Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Guest Klematis
Skrevet

Endelig har jeg funnet noe Timmiansen er god på, og som han virkelig elsker.

Han var rett og slett kongen i sporet i helgen.

Instruktøren hadde aldri hatt chihuahua på sporkurs før, og hadde aldri sett en så liten hund gå spor. Hun skrøt hemningsløs av innsatsen hans, og vi fikk alle sammen nesten litt tårer i øynene av å se han takle å komme seg fram i terrenget med de korte beina, og løse oppgavene på en så strålende måte.

Bizi viste også super innsats i sporet, hun fikk også like mye skryt som junior, men p.g.a hans korte bein så måtte han jobbe enda hardere enn de andre for å komme seg fram.

Fikk beskjed om at Bizi kan komme langt innen spor hvis jeg er interessert i det, Timmiansen bruker for lang tid på grunn av de korte beina. Altså strålende innsats på to meget fornøyde hunder. Jeg var så stolt av dem begge to at jeg ble nesten en meter lengre.:teehe::wub:

Det var en fantastisk helg.

• Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

Skrevet
Akkurat nå, Klematis skrev:

Endelig har jeg funnet noe Timmiansen er god på, og som han virkelig elsker.

Han var rett og slett kongen i sporet i helgen.

Instruktøren hadde aldri hatt chihuahua på sporkurs før, og hadde aldri sett en så liten hund gå spor. Hun skrøt hemningsløs av innsatsen hans, og vi fikk alle sammen nesten litt tårer i øynene av å se han takle å komme seg fram i terrenget med de korte beina, og løse oppgavene på en så strålende måte.

Bizi viste også super innsats i sporet, hun fikk også like mye skryt som junior, men p.g.a hans korte bein så måtte han jobbe enda hardere enn de andre for å komme seg fram.

Fikk beskjed om at Bizi kan komme langt innen spor hvis jeg er interessert i det, Timmiansen bruker for lang tid på grunn av de korte beina. Altså strålende innsats på to meget fornøyde hunder. Jeg var så stolt av dem begge to at jeg ble nesten en meter lengre.:teehe::wub:

Det var en fantastisk helg.

Dette var koselig å lese om! 

Skrevet
Akkurat nå, Lemen skrev:

Så flott at Bugen har god almentilstand. :)

Det finnes flere urtegrupper på facebook. Jeg er med i "Urtekunnskap" og "Urtemedisin", men det finnes sikkert noen for urter og hest også. Jeg er til og med i en gruppe for bruk av eteriske oljer på dyr av alle ting, på internett finnes det alt mulig!:)

Tusen takk :flowers: skal snoke på grupper, sendt mail til sunnhest.no - de forhandler det jo så kan kjøpe første dose derfra om de kan hjelpe med dosering og sånt. 

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Raksha skrev:

Tusen takk :flowers: skal snoke på grupper, sendt mail til sunnhest.no - de forhandler det jo så kan kjøpe første dose derfra om de kan hjelpe med dosering og sånt. 

Bare hyggelig! :) Jeg krysser fingrene for at Bugen friskner ordentlig til :)

• Like 1
Skrevet

Prøver å pakke for en helg i arendal men hodet er tomt, det skal bli litt kaldere, men jeg pakker alt fra shorts, singlet til joggebukser og varmere klær :P ubesluttsom.no ! 

Og torsdagen blir litt maraton,så må pakke idag :P butikken til seks, så bare sette nesa for arendal men stoppe litt underveis og levere ting og tang, så finner jeg vel arendal før natta :lol:

Skrevet

:hug: til @Raksha og @Mud!

Det tok et par timer, men nå er grillen montert, hendene og ryggen min er ømme og jeg har landet i sofaen. Lady har gått frem og tilbake og passet på, kommet med en pinne innimellom som jeg kunne kaste for henne, og nå har hun flatet ut i sofaen også. I morgen blir det testet litt grillmat, tror jeg.

• Like 2
Skrevet

Det det ikke finnes en fbgruppe for, er ikke verdt å lure på :aww: Det finnes en fbgruppe for hester og urter :lol:  Håååper det sitter noen kloke hoder der. :)

• Like 6
Skrevet
Prøver å pakke for en helg i arendal men hodet er tomt, det skal bli litt kaldere, men jeg pakker alt fra shorts, singlet til joggebukser og varmere klær [emoji14] ubesluttsom.no ! 

Og torsdagen blir litt maraton,så må pakke idag [emoji14] butikken til seks, så bare sette nesa for arendal men stoppe litt underveis og levere ting og tang, så finner jeg vel arendal før natta :lol:

God tur!!

I dag har jeg sittet 12 timer i møter. Håper veldig at de siste 4,5 var veldig verdt det

Skrevet
10 minutter siden, Debbie skrev: God bedring, håper det ordner seg.

I dag har det vært så varmt at jeg synes synd på meg selv, og Prima har definitivt ikke hatt det greit... ønsker meg høst

Takk [emoji4]

Takk, @SFX :hug: 

@Mud Takk! OG enda større klem til dere [emoji20] Stakkars Ask :cry:  

@Lemen

Takk! 

Hun er "irriterende" sprek. Er ikke sånn at hun ligger og kaver etter luft da hadde hun fått slippe i dag, men hun puster virkelig med hele seg. [emoji20] Humøret, matlysta alt er bra, så jeg bare mååå finne en løsning... Hatt henne lenger enn jeg har hatt noen av de nåværende hundene mine, og skulle jo ha henne i mange år til.  Vi prøver litt alternativ behandling i tillegg å fjerne henne fra de mistenkte triggerne, og så skulle jeg ringe vet. om det ikke var bedre på torsdag, for da skriver han ut kortison vi kan gi over noen dager og se an hvordan det blir.  Jeg prøver å være positiv, jeg prøver... 

Har dere prøvd ventipulmin eller liknende betablokkere? Du har også naturlige medisinering slik som Respiral som kan brukes over lang tid tid.

Håper at dere finner noe som funker :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Guest lijenta
Skrevet
37 minutter siden, Tonje skrev:

Hvor lang tid må jeg se for meg at det tar før fysio-øvelsene begynner å hjelpe? Fysioterapeuten mente 6-8 uker og det synes jeg er lenge å måtte knaske smertestillende. Har jo gjort det allerede i flere uker nå...

Tja siden du ahr gått med det lenge så ville jeg også tru at det tok lang tid med behandling før du ble bra igjen

Hehe. bruker forbiter i trening med Niri og han stjeler dem rått

Skrevet
Akkurat nå, Polfarer skrev:

Har dere prøvd ventipulmin eller liknende betablokkere? Du har også naturlige medisinering slik som Respiral som kan brukes over lang tid tid.

Håper at dere finner noe som funker :)

Kun prøvd kortison. Respiral er respetfritt? Ventiplumin er resptbelagt? *google* Får helt sikkert skrevet ut om jeg spør. 

Skrevet
Akkurat nå, lijenta skrev:

Tja siden du ahr gått med det lenge så ville jeg også tru at det tok lang tid med behandling før du ble bra igjen

Hehe. bruker forbiter i trening med Niri og han stjeler dem rått

Du sier vel noe der *utålmodig*.

Guest lijenta
Skrevet
Akkurat nå, Tonje skrev:

Du sier vel noe der *utålmodig*.

Der er ikke min store tolmodighet heller. Men jeg vet gjerne at det er da en tur til Kiropraktor  SÅ blir det kvik fiks på meg å det hjelper. Nå har ikke jeg hatt senebetennelse men mye annet som låsninger og en nakke skade hvor jeg måtte vente å se hos legen. Tok med mr til Kiro og han knak det på plass. Eller såpass at det ikke fører med smerter og jeg kan gjøre ting

Skrevet
Akkurat nå, Polfarer skrev: Har dere prøvd ventipulmin eller liknende betablokkere? Du har også naturlige medisinering slik som Respiral som kan brukes over lang tid tid.

Håper at dere finner noe som funker [emoji4]

Kun prøvd kortison. Respiral er respetfritt? Ventiplumin er resptbelagt? *google* Får helt sikkert skrevet ut om jeg spør. 

Ja, ventipulmin er hurtigvirkende, litt som astmamedisin til menneske og har vært veldig effektivt på flere av de hestene jeg har vært borte med astma eller RAO så ville absolutt prøvd det når din får slik anfall. Respiral kan så vidt jeg husker gies hele året, eller i de perioden hesten har problemer og det kan gies i kombinasjon med Ventipulmin.

Skrevet

Top gear var et av yndlingsprogrammene mine, bbc bomma noe vakent med de to nye tullingene. Vurderer å slå av etter en halvtime..  

Gleder meg til May, Hammond og Clarkson er på plass med The Grand Tour. :cheerleader:

• Like 1
Skrevet

Jeg har spist kveldsmaten, men er fortsatt sulten. Det er så irriterende når magen ikke er fornøyd med kvota!

• Like 1
Skrevet
Top gear var et av yndlingsprogrammene mine, bbc bomma noe vakent med de to nye tullingene. Vurderer å slå av etter en halvtime..  

Gleder meg til May, Hammond og Clarkson er på plass med The Grand Tour. :cheerleader:

Slo av etter ca et kvarter av den gaulinga til apekatten Evans. Trist å se at BBC r**kjører hele TG konseptet på den måten. De burde bytta det ut med et helt nytt konsept, og innse at TG overhode egentlig ikke var et bilprogram.

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Bjornal skrev:

Slo av etter ca et kvarter av den gaulinga til apekatten Evans. Trist å se at BBC r**kjører hele TG konseptet på den måten. De burde bytta det ut med et helt nytt konsept, og innse at TG overhode egentlig ikke var et bilprogram.

De tre ER jo top gear. Jeg og Rørlegger'n ler så vi griner, de er jo fantastisk underholdende. Når Evans presenterer the stig som Jermey gjorde blir det litt dumt. Blir som å hoppe etter Wirkola. 

De mista en million UK seere første episoden. Tipper det raser på episode to. Vi ser for å ha sett, men tviler på at vi gidder en til episode.. Koser oss med gamle sesonger uansett, starta på sesong en for en mnd siden :D  

• Like 4
Skrevet
54 minutter siden, Polfarer skrev:

Ja, ventipulmin er hurtigvirkende, litt som astmamedisin til menneske og har vært veldig effektivt på flere av de hestene jeg har vært borte med astma eller RAO så ville absolutt prøvd det når din får slik anfall. Respiral kan så vidt jeg husker gies hele året, eller i de perioden hesten har problemer og det kan gies i kombinasjon med Ventipulmin.

Takk :) Finner ikke respiral solgt i norge? Mulig jeg er blind. 

Nå har jeg fått tips om litt diverse vi skal prøve, men tar en ting om gangen, SÅÅ dårlig er hun ikke, heldigvis. Prøvde å filme henne i stad for å vise pusten hennes til @Marie (som kjenner hesten), men hun stod ikke stille så marie fikk film av Bugen som ruller seg, og Bugen som nekter å stå stille :lol:. Hun ser helt fin ut i holdning, kropp, bevegelser, alt. Helt normal i atferd. Like purkete mot Lus som vanlig osv. så vi har ikke bråhast. Heldigvis. Er "kun" at hun bruker hele buken til å puste med, hun har jo heller ikke så forhøyet respirasjonsfrekvens som hun hadde i helga. Skal få vet. til å skrive ut kortison før han drar på ferie, så vi har som akuttmedisin om hun blir brått dårligere. 

Skrevet
7 timer siden, rosinbolle skrev:

Noen som har tanker om det er for varmt til å trene hund i dag? Bilen min sa 23 grader, og det er sol. Jeg lurer litt på om det er dårlig gjort av meg å ha pelshunden min i bilburet i pausene selv om det er med åpen bagasjedør... Og hunden er ikke av typen som tar pause hvis han er utenfor bilen når vi ikke trener. :P

Jeg trener hund i tilsvarende temperatur , men det blir veldig korte økter og pauser i skyggen. Om ikke jeg kan parkere i skyggen eller ha silver shade over bilen står jeg heller over. Burvifte og kjølemadrass el lign er jo og greie alternativer. :)

.......kom jeg på at jeg har glemt middgasrestene/nattmat hjemme. Nedtur. 

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Polfarer skrev:

Finner ikke ventipulmin i felleskatalogen hverken for mennesker eller dyr, vet du virkestoffet? 

Edit: jo der kom det opp. Må søkes og styr :o  Får høre med han når jeg ringer. 

Skrevet
7 timer siden, rosinbolle skrev: Noen som har tanker om det er for varmt til å trene hund i dag? Bilen min sa 23 grader, og det er sol. Jeg lurer litt på om det er dårlig gjort av meg å ha pelshunden min i bilburet i pausene selv om det er med åpen bagasjedør... Og hunden er ikke av typen som tar pause hvis han er utenfor bilen når vi ikke trener. [emoji14]

Jeg trener hund i tilsvarende temperatur , men det blir veldig korte økter og pauser i skyggen. Om ikke jeg kan parkere i skyggen eller ha silver shade over bilen står jeg heller over. Burvifte og kjølemadrass el lign er jo og greie alternativer. [emoji4]

.......kom jeg på at jeg har glemt middgasrestene/nattmat hjemme. Nedtur. 

54 minutter siden, Polfarer skrev: Ja, ventipulmin er hurtigvirkende, litt som astmamedisin til menneske og har vært veldig effektivt på flere av de hestene jeg har vært borte med astma eller RAO så ville absolutt prøvd det når din får slik anfall. Respiral kan så vidt jeg husker gies hele året, eller i de perioden hesten har problemer og det kan gies i kombinasjon med Ventipulmin.

Takk [emoji4] Finner ikke respiral solgt i norge? Mulig jeg er blind. 

Nå har jeg fått tips om litt diverse vi skal prøve, men tar en ting om gangen, SÅÅ dårlig er hun ikke, heldigvis. Prøvde å filme henne i stad for å vise pusten hennes til @Marie (som kjenner hesten), men hun stod ikke stille så marie fikk film av Bugen som ruller seg, og Bugen som nekter å stå stille :lol:. Hun ser helt fin ut i holdning, kropp, bevegelser, alt. Helt normal i atferd. Like purkete mot Lus som vanlig osv. så vi har ikke bråhast. Heldigvis. Er "kun" at hun bruker hele buken til å puste med, hun har jo heller ikke så forhøyet respirasjonsfrekvens som hun hadde i helga. Skal få vet. til å skrive ut kortison før han drar på ferie, så vi har som akuttmedisin om hun blir brått dårligere. 

1 time siden, Polfarer skrev: Ja, ventipulmin er hurtigvirkende, litt som astmamedisin til menneske og har vært veldig effektivt på flere av de hestene jeg har vært borte med astma eller RAO så ville absolutt prøvd det når din får slik anfall. Respiral kan så vidt jeg husker gies hele året, eller i de perioden hesten har problemer og det kan gies i kombinasjon med Ventipulmin.

Finner ikke ventipulmin i felleskatalogen hverken for mennesker eller dyr, vet du virkestoffet? 

Respiral er vel fra ett Dansk merke så sikkert lettest å bestille derfra. Vet at en venninne kjøper gjennom sin veterinær i Oslo :)

Tror virkestoffet i ventipulmin er Clenbuterol. Kan sjekke det opp i morgen hvis du ikke finner noe :)

• Like 1
Skrevet
9 minutter siden, Raksha skrev:
1 time siden, Polfarer skrev:
1 time siden, Polfarer skrev: Ja, ventipulmin er hurtigvirkende, litt som astmamedisin til menneske og har vært veldig effektivt på flere av de hestene jeg har vært borte med astma eller RAO så ville absolutt prøvd det når din får slik anfall. Respiral kan så vidt jeg husker gies hele året, eller i de perioden hesten har problemer og det kan gies i kombinasjon med Ventipulmin.

Edit: jo der kom det opp. Må søkes og styr [emoji33]  Får høre med han når jeg ringer. 

Fant ATC koden til ventipulmin QR03CC13 :) Og om du kan tysk så finnes det en del info om Venti Plus som virker på samme måte ;)

Edit: svensk side om ventipulmin :) http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19901214000016&docType=14 

• Like 1
Skrevet

Tre langbukser, to kortbukser, to par shorts, fem t skjorter, tynn ull jakke, college jakke og vind jakke, samt regnjakke, to par sko, 10 par sokker, undertøy og en mobillader. Mannen lurte på om jeg skulle på flere ukers ferie :aww:

Han forstår seg ikke på å pakke til en helg med hundetrening altså!

Nå må jeg bare pakke til vapsen, tørkedekken, bot og silvershade er pakket [emoji14]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
    • Hvis han faktisk er blanding av havanais og malteser så er han ikke en maltipoo i det hele tatt. Maltipoo er blanding av malteser og puddel (poodle, derav -poo-delen av navnet).  For det første bør han sjekkes for alle arvelige helseproblemer som forekommer både hos havanais og malteser. Det er vel noe allergi, øyeproblemer og kneledd/albueledd ihvertfall. Så bør du ha oversikt over gemytt og helse hos begge foreldrene og helst søskenene og gjerne halvsøsken eller andre nære slektninger til hunden. Det hjelper ikke at din hund er snill og frisk, hvis han er unntaket i kullet. Da risikerer du å avle videre på problematiske gener, selv om det ikke har vist seg hos din hund. Dette er hovedårsaken til at raseavl er lettere å gjøre på en god måte, fordi man har registrert statistikk over helsedata i flere generasjoner. Hvis du tenker å få valper så kan det uansett også være greit å gå NKKs oppdretterskole, det er mye viktig informasjon der uavhengig av om du avler på renraset eller blandingshund. https://www.nkk.no/kurs-utdannelse-og-aktiviteter/kursoversikt-alle/ Generelt tenker jeg at det er veldig mange hunder som omplasseres og unødvendig å avle om man ikke har noe målrettet tanke for det, som de fleste seriøse oppdrettere har for rasehunder når de studerer helse- og utstillingsresultater. Det finnes mange gode og snille hunder som trenger et hjem.       
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...