Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mai


mokken
 Share

Recommended Posts

14 minutter siden, Siri skrev:

Jeg lager heller ikke wannabemat (for et bra uttrykk) - men kan godt spise ting uten kjøtt eller andre ting liksom - men da kaller jeg det ikke for noe det ikke er heller :aww:

.... og av og til lurer jeg på hvorfor jeg av og til blir så engasjert i temaer jeg overhodet ikke har noe med å engasjere meg i :aww:. Også har jeg lurt på HVA det er som gjør at man blir superengasjert i enkelte ting, men er totalt uinteressert i andre? :lol: 

Er det kjøttet i lasagnen som gjør det til lasagne altså? Er det fisken i sushi som gjør det til sushi? Lærte noe nytt i dag :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

6 minutter siden, Lunatic skrev:

Er det kjøttet i lasagnen som gjør det til lasagne altså? Er det fisken i sushi som gjør det til sushi? Lærte noe nytt i dag :D 

Når man har bytta ut omtrent alle ingredienser i en rett, så er det vel strengt tatt ikke den retten den var opprinnelig, tenker jeg. Da er det bare wannabemat :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TonjeM skrev:

Flirer av matdiskusjonen her.. mitt innspill: Hvis man bytter ut lammet i fårikål med tomatkjøttsaus og kål med pasta, har man da italiensk fårikål eller spaghetti bolognese?

:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Når man har bytta ut omtrent alle ingredienser i en rett, så er det vel strengt tatt ikke den retten den var opprinnelig, tenker jeg. De er det bare wannabemat :aww: 

Men når du sier at "kan godt spise ting uten kjøtt og andre ting, men at man ikke kaller det for noe det ikke er", da blir det jo feil. For lasagne uten kjøtt er fortsatt lasagne. Lasagne er en pastarett, ikke en kjøttrett. Sushi er en rett som ofte blir omtalt som en "kjøtt"rett. Men det er ris blandet med eddik pluss topping. Det at man kaller det for vegetarsushi er faktisk unødvendig, for sushi er ris med mer, ikke kun rå fisk med ris ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Wednesday skrev:

Dette er ikke akkurat det jeg tenker på som konspirasjonsteori da. Da tenker jeg chemtrails og vaksinemotstandere og sånt. Men dette her er jo ting som faktisk skjer og som blir tatt på stort alvor i Sverige. Det er litt stiv stemning mellom Russland og Sverige, så det er jo én teori. Men ingen vet og det er skummelt, synes jeg.

Ja, det er akkurat det, man kan ikke bortforklare det som konspirasjon, og da ble det med en gang creepy :no: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Men når du sier at "kan godt spise ting uten kjøtt og andre ting, men at man ikke kaller det for noe det ikke er", da blir det jo feil. For lasagne uten kjøtt er fortsatt lasagne. Lasagne er en pastarett, ikke en kjøttrett. Sushi er en rett som ofte blir omtalt som en "kjøtt"rett. Men det er ris blandet med eddik pluss topping. Det at man kaller det for vegetarsushi er faktisk unødvendig, for sushi er ris med mer, ikke kun rå fisk med ris ;) 

Men her var pasta byttet ut med squash og bechamelsausen byttet ut med cottage cheese - DA har du ikke mye pastarett som kan kalles lasagne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute med bikkja og tisset rundt 6.30 i morges i bare singlet og en tynn joggebukse. Gikk tur i det samme nå og svetten siler! Temperaturen er egentlig ganske fin, rundt 22+ men det er så fuktig luft at det nesten føles som å gå i en badstue.

Så nå sitter jeg og leser i bare BH og truse [emoji38] Må hoppe i dusjen og komme meg til skolen for å sjekke resultatene på eksamen også skal jeg og en venninne shoppe litt :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Men her var pasta byttet ut med squash og bechamelsausen byttet ut med cottage cheese - DA har du ikke mye pastarett som kan kalles lasagne. 

DET kan jeg være enig i, men måten du formulerte det på gjorde at det virket som om kjøttet var det viktige i retten - noe det ikke er ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Belgerpia skrev:

Jeg har lenge lurt på hva som er greia med at det hele tiden er sånn mas om "alternativ og sunn" mat. Greit, vi kan alle spise mindre kjøtt og kanskje burde vi velge mer mat fra glade dyr. Men sånn strengt tatt så er det ikke selve maten vi spiser som er hovedproblemet, det er mengden. Så har jeg da prøvd sånne "sunne" varianter et par ganger, og eureka - jeg skjønner greia - for OM man lager orginalversjonen som sikkert inneholder både kjøtt og andre ulumskheter så smaker det godt, lager man alternativ mat så smaker det så dritt at man spiser kun for ikke å sulte ihjel - ergo en svært effektiv slankemetode faktisk. For det er en kjensgjerning, at man spiser mindre av ting som ikke smaker godt, og man spiser alltid altfor mye av ting som schmaaaaker gooodt.
Så da skjønte jeg logikken.
Nei, ikke all "alternativ" mat (linser, bønner, og skit i stedet for kjøtt i retter det skal være kjøtt, squash istedet for pasta osv.) smaker pjuk, men det er jaggu ikke langt unna.
Linser og bønner er ok det altså, squash også - men IKKE i retter som skal være med kjøtt. Da smaker det høgg. Men da blir man tynn da.

Men selvom man har byttet ut alle ingrediensene så det i teorien ikke er det det opprinnelig var, så kan det være godt :) 

Den min søster lagde (lasagne uten pasta og ostesaus) var veldig god, MEN jeg nektet å kalle det for lasagne :aww: Lasagne har pasta i seg! Men godt det var det, var som en ilfastform med masse godt i :D Og jeg hadde spist det igjen, eller tror jeg hadde droppet lompene da :P Så ikke poenget med dem :lol: 

2 timer siden, Siri skrev:

HVA??? Også klubbarbeid som er sååååå morsomt og givende - også blir man sååååå populær da gitt :lol: 

Takk og amen.... og bare for å ha sagt det... når man har bytta ut 90% av ingrediensene i lasagne, så heter det ikke lasagne lenger :aww:..... :lol: 

Har jeg hjemmekontor igjen - mest fordi formen er litt "så där" - og jeg har ikke tid til å legge meg syk. Nå har jeg spist frokost og drukket kaffe og gumlet i meg et par-tre sjokoladestenger m mintsmak *nammm*. 

Man kaller det noe annet bak ryggen på kokken :aww: En pastarett uten pasta er jo ikke lengre en pastarett :P MEN har man en "kokk" med mye temperament så tør man ikke kalle det noe annet en det "kokken" kaller det forran "kokken" :aww: 

 

 

 

Jeg har seriøst(!) klart å glemme viktige papirer ute på benken i går:gaah: Mamma kom for å hjelpe meg å skrive dem, og når hun gikk så glemte jeg dem fordi vi snakket om noe annet. I natt så regnet det!:gaah: Håper, håper, håper, håper at original papirene ligger ute hos mamma! For et surre hue jeg er! 

 

I dag så skal vi ha inne dag! Jeg er sinnssykt sliten, og orker ikke å gjøre så mye. Men måtte blir med dyret ut i hagen for å gå på do, for er man en whippet så kan man jo ikke gå ut uten at hele flokken blir våt :aww::lol: Fikk ryddet bort litt av dritten han har spredd bak i der. Så det var jo geit, men jeg burde gjøre det litt oftere. 

Tenker det blir mest mentaltrening på stankelbeinet i dag, og kanskje litt utstillingstrening. Kanskje dt blir en liten tur senere i dag, vi får se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket værmeldingen for helga, for jeg skal være ringsekretær. Det er bare å pakke regntøyet, ser jeg. Jeg skal hente dommeren på Gardermoen i morgen, så jeg bør rydde bilen og grave fram et passasjersete til ham.  En liten del av meg lurer på om jeg burde vasket bilen også, men jeg gidder ikke stå med såpe og vannslange i regnet som er nå. Jeg har mensen på dag 11, og jeg vet ikke om det er psykisk eller fysisk, men jeg føler meg slapp, svimmel og sliten.

Ok, dagens plan: Lage pannekaker til frokost, fôre hundene, støvsuge sparkelstøv på kontoret, flikke på ny maling der jeg skrapet bort under hamringen i går, skru opp gardinstenger, henge opp gardiner - og anse rommet som ferdig oppusset, voila! Så må jeg skrive et referat fra et styremøte og en protokoll fra et årsmøte, og skrive saksliste til neste ukes styremøte - og sjekke om sekretæren min er utskrevet fra sykehus, siden jeg savner en sekretær... Sette på ei maskin med klær, gå tur med F & G, og så får vi se om jeg orker mer etter det. Det er nok å ta av, men jeg er kjernesliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lunatic skrev:

DET kan jeg være enig i, men måten du formulerte det på gjorde at det virket som om kjøttet var det viktige i retten - noe det ikke er ;) 

Nei nei - da har jeg nok formulert meg feil :D. Forresten var det vel lomper i stedet for pasta også ... Jeg spiste verdens beste lasagne med sopp i stedet for kjøtt - og det kalte jeg glatt lasagne altså :D 

7 minutter siden, Snoffe skrev:

Men selvom man har byttet ut alle ingrediensene så det i teorien ikke er det det opprinnelig var, så kan det være godt :) 

Ja, DET er helt sant :D 

7 minutter siden, Snoffe skrev:

Den min søster lagde (lasagne uten pasta og ostesaus) var veldig god, MEN jeg nektet å kalle det for lasagne :aww: Lasagne har pasta i seg! Men godt det var det, var som en ilfastform med masse godt i :D Og jeg hadde spist det igjen, eller tror jeg hadde droppet lompene da :P Så ikke poenget med dem :lol: 

:lol: 

7 minutter siden, Snoffe skrev:

Man kaller det noe annet bak ryggen på kokken :aww: En pastarett uten pasta er jo ikke lengre en pastarett :P MEN har man en "kokk" med mye temperament så tør man ikke kalle det noe annet en det "kokken" kaller det forran "kokken" :aww: 

:lol: Det er klart man skal passe seg for temperamentsfulle kokker :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TrasselTrollet skrev:

Smådjur :wub: Jag är vidrigt valpsjuk om dagen men eftersom det inte blir valp i detta hus i år i vart fall har det liksom spridit sig till att gå ut över det mesta av djurungar. Jag vill ha bunny! Eller, egentligen inte, men när de ser ut så vill jag HA! :icon_redface:

:lol: Kom og hent! Special price for you my friend! :lol: (men ligg unna favorittene mine :lol:

 

Jeg er oppe og gråter bare nesten... Bilen starter ikke, hadde vært ugjevn på tomgang i går og noe skramlelyd da han kjørte hjem. Og i dag starter den ikke :cry: Sendt mail til forhandler, må vel ringe og. Dette er garantert reklamasjonssak, men jeg er ubrukelig på sånt. Hjeeelp? Hadde liksom håpet den skulle gå en uke... minst :aww::lol: 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonje skrev:

Gud forby at man kaller en rett for noe den ligner på, makan til nymotens fjas og tull da gitt! :PJeg driter i hva maten heter, så lenge den er god og som oftest sunn :thumbs:

Akkurat nå ordna det seg med fysioterapitimen neste uke, en kollega stepper inn og tar evt hørseltester for meg den siste timen den dagen. Kjekt altså, da slipper jeg å avbestille pasienter :) Ille nok å måtte vente i 8 uker om man ikke må flyttes og vente i nye 6-8 uker..

 

Jo, men her var vel poenget at det lages vegetarmat som skal ligne på matretter med kjøtt, det blir sjelden vellykket. Grunnen til det er vel at vi forventer at lasagne smaker lasagne, kjøttkaker smaker kjøttkaker og wienerpølser smaker wienerpølser, og så smaker etterligningene noe annet. Indisk dal med linser og hvitløk derimot, det smaker indisk dal med linser og hvitløk. :heart: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt seriøs, lasagne defineres av pastaplatene. Hva man har i mellom kan varieres :) Når man bytter ut pastaplatene med squash og/eller aubergine, så lager man moussaka, som er lasagnens greske "bror". Det er etter min mening minst like godt, men tar litt mer tid, siden man må steke skivene av aubergine og squash litt først. Men det er altså en annen rett :ahappy:

Ellers mener jeg at lasagne er relativt sundt i utgangspunktet. Speltlomper skjønner jeg ikke poenget med. Når ble de sunnere enn pasta? Pasta er jo bare mel og egg, liksom..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

For å være litt seriøs, lasagne defineres av pastaplatene. Hva man har i mellom kan varieres :) Når man bytter ut pastaplatene med squash og/eller aubergine, så lager man moussaka, som er lasagnens greske "bror". Det er etter min mening minst like godt, men tar litt mer tid, siden man må steke skivene av aubergine og squash litt først. Men det er altså en annen rett :ahappy:

Ellers mener jeg at lasagne er relativt sundt i utgangspunktet. Speltlomper skjønner jeg ikke poenget med. Når ble de sunnere enn pasta? Pasta er jo bare mel og egg, liksom..

Totalt ot - nesten. Jeg fikk moussaka servert av stefar i sommer, og det var rett og slett knallgodt, men be han omoppskrift funker ikke :lol: Har du en god? 

Gjør det noe hva maten kalles bare den er god? :icon_redface: Jeg ser at jeg faktisk mangler endel kunnskap om hva som er sunt, hva ting inneholder osv  så håper ernæringsfyisologen (når jeg engang får time, enklere å få time hos nevrolog jo :lol: ) kan hjelpe meg litt. Jeg har levd glutenfritt i ti år, og glutenfrie erstatningsprodukter er fulle av sukke, ris og potet (om man ikke går på spesialbutikker) så det er hvertfall ikke spesielt sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at søtpotetlasagne, med søtpoteter i stedet for pasta - det anbefales på det sterkeste :) 

 

12 timer siden, Klematis skrev:

Jeg lurer litt på hvem det er som driver å tisser litt på dyna mi innimellom, jeg.

Det er ikke ofte, og ikke så mye, men det har skjedd flere ganger.

Og ellers er begge to absolutt husreine.

Når jeg tenker meg om skjedde det i sofaen for litt siden også.

Hva er vitsen med det, liksom.

Timmy markerer inne hvis vi har hannhund her, eller er hos andre med hannhund, men aldri ellers.

Og jeg har ikke tatt noen på fersk gjerning heller.

Mengden er ikke større enn at det kan være begge to.

Jaja, noe må man jo ha å lure på.

Det er ingen av de som skvetter i søvne? Familiehunden gjorde det i perioder.. (tror det var i sammenheng med forhudskatarr/liten bakteriebetennelse-irritasjon der nede)

@Pringlen Det er forskjell på type mel, men hvor mye det utgjør tror jeg ikke er så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Totalt ot - nesten. Jeg fikk moussaka servert av stefar i sommer, og det var rett og slett knallgodt, men be han omoppskrift funker ikke :lol: Har du en god? 

Gjør det noe hva maten kalles bare den er god? :icon_redface: Jeg ser at jeg faktisk mangler endel kunnskap om hva som er sunt, hva ting inneholder osv  så håper ernæringsfyisologen (når jeg engang får time, enklere å få time hos nevrolog jo :lol: ) kan hjelpe meg litt. Jeg har levd glutenfritt i ti år, og glutenfrie erstatningsprodukter er fulle av sukke, ris og potet (om man ikke går på spesialbutikker) så det er hvertfall ikke spesielt sunt. 

Denne, feks: http://oppskrift.klikk.no/klassisk-moussaka/3689/ :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...