Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannmangel, hva har det å si for utstilling og avl?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Visste ikke om denne burde bli lagt inn i helse, utstilling eller avl - så putta den her :P Så får den eventuelt bare flyttes.

Jeg tror kanskje Kenzie har tannmangel, sliter litt med å se alle tennene helt bak så klarer ikke telle ordentlig. Det jeg ser er at det er et stort mellomrom mellom P1 og neste tann, og det skal det vel ikke være - så ser jo ut som den mangler. Dersom det stemmer mangler hun i så fall P2 oppe, antakeligvis på begge sider. Hun er jo 1,5 år - er det noe håp om at disse fremdeles plutselig dukker opp? Om ikke, hva har en slik tannmangel å si i forbindelse med utstilling? Kan vi bli diska for det? Og sånn generelt, hva har tannmangel å si med tanke på avl? Har lest litt rundt på forumet, og det virker kanskje som om P2/P3 er de "verste" tennene å mangle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mackenzie skrev:

Visste ikke om denne burde bli lagt inn i helse, utstilling eller avl - så putta den her :P Så får den eventuelt bare flyttes.

Jeg tror kanskje Kenzie har tannmangel, sliter litt med å se alle tennene helt bak så klarer ikke telle ordentlig. Det jeg ser er at det er et stort mellomrom mellom P1 og neste tann, og det skal det vel ikke være - så ser jo ut som den mangler. Dersom det stemmer mangler hun i så fall P2 oppe, antakeligvis på begge sider. Hun er jo 1,5 år - er det noe håp om at disse fremdeles plutselig dukker opp? Om ikke, hva har en slik tannmangel å si i forbindelse med utstilling? Kan vi bli diska for det? Og sånn generelt, hva har tannmangel å si med tanke på avl? Har lest litt rundt på forumet, og det virker kanskje som om P2/P3 er de "verste" tennene å mangle? 

Sjekk hva standarden sier om tannmangel først og fremst. 

Tannmangel kan være arvelig, og er avsolutt noe å tenke over ved avl. Personlig har jeg valgt å unnlate avl på hund med tannmangel. Det er standarden som styrer hvordan det blir bedømt på utstilling, men det er også opp til dommeren. Noen er veldig opptatt av tenner, andre ikke. Så det kan slå begge veier. 

Jeg synes man skal sjekke linjene godt og kartlegge eventuell tannmangel på linjene før man bruker en hund som mangler P2 i avl, men det er mulig andre er uenige i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i rasestandarden er at det er "meget ønskelig med fullt tannsett med 42 korrekt plasserte tenner". Så spørs det vel kanskje hvordan dommere tolker/praktiserer dette videre. Jeg har kanskje et inntrykk av at tannmangel er relativt vanlig på sheltien, men kan hende jeg tar feil. I RAS'en står det at utfra helseundersøkelsen som ble gjort ble det funnet ut at 14,4% av de 835 hundene som var representerte hadde tannmangel. Nå vet ikke jeg hva dette tallet er for andre raser, men det høres jo ganske mye ut? 

Likevel er det lite fokus på dette i retningslinjene til NSSK om avl, det blir faktisk ikke nevnt engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mackenzie skrev:

Det som står i rasestandarden er at det er "meget ønskelig med fullt tannsett med 42 korrekt plasserte tenner". Så spørs det vel kanskje hvordan dommere tolker/praktiserer dette videre. Jeg har kanskje et inntrykk av at tannmangel er relativt vanlig på sheltien, men kan hende jeg tar feil. I RAS'en står det at utfra helseundersøkelsen som ble gjort ble det funnet ut at 14,4% av de 835 hundene som var representerte hadde tannmangel. Nå vet ikke jeg hva dette tallet er for andre raser, men det høres jo ganske mye ut? 

Likevel er det lite fokus på dette i retningslinjene til NSSK om avl, det blir faktisk ikke nevnt engang. 

Det var høy forekomst synes jeg. 

Kan se ut til at det ikke er noe "biggie" med tannmangel på sheltie. Men man må jo likevel ta stilling til hva man synes om en eventuell trend ved avl, tenker jeg. Man behøver ikke akseptere trenden selv om den er der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv ser ut til å ha en potensiell avlshund som mangler 1*P1 og 1*P2 (7 mnd så det kan rette seg enda).

Men forblir de borte så er det ikke det som gjør at hun ikke blir en avlshund. Men jeg kommer til å ta høyde for det i forhold til partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Maria skrev:

Det var høy forekomst synes jeg. 

Kan se ut til at det ikke er noe "biggie" med tannmangel på sheltie. Men man må jo likevel ta stilling til hva man synes om en eventuell trend ved avl, tenker jeg. Man behøver ikke akseptere trenden selv om den er der. :) 

Vet du hva det ligger på i dine raser? Sånn for å ha et sammenligningsgrunnlag.

Veldig enig med deg i det. Jeg har aldri satt meg noe særlig inn i tannproblematikken, men ønsker jo ikke å være med på å fortsette trenden om det kan unngås. Men hvordan er det egentlig tannmangel går i arv? Kan det hoppe over ledd? Kan en hund med èn manglende tann gi avkom med større grad tannmangel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannmangel er nok mye vanligere enn folk tror, mangler man p2, er det fryktelig lett å ikke tenke over det.

Det nedarves polygenetisk, så det kan plutselig poppe opp selv om man har tatt de hensyna man kan ta.

På min rase er det ikke helt uvanlig at p2 mangler, i.flg FCI-standarden skal de ha et fullt sett, mens den amerikanske er mer pragmatisk, og sier at tannmangel er ok, så lenge det ikke går utover funksjon. P2 er fullstendig ubrukelig, så amerkanerne kan være fornuftige ;)

Sånn i forhold til utstilling, så er et greit tip så holde seg unna tyske dommere, de er generellt veldig glad i tenner.

Vi stiller ei som mangler p2, noen dommere trekker, andre ikke (og noen dommere gjør begge deler :P Stilte for en som satte henne opp som 2.btk med res.cert, året etter for samme dommer, fikk hun good p.g.a tannmangel :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mackenzie skrev:

Men hvordan er det egentlig tannmangel går i arv? Kan det hoppe over ledd? Kan en hund med èn manglende tann gi avkom med større grad tannmangel? 

Jeg snakket ganske mye med nå avdøde Per Erik Sundgren fra Sverige om dette (han var vel professor i husdyrgenetikk eller noe slikt), og han mente det var veldig uforutsigbart hvordan dette ble nedarvet, og som Mumle Mu sier, så kan det plutselig poppe opp helt tilfeldig, men om man har en hund MED tannmangel, så er det jo greit å tenke over at man ikke parrer den med en hund som også har slik mangel, evt har foreldre med kjente mangler. 

Jeg parret min tispe som manglet P3 - med en hannhund som ikke hadde noen kjente tannmangler i linjene. Den valpen jeg beholdt selv, manglet 2 P1, mens et par andre også hadde noen tannmangler (ikke alle jeg har oversikt over). På utstilling var det sjelden det ble påpekt, men enkelte tyske og øst-europeiske dommere holdt igjen CK på mine hunder pga det. De ble begge to internasjonale champions med vinnertitler og greier, så mange dommere så ikke etter det, evt de lot det ikke få betydning for bedømmelsen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på dommeren. På min rase er det vanlig med tannmangel. Dette er ikke en diskvalifiserende feil, men det en selvfølgelig ønskelig med fullt tannsett. Har opplevd dommere som ikke kommenterer det engang, mens noen kommenterer men lar det ikke virke inn på premiegraden.

En gang så var tennene det første dommeren sjekket, etter det så han omtrent ikke på hundene som manglet tenner. Gadd ikke kjenne på dem eller noe. Blått på alle. Så finnes de som ikke klarer å se at hunden er mer enn sine manglende tenner.

Tyskere er gjerne opptatt av fullt tannsett, så har aldri meldt på for slike. Så kan jo være greit å undersøke litt før man melder på, så man ikke melder på fôr en tann-nazi. Men så lenge det ikke er uvanlig på rasen er det jo ikke noe stress da :)

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier rasestandarden?

Aussien skal ha komplett sakse/tangbitt med alle tenner. Min mangler to tenner og har fått alt fra gulsløyfe til cert og bir.

Det kommer helt an på om dommeren gidder å se sikkelig nedi gapet på bikkja, og om dommer bryr seg om tannmangel eller ikke. Viktig å huske på dette med arv om man skal ha kull, i hvertfall prøve å unngå å doble feilen, altså man velger en parter fra en slekt med mest mulig komplett tannsett. Jeg ble rådet til å ta røtgen av kjeven til Jatzy, for å se om de manglende tennen rett og slett ikke hadde brutt opp, da spesielt mtp avl. Nå ble hun aldri noen avlshund, så jeg gadd ikke ta noe røntgen heller.

Så lenge ikke hunden hemmes av tannmanglen, så er det ikke noe å bekymre seg for. Første året fikk min hund fort sår og kutt der hun mangler tenner. Men med årene har tannkjøttet blitt robust og det skal mye til for at hun skader seg der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskere er helt gærne på tenner, så det sier seg selv at schäferen skal ha komplett tannsett. Har man ikke det ryker man fort på en blåsløyfe. Er noen som har doble P1, såvidt jeg har skjønt, og noen mangler P1, men ellers tror jeg ikke det er så vanlig. Ei heller er det problematisk ift avl, da tennene telles på avlsgodkjenning/kåring, så man vil alltid vite om en evt partner har tannfeil.

En schäfer med tannmangel vil nok sjelden gjøre det noe bra på utstilling, men for funksjonalitetens del spiller det jo liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Faren til ene min hund manglet P2. Han ble brukt på to tisper på kort tid, og ca halvparten av avkommene (i de to kullene) mangler P2. 

Brukte to hannhunder, begge med tannmangel, på samme tispe. Første kullet ble det ingen tannmangel på 7 valper. Kull 2 ser det så langt ut som 2/3 kan få tannmangel av 7. (Det siste kullet er 7 mnd). 

Iallefall 3 generasjoner på tispe siden er det ingen tannmangel. (Arv og genetik er gøy og ikke alltid kjempe logisk  :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Tyskere er helt gærne på tenner, så det sier seg selv at schäferen skal ha komplett tannsett. Har man ikke det ryker man fort på en blåsløyfe. Er noen som har doble P1, såvidt jeg har skjønt, og noen mangler P1, men ellers tror jeg ikke det er så vanlig. Ei heller er det problematisk ift avl, da tennene telles på avlsgodkjenning/kåring, så man vil alltid vite om en evt partner har tannfeil.

En schäfer med tannmangel vil nok sjelden gjøre det noe bra på utstilling, men for funksjonalitetens del spiller det jo liten rolle.

Da er de "snille" på schäfer. På dachs er alt annet enn p1 mangel 0pr. Og følgelig heller ikke noe man avler på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Turb skrev:

Ikke at det blir noen enorm utstillingkarriere på den hunden her, men om de trekker for tenner er det kjørt, aldri sett så synlig tannmangel før... :P 

12771764_10156643881255457_6197791298056557437_o.jpg

Vet om en annen som mangler 5, den er Nuch :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Da er de "snille" på schäfer. På dachs er alt annet enn p1 mangel 0pr. Og følgelig heller ikke noe man avler på :)

Nå er det ifølge rasestandard på schäfer en alvorlig feil med tannmangel, men hos dachs er det bare en feil, og det står til og med at mangel på P1 ikke er en feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tuvane skrev:

Nå er det ifølge rasestandard på schäfer en alvorlig feil med tannmangel, men hos dachs er det bare en feil, og det står til og med at mangel på P1 ikke er en feil...

Da er det rart de ikke dømmer det strengere :) Det står forøvrig under diskvalifiserende feil, alle mangler utenom det som ikke regnes som feil... (2×p1, M3) Sikkert derfor dommerene faktisk er nøye på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pringlen skrev:

Da er det rart de ikke dømmer det strengere :) Det står forøvrig under diskvalifiserende feil, alle mangler utenom det som ikke regnes som feil... (2×p1, M3) Sikkert derfor dommerene faktisk er nøye på det...

Du skrev jo akkurat at man fikk 0? Mangel på P1 er jo ikke feil hos dachs, står det i standarden, mens det er står i rasestandarden for schäfer at alle tannmangler er alvorlige feil, mens dette er diskvalifiserende feil: 3. premolar (P3) pluss en annen tann, eller 1 hjørnetann, eller 1 4. premolar (P4), eller 1 1. molar (M1) eller 2. molar (M2), ellertotalt 3 tenner eller mer.

Ergo virker det jo strengere på schäfer. En schäfer med manglende P1 gir blått, mangler du noe mer så blir det nok ikke så fin farge på sløyfa. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tuvane skrev:

Du skrev jo akkurat at man fikk 0? Mangel på P1 er jo ikke feil hos dachs, står det i standarden, mens det er står i rasestandarden for schäfer at alle tannmangler er alvorlige feil, mens dette er diskvalifiserende feil: 3. premolar (P3) pluss en annen tann, eller 1 hjørnetann, eller 1 4. premolar (P4), eller 1 1. molar (M1) eller 2. molar (M2), ellertotalt 3 tenner eller mer.

Ergo virker det jo strengere på schäfer. En schäfer med manglende P1 gir blått, mangler du noe mer så blir det nok ikke så fin farge på sløyfa. :P

Ah, da misforsto jeg deg. Jeg leste det som at tannmangel hos sch. bare trekker ned en premiegrad. Men da er det ikke så helt ulikt hva de får 0 for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...