøtte.. Vel, det så i hvert fall sånn ut. Det var helt til vi putta de i valpebingen det, nå er de i full fart igjen. Det er godt de sover hele natta, for på dagtid er det ikke mye hvile på dem :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

:o Nehhhhhh.... :lol: 

Det er når jeg leser sånt jeg er veldig glad jeg ikke er oppdretter.... 

Haha ja :/ Jeg har bare hatt et sånt ordentlig "problem" en gang , men  jeg gjør det veldig enkelt. Samme hva, er du ikke fornøyd så kjøper jeg hunden tilbake for valpeprisen de ga. Så enkelt :P 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg flytter fra ett sted er jeg alltid nøye med å vaske skikkelig etter meg, spesielt siden jeg har hund.

Han som har bodd her før (uten hund ) har ikke vært like grundig. .. kjøkkenet er såvidt tørket over og det er kliss og skit i kriker og kroker. Udelikat.

Kjøkkenet er veldig gammelt og ikke ett sted jeg kommer til å oppholde meg mer enn nødvendig, tror aldri det kommer til å føles rent selv om det blir det.

Stua kan bli koselig da, tror jeg skal male, og 2.etasje er dritkoselig, med grått tregulv og lyse trevegger og skråtak.

Men trappen er smal og med en vinkel, så får ikke opp noen sofa slik jeg hadde tenkt... så da blir det største rommet soverom og det mindre blir atelier og gjesterom.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krutsi skrev:

Folk vet jo at det som sies ikke er sant og at det er bare bullshit, og derfor jeg ikke gidder å bry meg.. Men tåpelig allikevel :lol: 

Det er da enda godt at det ikke er noen tett på som begynner å uttale seg negativt! 
I hundemiljøet så er det ikke helt utenkelig det heller :aww: 

29 minutter siden, Krutsi skrev:

Når er nesten 30, har en lettpåvirkelige mor som stiller med stallplass og snille sånne liksom-tanter, så kommer det plutselig liten hest hjem :aww: 

image.jpeg

og for dere som lurer: nei, det er ikke meg på bilde, men min yngste søster :lol: 

Hmmm.... 
Men er det ikke din yngre søster som er helt lik deg da? 
Da sier vi bare close enough! :lol: 

Moro for ungene å få hest da :D 

20 minutter siden, Perfect Image skrev:

Tips til rask middag? Uten pasta og kjenner toro er lov idag emoji14.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Gryterett med salat og baguett :) 

11 minutter siden, Perfect Image skrev:

Suppe er visst ikke mat her i hus :P 

Må si meg enig i det. 
Mat skal kunne tygges, ikke slurpes og drikker ;)  

Nå står det en fryseboks på tilhenger utenfor her. Nå venter jeg bare på bærehjelp. 
Og dette snakket om middag gjør at jeg lurer på om det kanskje er på tide å komme seg ut å kjøpe det som trengs. Kjedelig å lage mat bare til seg selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 2ne skrev:

Når jeg leser sånt, så tenker jeg at jeg har hatt flaks med valpekjøperne mine, og antageligvis burde gi  meg mens leken er god :aww:  

Hhahaa, kan være smart kanskje :D 

10 minutter siden, Perfect Image skrev:

Haha ja :/ Jeg har bare hatt et sånt ordentlig "problem" en gang , men  jeg gjør det veldig enkelt. Samme hva, er du ikke fornøyd så kjøper jeg hunden tilbake for valpeprisen de ga. Så enkelt :P 

I utgangspunktet er jo det et bra prinsipp, men når folk IKKE vil gi fra seg valpen som de har fått masse følelser for - da er ikke det like enkelt tror jeg.

Også kan jeg fortelle dere det, at å spise spaghetti med kjøttsaus er kjempedumt når man har hvit duk på bordet.... :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Kat84* skrev:

Det er da enda godt at det ikke er noen tett på som begynner å uttale seg negativt! 
I hundemiljøet så er det ikke helt utenkelig det heller :aww: 

Hmmm.... 
Men er det ikke din yngre søster som er helt lik deg da? 
Da sier vi bare close enough! :lol: 

Moro for ungene å få hest da :D 

Gryterett med salat og baguett :) 

Må si meg enig i det. 
Mat skal kunne tygges, ikke slurpes og drikker ;)  

Nå står det en fryseboks på tilhenger utenfor her. Nå venter jeg bare på bærehjelp. 
Og dette snakket om middag gjør at jeg lurer på om det kanskje er på tide å komme seg ut å kjøpe det som trengs. Kjedelig å lage mat bare til seg selv... 

Vel, i hundemiljøet er de nærme, men ikke slekt eller noe.. Men jeg ble brått voksen i går, så er ikke jeg som driter meg ut :aww: 

jeg synes ikke vi er så lik, men andre vil muligens si noe annet :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Perfect Image skrev:

Det burde jo i utgangspunktet være den letteste måten å gjøre det på, men så har du som Siri sier, de som ikke vil gi fra seg valpen de har fått masse følelser for da.. 

Vi har i kontraktene at vi betaler tilbake en viss sum ved en diagnose, samme om hunden er plaga av det eller ikke. Vi prater også om på forhånd at det er mye HD på mellompuddel, og at risikoen for å få en hund med HD er der selv om foreldredyra er friske. Da er de klar over at det kan være noe som dukker opp, og til nå har alle vært fornøyde med kontraktene.. Men så har heller ingen av de som har blitt røntget til nå hatt HD.. hehe 

Akkurat nå, Siri skrev:

Ja.. Da er det bare å la være å planlegge neste kull :aww: 

Akkurat nå, Siri skrev:

Også kan jeg fortelle dere det, at å spise spaghetti med kjøttsaus er kjempedumt når man har hvit duk på bordet.... :aww: 

:lol: Du må jo ikke spise utover hele bordet da, Siri :P 

--

Hysj! Valpene sover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Vel, i hundemiljøet er de nærme, men ikke slekt eller noe.. Men jeg ble brått voksen i går, så er ikke jeg som driter meg ut :aww: 

jeg synes ikke vi er så lik, men andre vil muligens si noe annet :lol: 

Åh, javisst! Du hadde bursdag du! Gratulere med overstått :)  
Og gratulere til samtlige av de som er ute av stand til å tenke selv og ta i betraktning hva de selv har sett :D Jeg blir like imponert hver gang :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 2ne skrev:

Det burde jo i utgangspunktet være den letteste måten å gjøre det på, men så har du som Siri sier, de som ikke vil gi fra seg valpen de har fått masse følelser for da.. 

22 minutter siden, Siri skrev:

I utgangspunktet er jo det et bra prinsipp, men når folk IKKE vil gi fra seg valpen som de har fått masse følelser for - da er ikke det like enkelt tror jeg.

Ja, det kan bli men den tid den sorg :P Har ikke hatt noen "kranglefanter" og setter ganske hardt da på HVA de ikke er fornøyde med. Er vedig nøye med å forklare at det er et levende vesen og at det innebærer et visst risiko, men de vet også at om en av valpene hadde fått HD D/noe lignende eller øyesykdom der hunden ikke ville blitt gammel så hadde de fått en ny valp fra valgfri kombo. Spørs jo litt på hver enkelt sak, og hvordan forholdet til valpekjøperen er. Det Siri skisserte i første må jo være marerittet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 2ne skrev:

Vel hjemme så har valpene fått mat og blitt trøtte.. Vel, det så i hvert fall sånn ut. Det var helt til vi putta de i valpebingen det, nå er de i full fart igjen. Det er godt de sover hele natta, for på dagtid er det ikke mye hvile på dem :P 

Har ikke deres valper heller lest boka? :aww: 

Hjemme. Burde masse, men vi får se. Jeg må klippe plen da :getlost: Hvorfor vokser plena på min side av gjerdet så mye fortere? Det er ukult å være på den grønneste siden - mye mer jobb for meg :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...