Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Skrevet
9 minutter siden, *Kat84* skrev:

Turbo :P Og etter en stund i turbo så klarer han med et nødskrik å være flink gutt. Har jeg nevnt at jeg gleder meg til han begynner å bli voksen i hodet? :aww: 
Når Sjef var 6 mnd gikk han vel allerede 5-6 kilometer. Nå er vi oppe i 10-12 i løpet av en dag. Så utrent pudding er han ikke. Til enkeltes store fortvilelse som ikke forstår hvorfor jeg tar sjansen :lol: 

Hehe men om binder hunden fast i sykkelen, så bremses jo hundens fart også når du bremser sykkelen :lol:

• Svar 3.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se på den søtsaken da!

Jeg er på vei hjem med valp  Han er bitteliten. Og veldig trøtt. 

Jeg har fått meg ny jobb! I Elverum! 

Posted Images

Skrevet
44 minutter siden, Belgerpia skrev:

He he he du er litt morsom :) 

Stilkene setter ikke smak, de er spiselig. 

Det eneste med rips er at den tåler ikke å stå lenge etter at den er plukket. Bør saftes raskt. Innen et døgn ca. De skrumper seg for.  Prøv å lage gele. Det er godt. Om du har mye rips så kan det være verdt å plukke reint og levere på f.eks Askim bærpresseri. Og ta ut ferdig saft. :)

Jeg er n00b på hage, ikke noe problem med å innrømme det :P Så hvis noen sier at jeg skal gjøre så, så gjør jeg det.

37 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Neida, du trenger ikke noe ekstrautstyr. Her er mange tips.

Tusen takk!

Jeg lurer på om jeg skulle forsøkt med det kiloet jeg finplukket nå, bare for å se om jeg får til. 

Kan rips fryses? Det ville jo vært godt til desserter og kake ellers i året, når jeg først har så mye her. Eller, jeg aner ikke om det er mye, men det føles som mye.

Så et annet saftspørsmål: Det står en 10-12 glassflasker i kjelleren fra de som bodde her før. Kan jeg koke de og bruke de til saft, eller er det en risiko? Jeg regner med at farmora som bodde her syltet og saftet en del også, for det står igjen et par syltetøyglass innerst i kjellerboden...

Guest *Kat84*
Skrevet
Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Hehe men om binder hunden fast i sykkelen, så bremses jo hundens fart også når du bremser sykkelen :lol:

Det tror jeg akkurat hva jeg vil om :lol: 

Hun som fortalte meg om rasen i utgangspunktet skulle ta en med seg på sykkeltur. Og hun jobbet på for å få ham litt opp i fart. Plutselig så stoppet sykkelen brått og brutalt. Og hun fløy over styret stakkars. Og der satt det frb**** dyret og bæsjet i veikanten og kikket dumt på henne! Det tok tid før hun var tilbake til normalen igjen stakkars :( Men hun lo bare av det selv :lol: 

Guest Belgerpia
Skrevet
16 minutter siden, *Kat84* skrev:

Hun som fortalte meg om rasen i utgangspunktet skulle ta en med seg på sykkeltur. Og hun jobbet på for å få ham litt opp i fart. Plutselig så stoppet sykkelen brått og brutalt. Og hun fløy over styret stakkars. Og der satt det frb**** dyret og bæsjet i veikanten og kikket dumt på henne! Det tok tid før hun var tilbake til normalen igjen stakkars :( Men hun lo bare av det selv :lol: 

Memo - luft hunden FØR du drar på sykkeltur.

Skrevet

Akkurat nå er jeg sliten i kroppen, først 4 timer rundvask og så har jeg stått og rensket og delt jordbær til syltetøy. TJ har vært flink husfar og kokt syltetøy mens jeg var på jobb. Blir en batch med kokt syltetøy og en som bare skal røres og fryses nå i første omgang, så får vi smake oss til hva vi liker best. Har noe blåbær i fryseren fra i fjor som og burde bli syltetøy.

Middag spist, på tide å ut med hunder! Håper regnet holder seg unna ...

• Like 1
Skrevet

Damir synes også det er kjedelig å plukke rips! Vi plukka bare i et kvarter da, nok til meg nå og litt til :D  Med vaniljesaus! 

DSC_0633.JPG

• Like 4
Skrevet
24 minutter siden, SFX skrev:

Jeg er n00b på hage, ikke noe problem med å innrømme det :P Så hvis noen sier at jeg skal gjøre så, så gjør jeg det.

Tusen takk!

Jeg lurer på om jeg skulle forsøkt med det kiloet jeg finplukket nå, bare for å se om jeg får til. 

Kan rips fryses? Det ville jo vært godt til desserter og kake ellers i året, når jeg først har så mye her. Eller, jeg aner ikke om det er mye, men det føles som mye.

Så et annet saftspørsmål: Det står en 10-12 glassflasker i kjelleren fra de som bodde her før. Kan jeg koke de og bruke de til saft, eller er det en risiko? Jeg regner med at farmora som bodde her syltet og saftet en del også, for det står igjen et par syltetøyglass innerst i kjellerboden...

I min barndom og oppvekst hadde vi alltid rips i fryseren. Godt i bløtkake og til dessertsaus! Veldig frisk smak.

Skrevet
27 minutter siden, *Kat84* skrev:

Det der er ikke ukjent. Pigg går i full galopp også bare finner han ut at han må bæsje, tar et hopp ut ti grøfta og setter seg ned. Man må nistirre på hunden og lese den godt før man får plukket av de sånne ting... Men sist tur hadde jeg tre bråbremser ellers fint. Pigg får løpe i det tempoet han mer eller mindre vil nå for han bruker mer krefter på å dra sykkelen om jeg holder ham bevisst lavere tempo. Jeg har ham også i magebelte om livet så han sitter i meg og ikke sykkelen og sykkelen og jeg veier mer enn hunden :P Men det er så utrolig morsomt når han bare legger sjela si i det og galopperer på - han koser seg masse også. Selv om det så klart er min feil når han ikke får tak i flyet han jager :P 

• Like 2
Skrevet
30 minutter siden, SFX skrev:

Det går fint :) 

Akkurat nå er jeg litt irritert på @Siri som lurte meg med den indiske maten, for det var ikkeno å skrive hjem om det her heller...

Guest Yellow
Skrevet

Her har vi også plukket rips i dag. Heldigvis er ikke hunden noe interessert i å prøve å spise dette, hvertfall ikke ute. Jeg bruker det bare au naturel til vaniljeis eller i smoothies, egner seg kjempebra til å fryses ned ?

image.jpeg

Guest *Kat84*
Skrevet
12 minutter siden, Belgerpia skrev:

Memo - luft hunden FØR du drar på sykkeltur.

Ja, det er veldig greit å lære av andres feil! 

Akkurat nå, Turb skrev:

Det der er ikke ukjent. Pigg går i full galopp også bare finner han ut at han må bæsje, tar et hopp ut ti grøfta og setter seg ned. Man må nistirre på hunden og lese den godt før man får plukket av de sånne ting... Men sist tur hadde jeg tre bråbremser ellers fint. Pigg får løpe i det tempoet han mer eller mindre vil nå for han bruker mer krefter på å dra sykkelen om jeg holder ham bevisst lavere tempo. Jeg har ham også i magebelte om livet så han sitter i meg og ikke sykkelen og sykkelen og jeg veier mer enn hunden :P Men det er så utrolig morsomt når han bare legger sjela si i det og galopperer på - han koser seg masse også. Selv om det så klart er min feil når han ikke får tak i flyet han jager :P 

Ja, vi er ganske like i vekt, Sjef og jeg. Gi ham et år så er det bare 5 kg i forskjell :o 
Jeg er veldig glad for at han ikke skjønner selv hvor sterk og tung han er, og jeg derfor bare kan sette ham i en liten gren og han står der. Det kan komme godt med senere :P 

Kommer til å bruke lang tid på å lære ham opp til hvordan jeg vil ha det på sykkeltur! 

Akkurat nå blir det ikke sykkeltur. Det blir en japp luftetur ute på plenen sånn at de får tømt seg før mat ;) 

Skrevet

Apropos tur så tok jeg med alle tre samtidig i dag, og bestemte meg for at med en gang Yumi giret seg opp og laget lyd så skulle jeg bare stå helt i ro til det ble kjedelig. Vi brukte vel 15 minutter på 500 meter..... :P Men da ramlet polletten ned, og resten av turen gikk i et vesentlig annet tempo. Da var det bare når vi møtte andre hunder hun fyret seg opp, men hun brukte mye kortere tid på å lande enn i starten. Da er det bare å fortsette å trene da!

• Like 4
Skrevet
51 minutter siden, SFX skrev:

Tusen takk!

Jeg har fryst rips, og de er veldig gode på is. Nam! Friskt og godt. Men det blir jo mye saft da, så går jo ikke an å bruke de helt som nyplukka.

og apropo rips og andre buskevekster, da spesielt slektningen solbær. Mener jeg hørte en gang at solbær kunne man ta stiklinger av og stikke i jorda så satte de røtter. noen som vet om det stemmer? Søs har solbær i nye huset, og jeg vil ha :)

Skrevet

Janei, da var det vel på tide med en kveldstur igjen da. Etterpå skal jeg finne fram en ulljakke og lage en kopp te. Men det er ikke slutt på sommeren enda altså, håper værgudene har forstått det.

Skrevet

Glad gubben gikk med på å ta med Lita på ferie (han vil egentlig ikke ha hund i bilen sin, men gjør unntak for Lita). Savner Lotta og vil hjem..... Men må bli til begravelsen er gjennomført(gubbens slekt). Dagen i dag ble brukt i klatreparken ved grensen. Mye interessant å lukte der syntes Lita. 

image.jpeg

Skrevet
3 minutter siden, Snøfrost skrev:

Jeg har fryst rips, og de er veldig gode på is. Nam! Friskt og godt. Men det blir jo mye saft da, så går jo ikke an å bruke de helt som nyplukka.

og apropo rips og andre buskevekster, da spesielt slektningen solbær. Mener jeg hørte en gang at solbær kunne man ta stiklinger av og stikke i jorda så satte de røtter. noen som vet om det stemmer? Søs har solbær i nye huset, og jeg vil ha :)

Veldig lett å ta stiklinger av solbær, bare å stikke rett i jorden, men det går kanskje enda bedre hvis du stikker dem i potter med litt god jord. Mine solbærbusker har ordna det selv de, grenene som rekker ned til jorda setter røtter!

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Veldig lett å ta stiklinger av solbær, bare å stikke rett i jorden, men det går kanskje enda bedre hvis du stikker dem i potter med litt god jord. Mine solbærbusker har ordna det selv de, grenene som rekker ned til jorda setter røtter!

Takk takk, da skal jeg gå på busk-slang hos søster :)

Skrevet
26 minutter siden, Ozzy skrev:

Damir synes også det er kjedelig å plukke rips! Vi plukka bare i et kvarter da, nok til meg nå og litt til :D  Med vaniljesaus! 

DSC_0633.JPG

Vaniljeis med varme bær er også godt!

26 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

I min barndom og oppvekst hadde vi alltid rips i fryseren. Godt i bløtkake og til dessertsaus! Veldig frisk smak.

Jeg er oppvokst i skogen, med tomt som er fjell med 5 cm jord oppå. Så vi hadde ingenting sånt - barndomsminnene er å hente rabarbra på gården pappa kom fra som var så sur at jeg trodde i 30 år at jeg ikke likte rabarbra. Også dro vi på epleslang der, men det var jo umodne epler i all vår utålmodighet :D Så jeg lager barndomsminner nå...

Eller, hos mormor og morfar var det plommer og stikkelsbær hvis vi kom på besøk til rett tid på året - men de bor i Ålesund, så det var ikke et sted vi svippet innom. Det var en ukes ferie når det passet folket, ikke frukt og bær...

18 minutter siden, Line skrev:

Det går fint :) 

Da gjør jeg det i dag - for jeg hadde ikke sukker, så da får safting vente til i morgen.

15 minutter siden, Yellow skrev:

Her har vi også plukket rips i dag. Heldigvis er ikke hunden noe interessert i å prøve å spise dette, hvertfall ikke ute. Jeg bruker det bare au naturel til vaniljeis eller i smoothies, egner seg kjempebra til å fryses ned ?

image.jpeg

Glam satt og så på at jeg plukket, men jeg tror ikke han skjønte at det er mat. Heldigvis.

Jeg oppdaget også enda mer villbringebær da jeg klippet gress i innkjørselen, men det vokser en mur av brennesle foran :( 

Skrevet
2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Skal hente noen på gardermoen i natt (12-tiden) fordi siste tog har gått da. Lurer på om jeg bare skal dra om en time eller to og ta det som en liten utflukt. Gå en tur på et nytt sted, fange noen pokémon og logge noen cacher.

Ååh, sånt har jeg ofte gjort, det er så kos! Litt mer knot med baby på slep, men ikke umulig :D 

Guest Klematis
Skrevet

Nuh har jeg bestilt meg flipbelt og drikkeflaske til, så kan både jeg og Bizi gå tur sammen så hun får i seg vann, og jeg får plass til tingene mine. Det ble rosa. 

Jeg har forbausende nok klart å sette meg ned i sofaen, hentet druer og skrudd på TV. Ikke skjønner jeg hva jeg skulle med annen TV, jeg har jo knapt slått den på siden jeg fikk den for et par måneder siden. Men, jeg fikk den jo gratis, og den var større enn den gamle, så da var det jo greit.

Skrevet
1 time siden, *Kat84* skrev:

Beauceron har ikke store problemer med leddene de heller. Men jeg har littegrann lyst til å spørre hu venninna mi om hva det siste nye innen HD (arv og miljø) hun hørte om var. Siste jeg hørte var at de som fikk utfolde seg i natur fra 8 ukers alder og fikk være hund i variert terreng uten noe hysteri hadde langt lavere forekomst av HD enn de som nærmest ble passiviserte og nektet turer frem til de var ferdige i kroppen. 

Det var vel en norsk undersøkelse som kom fram til de resultatene. Det var også generelt bedre status på valper som var vokst opp om sommeren enn om vinteren - men det kommer vel også litt av at man er mer aktiv på sommerstid enn på vinteren. 

Jeg er skuffet @Siri... Du som er såpass erfaren med hund burde vite bedre :aww::lol: 

I knooooow!!! Det er pinlig vøtt :aww: 

Når Sjef var 6 mnd gikk han vel allerede 5-6 kilometer. Nå er vi oppe i 10-12 i løpet av en dag. Så utrent pudding er han ikke. Til enkeltes store fortvilelse som ikke forstår hvorfor jeg tar sjansen :lol: 

Det er jo ikke spesielt lang tur engang :lol: 

46 minutter siden, Line skrev:

Akkurat nå er jeg litt irritert på @Siri som lurte meg med den indiske maten, for det var ikkeno å skrive hjem om det her heller...

:o Sorry altså... det var IKKE meningen :aww: Skal aldri gjenta seg... 

43 minutter siden, *Kat84* skrev:

Kommer til å bruke lang tid på å lære ham opp til hvordan jeg vil ha det på sykkeltur! 

Jeg trodde det skulle bli et helv... å sykle med Willy, men han var bare sååå flink faktisk. Ikke noe tull - han bare travet rett fram og var flink gutt (ok - det gikk FORT rett fram da, han skal ha for det :lol:). 

Har vi vært på skytebanen. Jeg kom på at jeg skal gå MH med Yasmine om ikke så lenge, og det er jo greit at hun har hørt litt skudd før den tid liksom. 

• Like 3
Skrevet

Vert på skytetrening og eg syns fleire kan skaffe seg demper. Sjølv med hørselsvern smeller det litt i overkant for mine ører, og lite kult når man har ein på kvar side når eg i tillegg skyter sjølv :P Siste runde var nok dagens beste, så best og gi seg mens leiken er god :D Satse på oppskyting snart då kanskje :|

Skrevet

Blir så sinnssykt irritert over det her. Og nei, ikke fordi ordet "mongo" ble brukt. Nei, heller det at man med den største selvfølgelighet rettferdiggjør vold over språkbruk (på et ***** standup-show de velger å se frivillig) og at det igjen får nasjonal oppmerksomhet. 

Humor er jaggu vanskelig. Spesielt for mennesker som som hevder å ha rett på hva som er riktig og gal humor, og naturligvis ikke forstår at humor ikke er virkelig i det hele tatt. Støtt -> Vold -> Akseptabelt -> Men kun når det er jeg som blir støtt. 

Guest *Kat84*
Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

Det var vel en norsk undersøkelse som kom fram til de resultatene. Det var også generelt bedre status på valper som var vokst opp om sommeren enn om vinteren - men det kommer vel også litt av at man er mer aktiv på sommerstid enn på vinteren. 

Det kan godt hende den var norsk. Det var resultatet jeg var interessert i, ikke opphavslandet :P 

1 minutt siden, Siri skrev:

I knooooow!!! Det er pinlig vøtt :aww: 

Jeg er helt sikker på at du sitter og rødmer av skam bak skjermen nå :aww: 

1 minutt siden, Siri skrev:

Det er jo ikke spesielt lang tur engang :lol: 

Nei, det er gjort på 40-45 minutt :lol: Er jo bare en liten kosetur det der :D

5 minutter siden, Siri skrev:

Jeg trodde det skulle bli et helv... å sykle med Willy, men han var bare sååå flink faktisk. Ikke noe tull - han bare travet rett fram og var flink gutt (ok - det gikk FORT rett fram da, han skal ha for det :lol:). 

Jeg må nok ha litt mer tiltro til at det går fint. Han er jo faktisk veldig flink bare jeg er flink å senke skuldrene og gi litt blanke. Vi funker veldig godt sammen på den måten :) 
Aragon kan ikke være med på sykkeltur. Kommer til å havne under dekket. Garantert. Han skal alltid være helt inntil meg. Flere ganger har jeg tråkket på ham når vi har gått tur fordi plutselig er han heeelt tett inntil. 

Jeg har satt lever på kok. Jeg må ha store problemer med selvforakt. Eller jeg straffer meg selv for noe jeg ikke en gang husker hva er en gang. At jeg kan ville meg selv så vondt :aww: 

Skrevet
4 minutter siden, *Kat84* skrev:

Det kan godt hende den var norsk. Det var resultatet jeg var interessert i, ikke opphavslandet :P 

Og resultatet var nettopp det du skrev - og jeg bekreftet :P 

Jeg er helt sikker på at du sitter og rødmer av skam bak skjermen nå :aww: 

Ikke bare rødmer... kaldsvetter og.... :aww: 

Nei, det er gjort på 40-45 minutt :lol: Er jo bare en liten kosetur det der :D

Jepp :) 

Jeg må nok ha litt mer tiltro til at det går fint. Han er jo faktisk veldig flink bare jeg er flink å senke skuldrene og gi litt blanke. Vi funker veldig godt sammen på den måten :) 

Ja, det er nettopp det - man må senke skuldrene og stole på bikkja - men være forberedt på at noe kan skje.... jeg startet opp med grime og bånd som jeg holdt i hånda første gangene jeg sykla med Willy... jeg så jo for meg at han ville kaste seg ut i grøfta om han så noe, men han gjorde jo ikke det vøtt! Han var bare flink gutt, han :) 

Aragon kan ikke være med på sykkeltur. Kommer til å havne under dekket. Garantert. Han skal alltid være helt inntil meg. Flere ganger har jeg tråkket på ham når vi har gått tur fordi plutselig er han heeelt tett inntil. 

Etter å ha syklet på ham et par ganger, hadde han sikkert holdt seg unna de sykkeldekkene :lol: 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...