Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mai


mokken
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Pixie skrev:

Noen som har vært borti at ledd (spesielt hender) hovner opp i varmen? Har ikke opplevd det før, men nå har jeg gått i tre dager med tunge, vonde hender og verkende ledd... Mista matskåla til Uno rett i gulvet i dag tidlig og i går glapp kobbelet bare ut av hånda mi uten at han dro spesielt hardt. Det er litt rart, resten av kroppen er som normalt.

 

Opplever det hver gang det blir varmt. 
Leddene hovner opp, de blir stivere og med ekstra large pølsefingre glipper jeg lett ting og tang. Ubehagelig er det og. 
Pleier putte føttene i kaldt vann. Det hjelper på faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

6 minutter siden, Siri skrev:

Det er nesten så jeg får inntrykk av at det er litt konkurranse om å ha den villeste og galeste valpen, av og til... 

Omtrent. Det er en konkurranse jeg gladelig taper, kjenner jeg :lol: 

Jeg er fornøyd med galskapen jeg har i firbeintingene mine nå. Nora har jo blitt voksen og nesten litt tam, Leah er ikke helt tam, men forholdsvis lydhør, og Ali, hun bare spretter, så det gjør ikke noe om hun ikke er helt tam :lol: 

Akkurat nå, Pixie skrev:

Noen som har vært borti at ledd (spesielt hender) hovner opp i varmen? Har ikke opplevd det før, men nå har jeg gått i tre dager med tunge, vonde hender og verkende ledd... Mista matskåla til Uno rett i gulvet i dag tidlig og i går glapp kobbelet bare ut av hånda mi uten at han dro spesielt hardt. Det er litt rart, resten av kroppen er som normalt.

Ja. Men jeg veit ikke om det er pga sykdom eller medisiner. Det er vel uansett noe du burde sjekke ut hos legen om det vedvarer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Siri skrev:

Det minner meg på da jeg gikk en kl 2-konkurranse med forrige hannhunden min. Jeg la bikkja i dekk og gikk i skjul. Da tida var ute og vi kom tilbake på rekke, lå bikkja så fint i dekk, akkurat der jeg hadde lagt ham. Stor var min forundring da vi fikk 0 på øvelsen :o. Vel - han hadde ligget og rullet og hatte helt på G, han, mens han ventet liksom :lol:

Det har tilogmed skjedd meg med slapplappen min det :teehe: Gikk dobbeltstevne i lydighet i fjor en gang, BEGGE dager tullet han slik. Første dagen hadde jeg lagt han ned, snudd meg og gått to meter før jeg ser dommeren fniser og prøver å få kontakt med meg, snur meg og der ligger den lille jævelen og ruller og koser seg :lol: Dagen etter ligger han pent når jeg går i fra ham, til jeg har kommet meg i posisjon og har snudd seg, så går det tre sekunder mens han stirrer veldig pent på meg, før han kaster seg over på rygg og ruller og ruller og ruller. Han forstyrrer heldigvis ikke andre da, og noen må jo stå for underholdningen :teehe: Vi fikk 10 på øvelsen på stevnet før eller etter da, så det er jo ikke det at han ikke kan, luringen.

Akkurat nå, Pixie skrev:

Noen som har vært borti at ledd (spesielt hender) hovner opp i varmen? Har ikke opplevd det før, men nå har jeg gått i tre dager med tunge, vonde hender og verkende ledd... Mista matskåla til Uno rett i gulvet i dag tidlig og i går glapp kobbelet bare ut av hånda mi uten at han dro spesielt hardt. Det er litt rart, resten av kroppen er som normalt.

Forsåvidt ja, men jeg er høygravid og hovne/stive ledd er litt av greia, særlig i varmen. Men jeg tror det er sånn som kan skje okkesom. Trikset her er ihvertfall å drikke masse masse vann, unngå salt etc, og ha de vannholdige leddene så høyt som mulig. Ikke sikkert det er det samme da. Går det ikke over ville jeg hørt med legen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tinkie skrev:

Eksen KJEFTET PÅ MEG fordi han ikke likte nynorsk, så da kunne ikke jeg ha Facebooken min på nynorsk... Helt seriøst, han kom og så over skulderen min og kjeftet og skiftet for meg, ikke på tull engang, på ramme alvor. Jeg tror jeg skiftet den til nynorsk den dagen det ble slutt, og har hatt det sånn siden :lol: 

 

@Line, denne minnet meg om deg! :lol::lol:

10.png 

Haha jeg digger Danielle :P Ler mye av de der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg vondt i kroppen og er supersliten (trøtt, men ikke sånn "jeg må sove" trøtt). Noen har vært litt for aktiv de siste dagen. Godt jeg har eksamensperiode nå og må holde meg relativt rolig, for kroppen er dritsur på meg. :P Tror dog jeg skal tusle meg en liten tur med en av hundene for å se om jeg våkner litt mer til liv av frisk luft. Kan ikke skade i alle fall. Skal ikke gå langt da, jeg trenger ikke gjøre kroppen enda mer sinna.

Bris har forresten lært seg å finne mannfolk i trær:

13131619_10208087523203575_6107965656645

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den helvetes idioten av en sjåfør som nettopp risikerte både sitt og vårt liv fikk seg en real støkk. Rett før ei bru med bare plass til en bil bråbremser bonden og hiver seg ut på veiskuldern, jeg rekker såvidt å se at det raser en personbil på utsiden i en helvetes fart, kaster seg inn rett foran oss og durer over brua. Hadde ikke Bonden sett han komme så hadde vi krasja i brua og hverandre...

Til min ekstremt store glede kom det politibil i mot, de stoppet han ikke men blinket heftig og hilste pent på oss. Han kjørte veeldig pent videre. Burde kanskje tatt skiltnr og anmeldt? Men er vel neppe noe poeng?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, 2ne skrev:

Omtrent. Det er en konkurranse jeg gladelig taper, kjenner jeg :lol: 

Jeg trenger ikke å gå av med seieren, jeg heller, egentlig :lol: 

29 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg er fornøyd med galskapen jeg har i firbeintingene mine nå. Nora har jo blitt voksen og nesten litt tam, Leah er ikke helt tam, men forholdsvis lydhør, og Ali, hun bare spretter, så det gjør ikke noe om hun ikke er helt tam :lol: 

Av og til har jeg vel tenkt tanken at det KUNNE vært behagelig om Willy hadde vært litt mer behersket i enkelte sammenhenger, men han er da ikke helt apekatt heller liksom, og prinsesseablegøyene går jo bare ut over meg og Willy - det er ikke ekstremt akkurat, det heller (selv om det gjør ***** vondt når hun setter tennene i anklene mine noen ganger :aww:). 

28 minutter siden, Aslan skrev:

Det har tilogmed skjedd meg med slapplappen min det :teehe: Gikk dobbeltstevne i lydighet i fjor en gang, BEGGE dager tullet han slik. Første dagen hadde jeg lagt han ned, snudd meg og gått to meter før jeg ser dommeren fniser og prøver å få kontakt med meg, snur meg og der ligger den lille jævelen og ruller og koser seg :lol: Dagen etter ligger han pent når jeg går i fra ham, til jeg har kommet meg i posisjon og har snudd seg, så går det tre sekunder mens han stirrer veldig pent på meg, før han kaster seg over på rygg og ruller og ruller og ruller. Han forstyrrer heldigvis ikke andre da, og noen må jo stå for underholdningen :teehe: Vi fikk 10 på øvelsen på stevnet før eller etter da, så det er jo ikke det at han ikke kan, luringen.

:lol: Artig med litt underholdning :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver jeg. En klin gal unghund,  og en som faktisk er ganske rolig med mindre den gale trekker den for mye opp. 

Pulier "skal" være gale,  så det er helt greit. Forrige puli var hurramegrundt til hun døde 14 år gammel.

Hun blir ikke sliten av å aktiviseres. Hun er like hurramegrundt etter agiltyen som før.  Jeg husker i fjor når hun og sambo gikk sånn ca et døgn i strekk i mellom skogen - han var utslitt , hun var like pigg. Jeg tror aldri jeg har sett den hunden sliten. Rolig ja, men ikke sliten.  

Godt hun er liten.  

 

Toddy, derimot... Ja, han er kreativ av seg , men han er aller mest glad i å slappe av han. Når han blir sliten går han rett i koma...Etter tur må jeg fysisk løfte han opp for å få av selen hvis jeg ikke rekker ta den av før han detter sammen.  Nico som da har fått samme tur i samme tempo tripper rundt og vil leke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Naboens hund (eller er et hus imellom oss) har stått ute og ult i 4 timer, kun med korte pauser. Utrolig trist og sår lyd :( aldri hørt den før, så kanskje de nettopp har fått hundegård eller noe.

Naboens hund også. Hun står ute på veranda og skriker!  Ikke bare jeg som reagerer.  Isted kom det 2 damer på døra her. De lurte på om jeg viste om en hund som blir mishandlet.  Jeg forklarte om nabohunden, og at hun hyler og skriker når hun står ute..  De pratet om og ringe politiet fordi dem hunden måtte jo bli mishandlet ! Jeg sa jeg trodde ikke den ble slått eller at de gjorde henne vondt , men at hun hater og være alene. Så fint om noen ville prate med dem.  Siden vi syntes det er litt vanskelig.  Men de var mer opptatt av at det måtte være mishandling og ikke bare uling og bjeffing. Og at lyden var grusom, som en sykkel bremse.  Etter på satt jeg og lurte på om det kan være Milo, Min lille papegøye de har hørt?  Han har skreket en del I dag,og jeg har alle vinduer og dører åpne. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 kr for 6 kroneis på coop extra, så ifølge min økonomiske sans har jeg spart masse penger på å kjøpe det! At jeg strengt tatt ikke trenger det er en annen sak :innocent:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært og gjennomført et intervju, og etterpå har småttingene først vært ute, så raiet inne en time, og så ute for å spise litt og raie litt til. De ble dødsfornærmet når jeg stengte dem inne i grinda nå, hylte og bar seg, men det varte i ca et halvt minutt før hele gjengen slokna :lol: 

Jeg har alltid hatt enkle valper. Snille og greie inne, uten nevneverdig trang til å makulere og destruere. Jeg synes det er veldig kjekt jeg, de er da ikke mindre aktive ute av den grunn :) Ja takk, begge deler liksom :D 

Nå planlegge tentamen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tinkie skrev:

Jeg kan kjøre et lite krasj-kurs i Facebook for dere, om dere vil? Det finnes nemlig en funksjon av typen "Ikke la XXX se akkurat dette innlegget" :D 

Tusen takk for tutorial! Veldig snilt av deg!

Kanskje jeg også kan snike inn noen bilder her når jeg lurer som verst på hva som er ugress og hva som er blomster :P

Litt av en diskusjon som har foregått siden sist jeg var på - og i fall noen tror at Monas Sanna faktisk ER en av de bernerbamsene de selger på IKEA, kan jeg jo avsløre at hun er en mester i å komme seg ut av grinder, i hvert fall var hun det på torsdagens utstilling. Hun har en fantastisk teknikk for å få lagt ned kompostgrindene tilstrekkelig til at hun bare kan sprette over og dra på besøk - hun var ikke en gang interessert i at Mona var i ringen med en hund, hun skulle bare ut og se på verden, hun :D

Jeg er hjemme fra min første arbeidsdag, og det gikk jo innmari bra. De sendte meg hjem etter to timer, fordi de likte å la nye utplasserte begynne forsiktig og få ta hensyn til alle de nye inntrykkene. Jeg ble litt sånn paff, for har jeg stått opp tidlig og kjørt fire mil til Hamar, så kan jeg godt være der de fire oppsatte timene - men det kan jo hende jeg er litt sliten når jeg får tenkt meg om, akkurat nå skal jeg lage frokost for jeg var for kvalm i morges til å få i meg noe mat. Det ble litt sightseeing i sentrum også, for vi skulle ut og gjøre noen ærend. Det er et veldig koselig sentrum, jeg liker Hamar, kjenner jeg.

Jeg skulle dog ønske at NAV snart fikk behandlet søknaden om støtte til reiseutgifter. Det er åtte mils kjøring og 88 kroner i bompenger for hver arbeidsdag/møtedag, og det kjenner jeg i lommeboka. Det er over en uke siden jeg søkte, og jeg lurer på hvorfor det tar tid. Jeg ble til og med lovet ukentlige utbetalinger mot ukentlig innlevering av kjøreliste. Da bør de jo kunne behandle søknaden på ei uke også...

Jaja, frokost, klubbarbeid, hagearbeid, rydde bilen til pinsetreffet, også har jeg handlet inn godsaker til middag og dessert for å feire min første arbeidsdag. Selv om den ble bare kvart, men det var ikke min skyld. Jeg skal spise 100 prosent lell :banana: 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, Siri skrev:

Gudd løkk :lol: Det er en grunn til at jeg ikke gadd mer konkurranseretta trening - og konkurranser - med Willy... snusing og deilige dufter trumfa det meste så det var en kamp å finne noe som var mer interessant enn det på treningsbanen... 

Ehhhh... sorry... glem det jeg skrev over da *fnis*. 

Jo takk for den du! 
Men jeg velger å leve litt i håpet jeg da. 
Beauceroner er jo magiske. Akkurat som blandingshunder. Så det så :P 

1 time siden, Stine skrev:

22 kr for 6 kroneis på coop extra, så ifølge min økonomiske sans har jeg spart masse penger på å kjøpe det! At jeg strengt tatt ikke trenger det er en annen sak :innocent:

Penger spart er penger tjent! :D

Det ble med 2,5 time i sola i dag. Tar ikke sjansen på å bli så svidd at jeg har problemer med å bevege meg. Har vært det før. Og aldri igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, pene pappa'n til Glam ble BIS i helga. Når jeg ser ham, så vet jeg i hvert fall hvor Glam har fått hodet sitt fra. Det er interessant, for oppdretteren til faren har jevnt over på sine linjer en hodetype jeg ikke foretrekker, men innimellom dukker det opp noen bra hoder fra dem, slik som her. Det er en oppdretter som gjør det kjempebra og jevnt over har høy kvalitet på sine hunder, men jeg foretrekker et mer "nordisk" hode om jeg skal pirke. Jeg var innstilt på at jeg kunne få dårlig hode på Glam, men var villig til å ta sjansen fordi jeg har så himla bra hoder på min tispelinje og ønsket mye annet fra denne kombinasjonen. Men slik som Glam ser ut, så har jeg vært heldig og fått både godt hode og andre ting jeg vil ha og trenger. 

13116197_729056777197712_598495100128812

Jeg tror for øvrig jeg hadde dødd om jeg vant 15 kg pedigree pal...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, SFX skrev:

Ooh, pene pappa'n til Glam ble BIS i helga. Når jeg ser ham, så vet jeg i hvert fall hvor Glam har fått hodet sitt fra. Det er interessant, for oppdretteren til faren har jevnt over på sine linjer en hodetype jeg ikke foretrekker, men innimellom dukker det opp noen bra hoder fra dem, slik som her. Det er en oppdretter som gjør det kjempebra og jevnt over har høy kvalitet på sine hunder, men jeg foretrekker et mer "nordisk" hode om jeg skal pirke. Jeg var innstilt på at jeg kunne få dårlig hode på Glam, men var villig til å ta sjansen fordi jeg har så himla bra hoder på min tispelinje og ønsket mye annet fra denne kombinasjonen. Men slik som Glam ser ut, så har jeg vært heldig og fått både godt hode og andre ting jeg vil ha og trenger. 

13116197_729056777197712_598495100128812

Jeg tror for øvrig jeg hadde dødd om jeg vant 15 kg pedigree pal...

Jeg leste "ene pappaen til Glam"! Det var da veldig så moderne dette oppdrettet var tenkte jeg med meg selv et lite øyeblikk :lol:

Men han her var flott altså! :)

Og Pedigree... Ville ikke brukt det som godbiter en gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jo takk for den du! 
Men jeg velger å leve litt i håpet jeg da. 
Beauceroner er jo magiske. Akkurat som blandingshunder. Så det så :P 

Ja, de er sånne magiske hunder de ja, det hadde jeg jo glemt :lol: 

Akkurat nå, SFX skrev:

Ooh, pene pappa'n til Glam ble BIS i helga. Når jeg ser ham, så vet jeg i hvert fall hvor Glam har fått hodet sitt fra. Det er interessant, for oppdretteren til faren har jevnt over på sine linjer en hodetype jeg ikke foretrekker, men innimellom dukker det opp noen bra hoder fra dem, slik som her. Det er en oppdretter som gjør det kjempebra og jevnt over har høy kvalitet på sine hunder, men jeg foretrekker et mer "nordisk" hode om jeg skal pirke. Jeg var innstilt på at jeg kunne få dårlig hode på Glam, men var villig til å ta sjansen fordi jeg har så himla bra hoder på min tispelinje og ønsket mye annet fra denne kombinasjonen. Men slik som Glam ser ut, så har jeg vært heldig og fått både godt hode og andre ting jeg vil ha og trenger. 

13116197_729056777197712_598495100128812

Jeg tror for øvrig jeg hadde dødd om jeg vant 15 kg pedigree pal...

:lol: Drømmepremien liksom :lol:. Kan jo strø gårdsplassen med det til vinteren vøtt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Siri skrev:

Ja, de er sånne magiske hunder de ja, det hadde jeg jo glemt :lol: 

Jupp! Jeg blir jo hele tiden spurt hvilken flott blanding jeg har, så da må de jo ha samme egenskapene, eller..? ;)

Akkurat nå, Siri skrev:

:lol: Drømmepremien liksom :lol:. Kan jo strø gårdsplassen med det til vinteren vøtt :) 

God ide! Sikkert billigere å kjøpe det enn strøsand og salt og sånn også. Blir man litt lei av den kjedelige, hvite vinteren kan man alltids spe på med litt Frolic :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Nico tatt DNA -prøven sin.  

Det gjorde litt vondt , men hun oppførte seg heldigvis fint. 

Den hadde jo så mange meninger om sånt en periode denne, så jeg var egentlig litt forberedt på at hun skulle begynne å mene noe når fremmedfolk var dumme, men vi har tydeligvis klart å oppdra henne.  

Så får vi se da , om hun er kjærlighetsbarn eller en struck of luck fra han som er pappaen på papiret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Nico tatt DNA -prøven sin.  

Det gjorde litt vondt , men hun oppførte seg heldigvis fint. 

Den hadde jo så mange meninger om sånt en periode denne, så jeg var egentlig litt forberedt på at hun skulle begynne å mene noe når fremmedfolk var dumme, men vi har tydeligvis klart å oppdra henne.  

Så får vi se da , om hun er kjærlighetsbarn eller en struck of luck fra han som er pappaen på papiret [emoji14]

Dette har jeg ikke fått med meg, er Nico muligens en Snow?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Dette har jeg ikke fått med meg, er Nico muligens en Snow?

:lol::lol:

Jepp!

 

Den oppførte faren hennes har ikke gitt flere kull til tross for tilsynelatende vellykkede parringer med andre tisper, så for å utelukke 100% at det ikke er oppdretters egen hannhund som har fått seg et nyp testes hele kullet og begge hannhundenen.  

Han tok seg forøvrig utmerket av valpene , så han hadde nesten fortjent å være faren :P

No biggie for oss som ikke skal avle og siden Nico er fritøntget,  men han har Ad så det kan være kjipt for andre valpekjøpere ..

Han ble i sin tid kjøpt inn for å matche linjene til Nico's mor, så du kan vel si at plan A muligens slo til allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jeg leste "ene pappaen til Glam"! Det var da veldig så moderne dette oppdrettet var tenkte jeg med meg selv et lite øyeblikk :lol:

Det er visst fullt mulig å parre/inseminere med flere fedre i enkelte land, men da blir det jo tatt DNA-test slik at hver valp registreres med rett far. Men normalen er som for Glam - én pappa i unnfangelsesøyeblikket :P

Ellers skal ikke jeg legge meg opp i hvilken vei hundene mine svinger, så lenge de går med på de parringene jeg ønsker, og de kan få ha de familiekonstellasjonene de vil for min del.

48 minutter siden, Siri skrev:

:lol: Drømmepremien liksom :lol:. Kan jo strø gårdsplassen med det til vinteren vøtt :) 

Det var et godt forslag, bortsett fra at jeg bor med to støvsugere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Ja, de er sånne magiske hunder de ja, det hadde jeg jo glemt :lol: 

:lol: Drømmepremien liksom :lol:. Kan jo strø gårdsplassen med det til vinteren vøtt :) 

Nei, da kommer det rotter og denslags. Det er faktisk ingenting man kan bruke billig premiefor til, jeg har spekulert på den saken flere ganger! :aww:

Nå skal jeg hjem, og så på et møte i kveld. Vi skal planlegge artsregistreringstur i Malvikmarka! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...