Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2016-2017


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 491
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er jeg lektor...  

Da har jeg forsvart bacheloroppgaven. Gikk inn med en (sterk) B, kom ut med en A  Og nå er det sommerferie! 

Fikk A på ped. muntlig! 

16 hours ago, Line said:

Flere som ser ironien ved å ha en uklar veileder på en masteroppgave om veiledning? :gaah: 

Vel, jeg går på såkalt videreutdanning i veiledning og coaching på en høyskole, og har aldri i hele mitt liv vært borte i makan til dårlig opplegg, så det forundrer meg ikke at du har noen utfordringer knytta til veiledningsekspertisen du har tilgang til. :D 

Hold ut, det er SÅ verdt det når du kan levere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, SandyEyeCandy said:

Vel, jeg går på såkalt videreutdanning i veiledning og coaching på en høyskole, og har aldri i hele mitt liv vært borte i makan til dårlig opplegg, så det forundrer meg ikke at du har noen utfordringer knytta til veiledningsekspertisen du har tilgang til. :D 

Hvilken litteratur bruker dere på videreutdanningen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Vel, jeg går på såkalt videreutdanning i veiledning og coaching på en høyskole, og har aldri i hele mitt liv vært borte i makan til dårlig opplegg, så det forundrer meg ikke at du har noen utfordringer knytta til veiledningsekspertisen du har tilgang til. :D 

Hold ut, det er SÅ verdt det når du kan levere!

To uker igjen til siste veiledning, og innen 17. mai er planen at oppgaven skal kunne sendes til trykk. Da kommer jeg vel til å være gråhåret tipper jeg... :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mari said:

Neida, jeg fikk ikke inntrykk av det. Jeg ble bare nysgjerrig siden jeg studerer lignende fag på en annen institusjon. 

For meg er mye av problemet veldig dårlige forelesere som ikke kan stoffet, og som later til å velge for lengst forbigåtte teorier bare fordi det passer til dagens tema. I tillegg er det veldig dårlig forberedt og nærmest bare oppramsing av det vi kan lese oss til sjøl, så fellessamlingene har stadig dårligere oppmøte. Jeg har kun vært på en fellessamling dette semesteret, da jeg rett og slett ikke gidder å bruke tida mi på det. Samlingene i basegruppene hvor vi tester ting og jobber med praktiske øvelser er som et verksted, og jeg føler meg veldig heldig med medstudentene mine, så basegruppa redder det hele inn. 

I tillegg reagerer jeg på at første halvår var ekstremt grunnleggende, til tross for at dette er en videreutdanning med krav om ferdig bachelorgrad i tillegg til minst et års veiledningserfaring. Jeg lærte ingen ting nytt første halvår, og det er veldig kjedelig og lite inspirerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SandyEyeCandy said:

For meg er mye av problemet veldig dårlige forelesere som ikke kan stoffet, og som later til å velge for lengst forbigåtte teorier bare fordi det passer til dagens tema. I tillegg er det veldig dårlig forberedt og nærmest bare oppramsing av det vi kan lese oss til sjøl, så fellessamlingene har stadig dårligere oppmøte. Jeg har kun vært på en fellessamling dette semesteret, da jeg rett og slett ikke gidder å bruke tida mi på det. Samlingene i basegruppene hvor vi tester ting og jobber med praktiske øvelser er som et verksted, og jeg føler meg veldig heldig med medstudentene mine, så basegruppa redder det hele inn. 

I tillegg reagerer jeg på at første halvår var ekstremt grunnleggende, til tross for at dette er en videreutdanning med krav om ferdig bachelorgrad i tillegg til minst et års veiledningserfaring. Jeg lærte ingen ting nytt første halvår, og det er veldig kjedelig og lite inspirerende. 

Det der høres veldig demotiverende ut. Som dere påpeker, temmelig ironisk. Jeg håper dere får gode muligheter til å gi tilbakemeldinger på studiet. Godt du har medstudenter som løfter det hele, de er virkelig gull verdt altså. Vi har mye seminarer og det er i den drodlinga og diskusjonene magien skjer for min del. Definitivt der jeg lærer mest. 

Jeg kikka på pensumlista til første semester og er enig i at det er begredelig om man forventer forkunnskaper på bachelor-nivå samt praksis. Yikes. Sitter for øvrig med den ene boka der og skriver oppgave nå, og synes den er noe forbaska ræl. :icon_redface: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mari skrev:

Det der høres veldig demotiverende ut. Som dere påpeker, temmelig ironisk. Jeg håper dere får gode muligheter til å gi tilbakemeldinger på studiet. Godt du har medstudenter som løfter det hele, de er virkelig gull verdt altså. Vi har mye seminarer og det er i den drodlinga og diskusjonene magien skjer for min del. Definitivt der jeg lærer mest. 

Jeg kikka på pensumlista til første semester og er enig i at det er begredelig om man forventer forkunnskaper på bachelor-nivå samt praksis. Yikes. Sitter for øvrig med den ene boka der og skriver oppgave nå, og synes den er noe forbaska ræl. :icon_redface: 

Studiet mitt har vært veldig bra, det er kun selve veiledningen på masteroppgaven som har vært problematisk. Og siden det jo skal være sluttproduktet så er det kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Studiet mitt har vært veldig bra, det er kun selve veiledningen på masteroppgaven som har vært problematisk. Og siden det jo skal være sluttproduktet så er det kjipt. 

Det skjønner jeg innmari godt. Jeg vet godt hvem jeg vil ha som veileder når jeg (forhåpentligvis) skal skrive masteroppgave. Og jeg vet så innmari godt hvem jeg ikke vil ha. Det hadde vært helt krise om jeg hadde havnet hos et par av de folka. Men du kommer til å ro dette i land, Line. Stå i det, du er sykt nære nå! Skriving er så berg og dalbane at det er helt latterlig. Men når man vet det, så vet man liksom også at det kommer en opptur etter nedturen. (Noe som egentlig ikke gir noen mening i og med at det er nedturene på berg og dalbanen som er de morsomme :teehe:)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari skrev:

Det skjønner jeg innmari godt. Jeg vet godt hvem jeg vil ha som veileder når jeg (forhåpentligvis) skal skrive masteroppgave. Og jeg vet så innmari godt hvem jeg ikke vil ha. Det hadde vært helt krise om jeg hadde havnet hos et par av de folka. Men du kommer til å ro dette i land, Line. Stå i det, du er sykt nære nå! Skriving er så berg og dalbane at det er helt latterlig. Men når man vet det, så vet man liksom også at det kommer en opptur etter nedturen. (Noe som egentlig ikke gir noen mening i og med at det er nedturene på berg og dalbanen som er de morsomme :teehe:)  

Jeg hadde jo veilederen jeg ville ha! Det var til og med avklart før jeg startet på studiet. Men så fikk hun seg ny jobb som dekan på SVT-fakultetet, og jeg fikk ny veileder... :getlost: Men nå er det jo bare siste finpuss som gjenstår, og jeg skal heldigvis forsvare den, og da kan jeg være vesentlig tydeligere enn hva veileder gir meg lov til :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Line said:

Jeg hadde jo veilederen jeg ville ha! Det var til og med avklart før jeg startet på studiet. Men så fikk hun seg ny jobb som dekan på SVT-fakultetet, og jeg fikk ny veileder... :getlost: 

Tenk å slutte som din veileder for å bli dekan! Hallo! For et svik! :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 at 11:49 AM, Ozzy skrev:

Etter mye frem og tilbake har jeg omsider fått tommel opp fra NAV om at de dekker generell studiekompetanse for meg. Skal gå på skole i et år og ta fag etter 23/5 regelen. Noen som har gjort det selv? De hos skolen ønsker at jeg skal ta det over to år men både jeg og NAV vil ta det over ett. Så det blir jo veldig tøft. Jeg har aldri hatt nynorsk så jeg kan søke fritak der, så det er ett fag mindre. Men gleder meg veldig men er også redd for å ikke klare det.  

Jeg begynte på 23/5 regelen for noen år siden, fikk alders dispensasjon pga av sykdom, men fikk ikke fullført nettopp pga av sykdom. Men det de sa var at det er fullt mulig å ta alt på 1 år, men at man må være strukturert :) er litt mer intensivt enn vanlig gjennomgang av tre årig vgs. Jeg opplevde at de andre elevene var mer giret på å få til dette, og at læringsmiljøet ble bedre :) også forsto jeg mer av mye fordi jeg var blitt eldre og mer moden, så akkurat det satt jeg veldig pris på :D 

I klassen jeg gikk i ble det et hyggelig miljø, og vi gikk gjerne på kafe i matpausen og etter skolen hvis det passet seg sånn :)

Lykke til! Jeg tror du klarer det! Det er bare 1 år, og det går fort :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å studere nå til høsten og vil gjerne kjøpe hund i løpet av 2.året. Men jeg er litt i tvil mtp å ha hund ved siden av skolen. Kan dere som er student med hund fortelle litt om hvordan dere opplever hverdagen? 

Skal jeg ha hund skal jeg drive aktivt innen hundesport med den ved siden av studiet. 

Det jeg forøvrig er mest bekymret over er bosted! Hvordan har det vært å finne plass å bo med hunden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, workingdog skrev:

Jeg skal begynne å studere nå til høsten og vil gjerne kjøpe hund i løpet av 2.året. Men jeg er litt i tvil mtp å ha hund ved siden av skolen. Kan dere som er student med hund fortelle litt om hvordan dere opplever hverdagen? 

Skal jeg ha hund skal jeg drive aktivt innen hundesport med den ved siden av studiet. 

Det jeg forøvrig er mest bekymret over er bosted! Hvordan har det vært å finne plass å bo med hunden? 

For å ta det siste først -  å finne bosted med dyr avhenger nok veldig av hvor i landet du befinner deg. Her i Tromsø er vel sjansen for å få leie med dyr ca. like stor som å vinne i lotto.

Ellers synes jeg studiehverdagen med hund er kjempefin. Hunden slipper å være så mye alene (varierer nok fra studie til studie mtp. obligatoriske forelesninger) og stort sett veldig fleksible dager. Men jeg deltar aldri på noe slags sosiale arrangement med mine medstudenter, fritiden brukes på hunden. Har man planer om å ha et sosialt liv ved siden av studiene anbefaler jeg ikke hund i studietiden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, workingdog skrev:

Jeg skal begynne å studere nå til høsten og vil gjerne kjøpe hund i løpet av 2.året. Men jeg er litt i tvil mtp å ha hund ved siden av skolen. Kan dere som er student med hund fortelle litt om hvordan dere opplever hverdagen? 

Skal jeg ha hund skal jeg drive aktivt innen hundesport med den ved siden av studiet. 

Det jeg forøvrig er mest bekymret over er bosted! Hvordan har det vært å finne plass å bo med hunden? 

 

Kommer an på hva du studerer og hvor du bor. Har vært enkelt å finne bosted for meg iallfall, de gangene jeg har måttet lete. Da skal det sies at jeg har lagt ut annonse selv og blitt kontaktet av huseiere. Forholdsvis stor by tho. For min del har jeg hatt ganske fleksible dager, så det har sjeldent vært noe problem. Nå er ikke jeg sånn "hey-skal-vi-dra-til-Vilnius-en-langhelg"-typen heller, så det er lite jeg har måttet gi opp. Om man er veldig spontan og vil rundt så er det kanskje noe annet. Jo, det har vært litt mindre praktisk å komme seg hjem med hund enn uten. Er selvsagt også en økonomisk risiko involvert som er større som student enn som fast ansatt, men utenom det har det vært veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye obligatorisk denne og neste uke, men så er jeg nesten ferdig med det obligatoriske (siste er 19. mai). Faget er kjekt, men begynner å bli lei av å pendle inn til Oslo og stå opp kl 4 på natta :P 

Et fag, og et år igjen til jeg er reseptar farmasøyt :)  
(i tillegg til å ha en grad i biologi + PPU, men det førte jo ikke til noe jobb så da så)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Er det dumt å ta en pause mellom bachelor og master? Foreleseren min synes det. Mamma synes det. Jeg synes at jeg har lyst på et friår fra studiene...

Jeg synes ikke det. Heller et friår med pause enn å begynne på master med lite motivasjon. Jeg hadde friår etter bachelor, da jeg ikke anta hva jeg ville videre. Visste ikke hva jeg ville ta master i eller hvor. Så for meg ble det naturlig med et friår, og jeg tror jeg hadde godt av en pause og. Fikk virkelig koblet av det året, da jeg bodde hjemme og hadde en jobb som var ganske enkel. Viktig arbeidserfaring fikk jeg også, da jeg vokste veldig jobbmessig det året, for jeg fikk etterhvert godt med ansvar og littegrann ledererfaring (jeg ble nestleder under daglig leder), noe som er verdifullt i forhold til videre jobbsøking.

Jeg synes det må bli opp til hver enkelt. Det er ikke noe "lurt" eller "ikke lurt" ang det i min verden. Det blir alt etter hva man har behov for. Er man så motivert og giret til å gå videre etter bachelor, kjør på. Men dersom man er lei og føler man trenger et avbrekk, så trenger man det. Og det skal være greit. Jeg syntes ikke det var vanskelig å komme igang med studie etter friåret. Jeg var veldig klar for det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med all undervisning fpr dette semesteret. Imorgen starter hjemmeeksamen, som skal leveres på fredag. Veldig spent på den!

Så er det 1mnd praksis, hvor vi også må levere planer og arbeidskrav. Men etter det er det ferie, om bare 5uker! :)

 

Tror jeg har funnet noen å skrive bachelor med også, så det er godt å ha det i orden før vi starter på det neste år. Litt usikker på om vi blir to eller tre. Ikke spurt den tredje enda, men så er vi litt usikre hvordan det fungerer i forhold til utveksling.. Vi andre to skal være hjemme i Bergen. Vi får se, men jeg er veldig glad for å ha funnet noen å skrive med hvertfall, så nå må vi bare finne noe å skrive om :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...