Gå til innhold
Hundesonen.no

Øreinnlegg til schäfer?


Tuvane
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har sett nettbutikker som har øreinnlegg til schäfer? Dvs slike man limer inn i ørene for å avstive dem. Jeg vet at jeg har sett det i en nettbutikk før, men husker ikke hvilken.

Det er ikke til min hund, og ja, jeg vet at hunden ikke får genetiske ståører av at man teiper dem, men det er til noen som ønsker å kunne stille ut hunden sin. :)

På forhånd takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carpediem skrev:

Helt sikkert, men personlig syns jeg ingen ting om taping av ører.

Men nå spurte jeg ikke noen om hva de syntes om teiping av ører, jeg spurte om noen visste hvor de solgte øreinnlegg.

Jeg tviler sterkt på at de som har den hunden bryr seg om hva en tilfeldig person på internett synes eller ikke synes om at de ønsker å teipe ørene på sin hund, fordi de ønsker å stille den ut.

Akkurat teiping av ører har jeg heller aldri sett en hund bli plaget av annet enn akkurat idet innlegget blir satt inn, og det er et veldig lite inngrep i hundens hverdag. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tuvane skrev:

Akkurat teiping av ører har jeg heller aldri sett en hund bli plaget av annet enn akkurat idet innlegget blir satt inn, og det er et veldig lite inngrep i hundens hverdag. :)

Jeg har faktisk fått inn et par schäfere med stygge utslett/infeksjoner på øreflippene fordi eier har brukt lim i ørene for å lime fast øreinnlegg. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, for det har jeg ikke peiling på, men vistnok så skal det være veldig effektivt med sånn grønnleppemusling/glukosamintilskudd for sånt på unge hunder, iflg mange schæferfolk, og det er jo kanskje logisk iom at det er bra for brusk og slikt. Men et tips som kan prøves ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Ikke det du spør om, for det har jeg ikke peiling på, men vistnok så skal det være veldig effektivt med sånn grønnleppemusling/glukosamintilskudd for sånt på unge hunder, iflg mange schæferfolk, og det er jo kanskje logisk iom at det er bra for brusk og slikt. Men et tips som kan prøves ut :) 

Er nok en arvelig faktor her, dessverre, så jeg vet ikke om man kan fikse det når det genetiske utgangspunktet mangler. :( Problemet er jo at folk teiper ørene på hundene, og så bruker de i avl, uten å ta hensyn til den arvelige faktoren. Jeg holder meg langt unna linjer der det forekommer, for det er jo bare å stikke hodet i sanden når man avler videre på det.

29 minutter siden, Avani skrev:

Men det må da gå under juks? å teipe opp ørene slik at man stille ut hunden?

Det er jo en hjelp til å få ørene til å stå, akkurat som en drøss med andre bruker tyggegummilim i ørene for å få korrekt "vipp" på ørene, eller andre remedier for å få de til å henge korrekt. Det er nok rimelig utbredt, og helt umulig å vite for en dommer om hunden har naturlig korrekte ører eller ikke.

Uansett så er det ikke dette postet som diskusjon, det gjelder heller ikke min hund, og jeg har ingen videre interesse av å diskutere det her i tråden. Det ble postet for å hjelpe noen som har lyst til å få stilt ut hunden sin. Har man lyst til å diskutere dette eller andre utseendemodifiserende tiltak, så får man lage en tråd i debattkjelleren. :)

33 minutter siden, JeanetteH skrev:

Vet faktisk om ett par hunder av annen rase som har brukt selvheftene sår skumputer. Og der har fungert bra uten irritasjon ettersom det er beregnet for sår.

Noe liknende dette: https://www.apotek1.no/produkter/3m-reston-skumpute-20x30x13cm-10stk-878272p

Oi, det kan sikkert være effektivt, men det var jo skrekkelig dyrt. :o De jeg har sett teipe ørene med øreformer (gjerne fra Tyskland), har aldri hatt noen problemer med verken sår eller andre irritasjoner. :) Det største problemet er vel ofte at det faller ut for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tuvane Jeg har ikke hatt hund med hengeører selv uansett rase så jeg har aldri hverken tapet eller prøvd noe annet, men det påstås (av mange schæferfolk) at grønnleppemusling/glukosamin er veldig virksomt på dårlige ører så lenge det gis før brusken og det er ferdig utviklet (men det gjelder jo for taping også, uansett hjelp så må det jo komme tidsnok). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tuvane skrev:

Er nok en arvelig faktor her, dessverre, så jeg vet ikke om man kan fikse det når det genetiske utgangspunktet mangler. :( Problemet er jo at folk teiper ørene på hundene, og så bruker de i avl, uten å ta hensyn til den arvelige faktoren. Jeg holder meg langt unna linjer der det forekommer, for det er jo bare å stikke hodet i sanden når man avler videre på det.

Det er jo en hjelp til å få ørene til å stå, akkurat som en drøss med andre bruker tyggegummilim i ørene for å få korrekt "vipp" på ørene, eller andre remedier for å få de til å henge korrekt. Det er nok rimelig utbredt, og helt umulig å vite for en dommer om hunden har naturlig korrekte ører eller ikke.

Uansett så er det ikke dette postet som diskusjon, det gjelder heller ikke min hund, og jeg har ingen videre interesse av å diskutere det her i tråden. Det ble postet for å hjelpe noen som har lyst til å få stilt ut hunden sin. Har man lyst til å diskutere dette eller andre utseendemodifiserende tiltak, så får man lage en tråd i debattkjelleren. :)

Oi, det kan sikkert være effektivt, men det var jo skrekkelig dyrt. :o De jeg har sett teipe ørene med øreformer (gjerne fra Tyskland), har aldri hatt noen problemer med verken sår eller andre irritasjoner. :) Det største problemet er vel ofte at det faller ut for fort.

Prisen er for en pakke med 10 stk inni.. Bare sånn at det er nevnt ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Malamuten skrev:

@Tuvane Jeg har ikke hatt hund med hengeører selv uansett rase så jeg har aldri hverken tapet eller prøvd noe annet, men det påstås (av mange schæferfolk) at grønnleppemusling/glukosamin er veldig virksomt på dårlige ører så lenge det gis før brusken og det er ferdig utviklet (men det gjelder jo for taping også, uansett hjelp så må det jo komme tidsnok). 

Er mulig at det er for sent her også, de har visst prøvd litt andre ting, så får se om teipprosjektet fungerer. :)

Er så mye løse ører ute og går nå at jeg tror kanskje flere må begynne med litt preparater. XD Har brukt glukosamin og MSM selv i treningsperioder, uten at jeg kan si at jeg har merket noen effekt, men bikkja har jo vært frisk og fungert, så er vel fare for at jeg kommer til å bruke det igjen. :)

Jeg har teipet to ganger (begge ørene på samme hund - ikke min hund), og bikkja fikk jo stå-ører til slutt, men faste ører? Nja... de flagret godt i vinden, og han andre hadde ører av stål til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tuvane skrev:

Er mulig at det er for sent her også, de har visst prøvd litt andre ting, så får se om teipprosjektet fungerer. :)

Er så mye løse ører ute og går nå at jeg tror kanskje flere må begynne med litt preparater. XD Har brukt glukosamin og MSM selv i treningsperioder, uten at jeg kan si at jeg har merket noen effekt, men bikkja har jo vært frisk og fungert, så er vel fare for at jeg kommer til å bruke det igjen. :)

Jeg har teipet to ganger (begge ørene på samme hund - ikke min hund), og bikkja fikk jo stå-ører til slutt, men faste ører? Nja... de flagret godt i vinden, og han andre hadde ører av stål til sammenligning.

Og det er en ****** dårlig trend! "vi får ikke lov å herpe noe mer på schæferens kropp, la oss gå løs på ørene" og så avler man videre på det helt uten å vite fordi de ørene var teipet opp. Jeg vet at ikke dette var diskusjonen din, men du har jo fått svar nå, så da kan man drodle videre :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å tape, så lenge man er klar over at det er genetisk betinget og tar hensyn til det i avl. Det er jo mange raser man taper. Mange taper jo også bare for sikkerhetsskyld. Jeg vet ikke om det fungerer på schäfer, men på DPen vi hadde en stund, så brukte vi sånn papirtabe rundt ørene og lagde bro mellom dem. Men det funker kanskje ikke like bra på såpass store ører som på schäfer?

13256_10201168732962950_1197539547_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...